Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Silcan:

Öh är du säker på att det är en officiell original del ifrån senn själva? Men det är ju bekvämt att sälja den till både och.

http://www.head-fi.org/t/403963/sennheiser-hd555-and-hd595-in...

Ena magneten verkar vara gjord av nån pressad metall och den andra i neodymium legering. Undrar hur det ser ut om man plockar isär drivarna.

Men bevisa mig du som kan detta.

Öh jag är säker
Samma driver på HD555 och HD595 även enligt Sennheiser.
http://sv-se.sennheiser.com/accessories--hd-555--hd-595--syst...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Hör mycket gott om dessa, som CDON har nedsatt pris på just idag tack vare sin julkalender. 990kr istället för 1490kr

http://cdon.se/hemelektronik/julkalender_astro_gaming/

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna slå ett slag för Philips SHP9500! Oerhört bekväma och fantastiskt ljud.

http://www.head-fi.org/t/717690/philips-shp9500-discussion-th...

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

En väldigt smart sak är ju att köpa med dig ett par lurar på tex mediamarkt/elgiganten, sen vara försiktig med dom och förpackningar.
Sen prova dom hemma, och känna vad du tycker låter/känns bra.

För min del så är ljudet det allra viktigaste utan tvekan, men ett par lurar måste sitta väldigt skönt också, annars orkar man inte ha på sig dom några längre stunder.

Kolla lite reviews på Sony MDR 1-R. Finns en hel del, det som klagats på i någon är att basen inte är super tryck i.
Men det beror snarare på att folk har böja vänja sig vid över representerad bas, samtidigt som den ska höras och kännas så ska den inte ta över, och det gör den inte i sony lurarna.

Sen även fast dom är gjorda i plast så är dom väldigt rejäla, dom knarrar inte och känns allt annat än plastiga, mycket stabila och bra bygg kvalitet.
Och sitter framförallt JÄTTE skönt på huvudet, jag använder mina mer än ofta 5-6timmar i sträck.

Vet att jag sitter här och bara prisar dessa lurar, och det kan vara svårt att ta på allvar för att jag äger dom själv. Men jag är verkligen så super nöjd med dessa lurar. Det är de köp jag är nöjdast med på väldigt länge.

Föreslår som sagt att du gör ett provköp och provar dig fram. För det brukar aldrig vara problem att lämna tillbaka saker hos elektronik kedjorna, så länge man inte skadat dom. Elgiganten har tom att man kan lämna tillbaka saker utan förpackning nu för tiden. (vilket är helt sjukt att dom får att "gå runt")
Men är ju bättre att du sparar sådant ändå.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Öh jag är säker
Samma driver på HD555 och HD595 även enligt Sennheiser.
http://sv-se.sennheiser.com/accessories--hd-555--hd-595--syst...

Okej, va fult gjort av dom. Jag har haft 598 men det kanske är samma där? Kör med HD800 nu och hoppas inte det är samma där också:)

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Hör mycket gott om dessa, som CDON har nedsatt pris på just idag tack vare sin julkalender. 990kr istället för 1490kr

http://cdon.se/hemelektronik/julkalender_astro_gaming/

Min kompis har a50(så gott jag förstår så är det a40 fast trådlösa) och när jag testade blev jag inte värst imponerad, dock testade jag inte under längre tid. Men jag har dessutom inte pengarna nu så....

Skrivet av Vaun:

Jag vill gärna slå ett slag för Philips SHP9500! Oerhört bekväma och fantastiskt ljud.

http://www.head-fi.org/t/717690/philips-shp9500-discussion-th...

Jag hittar inte dessa någonstans(förutom conrad) men ser sköna ut annars och bra reviews

Skrivet av zOlid:

En väldigt smart sak är ju att köpa med dig ett par lurar på tex mediamarkt/elgiganten, sen vara försiktig med dom och förpackningar.
Sen prova dom hemma, och känna vad du tycker låter/känns bra.

För min del så är ljudet det allra viktigaste utan tvekan, men ett par lurar måste sitta väldigt skönt också, annars orkar man inte ha på sig dom några längre stunder.

Kolla lite reviews på Sony MDR 1-R. Finns en hel del, det som klagats på i någon är att basen inte är super tryck i.
Men det beror snarare på att folk har böja vänja sig vid över representerad bas, samtidigt som den ska höras och kännas så ska den inte ta över, och det gör den inte i sony lurarna.

Sen även fast dom är gjorda i plast så är dom väldigt rejäla, dom knarrar inte och känns allt annat än plastiga, mycket stabila och bra bygg kvalitet.
Och sitter framförallt JÄTTE skönt på huvudet, jag använder mina mer än ofta 5-6timmar i sträck.

Vet att jag sitter här och bara prisar dessa lurar, och det kan vara svårt att ta på allvar för att jag äger dom själv. Men jag är verkligen så super nöjd med dessa lurar. Det är de köp jag är nöjdast med på väldigt länge.

Föreslår som sagt att du gör ett provköp och provar dig fram. För det brukar aldrig vara problem att lämna tillbaka saker hos elektronik kedjorna, så länge man inte skadat dom. Elgiganten har tom att man kan lämna tillbaka saker utan förpackning nu för tiden. (vilket är helt sjukt att dom får att "gå runt")
Men är ju bättre att du sparar sådant ändå.

Jag tänkte ta någon dag då jag åker omkring och testar lite lurar(många av dem finns i malmö så) vad det gäller dac/amp/ljudkort kommer jag som sagt få pengar sen så jag tar det då.

Men de lurar jag ska testa är ATH 50(se om de går på skallen ), dt770 pro,hd 558 och sist men inte minst Sony MDR - 1R

Återigen trevligt med alla svar och ifall det är något par jag missat nämn dem i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Rock, electro och house - låter som att HD25-II skulle passa rent ljudmässigt, men de har något sjukt hårt tryck på huvudet och jag har ganska litet till normalt huvud.

Jag har stort huvud typ vattenskalle och tycker de sitter bra. Efter ett par timmar börjar jag störa mig på trycket mot örat. Gäller dock de flesta lurar jag provat. För mig är det inget problem eftersom jag ändå vill vila öronen emellanåt. Men detta är ju subjektivt så man bör kanske prova först.

OnTopic: MDR 1-R är en stilig lur. Har dock inte provat den.

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av creepyshadow:

Min kompis har a50(så gott jag förstår så är det a40 fast trådlösa) och när jag testade blev jag inte värst imponerad, dock testade jag inte under längre tid. Men jag har dessutom inte pengarna nu så....

Jag hittar inte dessa någonstans(förutom conrad) men ser sköna ut annars och bra reviews

Jag tänkte ta någon dag då jag åker omkring och testar lite lurar(många av dem finns i malmö så) vad det gäller dac/amp/ljudkort kommer jag som sagt få pengar sen så jag tar det då.

Men de lurar jag ska testa är ATH 50(se om de går på skallen ), dt770 pro,hd 558 och sist men inte minst Sony MDR - 1R

Återigen trevligt med alla svar och ifall det är något par jag missat nämn dem i tråden.

Sony MDR-1R har efterföljare i både MDR-1R MK2 (ovanlig i Sverige) och nyaste Sony MDR-1A.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av creepyshadow:

Men de lurar jag ska testa är ATH 50(se om de går på skallen ), dt770 pro,hd 558 och sist men inte minst Sony MDR - 1R

Se till att prova DT990 också, i princip samma lika som DT770 fast en öppen konstruktion.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av creepyshadow:

Som jag sa HD25-1 II ät on ear och jag letar efter over ear. När jag sa att"de SER plastiga ut men vad är era intryck om konstruktionen" syftade jag på hd 558
och inte HD25-II, de ser awesome ut men de är on ear.

Så vad är era åsikter om SONY MDR-1R?

Hmm,Varför måste de vara over ear! Kanske är "on ear" ,men de känns som "over ear samt läcker absolut inget utifrån samt är väldigt tätslutande ! Som "over ear" fast mycket smidigare m.a.o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaotica:

Hmm,Varför måste de vara over ear! Kanske är "on ear" ,men de känns som "over ear samt läcker absolut inget utifrån samt är väldigt tätslutande ! Som "over ear" fast mycket smidigare m.a.o

Testa iaf ! Garanterar att du kommer bli nöjd ... Lovar att avregga mig från sweklockers om du inte blir nöjd Ps.Nää,får inte betalt av Sennh för att göra reklam för deras produkter !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Rock, electro och house - låter som att HD25-II skulle passa rent ljudmässigt, men de har något sjukt hårt tryck på huvudet och jag har ganska litet till normalt huvud. Skulle om du anser dig vilja ha sköna lurar hoppa över dessa- Roligt ljud som sjutton dock och bra kvalitet - sitter som berget om man skall ut och gå eller jogga eller dylikt - men tror inte det är det du är ute efter just nu?

Om du är ute efter fylligt och engagerande ljud skulle jag inte rekommendera SONY lurarna heller - men det är en högst personlig åsikt. Många gillar dem och de är sköna som sjutton.

ATH - de är grymt bra ljud för pengen och bra kvalitet - men som många sagt tidigare - de är också tighta.

Beyerdynamic kanske skulle kunna passa - själv varit lite inne p åatt testa One-Pro - olika möjligheter att förändra ljudet med samma hörlur.
http://cdon.se/hemelektronik/beyer-dynamic/beyerdynamic-custo... Kan dock inte säga något om storlek - Beyer fantaster som har denna kanske kan ge lite mer input om storlek och ljud. Den har dock fått bra recensioner och många verkar gilla den.

Lite billigare lur men som också är omtyckt av många - denna ger dig mer klirr i kassan för att skaffa en DAC.
http://cdon.se/hemelektronik/sennheiser/sennheiser-hd518-full...
Sennheiser lurarna kan vara riktigt tighta i början men anpassar sig tämligen fort. Sätt dem varje natt på en lite boll, eller något som spänner ut bågen.

Lite större klass på Sennheiser - lite ovanför budget - men kan finnas billigare...
cdon.se/hemelektronik/sennheiser/sennheiser-hd598-fullsize-p12168873

Lite förslag - annars tror jag Beyerdynamic blir alldeles utmärkta. Skulle råda di om du har möjlighet att ta en sväng förbi typ Mediamarkt eller en bra återförsäljare för att testa lite lurar - dels ljudmässigt och dels för komforten.

Vad jag tycker mig ha märkt angående ljud från datorn så är det som gör störst enskila skillnaden på ljudet är hörlurarna. Visst - en del blommar inte ut förrän du har en bra DAC eller an bra AMP - men hörluren ger mest skillnad anser jag. Sedan en DAC - att få ett bra och rent ljud med lite bättre kontakter och möjligheten att ha den externt ger bra förutsättningar för att slippa missljud och annat. Även en billig DAC kan ge ett klart mycket bättre ljud än de integrerade ljudkretsarna. Kostnaderna ger snabbt en stor skillnad som sedan klingar ut och det finns väl egentligen en +500/1000 kr effekt skulle man grovt generaliserande säga. Du har en gräns som är runt 500. Här kan du hitta bra grejer. Nästa steg upp blir runt 1000 kronor sedan 1500 sedan 2000 och sedan 2500 osv. Väldigt grovt. Men det betyder att man kan få riktigt bra skillnad och upplevelse för inte så jättemycket pengar.

Lycka till med lurarna och skriv gärna vad du slår till på!

Ja har Custom one PRO och jag har stort huvud fick modda mina quad qh85 för att de skulle passa. Custom one PRO sitter helt underbart skönt och de sluter väldigt bra för ljud runtomkring i övrigt så säger han i denna review allt som värt att veta om dem http://youtu.be/2AXYIipKx5w

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mechanix:

Jag har stort huvud typ vattenskalle och tycker de sitter bra. Efter ett par timmar börjar jag störa mig på trycket mot örat. Gäller dock de flesta lurar jag provat. För mig är det inget problem eftersom jag ändå vill vila öronen emellanåt. Men detta är ju subjektivt så man bör kanske prova först.

OnTopic: MDR 1-R är en stilig lur. Har dock inte provat den.

Det är självklart en smaksak det där med passform - jag är överlag väldigt känslig mot on-ear lurar. Kan bli illamående om jag får tryck mot örat under en längre tid te.x så det gör ju att lurar som sitter hårt blir per automatik obehagliga för min del.

Jag tycker helt klart man skall prova lurar så ofta man bara kan

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Sony MDR-1R har efterföljare i både MDR-1R MK2 (ovanlig i Sverige) och nyaste Sony MDR-1A.

Skickades från m.sweclockers.com

För det första är de nyare versionerna ungefär 500 kronor dyrare och när jag tittade för att se skillnaden hittade jag folk som klagade på mdr-1r över huvud taget så jag vet inte riktigt, men som sagt får väl bli att testa

Skrivet av simonw:

Se till att prova DT990 också, i princip samma lika som DT770 fast en öppen konstruktion.

dt990 icke 250 ohm(inbyggda ljudkortet kan inte klara 250) kostar runt 2k alltså lite över min budget.

Skrivet av Kaotica:

Testa iaf ! Garanterar att du kommer bli nöjd ... Lovar att avregga mig från sweklockers om du inte blir nöjd Ps.Nää,får inte betalt av Sennh för att göra reklam för deras produkter !

Får väll ta och göra det men det känns som att on ear inte är optimalt för spelande då "surround-känslan" inte kommer fram(detta är inget jag vet,känns bara logiskt) och sen att ha ett tryck på öronen(om även bekvämt sådant) i 9 timmar i sträck känns inte som optimalt.

Skrivet av AndersBlomdahl:

Ja har Custom one PRO och jag har stort huvud fick modda mina quad qh85 för att de skulle passa. Custom one PRO sitter helt underbart skönt och de sluter väldigt bra för ljud runtomkring i övrigt så säger han i denna review allt som värt att veta om dem http://youtu.be/2AXYIipKx5w

Jag läste skillnaderna mellan dt 770 och one pro och förutom utseende verkar det som om dt 770 vinner.
http://www.head-fi.org/t/633349/beyerdynamic-dt-770-80-vs-cus...

Permalänk
Medlem
Skrivet av creepyshadow:

För det första är de nyare versionerna ungefär 500 kronor dyrare och när jag tittade för att se skillnaden hittade jag folk som klagade på mdr-1r över huvud taget så jag vet inte riktigt, men som sagt får väl bli att testa

dt990 icke 250 ohm(inbyggda ljudkortet kan inte klara 250) kostar runt 2k alltså lite över min budget.

Får väll ta och göra det men det känns som att on ear inte är optimalt för spelande då "surround-känslan" inte kommer fram(detta är inget jag vet,känns bara logiskt) och sen att ha ett tryck på öronen(om även bekvämt sådant) i 9 timmar i sträck känns inte som optimalt.

Jag läste skillnaderna mellan dt 770 och one pro och förutom utseende verkar det som om dt 770 vinner.
http://www.head-fi.org/t/633349/beyerdynamic-dt-770-80-vs-cus...

de kan nog stämma va som fick mig att välja one PRO var modulär kabel , tjusterbar basport ( underbart när man är van subben från hemmabion när man kollar på film ) överlag riktigt bra ljud efter inbränning till både spel och musik. Tänkte byta till velour då jag hatat svettigt läder, men dessa sitter som en mjuk kudde å är väldigt skön i maratonpass vi datorn. Och märkte inte ännu när sambon dammsög, kan då tillägga att jag tidigare förespråkat öppna lurar så är musik prio ett skulle jag defenetivt välja en öppen lur. Jag tror jag hade valt dt990 då. Mångsidigheten + det låga priset för one blev fällande då jag fick dem för 1200 i wekendrush på Dustin.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Skrivet av AndersBlomdahl:

de kan nog stämma va som fick mig att välja one PRO var modulär kabel , tjusterbar basport ( underbart när man är van subben från hemmabion när man kollar på film ) överlag riktigt bra ljud efter inbränning till både spel och musik. Tänkte byta till velour då jag hatat svettigt läder, men dessa sitter som en mjuk kudde å är väldigt skön i maratonpass vi datorn. Och märkte inte ännu när sambon dammsög, kan då tillägga att jag tidigare förespråkat öppna lurar så är musik prio ett skulle jag defenetivt välja en öppen lur. Jag tror jag hade valt dt990 då. Mångsidigheten + det låga priset för one blev fällande då jag fick dem för 1200 i wekendrush på Dustin.

fair enough.