(Javascript) problem... Hjälp, vad gör jag för fel?

Permalänk

Hej!
Jag har fått en uppgift till skolan, men kan inte lista ut hur jag ska göra för att få det till att funka...
Här kommer uppgiften:
Övning 25
Skriv ett program som skriver ut talen 1-10 och deras kvadrater (använd console.log()) och en loop.

Här kommer min lösning (som ej funkar )

<!DOCTYPE HTML> <html> <title> Övning25 </title> <head> <meta charset="UTF-8"> <h1>Övning25</h1> <h2>JavaScript Formulär</h2> <h3>Marlene Birgersson</h3> </head> <body> <p>Klicka nedan för att få fram beräknings formuläret.</p> <button onclick="myFunction()">Beräkna</button> <script> <p id="demo"></p> <script> function myFunction(){ number = [1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10]; text = ""; var i; for (i = 0; i < 10; i++) { text += number[i] + "<br>"; } document.getElementById("demo").innerHTML = text; console.log(text)} </script> </body> </html>

Vad gör jag för fel?

Mvh,
Marlene

Permalänk
Medlem

Vad är det som inte fungerar, får du något output? Du räknar bland annat inte ut kvadraten, utan skriver endast ut själva talet. Jag kan tänka mig att de vill att du använder console.log() i varje runda i loopen. Skriv gärna inom [code] för att det ska bli lättare att läsa också

Permalänk
Medlem

Börjar bara med att säga pastebin.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

for (i = 1; i < 11; i++) {
console.log(Math.pow(i, 2));
}

Detta är i princip allt du behöver ha.

Visa signatur

[ i7-13700KF || CM MasterLiquid ml360r || Kingston fury 64GB DDR5 6000Mhz || MSI MAG Z970 Tomahawk || KFA2 RTX 3080TI || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk
Medlem

Man bör egentligen inte ge kompletta lösningar på skoluppgifter, men du har redan gjort det mesta rätt...en extra <script>-tagg (verkar vara den som ställde till det), rubriker <h1> till <h3> i <head> (skall ligga i <body>-delen) och <title> utanför <head>-delen (skall vara inom denna) var de saker jag hittade.

<!DOCTYPE HTML> <html> <head> <meta charset="UTF-8"> <title> Övning25 </title> </head> <body> <h1>Övning25</h1> <h2>JavaScript Formulär</h2> <h3>Marlene Birgersson</h3> <p>Klicka nedan för att få fram beräkningsformuläret.</p> <button onclick="myFunction()">Beräkna</button> <p id="demo"></p> <script> function myFunction(){ number = [1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10]; text = ""; var i; for (i = 0; i < 10; i++){ text += number[i] + ":" + Math.pow(number[i],2) + "<br>"; } document.getElementById("demo").innerHTML = text; console.log(text); } </script> </body> </html>