Windows 10 Insider Preview (build 10586)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Den nuvarande versionen av Insider Preview(10130) är Pro. Den läckta version 10147 som finns på nätet kan du välja om du vill installera home eller pro om du gör en ny installation.

beror på , finns en enterprise preview också.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Om man kör windows 10 pro insider och när windows 10 hela släpps få man windows 10 grattis för dom som är insider prviews

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Är det någon annan som får program krasch vid varje nedstängning?

Fick detta nu sedan uppgraderingen (automatisk) Build 10130.

Tror jag ska installera om det helt (ska byta system disk) snart, vill bara se om det är ett vid-spritt fel, eller något på bara mitt?

Explorer.exe?

Ja, inte varje gång här på vanliga datorn. Men varje gång på den virtuella maskinen.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Explorer.exe?

Ja, inte varje gång här på vanliga datorn. Men varje gång på den virtuella maskinen.

Explorer.exe och Skype.exe här

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Känns som läge att agera försökskanin nu när endurance säsongen är över. Frågan är kommer det fungera bra bara uppgradera från windows 7 pro eller bör man köra ISOn för smärtfriast installation?

Sköter installationsprogrammet det här med om man vill ha dual boot? Måste jag köra ISon för dual boot?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Explorer.exe?

Skrivet av N_Micke:

Explorer.exe och Skype.exe här

Yep, Explorer.exe (har inte skype installerat)

Trodde det var nått hårdvaru- eller mjukvarufel som orsakats av mina tester (testar program, spel mm och olika hårdvara). Men om fler har det så måste det vara MS som fubarat sig...
Det dök upp nu sedan senaste veckan eller så när den uppdaterade.

Man blir lite oroad, men inget allvarligt än mer än att man måste klicka "ok", och det är bara när man stänger av/startar om

Skrivet av oqvist:

Känns som läge att agera försökskanin nu när endurance säsongen är över. Frågan är kommer det fungera bra bara uppgradera från windows 7 pro eller bör man köra ISOn för smärtfriast installation?

Sköter installationsprogrammet det här med om man vill ha dual boot? Måste jag köra ISon för dual boot?

Roliga är, tycker det fungerade bättre för 3 mån sedan än nu

Att bara uppgradera är inga problem, det sköter den själv. Och du kan enkelt efter uppgraderingen välja att "rensa allt" med en enkel guide (i Win 10) så tänk inte så. Det är gammalt tänk. Troligen kommer du kunna välja om du vill spara inställningar eller "börja om från början" också när det väl släpps.

Ska du dock köra dual boot måste du nog både ha dubbla licenser (ingen gratis uppgradering) och även installera "för hand", så att säga

Permalänk
Medlem

Varför skulle min gamla licens förverkas när jag kör win 10 betan? Jag behöver ju ingen nyckel för denna?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv

@oqvist:

Inte för dom tidiga Beta, men redan nu ber installationsprogramet om nycklar om du installerar en ren W10, build 10147.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Den nuvarande versionen av Insider Preview(10130) är Pro. Den läckta version 10147 som finns på nätet kan du välja om du vill installera home eller pro om du gör en ny installation.

Finns det på svenska? Länk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

Har windows 8.1 nu men funderar på att testa w10. Kan man uppgradera från 8.1 to 10tp? Min nyckel är redan bokad till w10 så kan jag bara uppdatera w10tp versionen till standard sen med nyckeln?

Man bokar inte nycklar utan Windows-installationer.

Skrivet av anon42512:

Om man tidigare har klickat i att man vill uppgradera till 10 från 8.1, kommer nyckeln automatiskt att vara inbokad på att bli en 10-nyckel, eller måste man göra själva uppgraderingen sen?
Har en 8.1-nyckel som jag klickat i jag vill uppgradera (med ikonen i notifikationsfältet) men installerade sen 10 Insider Preview.

Likaså har jag en 7-nyckel som ligger...går det att få den uppgraderad utan att installera den?

Licensnyckeln blir godkänd för användning med Windows 10 först efter att man har uppgraderat den befintliga installationen med Windows 7 eller 8.1.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CeciliaB:

Man bokar inte nycklar utan Windows-installationer.

Licensnyckeln blir godkänd för användning med Windows 10 först efter att man har uppgraderat den befintliga installationen med Windows 7 eller 8.1.

Ärligt talat, tycker Microsoft klart och tydligt borde tala om vad som gäller. Om det är så att man kan uppdatera från TP till riktiga kunde de skriva:

Uppgradera från Windows 7 och 8.1 är gratis
Uppgradera från Windows 7 och 8.1 till Technical Preview och sedan till Officiella Windows 10 är gratis. Att sedan ominstallera Windows 10 är gratis.

eller. om inte..

Uppgradera från Windows 7 och 8.1 till Technical Preview och sedan installera om Windows 7/8.1 och uppgradera till Officiella Windows 10 är gratis. Endast uppgradera från Windows 7/8.1 till Windows 10 är gratis, inte att ominstallera direkt.

Ny grej i energitablån men kan inte komma på vad det gör:

Först satte jag på 50% och min brummande hårddisk spann direkt ner så den inte hördes. Men när jag använde den brummade den upp igen och häll sig där så glädjen varade inte länge. Lite synd att man inte kan sätta hårddiskar selektivt till att stänga av sig utan att det gäller alla.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Va?

När man installerar Windows 10 TP nu så får man välja mellan Home eller Pro. Kommer dessa att ersättas av en tredje utgåva vid lanseringen?

Nej. Den utgåva du har är den som du fortsätter att ha. Gör du en uppgradering från sjuan eller åttan så får du den utgåva som du hade tidigare (Ultimate blir pro) men om du gjort en ren installation så kan du ha fått välja utgåva eller så var den releasen du installerade av en specifik version och i så fall är det den du kommer att ha.

Skrivet av Oneone:

beror på , finns en enterprise preview också.

Yes, men det är inget för hemanvändaren av flera anledningar. Kanske främst att den inte går att uppdatera till RTM när det släpps utan då krävs (enligt uppgift) en nyinstallation. Också för att hemanvändare sällan har behov av enterprise-funktionerna.

Skrivet av oqvist:

Varför skulle min gamla licens förverkas när jag kör win 10 betan? Jag behöver ju ingen nyckel för denna?

Det gör den inte. Om du uppgraderade till TP från ditt gamla Windows och sen uppgraderar till tian när det väl släpps så är din licens använd förstås men inte så länge du kör TP. Vill du få en riktig licens gratis så behövs dock att du använder din gamla licens och då blir den förstås använd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

Ärligt talat, tycker Microsoft klart och tydligt borde tala om vad som gäller. Om det är så att man kan uppdatera från TP till riktiga kunde de skriva:

Uppgradera från Windows 7 och 8.1 till Technical Preview och sedan till Officiella Windows 10 är gratis. Att sedan ominstallera Windows 10 är gratis.

eller. om inte..

Uppgradera från Windows 7 och 8.1 till Technical Preview och sedan installera om Windows 7/8.1 och uppgradera till Officiella Windows 10 är gratis. Endast uppgradera från Windows 7/8.1 till Windows 10 är gratis, inte att ominstallera direkt.

MS är sällan klara och tydliga men de har inte lovat saker som de sen har tagit tillbaka utan teknikjournalister har tolkat deras uttalanden mer generöst än vad de var menade och därför har MS varit tvungna att förtydliga vad de menade.

Användaren Bork99Ars säger det så bra att jag inte behöver lägga energi på att förklara det själv:

Citat:

This has nothing to do with Microsoft being unclear. If anything, this is the press (and I'm including you, Peter) shaping the discussion into something that was never explicitly stated.

Microsoft starts the discussion from the assumption that you are a legitimate, licensed user of Windows. In that context, they have been crystal clear: If you already upgraded as an Insider user, you will get the update and remain genuine. It's a continuation of your existing status. That's reasonable and consistent with what's gone before.

If you don't have a legitimate ("genuine") Windows license, Microsoft isn't talking to you. You are not their customer. You have no relationship, status, contract, or claim. You might find a work-around, or a nudge-wink activation process, but that does not mean you get "genuine" Windows for free. Technically being able to install it does not mean that contractually you are legitimately licensed. Also consistent with everything that's gone before.

The trick to understanding Microsoft's communications is simple enough: Listen carefully to what they say, and assume the narrowest possible definition. And what they don't say is just as important as what they do.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

http://s26.postimg.org/6qg6igr0p/yepp.jpg
Först satte jag på 50% och min brummande hårddisk spann direkt ner så den inte hördes. Men när jag använde den brummade den upp igen och häll sig där så glädjen varade inte länge. Lite synd att man inte kan sätta hårddiskar selektivt till att stänga av sig utan att det gäller alla.

Det ska gälla individuellt. Om du sätter på 10 min så är det 10 min på alla diskar, men 10 min är relativt till när de senast individuellt användes.
Om du syftar på olika tider på varje HDD så går det på vissa. Du får ändra i HDDns egna mjukvara ibland, så att den stänger av sig själv (utan Windows) efter en utsatt tid.

Personligen bryr jag mig inte så mycket. Ljud dämpningar och ljud isolerande låda, så den kan lika väl spinna de 4-10 timmar jag sitter framför den. Brummar en disk så åker den iväg...
Jag hatar "energi-spar skiten" som stänger ner allt jag behöver. Stäng ner det när jag inte är där, okej, men när jag är på plats ska allt vara igång.

Permalänk
Avstängd

Fungerar VMware eller Virtualbox i Windows 10? (vill kunna köra Windows 7)

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

eller. om inte..

http://s26.postimg.org/6qg6igr0p/yepp.jpg

Den funktionen efterlyser jag också.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robalm:

Har bara startat VMware i Windows 10 och det fungerade men startade aldrig mitt virtuella OSX. Mår illa var gång jag ser loggan. Främsta anledningen till OSX är att kunna lösa in Itunes kort till min Amasing (japp) Apple TV. Vill inte ha Itunes på Windows.

Edit

Testat nu och det fungerar men man kommer inte ut på Internet på den virtuella maskinen.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robalm:

Ja. Har du Windows 10 Pro eller högre kan du dessutom köra hyper-v, det finns inbyggt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

nyhet också i insider appen

"
Important changes that are coming with the next PC build as we get ready for July 29th.

Getting the final release on July 29th

Windows Insiders running the Windows 10 Insider Preview (Home and Pro editions) with their registered MSA connected to their PC will receive the final release build of Windows 10 starting on July 29th. This will come as just another flight. I’ve gotten a lot of questions from Windows Insiders about how this will work if they clean installed from ISO. As long as you are running an Insider Preview build and connected with the MSA you used to register, you will receive the Windows 10 final release build and remain activated. Once you have successfully installed this build and activated, you will also be able to clean install on that PC from final media if you want to start over fresh.

If you are running the Enterprise edition of the Windows 10 Insider Preview, to upgrade to the final release of Windows 10 Enterprise you will need to download and activate it from Volume Licensing Service Center. As a reminder, the Enterprise edition of the Windows 10 Insider Preview is not eligible for the free upgrade offer and can be upgraded to the final release of Windows 10 through an active Software Assurance agreement.
"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@snajk hehe jo det vet jag! men jag kör enterprise preview

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Körde just in Windows 10 på min "riktiga pc" Explorer.exe krashar vid 3 av 5 reboots, windows update står helt still på 70% efter 1 timme, ser lovande ut

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd

Någon mer än jag som tycker att detta är Windows 8.2?

Efter att ha luskat runt lite så kan man knappast påstå att skillnaden ifrån Windows 8.1 är så pass påtaglig att man kan kalla det för 10.

Dessutom har de lite kvar att rensa bort ifrån Windows 8.1. xD Tycker de har varit slarviga hos Microsoft.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Veckan börjar med söndag i kalendern.

Trots jag valde att veckan ska börja med måndag.

Kan man ordna detta på något sätt? Inte för att det är något stort problem egentligen. Men ganska irriterande när man är van vid att kalendrarna börjar på måndagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Veckan börjar med söndag i kalendern.

http://i.imgur.com/YiYyl3M.png

Trots jag valde att veckan ska börja med måndag.

http://i.imgur.com/KWnBYfe.png
http://i.imgur.com/Pqc8jmc.png

Kan man ordna detta på något sätt? Inte för att det är något stort problem egentligen. Men ganska irriterande när man är van vid att kalendrarna börjar på måndagar.

Ge feedback till windows om det, gjorde precis det själv.

Permalänk
Avstängd

Hittade en till rolig bug med mitt tangentbord, när jag höjer/sänker volymen så blinkar skärmen.
Går tillbaka till windows 8.1 för mycket problem för min smak, hoppas dom hinner fixa alla problem till 07-29.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Åsa-Nisse:

Ge feedback till windows om det, gjorde precis det själv.

Har gjort det nu. Läser vidare och ser om det finns mer o klaga på. Suveränt att de gett oss möjligheten att testa och kunna rapportera in saker så pass enkelt.

Skrivet av GaMeR2K5:

Efter att ha luskat runt lite så kan man knappast påstå att skillnaden ifrån Windows 8.1 är så pass påtaglig att man kan kalla det för 10.

Dessutom har de lite kvar att rensa bort ifrån Windows 8.1. xD Tycker de har varit slarviga hos Microsoft.

http://i.imgur.com/weWJHpO.png

Hehe... en enkel "find and replace" fixar de väl det där med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

http://i.imgur.com/weWJHpO.png

Alltså, Windows 10 är ett marknadsföringsnamn. Kernel-versionen i Windows 10 är 6.4 ("internal version number") och i Windows 8.1 är den 6.3, så nej, någon jätteskillnad är det inte. Det är främst Ux som skiljer sig från Windows 8.1.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reefer:

Alltså, Windows 10 är ett marknadsföringsnamn. Kernel-versionen i Windows 10 är 6.4 ("internal version number") och i Windows 8.1 är den 6.3, så nej, någon jätteskillnad är det inte. Det är främst Ux som skiljer sig från Windows 8.1.

Nej i Windows 10 är den 10.

De ändrade ifrån 6.4.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Nej i Windows 10 är den 10.

De ändrade ifrån 6.4.

Jag vet att de hoppade från 6.4 till 10.0, jag kör också TP:n. Faktum kvarstår: det är en marknadsföringsploj, precis som med varunamnet, för du tror väl inte på fullt allvar att kernel-versionen har utvecklats så snabbt från i höstas att de kan stega hela 36 tiondelar?

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem

kommer jag få fulla versionen av Windows 10 när jag har Technical Preview