Geforce Drivers 344.48 WHQL med Dynamic Super Resolution till Kepler och Fermi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Är det någon skillnad i praktiken på DSR och Anti Aliasing? För mitt öga ser det ut att vara samma resultat.

Anti Aliasing är inte en enda teknik, och ja det är typ samma sak, DSR är egentligen super sampling skulle man kunna säga.

Skrivet av rektor:

Dynamic Super Resolution?
Vem är det som kommer på dom här namnen?

Ja lite dumt är det, men på samma sätt rätt så logiskt.

Skrivet av Boozfob:

Hur påverkar DSR VRAM?
Vore ju rätt kul att testa, och jag har nog GPU-kraften till endel spel, men VRAM kommer nog bli ett problem om det kräver lika mycket som "riktiga upplösningar"

Ja bör ju kräva 2-4 gånger mera Vram om jag inte har fel.

Permalänk
Medlem

Håller med, men det är samma sak i Witcher 2. Där finns det någon sorts super-sampling som typ halverar prestandan och du kan märka lite finare detaljer på en stenvägg då och då.

Visa signatur

| 4770K @stock | Corsair 2x8GB @1600MHz | Gigabyte 680 OC | Corsair 850W TX | Gigabyte GA-Z87X-UD3H | Samsung 830 120GB | WD 1TB 5200RPM | WD 500GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem

Såååå, precis samma som resolution scaling i t.ex. Battlefield 4 men någon fick betalt för att hitta på ett "coolare" namn?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanyaIV:

Någon som vet om de fixat shadowplay för Windows 10?

Varför skulle de ha gjort det när det är 1 år bort?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Varför skulle de ha gjort det när det är 1 år bort?

man kan använda W10 "beta"/"alpha" jag sitter med det just nu :3

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Såååå, precis samma som resolution scaling i t.ex. Battlefield 4 men någon fick betalt för att hitta på ett "coolare" namn?

Jo visst, för Battlefield är det enda spelet som finns att spela.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Funkar detta endast i 3D applikationer eller funkar det även i windows?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Detta har ju funnits länge jag förstår inte vad exakt de påstår är nytt. Man har kunnat ställa in egen upplösning i nvidia kontrollpanelen i flera år ju. Jag vet iallafall att jag har använt den funktionen i minst ett år. Kan någon förklara för mig om jag har missförstått?

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonatanR:

man kan använda W10 "beta"/"alpha" jag sitter med det just nu :3

Ja, men det betyder inte att NVIDIA har bråttom att släppa något för Windows 10 då det inte är av hög prio eftersom det inte är släppt

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd

Tycker supersampling ofta ser sämre ut än native, men det kanske bar är i spelen jag har spelat (Spelet, Guild Wars 2).

Ser inte direkt någon skillnad på bilden heller.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Är det bara jag som inte ser nån skillnad på bildhalvorna?

Det är för att du har AMD haha

Jag ser skillnad på dem iaf. Det är som att köra med eller utan AA.
Jag testade detta i Hearthstone då jag antog det skulle vara det enda spelet som fortfarande fick över 60Hz på mitt 970 då. Gav faktiskt ordentlig förbättring. Jag har alltid tyckt att det inte finns någon AA i det spelet så jag testade och allt ser betydlig bättre ut.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Datavetare

Är inte DSR exakt samma teknik som FSAA (full-scene anti-aliasing) men med fördelen att man inte måste rendera 2x eller 4x av den upplösning man sedan vill visa utan det går i stort sätt att välja upplösning steglöst. FSAA har ju fördelen att inte ge några visuella artefakter, men i praktiken är det så dyrt att man måste använda sig av andra tekniker som på olika sätt simulerar FSAA.

Med DSR kan man lägga sig på den maximala upplösningen som kortet fixar med acceptabel FPS, resultatet är så bra AA som kortet orkar utan konstiga artefakter som många av de tekniker som approximerar FSAA ger.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lakej:

Tycker supersampling ofta ser sämre ut än native, men det kanske bar är i spelen jag har spelat (Spelet, Guild Wars 2).

Ser inte direkt någon skillnad på bilden heller.

En rätt irriterade artefakt som FSAA väldigt effektivt kraftigt dämpar eller helt eliminerar är shimmering/flickering av tunna linjer och skarpa konturer. Tror även det är vad Nvidia försöker visa att DSR eliminerar på grässtråna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Jag testade detta precis i World of Warcraft, med en standardupplösning på 2560x1080; Nvidia Experience ville optimera spelet till "3620x1527" (som den valde att kalla för Superupplösning).

...det såg inte klokt ut i spelet...

MEN...spelet rullar på i stadiga 60 fps med upplösningen 5210x2160 med allt satt på ultra.

http://postimg.org/image/jlbckp2xx/full/

Permalänk
Medlem

testade, med mitt 670 i assetto corsa på tvn(1080p) i hopp om att det kunde se lite trevligare ut..
ärligt talat så märkte jag ingen skillnad, kan ju va att jag sitter 1.40m i från tvn men allt jag märkte va lägre fps...
får la höja till 4x istället för 2x nästa gång då..

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av virtual void:

Är inte DSR exakt samma teknik som FSAA (full-scene anti-aliasing) men med fördelen att man inte måste rendera 2x eller 4x av den upplösning man sedan vill visa utan det går i stort sätt att välja upplösning steglöst.

Precis så är det, med detta så kan man köra steglöst och godtyckligt.

Som gjutet för t.ex Alien Isolation eller Total War-spelen som inte har någon bra AA-lösning inbyggd. Alltid bekvämt att få funktioner direkt i kontrollpanelen utan att behöva använda tredjepartsprogram.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Satan vad segt det går att dra ner...26 KB/S....stenåldern har kommit.

http://us.download.nvidia.com/Windows/344.48/344.48-desktop-w...

från us gick betydligt snabbare att ladda hem

Permalänk
Medlem

Ger inte detta samma resultat som när personer utnyttjat nvidia-scaling för att köra högre upplösning än vad skärmen klarar för att få AA i titlar som inte stöder AA? Kallat downsampling av vissa.

Här är en länk för att fräscha upp minnet.
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=346325

Skrivet av infexis:

Detta har ju funnits länge jag förstår inte vad exakt de påstår är nytt. Man har kunnat ställa in egen upplösning i nvidia kontrollpanelen i flera år ju. Jag vet iallafall att jag har använt den funktionen i minst ett år. Kan någon förklara för mig om jag har missförstått?

Undrade precis samma sak.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Det jag stör mig på med DSR är att i spel utan inställningar för mouse sensitivity ( t ex D3 ) blir musen så slö. Visst man kan ju ändra i Windows men orka göra det varje gång. Finns det NÅN lösning på detta?

Visa signatur

MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel Core i5 2500k @ 4,2GHz | Samsung EVO 512GB SSD | Coolermaster v8 | Corsair 16GB | MSI GTX970 G4 | Corsair TX750W | NZXT Phantom 410 RED | ASUS VG248QE | Steelseries APEX M800 | Roccat Kone Pure Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av virtual void:

Är inte DSR exakt samma teknik som FSAA (full-scene anti-aliasing) men med fördelen att man inte måste rendera 2x eller 4x av den upplösning man sedan vill visa utan det går i stort sätt att välja upplösning steglöst. FSAA har ju fördelen att inte ge några visuella artefakter, men i praktiken är det så dyrt att man måste använda sig av andra tekniker som på olika sätt simulerar FSAA.

Med DSR kan man lägga sig på den maximala upplösningen som kortet fixar med acceptabel FPS, resultatet är så bra AA som kortet orkar utan konstiga artefakter som många av de tekniker som approximerar FSAA ger.

fan det är ju sjukt nice, men är det samma som att köra den inbyggda skalningsfunktionen i bf4 tex? den laggar ju satan.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Tycker supersampling ofta ser sämre ut än native, men det kanske bar är i spelen jag har spelat (Spelet, Guild Wars 2).

Ser inte direkt någon skillnad på bilden heller.

SSAA finns inte i Guildwars 2 om du inte injectar det, det AA alternativet som erbjuds i gw2 är FXAA som är en helt annan teknik som oftast gör att bilden blir suddig (tar dock bort aliasing)

Skrivet av Oneone:

fan det är ju sjukt nice, men är det samma som att köra den inbyggda skalningsfunktionen i bf4 tex? den laggar ju satan.

Ja det är typ samma sak. Klart det laggar är ju i princip samma sak som att köra spelet i 4k om du vrider upp det.

Permalänk
Medlem

Fungerar fortfarande inte i SLI konfigs, värdelöst

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Inaktiv

"DSR" är väl i teorin knappast något nytt?

Permalänk
Medlem

Ta en titt på NVIDIA Maxwell, GTX 980, GTX 970 Discussion with Tom Petersen, Q&A, (12min 50s in) för mer info on DSR. Tom Petersen demar och förklarar det hela rätt bra på en hyfsat teknisk nivå under ca 10 minuter.

MFAA-delen i samma video startar ca21min 30s in om ni vill veta mer om det.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Precis, det DSR gör är i princip att rendera i högre upplösning för att sedan skala ned, kryddat med lite "smarta" algoritmer från Nvidia. Det blir alltså exakt lika "jobbigt" som att dra runt fler pixlar på en mer högupplöst skärm. Kör du DSR i motsvarande 4K UHD och skalar ned till 1080p blir det alltså mer eller mindre samma FPS som att spela i på en 4K UHD-skärm.

Så själva "filtreringen" för att få ner antalet pixlar till skärmens kostar alltså knappt något? Måste vara en rätt enkel rutin isåfall antar jag?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Funkar detta endast i 3D applikationer eller funkar det även i windows?

Fungerar som vanlig upplösning så japp även i skrivbords miljön

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

SSAA finns inte i Guildwars 2 om du inte injectar det, det AA alternativet som erbjuds i gw2 är FXAA som är en helt annan teknik som oftast gör att bilden blir suddig (tar dock bort aliasing)

Det finns Supersampling i GW2 under "Render Sampling". Jag kör med den och FXAA av vilket ger en riktigt bra bildkvalite.

Se bild nedan:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/57290085/supersample.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Ger inte detta samma resultat som när personer utnyttjat nvidia-scaling för att köra högre upplösning än vad skärmen klarar för att få AA i titlar som inte stöder AA? Kallat downsampling av vissa.

Här är en länk för att fräscha upp minnet.
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=346325

Undrade precis samma sak.

Tack så mycket kände inte ens till denna teknik, ser ju mycket bättre ut.

Permalänk
Medlem

öh, jag glömde ju ändra upplösningen i spelet oxå...

Å shit. vad mycket bättre allt blev...

allt blev så klart mindre, man ser mer å flöt på riktigt bra... dock så fick jag slut på grafikminnet så det dära sketna windows aero meddelande ploppa fram så det blev buggigt...

men shit va nice

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Om jag fattat saken rätt så renderar den i en hög upplösning men skalar ner till en mindre, men det tar fortfarande kraft som om det vore den större upplösningen som skulle visas.

Ja det låter ju jävligt givande.
Vore bättre om dom lyckats med tvärtom. Annars är det ju som att köra bil med handbromsen aktiverad. D_D
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!