Geforce Drivers 344.48 WHQL med Dynamic Super Resolution till Kepler och Fermi

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Någon som vet om de fixat shadowplay för Windows 10?

Vad snackar du om? Jag har Windows 10, och har inte haft några problem överhuvudtaget med Shadow Play. Måste vara fel på dina drivrutiner eller något.

För övrigt vill jag bara anmärka att detta är en välkommen funktion, som jag skulle kunna tänka mig att använda då jag spelar spel som inte är fullt så krävande.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Är det bara jag som inte ser nån skillnad på bildhalvorna?

Kolla på topparna av grässtråna.

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Roger W:

Så själva "filtreringen" för att få ner antalet pixlar till skärmens kostar alltså knappt något? Måste vara en rätt enkel rutin isåfall antar jag?

Nej, den ska vara rätt "billig". När Nvidia presenterade funktionen pratade de om en knappt mätbar prestandaförlust, vilket jag tolkar som någon eller några FPS beroende på.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Precis, det DSR gör är i princip att rendera i högre upplösning för att sedan skala ned, kryddat med lite "smarta" algoritmer från Nvidia. Det blir alltså exakt lika "jobbigt" som att dra runt fler pixlar på en mer högupplöst skärm. Kör du DSR i motsvarande 4K UHD och skalar ned till 1080p blir det alltså mer eller mindre samma FPS som att spela i på en 4K UHD-skärm.

Men vilket är då bäst, sett till både prestanda och grafikmässigt? Eller är det ingen skillnad kanske? I så fall kan man lika gärna ha Anti-Aliasing

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det finns Supersampling i GW2 under "Render Sampling". Jag kör med den och FXAA av vilket ger en riktigt bra bildkvalite.

Se bild nedan:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/57290085/supersample.png

Jamen sedärja Hade helt glömt bort att det fanns, länge sen jag spelade nu. Kommer ihåg att jag körde utan FXAA iaf, blir otroligt suddigt med det igång, tar alla jaggies i världen framför det

Permalänk
Medlem

Kul att möjligheten finns men är inte detta egentligen lite ut av graden att det är lätt att se skillnad på stillbilder men faktiskt svårt att se någon direkt skillnad i ett rullande spel?

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Fungerar detta på alla dagens spel? Eller bara de som har stöd för detta (DSR)?

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Testade lite i Arma 3, det blev ganska stor skillnad faktiskt, det kändes mycket bättre med DSR på 4.0x än 8x FSAA iallafall

Tog 2st screenshots om någon är intresserad (0% smoothness i Nvidia control panel)
https://mega.co.nz/#!FA0VUbwA!bJO4bVaoQAYaspG9iPBOWz1OuisCvbH...
edit: båda screenshotsen är utan Anti-aliasing

Dold text
Skrivet av Taft:

Fungerar detta på alla dagens spel? Eller bara de som har stöd för detta (DSR)?

"skrivbords-skärmupplösningen" ändras så det bör funka i allt (allt som kan spelas i så höga upplösningar då)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Har man inte kunnat göra det här ett bra tag nu?

Nvidia kontrollpanel / change resolution / customize / (Kryssa i "Enable resolutions not exposed by the display" Create Custom Resolution ...

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Ingen SLI-Profil for Shaodws of Mordor i denna heller? Kommer aldrig mer skaffa SLI, orkar inte jaga dessa SLI profiler jämmt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Verkar inte existera för GTX 260. Har de slutat stödja dessa grafikkort? Senaste är 340.52.

Finns varken för 200- eller 300-serien som det ser ut.

Permalänk
Medlem

Någon som har lust att hjälpa till? När jag försöker uppdatera drivisarna så säger installationen bara ifrån och säger att den inte går att slutföra, och detta är genom Geforce Experience. Laddar jag ner drivisarna manuellt så får jag istället ett felmeddelande "Installationsprogrammet är korrumperat".

What to do?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk

Så det är downscaling, vilket man redan kunde göra genom att skapa egna upplösningar i nvidia control panel?

mkay...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Om jag fattat saken rätt så renderar den i en hög upplösning men skalar ner till en mindre, men det tar fortfarande kraft som om det vore den större upplösningen som skulle visas.

Ja det låter ju jävligt givande.
Vore bättre om dom lyckats med tvärtom. Annars är det ju som att köra bil med handbromsen aktiverad. D_D
/Lifooz

Nej, du har missförstått konceptet. Det finns massa grafiska problem du blir av med genom att göra detta.

Skrivet av Cable:

Verkar inte existera för GTX 260. Har de slutat stödja dessa grafikkort? Senaste är 340.52.

Finns varken för 200- eller 300-serien som det ser ut.

Kör downscaling om du vill testa.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Verkar inte existera för GTX 260. Har de slutat stödja dessa grafikkort? Senaste är 340.52.

Finns varken för 200- eller 300-serien som det ser ut.

Support för pre fermi dumpades när ~343 släpptes.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Funkar ju inte för Kepler ? Hittar inget i kontrollpanelen!

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Entusiast
Skrivet av swecop:

Funkar ju inte för Kepler ? Hittar inget i kontrollpanelen!

Man ändrar det i Geforce Experience för varje individuellt spel genom att klicka in på skiftnyckeln bredvid optimera-knappen på spelet i fråga.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Man ändrar det i Geforce Experience för varje individuellt spel genom att klicka in på skiftnyckeln bredvid optimera-knappen på spelet i fråga.

Trycker på skifnyckeln men går bara att ändra mellan Prestanda - Kvalité?

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Support för pre fermi dumpades när ~343 släpptes.

Tack, det förklarar saken. Frågan är väl om de kommer lansera en drivrutin för Windows 10 för dessa grafikkort. Time will tell. Men förmodligen inte om du säger att stödet för dessa grafikkort är officiellt över.

Permalänk

prova just denna nya funtionen men hjälp låg på ungefär samma fps som innan med "4k" upplösning men fick nått otroligt input lag samt att bilden och ljudet i spelen jag provade blev osynkade med några hundradelars sekund märktes väldigt tydligt vid dialog i Witcher 2.

dvs totalt värdelöst för mig i de spel jag kör.

2x gtx 460 1gb vram

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Min blev helt skogstokig när jag försökte installera drivrutinen. Fel uppstog underinstallationen och nu hittar inte datorn grafikkortet längre. (Y) whoho.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Dynamic Super Resolution?
Vem är det som kommer på dom här namnen?

Håller med om att namn blir jobbiga ibland, men i detta fall så tycker jag namnet stämmer rätt väl överens med vad funktionen gör.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Avstängd

Men denna funktionen har jag redan testat med att lägga till custom resolutions... Så denna nya drivrutin lägger altså endast in upplösningarna i menyn samt några Sli profiler för spel man inte tänker spela? Finns det ens någon anledning att uppdatera ifrån 344.16?

För övrigt så försämras prestandan för mkt för att vara värt det då har jag 4790k/gtx970. Blir toklaggigt i vissa spel., verkar vara mest för dem som har 2 toppgrafikkort.

Visa signatur

MB: Asus z97-a CPU: i7-4790k + Noctua NH-D14 RAM: 32GB @ 1600MHz GPU: Asus gtx 970 strix PSU:Corsair rm650 Chassi: Fractal Design r4 SSD: Samsung 850 pro 256gb HD: 2x 1tb Skärm: Asus vg248qe 144hz Ljud: ---- Keyboard:Qpad mk-50 MX Brown Mus: Zowie FK1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Min blev helt skogstokig när jag försökte installera drivrutinen. Fel uppstog underinstallationen och nu hittar inte datorn grafikkortet längre. (Y) whoho.

Dold text

Fick till det nu, har gjort samma sak innan, fast genom Nvidia controll panel. 1440p fungerade, men när jag trycker in 2160p så fungerar det i ca 10 sekunder, sedan blir skärmen svart. Trycker jag altctrldel och öppnar aktivitetshanteraren fungerar det i yttligare 10 sek, sedan svart igen. Någon som har någon ide?

Är inte så intresserad av att köra 4k upplösningar, men för att testa och underlätta vid skrivbordsjobb hade det varit gött att kunna knäppa på sån upplösning.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

SSAA finns inte i Guildwars 2 om du inte injectar det, det AA alternativet som erbjuds i gw2 är FXAA som är en helt annan teknik som oftast gör att bilden blir suddig (tar dock bort aliasing)

Ja det är typ samma sak. Klart det laggar är ju i princip samma sak som att köra spelet i 4k om du vrider upp det.

Jag tänkte nog fel. Det jag syftade på i Guild Wars är att man kan välja supersample i resolution menyn, vilket gjorde att allt såg ihoptryckt men skarpare ut, enligt mig.

Det kanske inte är samma sak alls, som det i artikeln.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av guanabana:

Men denna funktionen har jag redan testat med att lägga till custom resolutions... Så denna nya drivrutin lägger altså endast in upplösningarna i menyn samt några Sli profiler för spel man inte tänker spela? Finns det ens någon anledning att uppdatera ifrån 344.16?

För övrigt så försämras prestandan för mkt för att vara värt det då har jag 4790k/gtx970. Blir toklaggigt i vissa spel., verkar vara mest för dem som har 2 toppgrafikkort.

Fungerar inte i SLI, sorgligt nog. Precis som du säger nästan bara med SLI man har kraft till detta, eller möjligen de som sitter på ett 980 med en ensam 1080p monitor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JBE:

Fungerar inte i SLI, sorgligt nog. Precis som du säger nästan bara med SLI man har kraft till detta, eller möjligen de som sitter på ett 980 med en ensam 1080p monitor.

Saxat från guru3d där nvidia kommenterat drivrutinen, hittar inget direkt svar angående SLI, en del användare hävdar att det fungerar och andra inte. Så jag antar att det beror på speltitel och om SLI profilen har fått en uppdatering, vilket en del får genom denna drivrutin.

So does DSR work for all games? In geforce experience I only get the option for Diablo 3, not for games like ex crysis 3, borderlands the pre sequel etc...

In GeForce Experience you will only see options for games we have tested but you can enable in NVIDIA Control Panel and then choose the DSR resolution manually in game.

Install perfectly ok here but would it be due to my surround that i don't see DSR in the 3D options ?

DSR is currently not supported in Surround mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

jag har dragit ner drivrutinerna. har inte tid att läsa igenom artikeln tyvärr men gäller detta endast nyare releases? och i såffall, hur drar man på det?

Inte tid att läsa artikeln? Det tar ungefär lika lång tid som det tog dig att skriva det där inlägget. Nyare releases, vad menar du med det, spel, drivrutiner eller kort? Fermi och uppåt ska stödja det och det verkar som att det inte spelar någon roll vilket spel. I Geforce Experience drar du på det enligt andra som skrivit i tråden. Kan dock inte bekräfta själv.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk

Ja det fungerar i Windows. Det enda programet gör är att ge dig möjlighet at gångra din upplösning upp till 4x så allt som har möjlighet att köra i upplösningar som tex 5000x4000 någonting kan det. Körde borderlands i 2560x1440x4 fungerade fast det var som att spela med v-sync på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Fungerar som vanlig upplösning så japp även i skrivbords miljön

Tackar! blir till att testa efter jobbet.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB