Sökes: Mobilt bredband med obegränsad datamängd?

Permalänk
Medlem

Sökes: Mobilt bredband med obegränsad datamängd?

Jag ska flytta från storstan ut i de norrländska skogarna där enbart trådlöst bredband är möjligt, jag söker därför ett mobilt bredband med obegränsad datamängd.

60gb per månad är det mesta jag hittar. C'mon wth, det gör man ju åt på 3-4 dagar med lite spotify/netflix/youtube och allmän surf?

Permalänk
Medlem

Finns inte vad jag vet.

Permalänk
Medlem

Telia har fri surf zoner om du kommer åt deras wi-fi i närheten. Annars har jag hört att vissa, om de klagar lite på Telia kan få ett obegränsat mobilt bredbands abbonemang, men det kostar typ 900kr i månaden.

Skulle nog säga att det beror lite på, om du flyttar till ett ställe där det redan finns en viss belastning så går det nog inte. Du får antagligen skippa netflix, särskilt om du vill kolla i HD. 60GByte är rätt så mycket, typ 100 timmar youtube tittande kanske är runt 1Gbyte.

Permalänk
Medlem

Universal telecom tror jag har "obegränsad surf" på något mobilabonnemang. Vet inte om dem har det fortfarande.... Fast du kan ju glömma Netflix och Youtube iaf, då det är 1 Mbps hastighet och i norrlandsskogen är det nog bara Telia som kan ha någon mottagning att prata om...

Edit :kolla wifog, helt gratis med antingen mobilabonnemang eller bara surf abonnemang, dock reklam i det oändliga om du surfar mycket.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Tbh.. Sucks to be you.
För det finns tyvärr inte några obegränsade abon. idag så som ovanstående talare har påpekat.
Det bästa du kan hoppas på är det kanske i framtiden kommer "Upplysningen", i form utav fiber, även till urskogarna.

Det går ofta att lägga till "Extra data" på mobil surf abon.", men det är till riktiga rövarpriser. Så det är egentligen inte ett permanent alt.

Permalänk
Inaktiv

Min sambo har ett Telenor Surfa för 79 kr i månaden, 3Mbit/s men obegränsad med datamängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

Universal telecom tror jag har "obegränsad surf" på något mobilabonnemang. Vet inte om dem har det fortfarande.... Fast du kan ju glömma Netflix och Youtube iaf, då det är 1 Mbps hastighet och i norrlandsskogen är det nog bara Telia som kan ha någon mottagning att prata om...

Edit :kolla wifog, helt gratis med antingen mobilabonnemang eller bara surf abonnemang, dock reklam i det oändliga om du surfar mycket.
Skickades från m.sweclockers.com

Deras abonemang är grymma.(Samma operatör Universal och Alltele)
Du kan köra Universal eller Alltele för ca 65-70kr i månaden med 1,5mbit obegränsad trafik.
Universal kör med Telias nät och Alltele så kan du välja mellan Telia och Telenor.

För mobilt bredband i norrländska skogarna så kan det knappast bli bättre..

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Tbh.. Sucks to be you.
För det finns tyvärr inte några obegränsade abon. idag så som ovanstående talare har påpekat.
Det bästa du kan hoppas på är det kanske i framtiden kommer "Upplysningen", i form utav fiber, även till urskogarna.

Det går ofta att lägga till "Extra data" på mobil surf abon.", men det är till riktiga rövarpriser. Så det är egentligen inte ett permanent alt.

Dold text

uhm, nehe? vad menar dem då med "obegränsad surf" vid surf och fastpris abonnemangen då?
https://www.universal.se/Content/pdf/Universal_Mobilabonneman...
det enda "hinder" dem skriver är ju hastigheten.

Skrivet av AkUs:

Deras abonemang är grymma.(Samma operatör Universal och Alltele)
Du kan köra Universal eller Alltele för ca 65-70kr i månaden med 1,5mbit obegränsad trafik.
Universal kör med Telias nät och Alltele så kan du välja mellan Telia och Telenor.

För mobilt bredband i norrländska skogarna så kan det knappast bli bättre..

Dold text

jaha, hade ingen aning om att dem va samma operatör
har du kört med detta själv och har fått någon uppfattning om hur det fungerar?

jag har kört med wifog med deras mobilabbonemang, 120 min och 200 sms i månaden, och sen som sagt så får man "ladda på" med surf emellanåt med att kolla på reklamklipp, alltifrån 10sec till 30sec ibland... vet inte riktigt hur deras "bara surf" fungerar dock, men kan nog bli rätt drygt att använda om man t ex glor yt eller netflix. för mig är det så att jag kollar på ett reklamklipp och får 100MB surf som varar i...ptja säg 2h eller något sånt, när antingen surfmängden eller tiden tar slut så får jag kika på en ny reklamsnutt :P....
lite edit: med wifog får du dock ställa dig i "kö"... tog ungefär 1 månad för mig att få mitt sim-kort

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

60GByte är rätt så mycket, typ 100 timmar youtube tittande kanske är runt 1Gbyte.

I 360p kanske.
För 1080p gäller snarare 1GB i timmen.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Skrivet av buchno:

I 360p kanske.
För 1080p gäller snarare 1GB i timmen.

Nah, 144p kanske.

Permalänk
Medlem

Om man väljer att köra med Universal telecom mobilabonnemang, är det bara att köpa till ett modem då? typ http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/mobilt-... ?

Permalänk
Medlem

Gamla konton kan ha sådant kvar men inga nya alls

Visa signatur

/3900x/i7 4790k/3400g/xeon 5670 x2 32gb ram...EVGA GeForce GTX 1070ti/3070 8GB SC ACX...evga supernova 850w g2
Corsair 200r...noctuna ub9

Permalänk
Medlem

Annars har ju AllTele fri surf. Visserligen endast 1Mbit, men det är den uppoffringen man måste göra för att få det fritt.

Billigt som snor. Kostar 77:- per månad, och om du laddar 1Mbit konstant så har du per månad 324-334GB eller 10.8GB per dag. Förutsätter dock att du pre-loadar mycket av det du ska se. 1Mbit går tyvärr inte snabbare än 125KB/s och för att streama t.ex YouTube kommer det nog inte gå med högre än 480p, om du inte laddar ned klipp i förväg via t.ex www.KeepVid.com . Nedan finner du lite referenssiffror för YouTube´s "krav".

YouTube:

1080p: 305KB/s eller ca. 2.5Mbit/s
720p: 164KB/s eller ca. 1.4Mbit/s
480p: 91KB/s eller ca. 0.8Mbit/s
360p: 54KB/s eller ca. 0.45Mbit/s

http://www.alltele.se/mobiltelefoni/mobilabonnemang

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Annars har ju AllTele fri surf. Visserligen endast 1Mbit, men det är den uppoffringen man måste göra för att få det fritt.

Billigt som snor. Kostar 77:- per månad, och om du laddar 1Mbit konstant så har du per månad 324-334GB eller 10.8GB per dag. Förutsätter dock att du pre-loadar mycket av det du ska se. 1Mbit går tyvärr inte snabbare än 125KB/s och för att streama t.ex YouTube kommer det nog inte gå med högre än 480p, om du inte laddar ned klipp i förväg via t.ex www.KeepVid.com . Nedan finner du lite referenssiffror för YouTube´s "krav".

YouTube:

1080p: 305KB/s eller ca. 2.5Mbit/s
720p: 164KB/s eller ca. 1.4Mbit/s
480p: 91KB/s eller ca. 0.8Mbit/s
360p: 54KB/s eller ca. 0.45Mbit/s

http://www.alltele.se/mobiltelefoni/mobilabonnemang

Kan man då bara köpa till ett modem som ej är operatörslåst och lägga in SIM-kotet? typ http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/mobilt-... ?

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen kört på dubbla abonnemang. Ett låghastighet med fri surf som man kan köra vardaglig surf, spotify, lättare videoklipp, bilder, sync till Dropbox osv, samt ett höghastighet med gräns som man kan ha till spel och högupplöst streaming.

Dock förutsatt att AllTele(Telenors nät?) ger dig täckning ute i skogen. Det går alltid att sätta SIM-kortet i en router/dongle med extern RP-SMD 3G-antenn, och sedan smälla upp en stor sådan på hustaket för att förbättra dina odds(har sett signalstyrka gå från 5% till närmare 90% om man gör det rätt). Ha sedan dubbel uppsättning med dongle/router/WiFi så kan du lätt byta mellan abonnemangen.

Ex. AllTele Fri Surf - 77:-/månad + AllTele Turbo 42(40GB/månad) 199:-/månad.

Om det är taskig täckning går det alltid att köra på Telia, men då kostar det. 40GB/månad kostar 399:-/månad.

edit: Kan ju vara en idé att testa 40/60GB och se om du klarar dig på det. Jag vet att gränsen i sig ger en kalla kårar, men om du inte förbrukar mer så är det onödigt att gå igenom onödigt elände för att få det som alla ISPer kämpat hårt för att fasa ut nu i ett par år.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipperkw:

Kan man då bara köpa till ett modem som ej är operatörslåst och lägga in SIM-kotet? typ http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/mobilt-... ?

Japp. Däremot brukar USB-modem ha halvtaskig täckning, så om det ska vara istället för fast bredband rekommenderar jag att man skaffar proper utrustning, t.ex en router med inbyggt modem, extern 3/4G-antenn och bra WiFi.

Sedan bör det tilläggas att vissa budgetmodem inte har stöd för alla/rätt frekvenser. Om du vill vara 100% bör du lusläsa specifikationen innan du köper på dig något.

Förteckning över olika ISPers frekvenser: http://www.induowireless.com/s/g/gsm-3g-4g-frekvensband/

Sedan vilket band som används till 3/4G i ditt område går inte att veta utan att prata med operatören eller testa sig fram.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag har AllTele som ISP till mitt hemmafiber, och det har fungerat väldigt bra. Är inte sämre support än någon annan ISP.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

När man läser sådana här trådar är jag glad över att jag har kvar mitt abb med fri surf. Känns ju som att gå tillbaka 10år med en kvot för surf.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem

3.
Hastighet: 1 Mbit/s nedströms och 0,128 Mbit/s uppströms, med vilken du lätt streamar tv och film via t.ex. Netflix.

Oändlig data med den hastigheten, nej tack.

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem
Skrivet av buchno:

I 360p kanske.
För 1080p gäller snarare 1GB i timmen.

Det stämmer, min uträkning var fel sent på natten

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipperkw:

Om man väljer att köra med Universal telecom mobilabonnemang, är det bara att köpa till ett modem då? typ http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/mobilt-... ?

Jag kör Universal för 77kr i bilen. Det står 1mbit ned 128kbit i deras brochsyr. Detta stämmer inte
Jag kör den i en Huawei 4g puck modell E589.

Kört bredbandskollen vid flera tillfällen och får exact ut 1,71mbit ned 0,39mbit up. Bra bit över vad dom speccat.
Detta är på 4G frekvenser så svarstiden är riktigt bra. Har testat, SIM kortet ger tillgång till samtliga 3 datanät, 2G,3G och 4G.

Ett totalt outstanding abonemang.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

Universal telecom tror jag har "obegränsad surf" på något mobilabonnemang. Vet inte om dem har det fortfarande.... Fast du kan ju glömma Netflix och Youtube iaf, då det är 1 Mbps hastighet och i norrlandsskogen är det nog bara Telia som kan ha någon mottagning att prata om...

Edit :kolla wifog, helt gratis med antingen mobilabonnemang eller bara surf abonnemang, dock reklam i det oändliga om du surfar mycket.
Skickades från m.sweclockers.com

Det låter ju absolut som något jag ska testa! Ställde mig i kö hos wifog så fort jag läste ditt inlägg.

Skrivet av anon2110:

Min sambo har ett Telenor Surfa för 79 kr i månaden, 3Mbit/s men obegränsad med datamängd.

Har du en aning om vad det abonnemanget heter? Att komma upp i 3Mbit/s känns rätt viktigt för mig då jag streamar mycket 1080p.

Skrivet av octa:

Gamla konton kan ha sådant kvar men inga nya alls

Varför begränsar de ens datamängden överhuvudtaget?

Skrivet av Deathdancer:

Annars har ju AllTele fri surf. Visserligen endast 1Mbit, men det är den uppoffringen man måste göra för att få det fritt.

Billigt som snor. Kostar 77:- per månad, och om du laddar 1Mbit konstant så har du per månad 324-334GB eller 10.8GB per dag. Förutsätter dock att du pre-loadar mycket av det du ska se. 1Mbit går tyvärr inte snabbare än 125KB/s och för att streama t.ex YouTube kommer det nog inte gå med högre än 480p, om du inte laddar ned klipp i förväg via t.ex www.KeepVid.com . Nedan finner du lite referenssiffror för YouTube´s "krav".

YouTube:

1080p: 305KB/s eller ca. 2.5Mbit/s
720p: 164KB/s eller ca. 1.4Mbit/s
480p: 91KB/s eller ca. 0.8Mbit/s
360p: 54KB/s eller ca. 0.45Mbit/s

http://www.alltele.se/mobiltelefoni/mobilabonnemang

Att pre-loada kan ju få bli en liten kompromiss man får göra med tanke på den lilla abonnemangskostnaden!

Skrivet av r3flex:

När man läser sådana här trådar är jag glad över att jag har kvar mitt abb med fri surf. Känns ju som att gå tillbaka 10år med en kvot för surf.

Håller med, ett steg bakåt i utvecklingen!

Skrivet av AkUs:

Jag kör Universal för 77kr i bilen. Det står 1mbit ned 128kbit i deras brochsyr. Detta stämmer inte
Jag kör den i en Huawei 4g puck modell E589.

Kört bredbandskollen vid flera tillfällen och får exact ut 1,71mbit ned 0,39mbit up. Bra bit över vad dom speccat.
Detta är på 4G frekvenser så svarstiden är riktigt bra. Har testat, SIM kortet ger tillgång till samtliga 3 datanät, 2G,3G och 4G.

Ett totalt outstanding abonemang.

Det låter ju helt överkomligt, får nog bli ett sådant!

Så Alltele och Universal är i princip samma abonnemang. Någon som har testat båda och vet vilket som fungerar bäst?

Tack för alla svar och vägledning till rätt abonnemang!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Så Alltele och Universal är i princip samma abonnemang. Någon som har testat båda och vet vilket som fungerar bäst?

Tack för alla svar och vägledning till rätt abonnemang!

Jag har samma fundering, Alltele eller Universal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipperkw:

Jag har samma fundering, Alltele eller Universal?

RIng båda kundtjänster. Fråga vem av dom som kan erbjuda både Telenor och Telias nät (Man får välja). Jag kommer
inte ihåg vem av dem det var. Iaf så är det guld om täckningen suger att man provar byta utan att ändra abonemanget i sig.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Finns tyvärr inte längre. Sista som fanns vad jag vet var för ett år sedan, Tele2s dyraste företagsabonemang, men det försvann förra december någon gång.

Sedan som det skrevs ovan kanske du kan få det där 1 Mbit/s saken att fungera för dig. Kan tipas om Pirateplayer och 4K YouTube Downloader för att ladda ned SVT/TV4/etc klipp (Pirateplayer) och 4K YT Downloader för, ja, YouTube.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag har ett gammalt abonemang från telenor med fri surf (helt obegränsat) som jag inte längre har användning av. Har sagt upp de men de är 1 månad kvar på uppsägningen så om någon skulle vilja ta över det kan jag kika om de är möjligt.
det är en gammal sticka så de är inte 4G men går att tanka hem en film på 30 min bara man har hyfsad täckning.
Är de någon som är intresserad av att ta över det?