Den stora Playstation 4-tråden

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anon5930:

Hehe det kan jag tänka mig.

Ratchet och Clank såg riktigt mysigt ut på min snart 9 år gamla Sony Bravia 40D3550 så kan tänka mig att det ser riktigt bra ut på en nyare och fräschare skärm med, speciellt med HDR.

kul att höra!

Jag har alltid älskat Ratchet & Clank spelen men den senaste Playstation jag har ägt är PS2 och på den hade jag alla! Ska bli kul att få komma in i serien igen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Entusiast

Jag hoppas verkligen att PS4 1st Gen får rejäla rabatter nu på Black Friday den 25:e.
Med PS4 Pro och PS4 Slim ute i butikerna så förstår jag inte hur 1st Gen fortfarande kan vara så dyr i butikerna.

Under 2000kr och kanske ett par spel så kan det nog bli ett köp.
PS4 Pro ser trevlig ut men jag äger varken en 4K/HDR-TV och CPU-uppgradering till PC'n känns mer lockande än att spendera det lilla extra på PS4 Pro.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Sisyfos:

Jag hoppas verkligen att PS4 1st Gen får rejäla rabatter nu på Black Friday den 25:e.
Med PS4 Pro och PS4 Slim ute i butikerna så förstår jag inte hur 1st Gen fortfarande kan vara så dyr i butikerna.

Under 2000kr och kanske ett par spel så kan det nog bli ett köp.
PS4 Pro ser trevlig ut men jag äger varken en 4K/HDR-TV och CPU-uppgradering till PC'n känns mer lockande än att spendera det lilla extra på PS4 Pro.

Ha dock i tanken att PS4 Pro också ger bättre grafik/fps på vanliga 1080P skärmar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tyvar1:

Ha dock i tanken att PS4 Pro också ger bättre grafik/fps på vanliga 1080P skärmar

Skickades från m.sweclockers.com

I långt ifrån alla spel

Det är ju lite det som är haken med PS4 Pro jämfört med när man uppgraderar en PC till exempel.
För PS4 Pro måste ju utvecklarna av redan existerande spel inte bara lägga till extra funktionalitet för PS4 Pro, utan också implementera just extra 1080p-funktionalitet om de känner för det.
Vissa verkar ju bara bry sig om 4K och strunta i frameraten som vanligt.

Det viktiga för mig är bara att kunna spela alla exklusiva spel.
Sen om det är 1080p@30FPS eller valfri annan upplösning med fina grafiska effekter i 30FPS bryr jag mig inte riktigt om.
60FPS hade ju helt klart varit trevligt at få som standard i spel men om jag känner utvecklare rätt så kommer det inte prioriteras före 4K/bättre grafik.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Sisyfos:

I långt ifrån alla spel

Det är ju lite det som är haken med PS4 Pro jämfört med när man uppgraderar en PC till exempel.
För PS4 Pro måste ju utvecklarna av redan existerande spel inte bara lägga till extra funktionalitet för PS4 Pro, utan också implementera just extra 1080p-funktionalitet om de känner för det.
Vissa verkar ju bara bry sig om 4K och strunta i frameraten som vanligt.

Det viktiga för mig är bara att kunna spela alla exklusiva spel.
Sen om det är 1080p@30FPS eller valfri annan upplösning med fina grafiska effekter i 30FPS bryr jag mig inte riktigt om.

jo det är sant!

Och som du säger. Skaffar mig bara ett Ps4 Pro för just dom exklusiva spelen. Resten införskaffar man sig på PC!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

@s0sdaf: Min PS4 Pro som jag nyss hämtade ut från GameStop kom med 3.70 installerat.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Hazelberg:

@s0sdaf: Min PS4 Pro som jag nyss hämtade ut från GameStop kom med 3.70 installerat.

whut? Det känns jävligt mysko pga HDR patchen kom ju i 4.0 och HDR är ju en av huvudsakerna för PS4 Pro!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

@s0sdaf: Min PS4 Pro som jag nyss hämtade ut från GameStop kom med 3.70 installerat.

Tackar ödmjukast

Permalänk
Medlem

Min uppdaterade till 4.05 omgående när jag startade upp min.

Riktigt läcker maskin måste ja säga, den låter också tystare än standard ps4, vilket jag tycker är otroligt bra. Helt klart ett stort lyft.

Permalänk
Konsolgrävare

Äntligen hemma!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapo:

Min uppdaterade till 4.05 omgående när jag startade upp min.

Riktigt läcker maskin måste ja säga, den låter också tystare än standard ps4, vilket jag tycker är otroligt bra. Helt klart ett stort lyft.

Antar att du hann koppla upp den mot nätet innan den satte igång uppdateringen? Eller kan den ha legat på hårddisken och väntat på något vis?

Permalänk
Medlem

Nån annan som har problem att köpa på ps-store ? Varken paypal eller kort funkar. När jag googla verka det vara vanligt men ingen vet varför. Fick köra med paysafe kort. En jobbigt omväg då man även måste ladda paysafe via internetbank. Hade inget sånt konto så fick skapa och sen ladda. Aja det gick tillslut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Antar att du hann koppla upp den mot nätet innan den satte igång uppdateringen? Eller kan den ha legat på hårddisken och väntat på något vis?

Jag valde att hoppa över nätverksanslutning för att kunna kolla version innan, efter att jag sett att det var 3.70 kopplade jag upp mig. Uppdateringen var ca 300 MB, men den hoppade över de första 100 MB så det är möjligt att några uppdateringar redan låg på disken.

Inget visade på att den ville uppdatera sig innan jag kopplade upp den dock, när jag gick in på system update efterfrågade den Internetanslutning för att fortsätta.

Permalänk
Medlem

bytte in mitt gamla PS4, fick 2000kr och köpte ps4 pro för 2000. bra deal ändå.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad jag ska välja i inställningar? 2160p RGB eller 2160p YUV420? Har en 4K TV med HDR10-stöd

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Någon som vet vad jag ska välja i inställningar? 2160p RGB eller 2160p YUV420? Har en 4K TV med HDR10-stöd

Har inte satt mig in i detta men läste att RGB bara funkar med icke HDR matrial pg.a begränsningar i bandvidden som gör att man bara kan använda 8bit medans HDR kräver 10bit så då kör man yuv420 istället. Har man på automatiskt så ska den byta beroende på material men kan ha fattat fel. Bara läste lite snabbt.

Iaf i 4K 60hz enligt denna bild.

Permalänk
Medlem

Är så jävla störigt att PSVR inte kan vara inkopplat om man vill ha HDR!
Hur fan tänkte SONY där?
Funderar på att köpa en HDMI splitter med stöd för HDCP 2.2 och koppla mellan.

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Avstängd

Finns det någon som bytt in en Xbox One S (500 GB) hos Gamestop och fått en bra deal? Gärna mot PS4 Pro. Har alltid spelat på Playstation men fick någon knäpp och köpte ett Xbox One S med Fifa 17.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Jag valde att hoppa över nätverksanslutning för att kunna kolla version innan, efter att jag sett att det var 3.70 kopplade jag upp mig. Uppdateringen var ca 300 MB, men den hoppade över de första 100 MB så det är möjligt att några uppdateringar redan låg på disken.

Inget visade på att den ville uppdatera sig innan jag kopplade upp den dock, när jag gick in på system update efterfrågade den Internetanslutning för att fortsätta.

Tack igen för infon! Köpte en till mig själv, mycket riktigt blev även den 3.70. Har grejat runt lite med den och kommer ha kvar den på 3.70 tills vidare, verkar funka som vanligt (minus de funktioner som kräver att man är online såklart).

Skrivet av CeeJaySWE:

Är så jävla störigt att PSVR inte kan vara inkopplat om man vill ha HDR!
Hur fan tänkte SONY där?
Funderar på att köpa en HDMI splitter med stöd för HDCP 2.2 och koppla mellan.

Så man kan inte köra HDR i sin PSVR heller då? Man tycker ju att skärmen i den borde greja det, ska ju vara OLED.

Permalänk

Hur mycket lagring får ni tillgängligt på era PRO?
Får 860gb tillgängligt, känns lite lite. 470gb spel 390 kvar att använda. Vet att OS tar upp en del men 140 gig liksom?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hämtade mitt PS4 Pro igår och hann spela Uncharted i ca 2h. Mycket nöjd. Tycker även det är bättre story/stämning i detta Uncharted än de tidigare och helt fantastisk grafik. Stannade upp flera gånger och bara tittade runt. Ikväll blir det grabbkväll med NHL 17.

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk
Medlem

PS4 PRO Teardown

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Relik 📜

Plockade upp PS4 Pro igår, och har sedan tidigare pillat en del med kontorets. Sitter på 1080p-tv hemma, så är egentligen mest intresserad av vad det levereras för fördelar där. Samt själva grejen med ny pryl då.

Körde en del Titanfall 2. Ser bra ut och flyter riktigt fint, verkar kunna hålla dynamiska upplösningen i topp mer eller mindre hela tiden. Testade även Shadow of Mordor, som ger val mellan 4K UHD/supersamplig på 1080p eller 1080p med högre detaljnivå. Funkade bra även det. Last of Us verkar ge noll fördelar för 1080p, förutom kanske "sidoeffekter" som stabilare framerate då.

Annars noterar jag att den låter en hel del. När hårdvaran får jobba i Titanfall 2 flåsar det på ordentligt, mer än min gamla PS4 (första generationen). Stör inte mig personligen, men rapporter som cirkulerat om hur magiskt tyst PS4 Pro är kan jag inte hålla med om.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Plockade upp PS4 Pro igår, och har sedan tidigare pillat en del med kontorets. Sitter på 1080p-tv hemma, så är egentligen mest intresserad av vad det levereras för fördelar där. Samt själva grejen med ny pryl då.

Körde en del Titanfall 2. Ser bra ut och flyter riktigt fint, verkar kunna hålla dynamiska upplösningen i topp mer eller mindre hela tiden. Testade även Shadow of Mordor, som ger val mellan 4K UHD/supersamplig på 1080p eller 1080p med högre detaljnivå. Funkade bra även det. Last of Us verkar ge noll fördelar för 1080p, förutom kanske "sidoeffekter" som stabilare framerate då.

Annars noterar jag att den låter en hel del. När hårdvaran får jobba i Titanfall 2 flåsar det på ordentligt, mer än min gamla PS4 (första generationen). Stör inte mig personligen, men rapporter som cirkulerat om hur magiskt tyst PS4 Pro är kan jag inte hålla med om.

Jag var orolig över ljudnivån också då det ryktades att den skulle låta betydligt mer än tidigare versioner.
För min del så är min Pro faktiskt tystare än min PS4 (standard edition) i den TVbänk den får husera i där jag öppnar en glasdörr för att ge lite bättre luftcirkulation vid spelande.
Knepigt ifall det verkar variera så med hur effektiv kylningen verkar vara?

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem

Fick min pro igår och körde Bloodborne samt uncharted. Helt knäpptyst. Dessa spel fick min original ps4 att lyfta från bänken, jag börjar nästan fundera på om fläkten är pajj.. haha, skitnöjd än så länge!

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av emilakered:

Plockade upp PS4 Pro igår, och har sedan tidigare pillat en del med kontorets. Sitter på 1080p-tv hemma, så är egentligen mest intresserad av vad det levereras för fördelar där. Samt själva grejen med ny pryl då.

Körde en del Titanfall 2. Ser bra ut och flyter riktigt fint, verkar kunna hålla dynamiska upplösningen i topp mer eller mindre hela tiden. Testade även Shadow of Mordor, som ger val mellan 4K UHD/supersamplig på 1080p eller 1080p med högre detaljnivå. Funkade bra även det. Last of Us verkar ge noll fördelar för 1080p, förutom kanske "sidoeffekter" som stabilare framerate då.

Annars noterar jag att den låter en hel del. När hårdvaran får jobba i Titanfall 2 flåsar det på ordentligt, mer än min gamla PS4 (första generationen). Stör inte mig personligen, men rapporter som cirkulerat om hur magiskt tyst PS4 Pro är kan jag inte hålla med om.

Tacksamt med rapporten, speciellt ljudnivån.
Även jag har första generationen/revisionen (köpt december 2014) och den låter rätt mycket, speciellt i tunga titlar. Tillräckligt för att jag behöver höja ljudvolymen för att kunna höra tal.

Hade varit bra om Sony satsat på att få Pro tystare men den är kanske tyst nog för de flesta. Och allt som allt verkar det ju ändå vara en skaplig förbättring, även om jag personligen tycker det är för lite för att motivera en uppgradering. Sjunker priset (rejält) eller att Sony själva fixar en vettig inbyteskampanj hade jag nog kanske nappat.
Mitt problem är förvisso inte prestandan i PS4 eller för den delen Xbox One utan mer spelutbudet. Dock hade det ju varit riktigt bra om Bloodborne fick sig en prestandakick, alldeles för instabil bildfrekvens även idag i mitt tycke.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pl4yGround:

Fick min pro igår och körde Bloodborne samt uncharted. Helt knäpptyst. Dessa spel fick min original ps4 att lyfta från bänken, jag börjar nästan fundera på om fläkten är pajj.. haha, skitnöjd än så länge!

Har du märkt några skillnader i Bloodborne?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Har du märkt några skillnader i Bloodborne?

Jag tyckte att det flöt lite bättre i situationer när man kunde tappa FPS innan. Men jag vet inte, provade bara lite kort (mina saves gick att ladda ner från PSN, whew). Framför allt behöver PS4an inte jobba så hårt och kan vara mkt tystare. Det är inga ökade inställningar / 60 FPS eller så.

I titanfall 2 kan den dra på fläkten mer, men det är inte som min gamla PS4. Dessutom är jag mycket imponerad av grafiken (och då brukar jag spela med mitt 980Ti på TVn)

Permalänk
Medlem

@anon5930: Tyvärr inte, vad jag läste igår så verkar det inte som From har några planer på att uppdatera men man kan ju hoppas. Men bra spel hur som helst.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Konsolgrävare

Håller med alla här angående ljudnivån. Hör knappt Playstationet från soffan

Spelade hela eftermiddagen fram till läggdags igår och testade The Last Of Us och Ratchet & Clank.
Är riktigt imponerad av grafiken för att vara en konsol!
Riktigt nöjd med köpet! Nästa spel att införskaffa sig blir Uncharted serien och Bloodborne garanterat!
Men vill också testa på Until Dawn och inFamous serien! För mycket nu haha!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |