Koppla extra högtalare till receivern

Permalänk

Koppla extra högtalare till receivern

Jag sitter just nu på en harman/kardon AVR 65RDS med 5.1 och skulle vilja koppla ett par Argon 7450A till den. Försökte via pre-out till stereo in på Argon-högtalarna och resultatet blev minst sagt "meh". Någon som har en idé om hur jag kan gå tillväga för att lyckas med detta eller är det omöjligt? Vad jag vill är alltså att få Argon-högtalarna att agera som ett extra par front-högtalare.

Tack på förhand.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kaoskadosk:

Jag sitter just nu på en harman/kardon AVR 65RDS med 5.1 och skulle vilja koppla ett par Argon 7450A till den. Försökte via pre-out till stereo in på Argon-högtalarna och resultatet blev minst sagt "meh". Någon som har en idé om hur jag kan gå tillväga för att lyckas med detta eller är det omöjligt? Vad jag vill är alltså att få Argon-högtalarna att agera som ett extra par front-högtalare.

Tack på förhand.

Vad menar du med extra frontar ? Ska du ha 2 par frontar igång samtidigt ? Det brukar inte vara särskilt bra för ljudet att ha 2 par igång samtidigt pga de akustiska problem som oftast uppstår, däremot att använda 2 olika par men bara ett i taget bör gå utmärkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det är väl bara att koppla in dessa på Pre-out front?

Annars är det väl bara att ta en lågnivå (output) till högtalarna? Du kanske måste konfigurera i inställningar med..

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Avstängd

Är dom aktiva?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Skrivet av Neonodia:

Är dom aktiva?

Ja, de är aktiva.

Skrivet av mrqaffe:

Vad menar du med extra frontar ? Ska du ha 2 par frontar igång samtidigt ? Det brukar inte vara särskilt bra för ljudet att ha 2 par igång samtidigt pga de akustiska problem som oftast uppstår, däremot att använda 2 olika par men bara ett i taget bör gå utmärkt.

Jag har mina stora högtalare till höger om mitt skrivbord vid TVn, min tjej har ett par Argon-högtalare vid sitt skrivbord till vänster om mig, vad jag skulle vilja göra är att koppla hennes högtalare till mitt system så de körs simultant. Det är det jag menar med ett "extra par".

Jag försökte köra via pre-out front men ljudet blev väldigt svagt och fattigt.

Permalänk
Skrivet av Kaoskadosk:

Jag försökte köra via pre-out front men ljudet blev väldigt svagt och fattigt.

Det finns inte någon volymkontroll på högtalarna eller kanske i förstärkaren så själva "outputen" blir högre?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kaoskadosk:

Ja, de är aktiva.

Jag har mina stora högtalare till höger om mitt skrivbord vid TVn, min tjej har ett par Argon-högtalare vid sitt skrivbord till vänster om mig, vad jag skulle vilja göra är att koppla hennes högtalare till mitt system så de körs simultant. Det är det jag menar med ett "extra par".

Jag försökte köra via pre-out front men ljudet blev väldigt svagt och fattigt.

Ja det kan bli så eftersom du måste se till att allt spelar i fas akustiskt sett, det blir olika avstånd till högtalarna och ska det kunna låta bra måste man tidskompensera för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Det finns inte någon volymkontroll på högtalarna eller kanske i förstärkaren så själva "outputen" blir högre?

På högtalarna, ja, men inte på förstärkaren så vitt jag kunde märka.

Skrivet av mrqaffe:

Ja det kan bli så eftersom du måste se till att allt spelar i fas akustiskt sett, det blir olika avstånd till högtalarna och ska det kunna låta bra måste man tidskompensera för det.

Handlar inte om fas, det var signalen i sig som var väldigt svag.

Permalänk
Skrivet av Kaoskadosk:

Jag försökte köra via pre-out front men ljudet blev väldigt svagt och fattigt.

Svagt ljud kan jag förklara, men "fattigt" vet jag inte om jag lyckas med*. Du har två volymkontroller i signalkedjan från källa till Argon-högtalarna: Förstärkarens och högtalarnas. Antingen

  • vrider du upp volymkontrollen på Argon-högtalarna och reglerar ljudstyrkan för bägge högtalarparen på förstärkaren hädanefter, eller så

  • ansluter du Argon-högtalarna till en utgång på förstärkaren som sitter före förstärkarens volymkontrollen och reglerar ljudstyrkan för Argon-högtalarna på Argon-högtalarna och ljudstyrkan för det andra högtalarparet med förstärkarens volymkontroll. "Tape monitor out" borde vara en lämplig utgång att pröva.

Skrivet av mrqaffe:

Ja det kan bli så eftersom du måste se till att allt spelar i fas akustiskt sett, det blir olika avstånd till högtalarna och ska det kunna låta bra måste man tidskompensera för det.

Hmm. Inte ens då kommer det att bli riktigt bra. Tidskompenseringen för direktljudet kan, givet att bägge högtalarparen inte står på samma plats i rummet, bara bli rätt på en punkt i rummet. För det indirekta ljudet (som för de flesta normala placeringar av lyssningsplats och högtalare i normal hemmiljö står för mer än 50% av ljudet som når lyssnaren) blir det inte ens rätt på den punkten...
Å andra sidan kan det vara trevligare att sitta nära Argon-högtalarna och få en stor andel direktljud från dessa i stället för att sitta så långt från det andra högtalarparet att direktljudet överröstas av reflekterat ljud.

* Om de inte är inkopplade i motfas eller något sådant.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns nog till och med nivåkontroller på minst 3 ställen i systemet, eftersom det är en hembioförstärkare så finns det även en högtalarsetup, men det är ju förhållandet mellan högtalarnas nivå som verkar vara problemet, om det är så att man accepterar ev akustiska fenomen så går det ju att separat reglera nivån från pre out via ett linjesteg om Argonhögtalarnas nivå måste ökas utanför det reglerområde de själva stödjer, det låter iofs lite underligt att de spelar så lågt men en linjeförtärkare som kopplas mellan dem och pre out kan ju lösa det tex en liten linjemixer typ en http://www.behringer.com/EN/Products/HA400.aspx

Tape out har fixerad utnivå så den följer ju inte HKns volymkontroll vilket kanske är lite obekvämt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

[QUOTE=Hieronymus Bosch;15134971]Svagt ljud kan jag förklara, men "fattigt" vet jag inte om jag lyckas med*. Du har två volymkontroller i signalkedjan från källa till Argon-högtalarna: Förstärkarens och högtalarnas. Antingen

  • vrider du upp volymkontrollen på Argon-högtalarna och reglerar ljudstyrkan för bägge högtalarparen på förstärkaren hädanefter, eller så

  • ansluter du Argon-högtalarna till en utgång på förstärkaren som sitter före förstärkarens volymkontrollen och reglerar ljudstyrkan för Argon-högtalarna på Argon-högtalarna och ljudstyrkan för det andra högtalarparet med förstärkarens volymkontroll. "Tape monitor out" borde vara en lämplig utgång att pröva.

[/QUOTE]

Tape monitor out ger inget ljud alls, vad jag menar med "fattigt" är att det knappt finns någon bas alls och ljudet är väldigt "dämpat", inte ens i närheten av vad de kan ge ut solo. Även fast jag drar upp de till max så får jag knappt ut någon volym.

Att lägga till är att jag inte är ute efter perfekt ljud här, jag vill bara helst slippa behöva ha musik i enbart vänster eller höger öra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kaoskadosk:

Tape monitor out ger inget ljud alls, vad jag menar med "fattigt" är att det knappt finns någon bas alls och ljudet är väldigt "dämpat", inte ens i närheten av vad de kan ge ut solo. Även fast jag drar upp de till max så får jag knappt ut någon volym.

Tapeutgången har separat ingångsväljarfunktion så du bör ju välja samma som det ljud du kör ut i högtalarna, att det blir baslöst kan vara en effekt av olika fas mellan högtalarna och eller basmodulen eller att filtret i surrounddekodern passar väldigt dåligt med de förhållanden som uppstår när du försöker använda 2 par högtalare samtidigt i samma rum.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Tapeutgången har separat ingångsväljarfunktion så du bör ju välja samma som det ljud du kör ut i högtalarna, att det blir baslöst kan vara en effekt av olika fas mellan högtalarna och eller basmodulen eller att filtret i surrounddekodern passar väldigt dåligt med de förhållanden som uppstår när du försöker använda 2 par högtalare samtidigt i samma rum.

"NOTE: It is not possible to record the output of digital sources" Från användarmanualen. Jag kör digitalt från datorn, så det förklarar varför tape monitor inte fungerar.

Jag har för övrigt redan testat att synka en låt i båda högtalarna, fungerade prima. Avståndet mellan dem är väl ~2 meter kanske. Väldigt litet rum. Problemet jag har är att återskapa det med enbart en ljudkälla.

Permalänk

Alltså, Pre-out ger ju precis samma ljud som du får utmatat till dina "normala" frontar. Du skriver att du har ett 5.1 och att du nu vill lägga till ett par extra frontar på en annan plats.

Problemet för dig är att din förstärkare mixar ju ut basen under säg 80hz till din sub, och centerkanalen med det mesta av talet och liknande till din nuvarande center. Ljudet du får till dina argonhögtalare är ju samma ljud som går till dina nuvarande höger och vänster kanaler - alltså ljudeffekter och musik i stort sett.

Testa att ställa om din förstärkare till "stereo" när du skall använda argonhögtalarna så blir det nog bättre.

Edit: enligt manualen som du länkar till ska du ju använda utgången som heter "multi" för ditt ändamål.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaoskadosk:

"NOTE: It is not possible to record the output of digital sources" Från användarmanualen. Jag kör digitalt från datorn, så det förklarar varför tape monitor inte fungerar.

Jag har för övrigt redan testat att synka en låt i båda högtalarna, fungerade prima. Avståndet mellan dem är väl ~2 meter kanske. Väldigt litet rum. Problemet jag har är att återskapa det med enbart en ljudkälla.

Hur är ljudet om du kopplar högtalarna direkt till dator? Funderar på om det är styva kantupphängningar på högtalarna så högtalarna behöver spelas in.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Alltså, Pre-out ger ju precis samma ljud som du får utmatat till dina "normala" frontar. Du skriver att du har ett 5.1 och att du nu vill lägga till ett par extra frontar på en annan plats.

Problemet för dig är att din förstärkare mixar ju ut basen under säg 80hz till din sub, och centerkanalen med det mesta av talet och liknande till din nuvarande center. Ljudet du får till dina argonhögtalare är ju samma ljud som går till dina nuvarande höger och vänster kanaler - alltså ljudeffekter och musik i stort sett.

Testa att ställa om din förstärkare till "stereo" när du skall använda argonhögtalarna så blir det nog bättre.

Det förklarar rätt mycket. Känns som att hur jag än gör så kommer detta inte gå hursomhelst, då det jag är ute efter är att ha Argon-högtalarna i stereo (kändes som att front inte riktigt var det ord jag var ute efter) och 5.1-systemet i just 5.1.

Skrivet av Hardware guy:

Hur är ljudet om du kopplar högtalarna direkt till dator? Funderar på om det är styva kantupphängningar på högtalarna så högtalarna behöver spelas in.

Inget fel på ljudet då, har använt de solo i något år eller så nu.

Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Edit: enligt manualen som du länkar till ska du ju använda utgången som heter "multi" för ditt ändamål.

Har testat med Multi, men det har inte fungerat heller. Pre-out ger ljud, men inget vidare bra ljud.

Permalänk

Hej igen!

Försökte hitta något om multi-utgången i manualen. Har du läst igenom manualen själv om hur det fungerar? Det verkar som att man måste in i menyn och välja vad man vill att den utgången ska skicka ut. Vidare var den enligt manualen inställd på -20db som grundinställning vilket ju är ett ganska rejält tapp. Kolla igenom det en gång till - om du så att säga inte redan har gjort det en gång till

Angående tape out vilket vore en idé så säger manualen att den endast får ljud från analoga källor vilket jag antar sätter p för den utgången.

Risken är att detsamma gäller multi out, men eftersom det inte står, och det enligt manualen skall gå att välja ingång från massa olika källor så kan det ju fungera.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom ljudbilden ändå blir felplacerad med 2 par högtalare i rummet så borde det ju gå att köra med fantomcenter om det är avsaknaden av centerljudet som gör att det låter dåligt i Argonerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.