Microsoft uppdaterar Windows 10 med notifikationscenter och buggfixar

Permalänk

Animationer

Denna uppdatering innehåller också en mängd nya animationer relaterade till fönster i det "klassiska" gränssnittet.

Jag har inget emot dem personligen, men animationen för att minimera fönster behöver justeras så fönsterna faktiskt går hela vägen ner i taskbaren och samtliga animationer behöver snabbas på, alternativt ha en inställning för animationshastighet som i Android.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X @stock | ASUS ROG STRIX B550-F | MSI RTX 3070 VENTUS 2X OC | 32 GB DDR4 @3600 MHz

Permalänk
Medlem

Enda anledningen till att jag inte kör windows 10 på min stationära är stödet för kontrollpanelen till Asus Xonar Essence STX, drivrutinen fungerar utan problem men det går inte att installera kontrollpanelen för att kunna byta mellan de olika ingångarna.

Permalänk
Medlem

Härligt å se Microsoft bygga grejer som vi desktop folk vill ha för en gång skull. Ser fram emot 10an.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Använder Win10 i burken som sitter i signaturen.

Ja gillar det, förutom de nya äckliga animationerna då man stänger/öppnar fönstret.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Skrivet av LPG:

Windows 10 tillräckligt bra för daglig användning ni som använt det en del?

Har använt W10 som mitt main OS sen dagen previewen kom ut. Sitter framför min dator 7-8 timmar per dag då jag gör allt plugg (programmering) och spelar en hel del på den. Och kan säga att det har funkat underbart bra än så länge. Enda problemet jag har hittat är att bankID programet som man behöver för att logga in på en hel del saker inte funkar alls på W10, som tur är finns ju mobilt bankID nu.

Permalänk
Avstängd

Finns DX12 i TP-versionen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Windows 10 tillräckligt bra för daglig användning ni som använt det en del?

Absolut, jag har kört det som mitt standard:os sen det släpptes och har inte stött på ett enda problem so far.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Mitt svar var att du får kolla igenom Mark Russinovichs webcasts om "the case of the unexplained". Jag vet att han nämner orsaken där indirekt. Någon annan källa hittar jag inte tyvärr nu, du får antingen lita på mitt ord, googla själv eller tänka till och inse att det är ganska logiskt. Windows 8 är det absolut största tekniska hoppet Microsoft har gjort hittills, ändå ändrade man bara från 6.1 till 6.2. Hade det interna versionsnumret återspeglat hur stora förändringar som gjorts i operativsystemet så hade vi minst haft 8.0 vid det här laget men Microsoft kan inte ändra den stora siffran eftersom att alldeles för många program och drivrutiner då går sönder. Vi kommer kanske aldrig se något annat än 6.x, inte ens i Windows 15 år 2033.

6.x versionen refererar bara till kärnan och det är helt logiskt att den inte fått en ökning av huvudversionen sedan Vista då i princip inget stort har ändrats i kärnan sedan dess. Enda sak av värde som överhuvudtaget ändras som jag kan komma på är införandet av "timer coalescing" som kom i Win7. Ett OS består av mycket mer än kärnan, även om kärnan är den enskilt viktigaste komponenten.

Versionen på OS-kärnan har ju bumpat ett heltal alla gånger det varit signifikanta förändringar, d.v.s. vid NT4, Win2k och Vista. Ser egentligen bara ett fel med nuvarande OS-kärna, men det felet är rätt akademiskt för "normal" användning så undrar om det har speciellt hög prioritet inom Microsoft för tillfället. Felet är att man gjorde rejäla förändringar kring stödet för CPUer med många kärnor i Vista och visst är det betydligt bättre nu än i 5.x kärnan, men har man många applikationer som kör korta tider men man i genomsnitt ändå använder rätt många CPU-kärnor så verkar det som schemaläggaren i Windows totalt får spel och resultatet blir väldigt dålig effektivitet som snabbt blir ännu sämre om antal fysiska CPU-kärnor ökas. Att fixa något sådant kan vara rejält lurigt och kanske kräver en ganska stor förändring i kärnan, så vi kanske får en 7.0 kärna i en inte allt för avlägsen framtid.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Mitt svar var att du får kolla igenom Mark Russinovichs webcasts om "the case of the unexplained". Jag vet att han nämner orsaken där indirekt. Någon annan källa hittar jag inte tyvärr nu, du får antingen lita på mitt ord, googla själv eller tänka till och inse att det är ganska logiskt. Windows 8 är det absolut största tekniska hoppet Microsoft har gjort hittills, ändå ändrade man bara från 6.1 till 6.2. Hade det interna versionsnumret återspeglat hur stora förändringar som gjorts i operativsystemet så hade vi minst haft 8.0 vid det här laget men Microsoft kan inte ändra den stora siffran eftersom att alldeles för många program och drivrutiner då går sönder. Vi kommer kanske aldrig se något annat än 6.x, inte ens i Windows 15 år 2033.

Till att börja med, läs nedan:

Skrivet av virtual void:

6.x versionen refererar bara till kärnan och det är helt logiskt att den inte fått en ökning av huvudversionen sedan Vista då i princip inget stort har ändrats i kärnan sedan dess. Enda sak av värde som överhuvudtaget ändras som jag kan komma på är införandet av "timer coalescing" som kom i Win7. Ett OS består av mycket mer än kärnan, även om kärnan är den enskilt viktigaste komponenten.

Versionen på OS-kärnan har ju bumpat ett heltal alla gånger det varit signifikanta förändringar, d.v.s. vid NT4, Win2k och Vista. Ser egentligen bara ett fel med nuvarande OS-kärna, men det felet är rätt akademiskt för "normal" användning så undrar om det har speciellt hög prioritet inom Microsoft för tillfället. Felet är att man gjorde rejäla förändringar kring stödet för CPUer med många kärnor i Vista och visst är det betydligt bättre nu än i 5.x kärnan, men har man många applikationer som kör korta tider men man i genomsnitt ändå använder rätt många CPU-kärnor så verkar det som schemaläggaren i Windows totalt får spel och resultatet blir väldigt dålig effektivitet som snabbt blir ännu sämre om antal fysiska CPU-kärnor ökas. Att fixa något sådant kan vara rejält lurigt och kanske kräver en ganska stor förändring i kärnan, så vi kanske får en 7.0 kärna i en inte allt för avlägsen framtid.

Utöver detta så nej jag är inte intresserad av att leta upp något indirekt nämnande i någon webcast, det är du som kommer med ett påstående du inte kan backa upp.

Jag säger återigen att jag tror du har fått det om bakfoten tills du kan backa upp ditt påstående. Att inte stega majorversionen är i normalfallet detsamma som att man inte infört några API-/ABI-brytande förändringar (i kärnan i detta fallet). Om dom inte infört sådana förändringar så stegar man alltså inte majornumret. Du påstod att de trots allt det kunde införa API-/ABI-brytande förändringar _utan_ att stega majornumret för att de har gått ifrån versionsnumreringens innebörd. Detta saknar jag fortfarande en tillförlitlig källa på.

Så får att sammanfatta återigen: Förmodligen, vad jag antar, har dom _inte_ infört bakåtkompatibilitetsbrytande förändringar och därmed inte stegat majornumret, men det är inte samma sak som att de gått ifrån betydelsen hos versionsnumren, snarare så att de faktiskt håller sig till dess standardiserade innebörd. Det är med andra ord inte alls logiskt att gå ifrån innebörden. Däremot vore det mer logiskt att inte bryta API/ABI och därmed stå kvar på samma majorversionsnummer, vilket verkar vara vad som faktiskt sker.

Dvs, det finns några scenarior:
1) De stegar majornumret till 7; program kraschar för att majornumret != 6. Inte bra, detta vill dom säkerligen undvika (vilket de också kan genom att vara bakåtkompatibla).

2) De gör API/ABI-förändringar men stegar inte majornumret; Program kraschar för att just API/ABI förändrats. Inte bra för det får samma resultat som ovan.

3) De gör inga bakåtkompatibilitetsbrytande förändringar och stegar heller inte majornumret (det är ju trots allt detta numret betyder) och därmed fungerar saker och ting som det ska

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Shudnawz:

Hur pass gammal? Jag har en aptrött Lenovo thinkpad från förra istiden som kör win8 hjälpligt, undrar om den kan hosta igång 10an på sitt artrithjärta?

Skickades från m.sweclockers.com

En Dell D430 med C2D U7700, 2GB Ram och en slö disk.
Win10 rullar riktigt fint på den, men visst märks det att det är en gammal dator, men den fick nytt liv med Win10 som sagt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Riktigt irriterande att man nu måste vara snabb med musen om man ska flytta den mellan olika skärmar, annars fastnar musen vid skärmens kant...

Permalänk
Medlem

Intressant "Outlook 2013"

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av THB:

En Dell D430 med C2D U7700, 2GB Ram och en slö disk.
Win10 rullar riktigt fint på den, men visst märks det att det är en gammal dator, men den fick nytt liv med Win10 som sagt.

Hehe, om D430 har samma 1.8" disk som D420 så är "slö disk" en ganska snäll beskrivning

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Snusfri
Skrivet av virtual void:

Hehe, om D430 har samma 1.8" disk som D420 så är "slö disk" en ganska snäll beskrivning

Ja inte är 1.8" ZIF disken snabb inte

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Bara jag som inte vill ha massa notifikationer, meddelanden etc på min pc? Har ju redan en telefon som tjatar 24/7

Skrivet av virtual void:

Är på samma sida här, vill att saker ska vara "pull" så de överhuvudtaget inte gör sig påminda om man inte explicit frågar. Att ha massa saker påkalla uppmärksamhet ur tomma intet måste vara extremt dåligt för produktiviteten, räcker tydligen ju att störa en programmerare var 15:e minut för att de ska bli helt värdelösa ur produktivitetssynpunkt.

Skrivet av som99:

Själv vill jag ha så lite notifikationer av alla slag som möjligt, mig stör det enbart så jag vill själv välja när jag vill se händelser, inte haft tid att testa TP ännu men får väl göra det och se om det går avaktivera eller gömma helt så jag får trycka upp när jag vill. Sociala medier vill jag absolut inte skall ploppa upp men förhoppningsvis går det bara välja bort så jag slipper att det plingar till så fort någon skall laga middag eller gå ut med hunden xD

Går att att ändra inställningarna via appen "PC settings" i startmenyn -> "Search and apps" -> "Notifications"

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Äntligen går det söka i start igen utan att det stängs ner. Höll på att bli galen på det.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av virtual void:

Enda sak av värde som överhuvudtaget ändras som jag kan komma på är införandet av "timer coalescing" som kom i Win7.

6.2 ändrade kärnan till tickless. (Det är därför Chrome's insistans att kräva en tickrate på 1ms orsakade så stora batteri problem)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av eXale:

6.2 ändrade kärnan till tickless. (Det är därför Chrome's insistans att kräva en tickrate på 1ms orsakade så stora batteri problem)

Ah, det kräver en del ändringar även om de inte syns utåt om det är korrekt gjort, ska inte heller påverka drivare och liknande så knappast något man bumpar till 7.0 för. Tänkte inte ens på att kolla en sådan sak då Linux haft tickless kernels sedan 2007...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Själv ser jag verkligen fram emot notifikationer. Telefoner ligger bra mycket bättre till i tiden med smarta funktioner än vad PC gör just nu. Men ett notifikationscenter är en bra bit på vägen.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Värt att installera på en Ativ book 9 plus? Samsung har ju massa drivrutiner till allt. Vill ju att allt ska fungera lixom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Själv ser jag verkligen fram emot notifikationer. Telefoner ligger bra mycket bättre till i tiden med smarta funktioner än vad PC gör just nu. Men ett notifikationscenter är en bra bit på vägen.

Utifrån min egna syn på det hela så är inte problemet att PC inte får komma ikapp telefoner när det gäller smarta funktioner. Notifikationscenter kanske är en bra idé, jag vet inte... Problemet blir när alla dessa appar och dylikt börjar ta sig in på desktop. Vi behöver inte en app för Aftonbladet, eller en app för miniräknare, eller en app för jag vet inte vad...

Blir så "kaka på kaka". Apparna fyller liksom ingen vettig funktion.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av wRRM:

Enda anledningen till att jag inte kör windows 10 på min stationära är stödet för kontrollpanelen till Asus Xonar Essence STX, drivrutinen fungerar utan problem men det går inte att installera kontrollpanelen för att kunna byta mellan de olika ingångarna.

Växla mellan default inputs kan du ju göra i vanliga Windowsmixern?

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Utifrån min egna syn på det hela så är inte problemet att PC inte får komma ikapp telefoner när det gäller smarta funktioner. Notifikationscenter kanske är en bra idé, jag vet inte... Problemet blir när alla dessa appar och dylikt börjar ta sig in på desktop. Vi behöver inte en app för Aftonbladet, eller en app för miniräknare, eller en app för jag vet inte vad...

Blir så "kaka på kaka". Apparna fyller liksom ingen vettig funktion.

Av hundratusentals appar som det finns till Android, Ios och WP/8 så är de flesta absolut skräp och totalt onödiga. Men spel, nyttoprogram som Office, etc etc är också "appar", och det kan vara praktiskt att låta dem uppdateras i bakgrunden och få en notis om när det är klart, precis som på mobiltelefonerna.

Personligen hoppas jag att snart få se interaktiva "tiles", som exempelvis kalkylatorn som förevisades för någon månad sen.

(Och Xbox1(dvs den första)-emulator hade inte varit fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelements:

Växla mellan default inputs kan du ju göra i vanliga Windowsmixern?

Jag ser endast "Speakers" i windows egna kontrollpanel för ljud medans jag ser 3 olika utgångar i Asus egna programvara. Så det går inte allt för bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KplSteiner:

Av hundratusentals appar som det finns till Android, Ios och WP/8 så är de flesta absolut skräp och totalt onödiga. Men spel, nyttoprogram som Office, etc etc är också "appar", och det kan vara praktiskt att låta dem uppdateras i bakgrunden och få en notis om när det är klart, precis som på mobiltelefonerna.

Personligen hoppas jag att snart få se interaktiva "tiles", som exempelvis kalkylatorn som förevisades för någon månad sen.

(Och Xbox1(dvs den första)-emulator hade inte varit fel...

Ärligt talat så uppdaterar jag inte office så ofta att jag måste ha en notifikation för att säga till när det är färdigt (win update visar hur långt den kommit för övrigt). Problem med att göra om PC till en mobil är att PC ska kunna användas för arbete med och appifieringen och massiva mängder notifikationer som hoppar upp varannan sekund lär knappast vara speciellt bra för produktiviteten. När jag jobbar på riktigt så är allt avstängt, hörlurar på för att slippa störas av andra och faktiskt koncentrera sig på sin uppgift.

Visst är det bra för barn som ska leka men det ska gå ta bort eller stänga av för de som använder en dator till annat än fb/twitter/whatever.

Permalänk
Skrivet av wRRM:

Jag ser endast "Speakers" i windows egna kontrollpanel för ljud medans jag ser 3 olika utgångar i Asus egna programvara. Så det går inte allt för bra.

Skumt, det ser ut ungefär såhär för mig. Installera om drivisarna?

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelements:

http://www.wirefresh.com/images/windows7-fix-sound-1.jpg

Skumt, det ser ut ungefär såhär för mig. Installera om drivisarna?

Grejen är att jag har högtalare kopplade via RCA, hörlurar via hörlursingångarna och förstärkare via optisk.

Och endast "speakers" står med i listan, svårt att switcha mellan dom :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Ärligt talat så uppdaterar jag inte office så ofta att jag måste ha en notifikation för att säga till när det är färdigt (win update visar hur långt den kommit för övrigt). Problem med att göra om PC till en mobil är att PC ska kunna användas för arbete med och appifieringen och massiva mängder notifikationer som hoppar upp varannan sekund lär knappast vara speciellt bra för produktiviteten. När jag jobbar på riktigt så är allt avstängt, hörlurar på för att slippa störas av andra och faktiskt koncentrera sig på sin uppgift.

Visst är det bra för barn som ska leka men det ska gå ta bort eller stänga av för de som använder en dator till annat än fb/twitter/whatever.

Okej, eftersom du ska ta bara ett av mina exempel och sen avfärda mitt argument, så ska du få fler exempel på program som kan uppdateras:

- Microsoft Office
- Adobe Photoshop
- Adobe Reader
- Steam
- Firefox
- Spotify
- Torrent-program
- Googe Earth
- VLC
- Flash, Java
- Windows Update

Och så vidare. Och så vidare. Det skulle vara skönt om de programmen kunde uppdateras automatiskt och sen bara ge en notifikation om det i en lista, precis som på mobiltelefoner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av virtual void:

6.x versionen refererar bara till kärnan och det är helt logiskt att den inte fått en ökning av huvudversionen sedan Vista då i princip inget stort har ändrats i kärnan sedan dess. Enda sak av värde som överhuvudtaget ändras som jag kan komma på är införandet av "timer coalescing" som kom i Win7. Ett OS består av mycket mer än kärnan, även om kärnan är den enskilt viktigaste komponenten.

Versionen på OS-kärnan har ju bumpat ett heltal alla gånger det varit signifikanta förändringar, d.v.s. vid NT4, Win2k och Vista. Ser egentligen bara ett fel med nuvarande OS-kärna, men det felet är rätt akademiskt för "normal" användning så undrar om det har speciellt hög prioritet inom Microsoft för tillfället. Felet är att man gjorde rejäla förändringar kring stödet för CPUer med många kärnor i Vista och visst är det betydligt bättre nu än i 5.x kärnan, men har man många applikationer som kör korta tider men man i genomsnitt ändå använder rätt många CPU-kärnor så verkar det som schemaläggaren i Windows totalt får spel och resultatet blir väldigt dålig effektivitet som snabbt blir ännu sämre om antal fysiska CPU-kärnor ökas. Att fixa något sådant kan vara rejält lurigt och kanske kräver en ganska stor förändring i kärnan, så vi kanske får en 7.0 kärna i en inte allt för avlägsen framtid.

Skrivet av Dimman:

Till att börja med, läs nedan:

Utöver detta så nej jag är inte intresserad av att leta upp något indirekt nämnande i någon webcast, det är du som kommer med ett påstående du inte kan backa upp.

Jag säger återigen att jag tror du har fått det om bakfoten tills du kan backa upp ditt påstående. Att inte stega majorversionen är i normalfallet detsamma som att man inte infört några API-/ABI-brytande förändringar (i kärnan i detta fallet). Om dom inte infört sådana förändringar så stegar man alltså inte majornumret. Du påstod att de trots allt det kunde införa API-/ABI-brytande förändringar _utan_ att stega majornumret för att de har gått ifrån versionsnumreringens innebörd. Detta saknar jag fortfarande en tillförlitlig källa på.

Så får att sammanfatta återigen: Förmodligen, vad jag antar, har dom _inte_ infört bakåtkompatibilitetsbrytande förändringar och därmed inte stegat majornumret, men det är inte samma sak som att de gått ifrån betydelsen hos versionsnumren, snarare så att de faktiskt håller sig till dess standardiserade innebörd. Det är med andra ord inte alls logiskt att gå ifrån innebörden. Däremot vore det mer logiskt att inte bryta API/ABI och därmed stå kvar på samma majorversionsnummer, vilket verkar vara vad som faktiskt sker.

Dvs, det finns några scenarior:
1) De stegar majornumret till 7; program kraschar för att majornumret != 6. Inte bra, detta vill dom säkerligen undvika (vilket de också kan genom att vara bakåtkompatibla).

2) De gör API/ABI-förändringar men stegar inte majornumret; Program kraschar för att just API/ABI förändrats. Inte bra för det får samma resultat som ovan.

3) De gör inga bakåtkompatibilitetsbrytande förändringar och stegar heller inte majornumret (det är ju trots allt detta numret betyder) och därmed fungerar saker och ting som det ska

Här hittade jag i alla fall några källor som bekräftar samma sak som jag sagt efter lite Googlande. Microsofts utvecklare valde att inte göra Windows 7 till 7.0 vilket hade varit det mest logiska, enbart för att inte förstöra bakåtkompatibiliteten med äldre program. Samma sak gäller efterföljande Windowsversioner.

"Microsoft developers have a ready explanation for the phenomenon. Many programs check the version number of the operating system and will not install if the number falls outside a specified range. Microsoft insists that virtually all programs that run on Vista will run without alteration of Windows 7 and it doesn't want installations to bomb just because of a failed version number check. So what is officially known as the "major version number" was kept at 6."

http://www.businessweek.com/the_thread/techbeat/archives/2008...

Q. Why is Windows 7's internal version 6.1 instead of 7.0?

"A. The primary reason is application compatibility. A main goal for Windows 7 was to not break application compatibility.

Many applications break if you change the major version number, but fewer break if you change only the minor version, so it was decided to improve application compatibility by keeping the OS version 6, the same as Windows Vista.

You can think of Windows 7 as version 7 in terms of functionality, but 6.1 for API. Hopefully, in the future applications will check if functions are available rather than just checking for an OS version."

http://windowsitpro.com/windows/q-why-windows-7s-internal-ver...

Why Windows 8 Reports at Version 6.2

Jason Sandys MVP at Microsoft just floated me an additional note about those over email:

An additional quick note on this. Based on first-hand comments from Mark Russonovich, it’s more than just WSUS. It was app compat in general because they found many third-party applications simply checked for the major OS version and in the XP timeframe that meant they would simply check if the major OS version = 5 – this was by far the most common app compat issue with Vista because the major version changed to 6. Thus, by keeping the major OS version at 6, any less than intelligent third-party developers that insisted on checking if the major OS version equals 6 wouldn’t affect app compat.

http://windowsitpro.com/windows-8/why-windows-8-reports-versi...

Vi kan alltså konstatera att jag hade rätt och ni var ute och cyklade. Men det var roligt att ni pressade mig så att jag fick jobba lite

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Här hittade jag i alla fall några källor som bekräftar samma sak som jag sagt efter lite Googlande. Microsofts utvecklare valde att inte göra Windows 7 till 7.0 vilket hade varit det mest logiska, enbart för att inte förstöra bakåtkompatibiliteten med äldre program. Samma sak gäller efterföljande Windowsversioner.

"Microsoft developers have a ready explanation for the phenomenon. Many programs check the version number of the operating system and will not install if the number falls outside a specified range. Microsoft insists that virtually all programs that run on Vista will run without alteration of Windows 7 and it doesn't want installations to bomb just because of a failed version number check. So what is officially known as the "major version number" was kept at 6."

http://www.businessweek.com/the_thread/techbeat/archives/2008...

Q. Why is Windows 7's internal version 6.1 instead of 7.0?

"A. The primary reason is application compatibility. A main goal for Windows 7 was to not break application compatibility.

Many applications break if you change the major version number, but fewer break if you change only the minor version, so it was decided to improve application compatibility by keeping the OS version 6, the same as Windows Vista.

You can think of Windows 7 as version 7 in terms of functionality, but 6.1 for API. Hopefully, in the future applications will check if functions are available rather than just checking for an OS version."

http://windowsitpro.com/windows/q-why-windows-7s-internal-ver...

Why Windows 8 Reports at Version 6.2

Jason Sandys MVP at Microsoft just floated me an additional note about those over email:

An additional quick note on this. Based on first-hand comments from Mark Russonovich, it’s more than just WSUS. It was app compat in general because they found many third-party applications simply checked for the major OS version and in the XP timeframe that meant they would simply check if the major OS version = 5 – this was by far the most common app compat issue with Vista because the major version changed to 6. Thus, by keeping the major OS version at 6, any less than intelligent third-party developers that insisted on checking if the major OS version equals 6 wouldn’t affect app compat.

http://windowsitpro.com/windows-8/why-windows-8-reports-versi...

Vi kan alltså konstatera att jag hade rätt och ni var ute och cyklade.

Du har hittat en förklaring som är total b*ll.

1. Om så är fallet, varför ändrade man då major kernel-version mellan NT4 och Win2k? Varför har major versionen alltid ökats i de fall man faktisk har gjort en större ändring av CPU-kärnan? Varför skulle man ändra versionsnumret på KÄRNAN mellan Vista, Win7 och Win8 då det är otroligt små skillnaden mellan dessa kärnor?

2. Det problem du pekar på är ett verkligt problem, men ett problem som har en mycket enklare lösning som numera också är implementerad: applikationer måste ge positiv konformation på att de hanterar nyare Windows versioner, om de INTE gör detta så kommer GetVersion()/GetVersionEx() att returnera kernel-version motsvarande den senaste version som applikationen säger sig stödja (blir just nu Win8, alltså v6.2, om den helt saknar sådan hinting).

Så förklaringen du ger är helt irrelevant för Win8 och senare, försök igen!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer