Permalänk
Medlem

Köpråd skärm!

Hej hej!

Är på jakt efter en ny skärm.

Har i dagsläget en https://www.inet.se/produkt/2303642/benq-24-gl2450e

Men tycker att kvaliten på bilden är så där.. Hade velat ha lite krispigare bild. Använder mest datorn till att slösurfa och torrents.. Spelar fps spel lite då och då.. Har vad jag kunnat lista ut att vilken paneltyp man har spelar ganska stor roll för bildkvaliten?

Någon som har tips på skärm?

Har hittat några kandidater men vet ingenting om dessa..

https://www.inet.se/produkt/2303857/samsung-24-s24d590p-pls-l...
https://www.inet.se/produkt/2340922/samsung-27-s27d590cs-va-l...

Samsungs curved är jag mest intresserad av för att.. ja den verkar ball

Permalänk
Medlem

Den kurvade plattan har VA panel. Brukar oftast klassificeras som bättre än "standard" TN-skärmarna som du har just nu. Jag ser att du valt två stycken 60hz skärmar så jag tänker inte rekommendera en 144hz TN, jag antar att du inte är superseriös med att allt ska vara optimalt när du spelar?
PLS > VA > TN är det ungefär på panelfronten. Det bästa är att kanske gå till en butik, kanske inet om du råkar bo i närheten, och få en preview på hur skärmen ser ut. Alternativt kolla youtube rescentioner. Men det ser ut som två fina val. Hoppas du hittar det rätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaaka:

Den kurvade plattan har VA panel. Brukar oftast klassificeras som bättre än "standard" TN-skärmarna som du har just nu. Jag ser att du valt två stycken 60hz skärmar så jag tänker inte rekommendera en 144hz TN, jag antar att du inte är superseriös med att allt ska vara optimalt när du spelar?
PLS > VA > TN är det ungefär på panelfronten. Det bästa är att kanske gå till en butik, kanske inet om du råkar bo i närheten, och få en preview på hur skärmen ser ut. Alternativt kolla youtube rescentioner. Men det ser ut som två fina val. Hoppas du hittar det rätta.

Finns ingen panel som är bättre än en annan

VA - Bra för filmer, dålig responstid, bättre kontrast, färg etc
IPS - Bra för redigering, mer ljus än VA, delvis bättre skärpa
TN - Bra för gaming, sämst på färg/skärpa, grym på FPS/Upplösning

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av qaaka:

Den kurvade plattan har VA panel. Brukar oftast klassificeras som bättre än "standard" TN-skärmarna som du har just nu. Jag ser att du valt två stycken 60hz skärmar så jag tänker inte rekommendera en 144hz TN, jag antar att du inte är superseriös med att allt ska vara optimalt när du spelar?
PLS > VA > TN är det ungefär på panelfronten. Det bästa är att kanske gå till en butik, kanske inet om du råkar bo i närheten, och få en preview på hur skärmen ser ut. Alternativt kolla youtube rescentioner. Men det ser ut som två fina val. Hoppas du hittar det rätta.

Värt att nämna, PLS är Samsungs hitte-på-namn för sin teknik att tillverka IPS paneler och är samma sak.

IPS är det generella namnet som alla andra använder och PLS är i grunden identisk med IPS. Bara namnet är annorlunda mer eller mindre.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Värt att nämna, PLS är Samsungs hitte-på-namn för sin teknik att tillverka IPS paneler och är samma sak.

IPS är det generella namnet som alla andra använder och PLS är i grunden identisk med IPS. Bara namnet är annorlunda mer eller mindre.

Detsamma gäller ju AHVA som är AU Optronics variant.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dumbo:

Detsamma gäller ju AHVA som är AU Optronics variant.

Absolut, grunden är att varje pixel roteras för att släppa igenom ljus när den är aktiv, dvs en trasig transistor ger en död(svart) pixel.

Skillnaden mellan PLS och IPS är egentligen bara vilken ordning man ändrar färgen eller sköter belysningen.
In plane switching och plane to line. Mer än så har jag inte riktigt koll dock.

Sedan finns det ju en uppsjö av olika IPS varianter, e-IPS, h-IPS, s-IPS etc, lite olika prestanda men den fundementala grunden kring belysningen är densamma. Officiellt är det inte exakt samma grej på pappret, men de presterar likadant och har samma egenskaper, möjligen läggs pixlarna annorlunda eller så tillverkas panelerna på olika sett. Vissa IPS skärmar som säljs har egentligen en PLS panel. I ett blindtest är det näst intill omöjligt att se skillnad på AHVA, IPS och PLS.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaaka:

Den kurvade plattan har VA panel. Brukar oftast klassificeras som bättre än "standard" TN-skärmarna som du har just nu. Jag ser att du valt två stycken 60hz skärmar så jag tänker inte rekommendera en 144hz TN, jag antar att du inte är superseriös med att allt ska vara optimalt när du spelar?
PLS > VA > TN är det ungefär på panelfronten. Det bästa är att kanske gå till en butik, kanske inet om du råkar bo i närheten, och få en preview på hur skärmen ser ut. Alternativt kolla youtube rescentioner. Men det ser ut som två fina val. Hoppas du hittar det rätta.

Nej bryr mig inte så värst mycket om det är 144hz eller 60hz. Strävar inte efter något optimalt..

Ska se om jag inte kan ta mig in till Stockholm nån dag och kika hos Inet.

Skrivet av Helllodar:

Finns ingen panel som är bättre än en annan

VA - Bra för filmer, dålig responstid, bättre kontrast, färg etc
IPS - Bra för redigering, mer ljus än VA, delvis bättre skärpa
TN - Bra för gaming, sämst på färg/skärpa, grym på FPS/Upplösning

Samsung 27" jag länkade till var VA med en responstid på 4ms
Samsung 24" jag länkade var en PLS med en responstid på 5ms

Har ju en TN display i nuläget, hade ju inte direkt tänkt göra mig av med den och känner jag att gaming absolut inte fungerar för mig på en IPS/VA skärm så kan jag ju alltid byta tillbaka / använda båda.

Vad rekommenderas, att man ansluter via DVI eller HDMI eller spelar det mindre roll? Såg nu att ingen av skärmarna har dvi ingångar men mitt grafikkort har 2 dvi och 2 hdmi.

Permalänk
Medlem

Dell gör fantastiskt mysiga skärmar annars. Framför allt gillar jag foten, roterbar, vinklingsbar, vridbar och höj/sänkbar. Är en ren dröm att ställa in skärmen så den sitter där du vill ha den. Fin bildkvalite på dem med. Denna använder en IPS panel. Använder den själv som primärskärm. är galet nöjd med den. Inte optimal för fps-spel som vissa säger, men det fungerar helt klart. Spelar själv en del fps, och det har inte stört mig nämnvärt. Är iofs inte så känslig

https://www.dustinhome.se/product/5010601425/ultrasharp-u2412m

Permalänk
Medlem

Verkar vara en ganska stor djungel när det kommer till skärmar. Grottar man väl in sig i de olika som finns så är ju valmöjligheterna oändliga! Har förut inte ens lagt en tanke på paneltyper m.m..

Tror att jag hade velat ha en 24" med så bra bildkvalite som möjligt utan att det blir för laggigt och dåligt i FPS spel.. Då tror jag att de skärmarna jag länkar skulle fungera ypperligt. Eller någon som har lust att länka ett annat alternativ?

Permalänk
Medlem

Nu när black friday är här kanske någon sitter på ett tips? Gärna runt 2-3000 SEK. Vill ha bra bild. Prioriterar inte 144hz.. spelar inte riktigt på den nivån. Har en BENQ med paneltyp TN idag och tycker den bilden är för grynig och tråkig!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Skulle absolut gå på aoc i det fallet, just för 2560x1440 PLS panelen. Är själv sugen på att gå upp från lågupplösta 24" 1080p, lite fler pixlar är alltid gött.
Rekommenderar (om du vill gå på en 1440p panel) att kolla prisjakt efter dem, alla 1440p displayer har VA/IPS/PLC paneler.

Med tanke på att man inte köper nya skärmar direkt ofta kan det vara värt att gå upp lite i upplösning, att stå o trampa på 1080p när alla telefoner får 1440p känns bara löjligt.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheesier:

Skulle absolut gå på aoc i det fallet, just för 2560x1440 PLS panelen. Är själv sugen på att gå upp från lågupplösta 24" 1080p, lite fler pixlar är alltid gött.
Rekommenderar (om du vill gå på en 1440p panel) att kolla prisjakt efter dem, alla 1440p displayer har VA/IPS/PLC paneler.

Med tanke på att man inte köper nya skärmar direkt ofta kan det vara värt att gå upp lite i upplösning, att stå o trampa på 1080p när alla telefoner får 1440p känns bara löjligt.

Går i samma tankar.. Tror dock jag avvaktar till mellandagarna, brukar ju kunna dyka upp lite bra deals då!