Vad kostar det att byta sockel på ASUS Z97-PRO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Citerar pga nyfikenhet. Lasermätning? Vad mäter man och vad används som referens?

Man mäter hur pin(s) är böjda för att se hur mycket kraft som krävts för att orsaka defekten. Mätningen visar också hur mycket pins över hela socketen är påverkade, så att man kan se om defekten kan ha orsakats av undersidan på en CPU. Lite som att "gjuta formen av ett fotavtryck". Jag vet inte exakt vad mätresultatet jämförs mot, men förmodligen tar man hänsyn till avvikelser som kommer av en korrekt CPU-montering.

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ASUS_Caroline:

Man mäter hur pin(s) är böjda för att se hur mycket kraft som krävts för att orsaka defekten. Mätningen visar också hur mycket pins över hela socketen är påverkade, så att man kan se om defekten kan ha orsakats av undersidan på en CPU. Lite som att "gjuta formen av ett fotavtryck". Jag vet inte exakt vad mätresultatet jämförs mot, men förmodligen tar man hänsyn till avvikelser som kommer av en korrekt CPU-montering.

Ah, okej. Tusen tack för svar (trodde du för övrigt var ledig fram till 7:e Jan).
God fortsättning!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Ah, okej. Tusen tack för svar (trodde du för övrigt var ledig fram till 7:e Jan).
God fortsättning!

Inga problem. Jag är ledig, men tittade in här för att kolla läget.

God fortsättning!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Inga problem. Jag är ledig, men tittade in här för att kolla läget.

God fortsättning!

Asus produkter ger jag inte mycket för, men du skall ha stor cred för att du tar av din lediga tid och kollar vad som händer och sker. En tid då du normalt sett inte skulle behöva fundera på att eventuellt tänka tanken på att ens logga in.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Asus produkter ger jag inte mycket för, men du skall ha stor cred för att du tar av din lediga tid och kollar vad som händer och sker. En tid då du normalt sett inte skulle behöva fundera på att eventuellt tänka tanken på att ens logga in.
/Lifooz

Jaså? för mig har Asus funkat bäst av de märken jag testat. Har dock bara haft MSI och Gigabyte utöver Asus

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jaså? för mig har Asus funkat bäst av de märken jag testat. Har dock bara haft MSI och Gigabyte utöver Asus

För mig har det varit precis tvärt om.
7 GPUer, 2 moderkort, och en monitor är det som hittills har gått i graven.
Samtliga enheter är korrekt använda och ej överklockade trots att det gjorts storreklam över att detta går.
Efter varierande tid några dagar till 2 år så har dom gått sönder och jag har nekats garanti.
Har inte orkat bråka något särskilt utan det har fått bära till återvinningsstationen.
Så personligen håller jag mig till andra tillverkare i fortsättningen.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jays_swe:

Tillverkarna tar bilder på socket då det lämnar fabrik. Så går att kolla vid RMA.

Det tvivlar jag på att de gör på precis alla de tillverkar, det blir en dyrare process än att bara lämna ut ett nytt på garanti och ta in det gamla igen.
Stickprover görs, men inte på alla.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lifooz:

För mig har det varit precis tvärt om.
7 GPUer, 2 moderkort, och en monitor är det som hittills har gått i graven.
Samtliga enheter är korrekt använda och ej överklockade trots att det gjorts storreklam över att detta går.
Efter varierande tid några dagar till 2 år så har dom gått sönder och jag har nekats garanti.
Har inte orkat bråka något särskilt utan det har fått bära till återvinningsstationen.
Så personligen håller jag mig till andra tillverkare i fortsättningen.
/Lifooz

Jag har använt enbart Asus moderkort vid byggen sedan 1995 (med två undantag första två åren). Inte ett enda har gått sönder i min ägo eller där jag kunnat kontrollera funktionen i efterhand hos andra. T o m det allra första kortet som nu är 20 år fungerar ua i en nostalgidator. HTPCn med Asus-kort har gått 24/7 sedan 2007, likaså en server som stått igång sedan 2007 även den. Huvuddatorn har bytt moderkort massor av gånger och inget av de olika plattformarma (Intel/AMD växelvis) har gått sönder de heller.

Tråkigt att du har haft en så avvikande upplevelse.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det tvivlar jag på att de gör på precis alla de tillverkar, det blir en dyrare process än att bara lämna ut ett nytt på garanti och ta in det gamla igen.
Stickprover görs, men inte på alla.

Behöver inte bli så dyrt när man effektiviserar processen alternativt använder arbetskraft med låg lön.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Behöver inte bli så dyrt när man effektiviserar processen alternativt använder arbetskraft med låg lön.

Blir fortfarande dyrare än att ta in det trasiga och byta ut det.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Blir fortfarande dyrare än att ta in det trasiga och byta ut det.

Det sitter ofta "visionkameror" som kontrollerar varenda komponent så de blivit fastlödda korrekt på kretskort på de företag jag varit på och kikat. Varför skulle multinationella företag som ASUS inte klara av det?
Antar du bara eller vet du att ASUS bara gör det på typ 10% av korten?
Sen är det ju inte bara kostnaden av kortet utan du får eventuellt en arg kund som säger till alla bekanta att avstå från den tillverkaren och liknande.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Har inte Inet/Komplett/Någon-annan-som-monterar-mängder-med-datorer kommenterat böjda pins med att de aldrig sett det från fabrik på över 10k byggda datorer?

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

få lämna tillbaka ett moderkort med skador i CPU-sockeln är nästintill omöjligt tyvärr om inte butiken tar tillbaka det på good-will

annars får du försöka laga det med pincett och försiktigt böja tillbaka den som ligger över den andra pinnen och kolla efter det om den fungerar som den ska.. försöka dra upp den som åkt ner är otroligt svårt och har själv försökt en gång men slutade med att jag lyckades böja ytterliggare 2 pins så moderkortet slutade fungera :/

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JamesBanana:

Har inte Inet/Komplett/Någon-annan-som-monterar-mängder-med-datorer kommenterat böjda pins med att de aldrig sett det från fabrik på över 10k byggda datorer?

Jo någon av butikernas datorbyggare gjorde en sådan kommentar i en annan tråd, de hade aldrig själva stött på böjda pinnar på fabriksnya kort och det rörde sig om tusentals moderkort av olika modeller de byggt med.
Att mäta och dokumentera socklarna på alla kort lär inte innebära nått som helst praktiskt problem för tillverkarna och eftersom professionella datorbyggare inte heller verkar ha särskilt mycket problem med böjda pinnar så är nog majoriteten av problemen orsakat av användaren, däremot är ju sockeln i sig rätt usel och Intel bytte väl modell mest för att slippa ta hand om skador på cpuerna, det är ju Intel som borde få skit för sockeln och inte moderkortstillverkarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har också haft många asus kort förut och även till dom jag byggt datorer till, och alla har fungerat fint, men nu byter jag till annan butik och märke.