Permalänk
Skrivet av Walkx:

Hur kommer ett 970 funka på en I5 2500K ? med lite oc på

Precis som de pratar på längre upp i tråden så ska vare sig 970 eller 980 inte vara något problem med en K modell Sandy Bridge.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Varför några vill att TS ska köpa en 144hz skärm och ett 970 förstår jag inte, eller förstår gör jag, men han nämner ju ingenting om att han ens är ute efter en skärm? Han vill ha ett 980 och undrar om det kommer flaskas av CPUn. Vilket det inte kommer. Jag hade också köpt ett 980 ist för 970. Men det är nog för jag är kräsen och det känns alltid bäst för mig att ta "den högsta". En 144hz skärm kan man ju alltid investera vid nästa löning eller så, om så skulle önskas. Så får man bästa av två världar helt enkelt...

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrAdde:

Bättre flyt eller högre FPS? Typ Metro Redux borde ju du få lägre i, men kanske mindre MS?

Bättre flyt och fps generellt känns det som allt bara flyter,det kan ju ha varit en del ms med crossfire innan men jag känner bara att allt är helt klart rappare i alla spel jag kör iafall.-)

Sen gör det ju inget att kortets fläktar står still vid idletemp under 50 grader heller:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Walkx:

Hur kommer ett 970 funka på en I5 2500K ? med lite oc på

Skrivet av gamefreak:

Precis som de pratar på längre upp i tråden så ska vare sig 970 eller 980 inte vara något problem med en K modell Sandy Bridge.

Varför så säker..? Har personligen en i5 2500K och ett GTX 780, utan överclock var det märkbar bottleneck. Klockade då den till 4,5 GHz och den körs extremt mycket bättre. Märkte dock att på BF4 mappen Shanghai så krävdes ytterligare CPU kraft för en stabil FPS. Då ett GTX 970/980 är kraftfullare än ett 780, kan inte det innebära att mer CPU kraft behövs?

Olika CPU:r är ju även olika bra på att överklocka, vissa 2500K behöver man dra upp Vcore ännu högre. Då kommer kylningen bli en stor faktor till hur mycket man kan klocka..
Personligen tror jag att det är lite att ta i med att säga "att det inte ska vara några problem". Lär ju bero på hur pass bra personen i fråga kan överklocka sin 2500K.

Samma lär gälla för 2600K också.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Skrivet av Daavido:

Varför så säker..? Har personligen en i5 2500K och ett GTX 780, utan överclock var det märkbar bottleneck. Klockade då den till 4,5 GHz och den körs extremt mycket bättre. Märkte dock att på BF4 mappen Shanghai så krävdes ytterligare CPU kraft för en stabil FPS. Då ett GTX 970/980 är kraftfullare än ett 780, kan inte det innebära att mer CPU kraft behövs?

Olika CPU:r är ju även olika bra på att överklocka, vissa 2500K behöver man dra upp Vcore ännu högre. Då kommer kylningen bli en stor faktor till hur mycket man kan klocka..
Personligen tror jag att det är lite att ta i med att säga "att det inte ska vara några problem". Lär ju bero på hur pass bra personen i fråga kan överklocka sin 2500K.

Samma lär gälla för 2600K också.

Det lär inte vara några problem, en haswell är marginellt snabbare, många ggr är SB snabbare i praktiken då dom klockar mkt högre på normal kylning. Och givetvis pratar vi om överklockad SB.

2600k har ju HT till skillnad från 2500k, vilket innebär 8 trådar istället för 4 trådar. Men det finns i princip inget spel som kan utnyttja det på ett vettigt sätt. Så egentligen finns det inte så mkt bättre cpu's för spel, en SB-E/Ivy-E/Haswell-E är inte snabbare heller då inget spel drar nytta av alla kärnor. Skulle nog vilja påstå att SB är bland dom bättre då mer eller mindre alla exemplar fixar 5Ghz utan problem(alla jag har haft har fixat 5.3Ghz eller mer, och 5Ghz lätt på en vanlig H100i). Får du en taskig haswell kanske du inte får den över 4.3Ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det lär inte vara några problem, en haswell är marginellt snabbare, många ggr är SB snabbare i praktiken då dom klockar mkt högre på normal kylning. Och givetvis pratar vi om överklockad SB.

2600k har ju HT till skillnad från 2500k, vilket innebär 8 trådar istället för 4 trådar. Men det finns i princip inget spel som kan utnyttja det på ett vettigt sätt. Så egentligen finns det inte så mkt bättre cpu's för spel, en SB-E/Ivy-E/Haswell-E är inte snabbare heller då inget spel drar nytta av alla kärnor. Skulle nog vilja påstå att SB är bland dom bättre då mer eller mindre alla exemplar fixar 5Ghz utan problem(alla jag har haft har fixat 5.3Ghz eller mer, och 5Ghz lätt på en vanlig H100i). Får du en taskig haswell kanske du inte får den över 4.3Ghz.

Fast i spel som utnyttjar få trådar tror jag haswell får en tydlig fördel mot sandybridge.

I BF4 så tror jag också man får en tydlig prestandahöjning med HT. Iaf enl swecs tester. Nu är inte SB med där, men skulle tippa på att en 2500K hamnar strax över AMD 8350, en bit under 4670K. Spelat BF3 en hel del och klarar inte av när det dippar under 60, det märks så sjukt tydligt, så för min del har jag inte ens orkat installera BF4 på min dator i sign.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm