Microsoft uppdaterar Windows 10 med notifikationscenter och buggfixar

Permalänk
Melding Plague

Microsoft uppdaterar Windows 10 med notifikationscenter och buggfixar

I den första stora uppdateringen av Windows 10 Technical Preview släpps officiellt en tidig version av notifikationscentret, tillsammans med flera andra finesser och tusentals buggfixar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Kör 10an på en äldre laptop och det fungerar riktigt bra, känns väldigt rappt för att vara så pass tidigt preview.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Gillar möjligheten att välja fast/slow insider. Då jag kör Windows 10 som primärt OS hemma så kommer jag att ställa in att vara slow för att få lite högre kvalite på releaserna.

Permalänk
Medlem

Windows 10 tillräckligt bra för daglig användning ni som använt det en del?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Blir nästan sugen på att prova jag med.

Hur är det med spelstöd nu i Win 10? Kan jag köra alla spel som vanligt eller blir det en massa krux?

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Då jag kör Windows 10 som primärt OS hemma så kommer jag att ställa in att vara slow för att få lite högre kvalite på releaserna.

Hur fungerar spel som t.ex CS och BF4?

Steam? Teamspeak? Drivrutiner från AMD? osv

Permalänk
Avstängd

Jag hoppas och tror att Windows 10 kommer att fortsätta uppdateras i samma snabba takt när det är släppt till allmänheten senare med.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Tänkte att om det är någon som kör med Comodo Internet Security på Windows 10 TP på sin vanliga dator så kan jag varna om att om man uppdaterar så kommer det efter uppdatering troligen ha sönder brandväggen, så avinstallera CIS innan uppdateringen sedan installera igen efteråt så går det nog bättre. Vet ej hur relevant det är med denna info på detta forum men har sett ett fåtal som kör med CIS så kan vara värt att nämna.

Skrivet av LPG:

Windows 10 tillräckligt bra för daglig användning ni som använt det en del?

Har fungerat bra för mig, diverse program som inte fungerar korrekt som MSI afterburner (rättare sagt Rivatuner) och Nvidia Shadowplay, det värsta är väl att BankID inte fungerar ännu vad jag vet. Skulle rekommender att sätta upp det i ett virtuellt system och testa dina program för att se om det finns någon "deal breaker" om du funderar på att köra på vanliga systemet.

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte vill ha massa notifikationer, meddelanden etc på min pc? Har ju redan en telefon som tjatar 24/7

Permalänk
Medlem
Citat:

Den andra nyheten är till för användare med flera skärmar och är möjligheten att flytta appar mellan dessa med hjälp av tangentbordskommandot Win+Shift+<Pil>

Nyhet från buggfixvärlden antar jag. För detta kan man ju redan göra i Win 7 och 8.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

får inte igång WLAN efter upgrade haha. aja får köra le-kabel.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Hur fungerar spel som t.ex CS och BF4?

Steam? Teamspeak? Drivrutiner från AMD? osv

Steam, Teamspeak, CS och BF4 fungerar för mig utan problem. Kör dock Nvidia, någon med AMD som har koll?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

får inte igång WLAN efter upgrade haha. aja får köra le-kabel.

Mmmm de skrev ju om det på bloggen som du länkade till innan

http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2014/10/21/were-roll...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Mmmm de skrev ju om det på bloggen som du länkade till innan

http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2014/10/21/were-roll...

yes sir , jag såg det , men trode inte att det skulle påverka mig =P Haha fail.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Boss302:

Bara jag som inte vill ha massa notifikationer, meddelanden etc på min pc? Har ju redan en telefon som tjatar 24/7

Är på samma sida här, vill att saker ska vara "pull" så de överhuvudtaget inte gör sig påminda om man inte explicit frågar. Att ha massa saker påkalla uppmärksamhet ur tomma intet måste vara extremt dåligt för produktiviteten, räcker tydligen ju att störa en programmerare var 15:e minut för att de ska bli helt värdelösa ur produktivitetssynpunkt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ost486:

Steam, Teamspeak, CS och BF4 fungerar för mig utan problem. Kör dock Nvidia, någon med AMD som har koll?

Finns en tråd om det i forumet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag hoppas och tror att Windows 10 kommer att fortsätta uppdateras i samma snabba takt när det är släppt till allmänheten senare med.

På tal om snabbhet, jag väntar fortfarande på svar från dig angående versionsnumren.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte är riktigt okej med de nya animeringarna i Explorer när man öppnar och stänger fönster?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Hur fungerar spel som t.ex CS och BF4?

Steam? Teamspeak? Drivrutiner från AMD? osv

Windows 10 TP Speltråden diskuterar detta. Själv har jag inga problem, och då spelar jag på CS: Go, HoN, Hearthstone.

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte riktigt W10's GUI.
Föredrar W2K GUI't fortfarande.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Själv vill jag ha så lite notifikationer av alla slag som möjligt, mig stör det enbart så jag vill själv välja när jag vill se händelser, inte haft tid att testa TP ännu men får väl göra det och se om det går avaktivera eller gömma helt så jag får trycka upp när jag vill. Sociala medier vill jag absolut inte skall ploppa upp men förhoppningsvis går det bara välja bort så jag slipper att det plingar till så fort någon skall laga middag eller gå ut med hunden xD

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Kör det både på jobbdatorn och hemdatorn. Hemma har jag haft problem med minnesläcka efter sleep, ska installera uppdateringen ikväll och se om det hjälper. På jobbet har datorn blåskärmat lite då och då efter sleep, får väl se hur det fungerar nu.
Jag kommer fortsätta med Win10, trivs redan så bra med det att jag inte vill backa till Win8.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av THB:

Kör 10an på en äldre laptop och det fungerar riktigt bra, känns väldigt rappt för att vara så pass tidigt preview.

Hur pass gammal? Jag har en aptrött Lenovo thinkpad från förra istiden som kör win8 hjälpligt, undrar om den kan hosta igång 10an på sitt artrithjärta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Bara jag som inte vill ha massa notifikationer, meddelanden etc på min pc? Har ju redan en telefon som tjatar 24/7

Till det mesta av det här kommer de säkert få den feedbacken på och göra att man kan stänga av det. Det kommer hur som haver bli en del fullständigt redundanta funktioner men så är det alltid.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Hur pass gammal? Jag har en aptrött Lenovo thinkpad från förra istiden som kör win8 hjälpligt, undrar om den kan hosta igång 10an på sitt artrithjärta?

Skickades från m.sweclockers.com

Har en IBM Thinkpad T41 (dock med PATA SSD) som kört både W7 och W8 utan problem så kan tänka mig att din klarar 10 bra om den inte är äldre än T41:an.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Hur fungerar spel som t.ex CS och BF4?

Steam? Teamspeak? Drivrutiner från AMD? osv

Skrivet av ost486:

Steam, Teamspeak, CS och BF4 fungerar för mig utan problem. Kör dock Nvidia, någon med AMD som har koll?

Jag har hittills inte haft problem med något spel. Det enda jag hade var Logitechs nya hemsida som inte fattar att jag kör Windows och tror att jag ska välja drivrutin till en Mac. Men jag ladda ner det med en Windows 7 version, valde Windows 8 drivarna och sen har det gått bra.

AMD drivarna installerades helt automatiskt, inkl CCC och allt. Gjordes redan i installationen av Windows.

Skrivet av Sir_Manfred:

Jag gillar inte riktigt W10's GUI.
Föredrar W2K GUI't fortfarande.

Mjo, jag är fortfarande inte såld på 2D fönstren. De känns så stenålder, typ Windows 1.0/2.0 osv.
Men alla små funktioner som att kunna pausa en kopiering mellan diskar, bra aktivitetshanterare med prestanda översikt och en hel del små smart saker gör det värt att stå ut med utseendet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimman:

På tal om snabbhet, jag väntar fortfarande på svar från dig angående versionsnumren.

Mitt svar var att du får kolla igenom Mark Russinovichs webcasts om "the case of the unexplained". Jag vet att han nämner orsaken där indirekt. Någon annan källa hittar jag inte tyvärr nu, du får antingen lita på mitt ord, googla själv eller tänka till och inse att det är ganska logiskt. Windows 8 är det absolut största tekniska hoppet Microsoft har gjort hittills, ändå ändrade man bara från 6.1 till 6.2. Hade det interna versionsnumret återspeglat hur stora förändringar som gjorts i operativsystemet så hade vi minst haft 8.0 vid det här laget men Microsoft kan inte ändra den stora siffran eftersom att alldeles för många program och drivrutiner då går sönder. Vi kommer kanske aldrig se något annat än 6.x, inte ens i Windows 15 år 2033.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Bara jag som inte vill ha massa notifikationer, meddelanden etc på min pc? Har ju redan en telefon som tjatar 24/7

Finns ju redan i formen av Ballonger i Windows XP+, samt Notifikationerna i Windows 8+. Därefter går W8 notifikationer att tysta ned i 1/3/8 timmar. Och individuella appar kan man ju blockera också, något man inte kan göra med XP ballongerna.

Det som introducerats här är bara en "historik" av tidigare notifikationer, inte ett nytt system att presentera notifikationer.

Permalänk
Inaktiv

Skulle vara trevligt om inte alla appar krävde MS konto. Med tanke på att de gör det skulle det vara trevligt om man kunde ta bort metro helt då den inte går använda hur som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Jag hoppas och tror att Windows 10 kommer att fortsätta uppdateras i samma snabba takt när det är släppt till allmänheten senare med.

Jag håller med.
Dessutom så hoppas jag och tror att de kommer behålla funktionen att folk får komma med önskemål och förslag.
Jag hoppas och tror även att MS konkurrenter kommer kopiera den modellen.