Spel laggar vid streamande (i7 gtx 970)

Permalänk
Medlem

Spel laggar vid streamande (i7 gtx 970)

Hallå där!
Jag streamar lite smått ibland, mest FIFA men ibland CSGO. Jag känner av märkbart lagg så fort jag streamar, känns verkligen inte som musen rör sig speciellt "smooth", allting blir mer hackigt. Dock har jag inga FPS-drop, pingen ligger stabilt på 25, streamen laggar inte. CPU-usage eller RAM usage är inte högt.

Vad kan det vara då? Hittar verkligen inte felet. Hade exakt samma problem i CSGO med mitt gamla grafikkort (Hd7950) och ja, nu med GTX970 tänkte jag att det skulle va borta. Men nej, samma sak här. Flyter inte som det gör när man stänger av streamen, trots mer eller mindre samma FPS. (Låst till 144 av G-sync)

Har speccs här under. Processorn är oklockad, funderar på att dra upp den till 4.4 GHz o prova igen, men känns som att ja problemet ligger inte där. Ska ju flyta med dessa speccs ändå. CSGO är ju inte såpass krävande! Och i FIFA vet jag inte om det är samma sak, eftersom där styr man ju inte med mus så det blir inte lika påtagligt.

Kör OBS förövrigt, kör 2560x1440 i spelet. I fifa brukar jag köra 1.5 dock drog jag ner det till 1.75 i CSGO utan större framgång, 30 fps.

edit: utan G-sync ligger jag på medel kanske 280 FPS, tycker det känns lite lågt? Är 2560x1440 verkligen SÅ mycket mer krävande? Är ungefär samma FPS jag hade med mitt HD7950 - i 1920x1080

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Använder du nvidia-enc som codec? Om inte, så testa det.

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Medlem

1. Kolla så att du använder OBS enligt vad twitch rekommenderar
http://help.twitch.tv/customer/portal/articles/1262922-open-b...

2. Analysera din stream så allt är ok
http://r-1.ch/analyzer/

3. Fortfarande laggigt?
Prova sänk bitrate och upplösning exempelvis 2000kbit@720p

Visa signatur

i5 4670k | Asus Maximus VI Hero | Corsair Vengeance Pro 1866Mhz 16GB | GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-D14 | Acer Predator XB271HUbmiprz

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0s:

Använder du nvidia-enc som codec? Om inte, så testa det.

Körde med det nu, när jag kör NVENC-förinställning på "automatic" så blir hela streamen svart. Ingenting syns. Dock syns det i själva OBS... Själva "stutter" lagget försvann helt iaf. Samma när jag väljer någon annan förinställning förutom automatic, FPS-typen av lagg är helt borta. MEN allt annat än automatic som faktiskt ger bild skapar en enorm pingdropp istället (för dåligt internet antar jag har Telia 30/12)

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Ingen som har någon idé vad felet kan vara? Fortfarande inte löst =/

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080