Permalänk
Medlem

coilwhine cx750

Har ett corsair cx 750.
Var nyligen inlämnat till inet för coilwhine.
Dom skickade tillbaka det och sa att det ej går på garanti då det inte lät så mycket.
Nu när jag pluggat i det igen så tjuter det dom fan alltså. Mer än tidigare.
Klarar inte ens av att spela längre då det enda jag hör från datorn är detta coilwhine.
Inget annat hörs från datorn. Bara coilwhine.
Låter inget om det ej belastats
Dom vill inte byta ut det. Och har mailat tillbaka nu om att det låter mer än tidigare.

Vad kan man göra för att då rätt.
Kan ej spela då det låter som agget skall explodera snart.
Rädd för att nått är fel på det så det skall skada andra komponenter.
Agget är halv år gammal.
Skall jag behöva lägga ut 1200kr på ett nytt?

Man kan ju tycka att en ny produkt skall bytas ut om detta uppkommer.

Vad skulle du gjort.
Fortsatt klaga hos inet eller bara ge upp och hosta upp pengarna till ett nytt agg

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Datorn: G4:a goes imperial
Fear can never kill u

Permalänk

Byt fläkt i den se om de hjälper.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem

Coilwhine är inte farligt, däremot irriterande. Lägg upp ett klipp på youtube så får vi höra.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Testa kontakta corsair direkt, kan höra med dom här på forumet först...
Byt INTE fläkten eller pilla på skruvar om du vill ha någon chans att få ett nytt..

Om det gått exempelvis mindre än 14 dagar så ska man kunna lämna tillbaka (till Inet) utan problem om man handlat online, om det är i sk nyskick utan repor och andra konstigheter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska göra som Dalton Sleeper ovan säger, hör med Corsair direkt.
Dom har ju en egen tråd på Sweclockers, skriv där så kanske dom kan ordna något.

http://www.sweclockers.com/forum/127-corsair/

Permalänk
Medlem

Brukar fungera så på Inet... vare sig felsökning eller annat är dom kapabla till.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

hade ett nätagg som jahar än idag. ett thermaltake 875kilowatts.. mitt amd 7970 gjorde så att nätaggget tjöt som ett alarm, nu med mitt 290x existerar ej ljudet.. skickade du bara agget till dom eller datorn ?

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Hade ett Ax860 med mild coilwhine. Fick nytt efter att webhallen gjort en snabb felsökning. Och det va efter ett halvår typ. Konstigt att Webhallen tar det på garanti men inte Inet då återförsäljaren inte betalar nåt då det är tillverkaren som lämnar garanti.. Kanske är ploga garantier på olika serier?
Men prova direkt mot Corsair!

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Gör en film/ljudinspelning och ladda upp. Värt ett försök!

Jag hade coilwhine på ett grafikkort för något år sedan så jag spelade in oljudet. Snackade samtidigt om mitt ordernummer och kunduppgifter för att bevisa att det faktiskt var MIN dator och inte nått random klipp Inet tog emot kortet och skickade mig ett nytt.

Dock vet jag inte om Inet skiljer på grafikkort och nätagg, man tycker ju att coilwhine är jobbigt oberoende komponent...

Permalänk
Medlem

Tar kontakt med corsair här direkt då. Värt ett försök.
Har försökt filma det. Men min iPhone filtrerar bort det ljudet. Jätte konstigt.

Det har varit inne på service. Förra veckan. Bara nätagget samt mitt grafikkort som hade pajjat.
Grafik kort fick jag nytt. Och jag är ju rädd för att det var nätagget som orsakade problemet från början och det skall hända igen.

Men jag tar kontakt med dom direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Datorn: G4:a goes imperial
Fear can never kill u

Permalänk
Medlem

Du kan skicka tillbaka det igen, det är INTE Inet som avgör om coilwhine är för mycket eller inte. Det är du som konsument som avgör det. En reklamation ska gå igenom. Du bör hänvisa till konsumentköplagen då jag numera har uppfattningen att Inet är ganska dåliga på att leva upp till den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dom tyckte ljudet ej var märkvärdigt.
Men jag stör mig som fan på det.
Som sagt det enda jag hör från min dator.
Hör knte fläktar eller nått när jag spelar. Bara detta jobbiga coilwhine.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Datorn: G4:a goes imperial
Fear can never kill u

Permalänk
Medlem

coilwhine cx750

när jag spelar på min dator så får jag sånt brutalt coilwhine. hör inga fläktar i datorn eller nått. bara coilwhine.
vilket är väldigt störande och gör så jag hellre stänger ner spelet istället för att stå ut med ljudet.

nätagget har varit inne på service pga av detta på inet förra veckan.
men enligt mig låter det mer nu än vad det gjorde innan.
inet säger att ljudet är under gränsvärderna och byts därav ej ut.
men jag godtar inte detta då produkten är 6månader gammal.

jag vill kunna njuta av min nya dator utan att bli arg och irriterad över detta oljud som nätagget skapar.
som sagt så är det bara vid spel när jag belastar agget.
annars är det tyst och trevligt som det skall vara.

hur går jag tillväga för att få ordning på detta.?

Visa signatur

Datorn: G4:a goes imperial
Fear can never kill u

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkuM:

när jag spelar på min dator så får jag sånt brutalt coilwhine. hör inga fläktar i datorn eller nått. bara coilwhine.
vilket är väldigt störande och gör så jag hellre stänger ner spelet istället för att stå ut med ljudet.

nätagget har varit inne på service pga av detta på inet förra veckan.
men enligt mig låter det mer nu än vad det gjorde innan.
inet säger att ljudet är under gränsvärderna och byts därav ej ut.
men jag godtar inte detta då produkten är 6månader gammal.

jag vill kunna njuta av min nya dator utan att bli arg och irriterad över detta oljud som nätagget skapar.
som sagt så är det bara vid spel när jag belastar agget.
annars är det tyst och trevligt som det skall vara.

hur går jag tillväga för att få ordning på detta.?

Märkligt bytte mitt agg på inet just för coil whining.

CX är ingen bra serie agg för övrigt och är ett vanligt problem av många med cx,dessutom som t.ex att agget ger upp efter ett tag eller HDD eller grafikkort går sönder på mystiskt vis.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*Trådar sammanfogade*

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av SkuM:

när jag spelar på min dator så får jag sånt brutalt coilwhine. hör inga fläktar i datorn eller nått. bara coilwhine.
vilket är väldigt störande och gör så jag hellre stänger ner spelet istället för att stå ut med ljudet.

nätagget har varit inne på service pga av detta på inet förra veckan.
men enligt mig låter det mer nu än vad det gjorde innan.
inet säger att ljudet är under gränsvärderna och byts därav ej ut.
men jag godtar inte detta då produkten är 6månader gammal.

jag vill kunna njuta av min nya dator utan att bli arg och irriterad över detta oljud som nätagget skapar.
som sagt så är det bara vid spel när jag belastar agget.
annars är det tyst och trevligt som det skall vara.

hur går jag tillväga för att få ordning på detta.?

Vi byter ut nätagg om dom coilwhinar, jag skickar dig även ett PM så kan jag förklara mer där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CorsairSWE:

Vi byter ut nätagg om dom coilwhinar, jag skickar dig även ett PM så kan jag förklara mer där.

Har du lust att skicka till mig med? Har ett HX650 som är köpt i december 2011 som har ett missljud som jag gissar är coil whine.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitor: Dell Alienware AW2723DF

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Mellis:

Har du lust att skicka till mig med? Har ett HX650 som är köpt i december 2011 som har ett missljud som jag gissar är coil whine.

Vi byter ut nätagg om det går att fastslå att det är nätaggregatet som avger coilwhine, men det kan ibland bero på en viss blandning av hårdvara, ett nätagg kan coilwhine:a i en dator men inte en annan till exempel. Jag skulle rekommendera dig att vända dig till butiken du köpte nätaggregatet hos.

Om inte det skulle fungera så får du ta det via oss direkt.