är RAID 6 värt det?

Permalänk
Medlem

hmmm, har nu käst igen alla svar och känner mig upplyst minst sagt, inser nu hur lite jag visste om backup och RAID. Just nu känns RAID överflödigt, jag tror jag kommer satsa på att köpa en extern hårddisk, koppla in den kanske hos föräldrarna eller något och köra crashplan om det nu är ett bra program.

Om jag tänkre efter så är nog en hel del av det jag vill spara sådant som jag kan säkert hämta hem från nätet igen om jag vill.

Om jag nu bortser från allt jag kan vara utan backup på så hamnar vi runt 60-180GB data bara. Då skulle jag kunna köpa en extern 2TB disk med usb 3.0, koppla till en gammal laptop som kan stå på 24// i någon garderob och sedan säkerhetskopiera över kanske varannan vecka, då kan jag även ha 8-15 olika versioner av min backup så att inget blir korrupt eller om jag råkar radera något.

den jobbiga biten är att mappen jag ska främst ha backup på har 86000 bilder för tillfället så det lär ta sin tid att kopiera allt det över...

annars kanske jag bara ska köpa 100GB på google drive, men av någon anledning vill jag inte ha (möjligtvis) illegalt material där^^

å andra sidan skulle det vara coolt att kanske dra upp en disk och erbjuda kompisar att ha sin backup hos mig. skulle vara coolt om sådant gick att sätta upp i crashplan.

mycket funderingar som sagt, men jag har kommit en bit på vägen tack vare er. tusen tack för svar

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Skrivet av mfalkvidd:

Många bra svar redan, så jag kompletterar bara med en sammanställning. Jag gjorde en denna för ett tag sen:
http://blog.mjo.se/files/2010/12/backup_vs_medium.png

(från min blogpost Säkerhetskopiering: RAID vs USB-disk vs onlinebackup vs NAS)

Den skulle säkert behöva en uppdatering, men visar hyfsad översikt på vad olika lagringsmetoder ger skydd mot. Jag har med Raid som en backuplösning fast det egentligen inte är backup, just för att så många tror att det är backup. Som bilden visar ger det skydd mot minst händelser.

Pedagogiskt med en tabell som sammanfattar. Jag tycker dock att du borde ändra kolumnen oavsiktlig ändring/radering till att visa Nej. Något som karaktäriserar oavsiktlig radering/ändring är att man inte märker det. Därför, när man gör nästa kopiering till ett annat media så kopierar man över de FELAKTIGA filerna, och de korrekta är förlorade. Det är BARA ett riktigt backupprogram som skyddar mot det. Du kan också uppdatera med en rad till för Crashplan som inte har någon 30-dagars begränsning för cloud-backuper.

Skrivet av wiloh:

hmmm, har nu käst igen alla svar och känner mig upplyst minst sagt, inser nu hur lite jag visste om backup och RAID. Just nu känns RAID överflödigt, jag tror jag kommer satsa på att köpa en extern hårddisk, koppla in den kanske hos föräldrarna eller något och köra crashplan om det nu är ett bra program.

Om jag tänkre efter så är nog en hel del av det jag vill spara sådant som jag kan säkert hämta hem från nätet igen om jag vill.

Om jag nu bortser från allt jag kan vara utan backup på så hamnar vi runt 60-180GB data bara. Då skulle jag kunna köpa en extern 2TB disk med usb 3.0, koppla till en gammal laptop som kan stå på 24// i någon garderob och sedan säkerhetskopiera över kanske varannan vecka, då kan jag även ha 8-15 olika versioner av min backup så att inget blir korrupt eller om jag råkar radera något.

den jobbiga biten är att mappen jag ska främst ha backup på har 86000 bilder för tillfället så det lär ta sin tid att kopiera allt det över...

annars kanske jag bara ska köpa 100GB på google drive, men av någon anledning vill jag inte ha (möjligtvis) illegalt material där^^

å andra sidan skulle det vara coolt att kanske dra upp en disk och erbjuda kompisar att ha sin backup hos mig. skulle vara coolt om sådant gick att sätta upp i crashplan.

mycket funderingar som sagt, men jag har kommit en bit på vägen tack vare er. tusen tack för svar

Om du ändå skall ha en backupserver ("den gamla laptopen") stående 24/7 så kan du ju låta den vara Crashplan-"server" (i själva verket det vanliga programmet, men där man kryssar i rutan "accepterar backup utifrån") så får du en backup varje dag (bara av de data som ändrats förstås) utan att behöva komma ihåg att göra en manuell körning. Ett stort antal filer är inte heller något problem (det är ju bara de ändrade data som skickas).

Att agera backupserver för sina polare är en trevlig tjänst. Man kan sätta en begränsning på deras datamängd så man slipper riskera att de backupar sin porrsamling och översvämmar din backupdisk. Jag kör själv en sådan för ett tiotal polare, och det enda problemet är att jag måste begränsa dataöverföringsmängden (inställning i programmet) så mycket att det är problem för vissa med stora backuper att hinna med sin backup. Men det beror i sin tur på min fetusla ADSL-anslutning, och att jag har mycket annat som rullar på den. Med en riktig 10/10 Mbit och uppåt så vore det inget problem.

Kombinera det med att "bytlåna" lite diskutrymme så att du får ha dina 180GB på en eller flera av kompisarnas diskar också så får du offsite-backup själv med. Crashplan is da shit!

Permalänk
Skrivet av peterhjalmarsson:

Pedagogiskt med en tabell som sammanfattar. Jag tycker dock att du borde ändra kolumnen oavsiktlig ändring/radering till att visa Nej. Något som karaktäriserar oavsiktlig radering/ändring är att man inte märker det. Därför, när man gör nästa kopiering till ett annat media så kopierar man över de FELAKTIGA filerna, och de korrekta är förlorade. Det är BARA ett riktigt backupprogram som skyddar mot det. Du kan också uppdatera med en rad till för Crashplan som inte har någon 30-dagars begränsning för cloud-backuper.

Tack för input! Du har helt rätt i att ett Nas (eller vilken annan lagring som helst) bara skyddar mot oavsiktlig radering/ändring om backupprogrammet sparar gamla versioner. För mig är det självklart att man använder ett sådant program, men blogposten är ju skriven för de som inte har så bra koll på backup så det ska jag definitivt lägga in lite info om. Här i tråden finns ju massa bra tips på olika program. Jag använder AllwaySync som hittills processat 92,86TB data för att hålla koll på när mina filer ändrats

När det gäller cloud-backup finns det så många att det är svårt att avgöra hur många som ska tas med i tabellen. Däremot ska jag absolut lägga in info om hur länge gamla versioner sparas på http://backup-guiden.se/ där jag försöker samla alla tjänster för säkerhetskopiering online. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Att agera backupserver för sina polare är en trevlig tjänst. Man kan sätta en begränsning på deras datamängd så man slipper riskera att de backupar sin porrsamling och översvämmar din backupdisk. Jag kör själv en sådan för ett tiotal polare, och det enda problemet är att jag måste begränsa dataöverföringsmängden (inställning i programmet) så mycket att det är problem för vissa med stora backuper att hinna med sin backup. Men det beror i sin tur på min fetusla ADSL-anslutning, och att jag har mycket annat som rullar på den. Med en riktig 10/10 Mbit och uppåt så vore det inget problem.

Men hur privat är detta? om mina polare har backup på min dator med crashplan, kan jag då enkelt bara gå in och kolla vad dom har i sina mappar då? Själv kommer jag sitta på en 100/100 lina så hastighet lär inte vara ett problem. Hur mycket utrymme ger du per kompis och tar du något betalt eller är det bara något du gör för att du kan? Crashplan låter ju som ett otroligt bra och roligt program, ska definitift kolla in det!

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfalkvidd:

Många bra svar redan, så jag kompletterar bara med en sammanställning. Jag gjorde en denna för ett tag sen:
http://blog.mjo.se/files/2010/12/backup_vs_medium.png

(från min blogpost Säkerhetskopiering: RAID vs USB-disk vs onlinebackup vs NAS)

Den skulle säkert behöva en uppdatering, men visar hyfsad översikt på vad olika lagringsmetoder ger skydd mot. Jag har med Raid som en backuplösning fast det egentligen inte är backup, just för att så många tror att det är backup. Som bilden visar ger det skydd mot minst händelser.

Inbrott? Du menar nog stöld

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Inbrott? Du menar nog stöld

Och vad menas egentligen med USB-disk i annan byggnad. Max 5m är väl vad USB gränssnittet klarar av

Tror den här tråden har spårat ur och TS är mer förvirrad än någonsin pga alla narcissister

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av hoski:

Inbrott? Du menar nog stöld

Jag menar inbrott i bostaden, fast det framgår inte tillräckligt tydligt. Tanken är att om någon bryter sig in hemma tar de allt som är lättillgängligt. Det är stor risk att en inkopplad USB-disk stjäls vid inbrott, men om den ligger urkopplad långt nere i en låda är den mer säker.

Om någon stjäl saken som backupen är lagrad på spelar det inte så stor roll var du har den, även om jag har svårt att se att någon lyckas stjäla "molnet"

Permalänk

Som någon annan redan gjort, så vill även jag rekommendera Crashplan.
Att lagra t.ex. 1,5TB där är inga problem.

En av de få tjänster med så många funktioner OCH stöd för Windows, Mac OS X och Linux.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av wiloh:

Men hur privat är detta? om mina polare har backup på min dator med crashplan, kan jag då enkelt bara gå in och kolla vad dom har i sina mappar då? Själv kommer jag sitta på en 100/100 lina så hastighet lär inte vara ett problem. Hur mycket utrymme ger du per kompis och tar du något betalt eller är det bara något du gör för att du kan? Crashplan låter ju som ett otroligt bra och roligt program, ska definitift kolla in det!

All data är krypterad och kan bara återställas via Crashplan-programmet (på din "server" ser det ut som en enda stor fil). Dina kompisar kan använda sig av programmets egendefinierade kryptonyckel (vilket gör att du i teorin kan läsa deras data om du hackar deras Crashplan-klient), eller så kan de ange en egen nyckel, i vilket fall data är helt oåtkomligt för dig, även i teorin (har för mig att det är en 444-bitars nyckel). Fler detaljer på http://support.code42.com/CrashPlan/Latest/Configuring/Archive_Encryption_Key_Security. I praktiken är data endast åtkomligt för dem, om du inte jobbar på NSA.

Jag har inte begränsat dem alls ännu. Jag har väldigt stora lagringsytor så det är inget stort problem, men skulle de börja missbruka det med videofiler eller liknande så får jag väl strypa dem. Totalt använder de kanske runt 200GB eller så.

Skrivet av mfalkvidd:

Tack för input! Du har helt rätt i att ett Nas (eller vilken annan lagring som helst) bara skyddar mot oavsiktlig radering/ändring om backupprogrammet sparar gamla versioner. För mig är det självklart att man använder ett sådant program, men blogposten är ju skriven för de som inte har så bra koll på backup så det ska jag definitivt lägga in lite info om. Här i tråden finns ju massa bra tips på olika program. Jag använder AllwaySync som hittills processat 92,86TB data för att hålla koll på när mina filer ändrats :-D[...]

Lagrar verkligen Allwaysync gamla versioner? Jag hittar inget om det på deras hemsida i alla fall?

Skrivet av stefanlindblom:

Som någon annan redan gjort, så vill även jag rekommendera Crashplan.
Att lagra t.ex. 1,5TB där är inga problem.

En av de få tjänster med så många funktioner OCH stöd för Windows, Mac OS X och Linux.

Själv är jag uppe i 4TB backup i molnet nu, men så har den tickat på i några år också. Jag ser fram emot fibern som skall komma till jul så att jag kan få upp alla mina 20TB innan jag går i pension.

Edit: Jupp, trevligt med stöd för t.ex. Linux. Har inte provat det själv, men har kompisar som använder det till Linux, inklusive en som backupar till min Windows-server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfalkvidd:

Om någon stjäl saken som backupen är lagrad på spelar det inte så stor roll var du har den, även om jag har svårt att se att någon lyckas stjäla "molnet"

Jaså... Och du har då inte räknat med vad en enkel keylogger som tar lösenordet till denna molntjänst gör?

Är en bra riskplan du har gjort, men du bör lägga till "virus/trojan/hackare" i den, då det är ett verkligt hot idag (tyvärr). Visst de kanske inte tar just dina bilder osv, men allt från folks nakenbilder som hamnat på nätet till viruset som förstörde allt du hade sparat bör tas med i riskbedömningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jaså... Och du har då inte räknat med vad en enkel keylogger som tar lösenordet till denna molntjänst gör?

Han får lägga till Two-Step Authentication med typ OTP.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

står att jag inte kan ha crashplan PRO i Sverige, var man inte tvungen att ha det för att lagra i deras moln? Vad menas exakt med crashplan "server", måste man sätta en specifik dator som "server" så att den sköter all crashplan data man skickar? jag ska nog leka runt lite själv i programmet istället för att sitta och fråga här, har inte haft tid bara. Men jag har fått svar på mina frågor i alla fall. Ni kan ju fortsätta diskutera om ni vill

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Skrivet av wiloh:

står att jag inte kan ha crashplan PRO i Sverige, var man inte tvungen att ha det för att lagra i deras moln? Vad menas exakt med crashplan "server", måste man sätta en specifik dator som "server" så att den sköter all crashplan data man skickar? jag ska nog leka runt lite själv i programmet istället för att sitta och fråga här, har inte haft tid bara. Men jag har fått svar på mina frågor i alla fall. Ni kan ju fortsätta diskutera om ni vill

Crashplan Pro är nåt helt annat, bortanför det du behöver. Du vill ha vanliga Crashplan, eventuellt med en prenumeration på utrymme i molnet, eller så backupar du mot kompisar, dina andra datorer, etc och klarar dig utan prenumerationen.

En Crashplan "server" är vilken dator som helst som låter andra göra backup till sig. Det finns ingen central server, utom Crashplans servrar som lagrar de olika inställningarna, och hjälper klienterna att nå varandra trots att de sitter bakom hemmarouterns NAT bäge två. Alla Crashplan-datorer är självständiga och likvärdiga. Det enda som händer om en "server" (=mottagare av backuper) försvinner är att backupen slutar gå dit, men fortsätter att jobba mot de andra destinationerna. Och att du får ett larm förstås (om du vill).

Jupp, prova själv, det är lättare.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av wiloh:

okej, då förstår lite bättre. Alltså skulle jag kunna ha två diskar I min HTPC men backup på ena och sedan en tredje disk i en annan dator och även ha backup på denna?

Undrar fortfarande vilka bra program för detta som finns.

Ett bra och simplet program för att kopiera data från en punkt till en annan är SyncToy 2.1 från Microsoft.
Det är en sk. "powertoy", alltså ett litet verktyg som aldrig tog sig med i någon release utav Windows och är tillverkat utav Microsofts tredjeparter. Tex. mindre företag som mjukvarujätten köpt upp och därmed tagit över deras programbibliotek för att kunna nyttja viss teknik eller funktion de besitter... eller bara ta bort dem som konkurent.

Hur som helst, SyncToy är gratis, och går att ladda ner från technet eller microsofts download sidor.
Bara google så hittar du det.

Stödjer även inkrementell backup, så endast förändringar från disk1 kopieras/tas bort/ändras på disk2.
Kan även schemaläggas och scriptas för att göra flera olika jobb från olika platser eller delar av katalogstrukturer.

Har använt det otaliga gånger både privat och i jobbet för större lösningar.
Det är en simpel funktion, enkelt presenterat och genomfört.

4,7 / 5

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mfalkvidd:

Många bra svar redan, så jag kompletterar bara med en sammanställning. Jag gjorde en denna för ett tag sen:
http://blog.mjo.se/files/2010/12/backup_vs_medium.png

(från min blogpost Säkerhetskopiering: RAID vs USB-disk vs onlinebackup vs NAS)

Den skulle säkert behöva en uppdatering, men visar hyfsad översikt på vad olika lagringsmetoder ger skydd mot. Jag har med Raid som en backuplösning fast det egentligen inte är backup, just för att så många tror att det är backup. Som bilden visar ger det skydd mot minst händelser.

#Jag gillar din graf men känner att den e lite individuell.

OT: Raid är inte backup. Raid ger datasäkerhet, beroende på typ. ja klarade en raid5-krasch och sen ville ja ha raid6 för de va enklare.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av mfalkvidd:

Många bra svar redan, så jag kompletterar bara med en sammanställning. Jag gjorde en denna för ett tag sen:
http://blog.mjo.se/files/2010/12/backup_vs_medium.png

(från min blogpost Säkerhetskopiering: RAID vs USB-disk vs onlinebackup vs NAS)

Den skulle säkert behöva en uppdatering, men visar hyfsad översikt på vad olika lagringsmetoder ger skydd mot. Jag har med Raid som en backuplösning fast det egentligen inte är backup, just för att så många tror att det är backup. Som bilden visar ger det skydd mot minst händelser.

Jag kör 2st NAS'ar i dagsläget.
En DS1513+ för all data.
Sitter idag 4x4TB wd red diskar i den, så jag har totalt 12TB tillgängligt utrymme att nyttja då sista går bort som paritet. Men köpte även en 5'e disk att ha när de 12TB börjar bli fulla, bara att dunka i så byggs arrayen om till 16TB tillgängligt. Denna NAS'en kan även byggas på med 2st disklådor till á 5 diskar st - alltså totalt 15 diskar, som i dagsläget drar 6tb diskar styck. Totalt kan systemet alltså husera 15*6TB = 90TB (!!) med en disk för paritet. Kan även ha två diskar, så tillgängligt utrymme blir 84/78tb beroende på raidnivå.

Hur som helst, det jag ville poängtera med din graf, är att NAS'en får väldigt dåligt betyg - och det är främst för att du inte tänkt på Off-Site backup med NAS.

Eftersom en NAS är nätverksansluten kan den komminucera direkt med internet eller VPN-lösningar, och de lite finare modellerna/tillverkarna har välutvecklade OS som rullar på deras intelligenta hårddisk lådor.

Så, min setup, och backup är;

DS1513+ primärt / onsite
250mb/sek läs & 200mb/sek skriv
12TB (4x4TB Raid5/SHR)

All data på hela NAS'en backupas en gång per dygn under natten ~02-tiden till NAS'en via inbyggd programvara. Skickas från 100mbit fiber till 24mbit ADSL på annan ort.
Uppkopplingen krypteras via SSL genom en säkrad OpenVPN tunnel.
Kan även tilläggas att backupen är inkrementell - så en kontroll görs på vad som är nytt/ändrat och borttaget innan ev. backup utförs.

DS411J sekundärt / backup / offsite
60mb/sek läs & 35mb/sek skriv
12TB (4x4TB Raid5 SHR)

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av andreas_dock:

Denna NAS'en kan även byggas på med 2st disklådor till á 5 diskar st - alltså totalt 15 diskar, som i dagsläget drar 6tb diskar styck. Totalt kan systemet alltså husera 15*6TB = 90TB (!!) med en disk för paritet. Kan även ha två diskar, så tillgängligt utrymme blir 84/78tb

Att köra raid5/6 med såna datamänger och storlek på diskarna är som att be om korrupt data.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎

Vet att det är meck med stora datamängder och redundansen.
Men det är därför de här hybridraiderna sägs vara bättre ?

Hur som helst, jag lever på hoppet och det tillverkaren säger med sin SHR-lösning.
Att raid5/raid6 inte fungerar med sådana datamängder rekomenderas inte, men det fungerar säkert i praktiken, och produkten marknadsförs ju just att klara det...

Delad i min uppfattning här.
Min kunskap inom området och den gamla skolan säger att det är en dålig ide, men något lär ju ha hänt på 5-10år med lagringslösningar också...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Den där artikeln' är amatörmässig och använder väldigt dåliga matematiska antaganden, visar även på dålig förståelse för tekniken bakom. Läsfel betyder inte automatiskt att arrayen går sönder. i 99 av 100 tillfällen sväljer din controller läsfelet och läser om sektorn helt enkelt och så var det inget mer med det.

Permalänk
Skrivet av Verminator:

Vanliga standarden idag för backup hemma är väl extern hårddisk, eller USB-minne? Så jämför man med det är väl en NAS utmärkt?

ZFS har jag sett nämnts lite här o var. Vad krävs för o fixa en egen NAS med det filsystemet? Billigare än färdiga NAS?

Ja det är billigare... Freenas är gratis och har ZFS och truecrypt cryptering. och har ett web gränssnitt, så du behöver inte kunna plottra i linuxterminaler för att få det att fungera. Relativt enkelt. Mycket bättre än hårdvarurraid, då det går att köra på i princip vilken dator somhelst.
Nas4free är baserat på en äldre version men då kan du lägga in naset och köra från en live Cd eller usb sticka.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Mekarawr:

Läsfel betyder inte automatiskt att arrayen går sönder

Du får nog läsa igen: "it is very likely".

För övrigt rekommenderas inte Raid5 av någon större lagringsleverantör längre, säkert av liknande skäl som dras upp i artikeln. Så, det är nog rätt osmart att köra 5st 6TB-diskar i raid5

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av peterhjalmarsson:

Lagrar verkligen Allwaysync gamla versioner? Jag hittar inget om det på deras hemsida i alla fall?

De har tyvärr dålig information om det, men jag lade upp en skärmdump på http://backup-guiden.se/?attachment_id=223

Permalänk
Skrivet av Verminator:

Jag tänkte mer på hårdvaran... vad som krävs för o sätta ihop något motsvarande en 5-6-diskars Synology NAS t.ex.

HP N54L för runt 1500 är poppis. 4 swap diskplatser, men du kan sätta en femte+2.5" systemdisk i 5 1/4" platsen. Finns en bra tråd här på forumet om den. Har en själv och gillar den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av teejee:

RAID är inte backup! Strunta i RAID. Använd backuprogram för att automatiskt backuppa till den andra hårddisken i bakgrunden.

Kan du tipsa något program?

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Kan du tipsa något program?

Jag har ett jättebra tips: läs tråden.

Permalänk
Skrivet av mfalkvidd:

Det var ju trevligt! En nackdel jämfört med ett backupprogram är möjligtvis att det kan bli jobbigare att backa tillbaks till ett visst datum eftersom man får återställa filer från ett antal olika mappar. Men det kanske finns något gränssnitt för en sådan återställning också?

En annan nackdel är väl att den bara kopierar hela filer, vilket gör att t.ex. den där 2GB Outlookfilen som uppdateras med några 100kB varje dag ändå sparas som en hel 2GB-fil varje dag (=varje backup). Det kanske inte låter som mycket, men det blir "snabbt" Terabyte av det... Ett riktigt backupprogram däremot lagrar bara deltat av filen sedan förra backupen.

Vad är egentligen fördelen med AllwaySync? Jag antar att det är trevligt att kunna titta på destinationen genom utforskaren och slippa använda backupprogrammets användargränssnitt, men annars?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av peterhjalmarsson:

Jag har ett jättebra tips: läs tråden.

Ohövligt svar! Jag kanske ska vara lite mer precis. Bra backupprogram för offline diskar.

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Ohövligt svar! Jag kanske ska vara lite mer precis. Bra backupprogram för offline diskar.

Inte en miljondel så ohövligt som att inte respektera den tid som skribenterna i tråden tagit på sig för att ge sina goda råd, genom att inte ens läsa det de skrivit, utan i stället upprepa en fråga som redan har besvarats.

Du har flera inlägg i tråden om olika backupmetoder och verktyg till dessa. Om de förslagen inte duger så får du nog försöka förklara vad "offline diskar" är, eller på nåt annat sätt förtydliga vad du är ute efter.

Permalänk

Inte för att nån verkar följa tråden längre, men jag kan inte låta bli att posta det här tipset ändå:
https://www.code42.com/store/#/ - 3,5$/månad t.o.m. måndag.