Windows 10 Insider Preview (build 10586)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Är Windows inställd på slow eller fast ring?

Hur kollar jag det?Hur ska det vara inställt?

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssen:

Hur kollar jag det?Hur ska det vara inställt?

Om du vill ha alla byggen, inklusive de som är rätt svajiga, så är det fast ring.
Om du vill vänta tills byggena är mer stabila är det slow ring.

Det förväntas komma ett nytt bygge snart till slow ring.

Konfigurera: http://www.neowin.net/news/windows-10-slow-ring-or-fast-ring-...

Permalänk
Medlem

Japp,ställde den på fast och nu laddas 10130 ner.

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Nu kan alla ladda hem Windows 10 Insider Preview ISO Build 10130 via denna Microsoft sida http://windows.microsoft.com/en-us/windows/preview-iso

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Efter installation av 10130, så startar bara datorn om. Hamnat i nån loop och försöker starta nån reparation...
Får väl ladda ner ISO'n och börja om...

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Inga problem, kommer att ställa till problem tror jag om man inte kan väja bort drivers... Updates inte lika kritiskt...

Hmm, var tydligen inte så enkelt om man väl har fått uppdateringen att visas i Windows Update, avaktiverade att den skulle installera drivrutiner, startade om, sökte efter uppdateringar och där var den igen och installerade... Vart installerad och sedan började min dator frysa så fort man ändrade något med ett fönster (storlek, stänger, minimerar etc) Har nu installerat en ren installation av Windows 10 TP 10130 och det fungerar fint nu, har tydligen fått mitt Steam konto "Suspended" pga det? -_- *sigh*

Edit: Kan nämna att problemet med förra installationen av Windows grundade sig i en mängd korrupta filer pga tidigare trasigt minne, så fort vissa program uppdaterades så brakade hela helvetet löst, till och med att uppdatera webbläsaren skapade problemet... Fast det är off-topic.

Permalänk
Medlem

Hur tycker ni är bästa sättet man ska gå tillväga för att skaffa Windows 10?

Ska jag installera via en Windows 10 Technical Preview eller Windows 7/8.1 som jag fixat genom skolan?

Dessa fixade jag genom skolan (med tillhörande serienummer):
en_windows_7_professional_with_sp1_x64_dvd_u_676939
en_windows_8.1_with_update_x64_dvd_4065090
en_windows_10_technical_preview_9926_x64_dvd_6245061

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yojimbo:

Hur tycker ni är bästa sättet man ska gå tillväga för att skaffa Windows 10?

Ska jag installera via en Windows 10 Technical Preview eller Windows 7/8.1 som jag fixat genom skolan?

Dessa fixade jag genom skolan (med tillhörande serienummer):
en_windows_7_professional_with_sp1_x64_dvd_u_676939
en_windows_8.1_with_update_x64_dvd_4065090
en_windows_10_technical_preview_9926_x64_dvd_6245061

Skrivet av janee:

Nu kan alla ladda hem Windows 10 Insider Preview ISO Build 10130 via denna Microsoft sida http://windows.microsoft.com/en-us/windows/preview-iso

Så får du senaste builden och slipper spendera ett dygn på att uppdatera det första du gör.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Så får du senaste builden och slipper spendera ett dygn på att uppdatera det första du gör.

Men är denna tillräcklig för att kunna få hela Windows 10 sen när det släpps?

Det verkar vara lite risker med att köra preview, kanske är säkrare att installera Windows 7/8.1.
Visst det är många updates som ska installeras men det får ta sin tid.

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yojimbo:

Men är denna tillräcklig för att kunna få hela Windows 10 sen när det släpps?

Det verkar vara lite risker med att köra preview, kanske är säkrare att installera Windows 7/8.1.
Visst det är många updates som ska installeras men det får ta sin tid.

Jag skulle installerat 8.1 och uppdatera till Windows 10 när det släpps. Då har du en giltig licens i botten och kan vara säker på att den fortsatt är aktiverad. Skulle du göra en ren installation av Windows 10 Technical Preview, är det osäkert om du får en aktiverad Windows 10 eller inte.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag skulle installerat 8.1 och uppdatera till Windows 10 när det släpps. Då har du en giltig licens i botten och kan vara säker på att den fortsatt är aktiverad. Skulle du göra en ren installation av Windows 10 Technical Preview, är det osäkert om du får en aktiverad Windows 10 eller inte.

Ja precis tänkte så också, men det spelar väl ingen roll om det är 7 eller 8.1 för att jag har två datorer och man fick bara skaffa en licens av varje.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yojimbo:

Ja precis tänkte så också, men det spelar väl ingen roll om det är 7 eller 8.1 för att jag har två datorer och man fick bara skaffa en licens av varje.

Nä det borde inte spela någon roll om du tar 7 eller 8.1, men jag hade valt 8.1 för det är mer likt Windows 10 vilket kanske kan minska risken för problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nä det borde inte spela någon roll om du tar 7 eller 8.1, men jag hade valt 8.1 för det är mer likt Windows 10 vilket kanske kan minska risken för problem.

Vet du vad det är för skillnad på "Insider Preview" och "Technical Preview" (om det är någon skillnad ens)?

Har 8.1 ändrats något ang. hur windows hanterar filer från 7?
Jag menar, att tex. i windows 7 har jag 21st "Microsoft Visual C++ Redistributable" eller en massa onödiga processer igång i hanteraren.

EDIT: kanske inte spelar roll när man uppgraderat till Win 10

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag har inte riktigt förståt om jag kan - installera Windows 10 Technical Preview - ange min windows 8.1 nyckel - fortsätta ta emot nya "windows builds" tills RTM och då vara aktiverad?

(min windows 8.1 nyckel är en uppgrade key från windows 7 - 8 som jag köpte via microsoft)

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yojimbo:

Vet du vad det är för skillnad på "Insider Preview" och "Technical Preview" (om det är någon skillnad ens)?

Har 8.1 ändrats något ang. hur windows hanterar filer från 7?
Jag menar, att tex. i windows 7 har jag 21st "Microsoft Visual C++ Redistributable" eller en massa onödiga processer igång i hanteraren.

EDIT: kanske inte spelar roll när man uppgraderat till Win 10

Det finns ingen Windows 10 Insider Preview. Den heter Windows 10 Technical Preview. Däremot måste du bli en "Insider" och gå med i Insider Preview programmet för att kunna ladda hem och ta del av Windows 10 Technical Preview.

Windows 8.1 har mycket färre processer igång i allmänhet än vad Windows 7 har och är generellt snabbare och bättre optimerat. Läs gärna länken i min signatur.

Skrivet av robalm:

Jag har inte riktigt förståt om jag kan - installera Windows 10 Technical Preview - ange min windows 8.1 nyckel - fortsätta ta emot nya "windows builds" tills RTM och då vara aktiverad?

(min windows 8.1 nyckel är en uppgrade key från windows 7 - 8 som jag köpte via microsoft)

Ja, det stämmer. Du kan uppdatera din äkta licens av 8.1 till Windows 10 Technical Preview och sen när RTM släpps, uppdatera till den och därmed få en aktiverad Windows 10.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Det finns ingen Windows 10 Insider Preview. Den heter Windows 10 Technical Preview. Däremot måste du bli en "Insider" och gå med i Insider Preview programmet för att kunna ladda hem och ta del av Windows 10 Technical Preview.

Windows 8.1 har mycket färre processer igång i allmänhet än vad Windows 7 har och är generellt snabbare och bättre optimerat. Läs gärna länken i min signatur.

Ja, det stämmer. Du kan uppdatera din äkta licens av 8.1 till Windows 10 Technical Preview och sen när RTM släpps, uppdatera till den och därmed få en aktiverad Windows 10.

Det låter ju smidigt
Ända som stoppar mig är saknaden av BankId som jag använder till div tjänster (räknar i för sig inte med något stöd även i början av RTM)

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Säker?

Citat:

Download Windows 10 Insider Preview ISO

http://windows.microsoft.com/en-us/windows/preview-iso

Jag har för mig att Microsoft bytte namn för några månader sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag har inte registrerat mig som Insider, utan ville bara testa Windows 10 lite, så jag tror inte det är nåt krav.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Säker?
http://windows.microsoft.com/en-us/windows/preview-iso

Jag har för mig att Microsoft bytte namn för några månader sen.

Exakt, det finns Insider Preview och Enterprise Insider l Preview.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Exakt, det finns Insider Preview och Enterprise Insider l Preview.

och vad är skillnaden på dessa två?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

och vad är skillnaden på dessa två?

fuktioner , Enterprise är för företag.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robalm:

Det låter ju smidigt
Ända som stoppar mig är saknaden av BankId som jag använder till div tjänster (räknar i för sig inte med något stöd även i början av RTM)

Varför använder du inte mobilt bank-ID?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Några banker, bland annat Handelsbanken som jag har, kan man inte logga in på internetbanken utan dosa... Fungerar inte alls i Win 10, fungerar ju på mobilen men där finns inte alla funktioner tyvär för köra 8.1 på en annan burk ha dosan där.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

Några banker, bland annat Handelsbanken som jag har, kan man inte logga in på internetbanken utan dosa... Fungerar inte alls i Win 10, fungerar ju på mobilen men där finns inte alla funktioner tyvär för köra 8.1 på en annan burk ha dosan där.

Finns det fortfarande banker där man inte kan logga in med mobilt Bank-ID? Det låter som en ypperlig anledning att byta bank.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Finns det fortfarande banker där man inte kan logga in med mobilt Bank-ID? Det låter som en ypperlig anledning att byta bank.

jo jag vet det är lite stenålder tyvär... klarar mig med mobilen dock

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Därför att jag behöver bankid till många olika saker tex försäkringkassan och då blir det osmidigt att fylla i blanketter osv via telefonen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Är du säker på det?

Jag laddade precis ner "Windows10_InsiderPreview_x64_EN-US_10130.iso"
och den andra jag har heter "en_windows_10_technical_preview_9926_x64_dvd_6245061.iso".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Strejf, man brukar ju alltid säga att en fullständig formatering och nyinstallation är det bästa alternativet men vad tror du om att köra en uppgradering denna gången? (från Win8.1 i mitt fall)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robalm:

Därför att jag behöver bankid till många olika saker tex försäkringkassan och då blir det osmidigt att fylla i blanketter osv via telefonen.

Vad menar du med att fylla i blanketter via telefonen? Tror du behöver kolla upp hur mobilt bank-ID fungerar.. Det är sjukt smidigt, lovar.

Skrivet av Mocka:

Strejf, man brukar ju alltid säga att en fullständig formatering och nyinstallation är det bästa alternativet men vad tror du om att köra en uppgradering denna gången? (från Win8.1 i mitt fall)

Om man ska lita på Microsoft så ska det gå jävligt bra att göra in-place uppgraderingar denna gång. De rekommenderar det till och med för företag. Med tanke på att de har tänkt uppdatera några hundra miljoner datorer på det sättet så är de piskade att se till att det fungerar klockrent.

Min egen erfarenhet av uppgraderingar från 8.1 till 10 TP är att det fungerar utmärkt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Vad menar du med att fylla i blanketter via telefonen? Tror du behöver kolla upp hur mobilt bank-ID fungerar.. Det är sjukt smidigt, lovar.

Ah ok, nej jag kan erkänna att jag inte läst på får kolla upp och återkomma

Visa signatur