Permalänk
Medlem

Tre skärmar, ett Asus 280X!

Hejsan!

Jag har nu felsökt tillräckligt länge och känner att det har blivit dags för frågestund i forumet. Innan jag hoppar till ämnet ska jag först och främst meddela att jag inte har någon som helst kunskap eller erfarenhet inom Eyefinity eller koppling av tre skärmar.

Det gäller min väns dator som har följande setup:

42" PHILIPS TV
22" SAMSUNG skärm

TV:n är kopplad med kabeln: DVI - HDMI
Skärmen är kopplad med kabeln: HDMI - HDMI

Se bild längst ned för ytterligare tydlighet!

Men nu känner han att det börjar bli dags att komplettera med en skärm till. Så vi slängde in en till nästan likadan skärm från SAMSUNG 21".

Men för att få bild på alla tre skärmar samtidigt insåg vi efter massa googlande att man behöver en så kallad aktiv adapter, något som jag hört talas om innan.

Vi beställde denna: http://www.ebay.com/itm/111531689089

Detta var några veckor sedan nu. Idag har vi hämtat ut kabeln för att testa. Vi kopplade sistnämnda skärm med adaptern: Displayport - HDMI hona, samt kabeln HDMI - HDMI in i skärmen.

Men problemet med att inte få bild på alla tre skärmar kvarstår! Catalyst känner endast av två skärmar åt gången. Inställningarna "Skärmupplöpsning" känner av alla skärmar men vägrar ge bild på alla tre samtidigt. Observera att vi provat adaptern och konstaterat att den i alla fall kan ge bild så länge endast två skärmar är inkopplade.

Vad är fel? Okunnighet eller är det faktiskt adaptern som inte är "aktiv" (falsk marknadsföring)?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Den uppför sig som en passiv adapter och priset är också vad jag sett dom kosta som billigast i vanliga butiker. Aktiva adapter som du behöver kostar 200-300kr som billigast i vanliga butiker.

Nästa gång ni vill köpa en aktiv adapter behöver ni leta upp info från andra platser att det verkligen stämmer (tex butikers och tillverkarnas hemsidor). Det gäller också när ni går till fysiska butiker för många av oss som frågade personalen blev hänvisade till fel adapter så vi var tvungna att gå tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Den uppför sig som en passiv adapter och priset är också vad jag sett dom kosta som billigast i vanliga butiker. Aktiva adapter som du behöver kostar 200-300kr som billigast i vanliga butiker.

Nästa gång ni vill köpa en aktiv adapter behöver ni leta upp info från andra platser att det verkligen stämmer (tex butikers och tillverkarnas hemsidor). Det gäller också när ni går till fysiska butiker för många av oss som frågade personalen blev hänvisade till fel adapter så vi var tvungna att gå tillbaka.

Fast nu fungerade ju tydligen adaptern. Problemet är att de bara får bild på 2 skärmar åt gången, vilket jag knappast kan tolka som adapterns fel.

Krävs nog lite trix med inställningarna bara. Sök runt på Google hur andra har löst problemet

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Avstängd

Läste du beskrivningen innan du köpte den? Det står ju rätt upp och ner.
"NOTE: It doesn't work with ATI video card using muti-display functionality like ATI's Eyefinity"

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Den uppför sig som en passiv adapter och priset är också vad jag sett dom kosta som billigast i vanliga butiker. Aktiva adapter som du behöver kostar 200-300kr som billigast i vanliga butiker.

Nästa gång ni vill köpa en aktiv adapter behöver ni leta upp info från andra platser att det verkligen stämmer (tex butikers och tillverkarnas hemsidor). Det gäller också när ni går till fysiska butiker för många av oss som frågade personalen blev hänvisade till fel adapter så vi var tvungna att gå tillbaka.

Skrivet av Fltoig:

Fast nu fungerade ju tydligen adaptern. Problemet är att de bara får bild på 2 skärmar åt gången, vilket jag knappast kan tolka som adapterns fel.

Krävs nog lite trix med inställningarna bara. Sök runt på Google hur andra har löst problemet

Skrivet av CJ1stream:

Läste du beskrivningen innan du köpte den? Det står ju rätt upp och ner.
"NOTE: It doesn't work with ATI video card using muti-display functionality like ATI's Eyefinity"

Tack hörni för ert stora engagemang!

Ja,där har vi problemet ja! Nej, jag ska erkänna att jag inte läste beskrivningen innan... Det är mycket jag brukar checka innan köpknappen på Ebay, men just beskrivningen brukar jag oftast missa

Som tur är handlar det inte om några stora summor pengar, men jag undrar ändå om det är värt att försöka ta sig runt detta på något sätt? Eller om jag helt enkelt ska försöka lämna tillbaka den?

Mvh.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Jag har ett 270x och va tvungen å köpa en aktiv adapter för displayport för att få det att fungera. har en kabel som går från DP till DVI - typ denna:

https://www.komplett.se/sapphire-adapter-active-dp-to-sl-dvi/...

Permalänk
Medlem

Sök inte efter en aktiv adapter på ebay använd istället eyefinity i sökfrasen

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Skulle en sådan fungera? http://www.ebay.com/itm/DisplayPort-DP-source-to-HDMI-Video-A...

Eller bör man kika på "riktiga" alternativ för 299:- ?

Mvh.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Att försöka lämna tillbaka en använd adapter som du köpt för 50:- från ebay verkar inte riktigt lönt det imo... Ni skulle köpt från en riktig svensk webbutik direkt istället för att vänta 3 veckor på en adapter som inte funkar, som sagt stod det ju det på sidan också...

https://www.komplett.se/xfx-adapter/619157

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Skulle en sådan fungera? http://www.ebay.com/itm/DisplayPort-DP-source-to-HDMI-Video-A...

Eller bör man kika på "riktiga" alternativ för 299:- ?

Mvh.

Dold text

kör på riktiga grejjer för att vara säker.

http://www.inet.se/produkt/5409070/adapter-xfx-aktiv-displayp...

Denna köpte jag till mitt 270x. Fungerar prima.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Att försöka lämna tillbaka en använd adapter som du köpt för 50:- från ebay verkar inte riktigt lönt det imo... Ni skulle köpt från en riktig svensk webbutik direkt istället för att vänta 3 veckor på en adapter som inte funkar, som sagt stod det ju det på sidan också...

https://www.komplett.se/xfx-adapter/619157

Jag har den från XFX. Köpte från en annan (lokal) butik för ca 240kr för nåt år sedan.

Permalänk
Medlem

Min polare har ett Asus GTX 580 liggandes, kanske kan det fungera tillsammans med adaptern??

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Hur kan det komma sig att adaptern fungera med 2 skärmar men inte 3? Den klarar ju uppenbarligen att konvertera signalen DP-HDMI, iom att det går att få bild med den.

Då måste det ju vara så att det handlar om en helt annorlunda signal/bildström när man slår på Eyefinity?

Förklara gärna!

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1908617/monitors-280...

Det verkar dessutom gå att lösa ganska enkelt. Om du använder 1xHDMI och 2xDVI

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk

Derp

Utan att ha läst alla svaren så är ju ett tips att använda moderkortets utgång om du har möjlighet. Duger ju fint att skicka bild till TVn för film och dylikt. Så kör jag för tillfället iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Hur kan det komma sig att adaptern fungera med 2 skärmar men inte 3? Den klarar ju uppenbarligen att konvertera signalen DP-HDMI, iom att det går att få bild med den.

Då måste det ju vara så att det handlar om en helt annorlunda signal/bildström när man slår på Eyefinity?

Förklara gärna!

Detta brukar bli resultatet av att ha en passiv dp-adapter.

http://www.overclock.net/t/721931/active-vs-passive-displayport-adapters-the-truth

"A quick explanation of why is because DVI/HDMI requires a special clock, which the card is only able to provide two of. Displayport does not use this clock, so ATI used it as a workaround."

Edit: Ovanstående citat gäller DP med Aktiv adapter. Med passiv adapter används DP-porten som en DVI/HDMI.