Permalänk
Medlem

Skruvdragare för dator?

Hejsan alla.

Sett många videos där folk skruvar datorer med skruvdragare som är raka som dem skruvar datorer på.
Tänkte att det var en jäkligt bra idé men var tusan hittar man raka maskiner?
Helst med ställbar hastighet.
Har hittat en från Makita och vet en från black&decker
Men det borde finnas fler?

Mvh bobin

Permalänk
Medlem

Hur mycket skruvar du i datorn?
Är det verkligen värt det?

De skruvar man skruvar in när man sätter ihop en dator är ungefär 5 varv med skruvmejseln och är oftast aluminium eller liknande så lätt att skruva sönder materialet om man tar i för hårt.

Sen ungefär 90% av chassin man köper idag har tumskruvar?

Men ja, B&D har en version och Dewalt har en som jag använt tidigare när jag skruvat ihop lite möbler som krävt mindre utrymmen: http://www.dewalt.se/powertools/productdetails/catno/DCF682G1...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Avstängd

menar du typ en sådan här? http://www.verkter.se/Skruvdragare-borr/Sladdlos-skruvdragare...

Som man kan vrida och så blir den rak?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Hur mycket skruvar du i datorn?
Är det verkligen värt det?

De skruvar man skruvar in när man sätter ihop en dator är ungefär 5 varv med skruvmejseln och är oftast aluminium eller liknande så lätt att skruva sönder materialet om man tar i för hårt.

Sen ungefär 90% av chassin man köper idag har tumskruvar?

Men ja, B&D har en version och Dewalt har en som jag använt tidigare när jag skruvat ihop lite möbler som krävt mindre utrymmen: http://www.dewalt.se/powertools/productdetails/catno/DCF682G1...

Har man svårt med finmotoriken så är det värt:)
Ställbar hastighet för att inte skruva sönder något:)
SKa titta på dewalts maskin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

menar du typ en sådan här? http://www.verkter.se/Skruvdragare-borr/Sladdlos-skruvdragare...

Som man kan vrida och så blir den rak?

Mer än sån här:

Permalänk

Ha ha, detta påminner mig om en historia när jag skulle byta moderkort på en kompis dator för länge sen. Jag drog fram burken och började skruva bort locket med min egna skruvmejsel som jag tagit med, och hans farsa råkade se det. Låt mig ta fram skruvdragaren i stället, så går det snabbare, sa han. Nej, det är lungt, svarade jag bara. Han insisterade. Under tiden jag bytte moderkort hörde man hur han förgäves letade runt efter skruvdragaren, och blev allt mer förbannad. En halvtimmer senare kom han in, pustandes, och erbjöd mig skruvdragaren. Jag och kompisen satt då redan och installerade Windows. Men jag är ju redan färdig, blev mitt svar. Det gick snabbare med skruvmelseln.

Permalänk
Medlem

Det vanligaste som brukar finnas i industrimontering och liknande är en panasonic-maskin. (Vet att de finns andra märken också)
http://www.panasonictools.se/produkt/ey7410

De har funnits i många år och har haft lite olika utseenden.
Men smakar det så kostar det, de brukar nämligen vara för dyra för "hemmabruk".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Ha ha, detta påminner mig om en historia när jag skulle byta moderkort på en kompis dator för länge sen. Jag drog fram burken och började skruva bort locket med min egna skruvmejsel som jag tagit med, och hans farsa råkade se det. Låt mig ta fram skruvdragaren i stället, så går det snabbare, sa han. Nej, det är lungt, svarade jag bara. Han insisterade. Under tiden jag bytte moderkort hörde man hur han förgäves letade runt efter skruvdragaren, och blev allt mer förbannad. En halvtimmer senare kom han in, pustandes, och erbjöd mig skruvdragaren. Jag och kompisen satt då redan och installerade Windows. Men jag är ju redan färdig, blev mitt svar. Det gick snabbare med skruvmelseln.

Den var bra:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av boyen89:

Har man svårt med finmotoriken så är det värt:)

Men svårare att komma åt med en sådan där. Kan motverkas genom att ha en väldigt lång mejsel i.
Men inget av det hjälper ju finmotoriken. Antagligen svårare med en större och tyngre maskin...
Men är ju bara att köpa den billigaste och testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TubularBoy:

Det vanligaste som brukar finnas i industrimontering och liknande är en panasonic-maskin. (Vet att de finns andra märken också)
http://www.panasonictools.se/produkt/ey7410

De har funnits i många år och har haft lite olika utseenden.
Men smakar det så kostar det, de brukar nämligen vara för dyra för "hemmabruk".

Hittade en från hitachi som var lite billigare, men låt det kosta, det är värt det, för mig:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Men svårare att komma åt med en sådan där. Kan motverkas genom att ha en väldigt lång mejsel i.
Men inget av det hjälper ju finmotoriken. Antagligen svårare med en större och tyngre maskin...
Men är ju bara att köpa den billigaste och testa.

Beror ju på hur lång smal den är...
Lättare med maskin en skruvmejsel för mig när det kommer till att skruva annat så gissar på att detta ingår.

Permalänk
Medlem

En dremel går ju att använda. Annars är det väl lättast att köpa en lång bitshållare, kanske böjbar tom och använda en vanlig skruvdragare?

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Hur har du tänkt rikta in skruvarna i fingängorna de ska ner i?

Jag använder själv en Bosch IXO till att främst demontera saker, och när jag monterar så drar jag alltid det sista för hand eftersom det är en stor risk att dra sönder gängorna i såna små dimensioner även med klena maskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boyen89:

Hittade en från hitachi som var lite billigare, men låt det kosta, det är värt det, för mig:)

Hoppas den har moment bara så du inte drar sönder något.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Hedersmedlem

Finns en del, bl.a. Bosch GWB 10,8-LI Professional, Hitachi DB3DL2, Skil 2236 AA, DeWalt DCF680G2. Själv kör jag med en Dremel 1120JA (vinklad) och långa bits ifall det behövs. Håller bitshållaren hög kvalitet fungerar det alldeles utmärkt med långa bits.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Är det inte lättare att leta upp långa bits till en vanlig liten böjd apparat. Så att man kommer åt inne i datorn men har maskinen utanför, kan dock tänka mig att det ändå kan vara bra att ha långa bits oavsett eftersom det kan vara svårt att komma åt, även med en smal maskin, när man skall skruva fast ett moderkort med en stor kylare monterad.

En annan sak att fundera på ärr att det kan vara bra att det finns inställbart moment till maskinen, då en maskin inte har samma känsla över när man drar för hårt, vilket kan göra att man ökar risken att dra sönder gängor eller mosar komponenter.

Permalänk
Avstängd

Men snälla.. vafan ska han med maskiner för flera tusen för? Köp det billigaste du hittar.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem

Hitachi gör prisvärda maskiner, deras maskin har ställbart moment också vilket är praktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

En dremel går ju att använda. Annars är det väl lättast att köpa en lång bitshållare, kanske böjbar tom och använda en vanlig skruvdragare?

Böjbar eller lång bitshållare hade jag inte tänkt på, Självklart är det en smart lösning:)

Skrivet av Sveklockarn:

Hur har du tänkt rikta in skruvarna i fingängorna de ska ner i?

Jag använder själv en Bosch IXO till att främst demontera saker, och när jag monterar så drar jag alltid det sista för hand eftersom det är en stor risk att dra sönder gängorna i såna små dimensioner även med klena maskiner.

Det sista kommer jag skruva för hand

Skrivet av Storage Jar:

Hoppas den har moment bara så du inte drar sönder något.

Jag ska hitta en med det:)

Skrivet av Kent:

Finns en del, bl.a. Bosch GWB 10,8-LI Professional, Hitachi DB3DL2, Skil 2236 AA, DeWalt DCF680G2. Själv kör jag med en Dremel 1120JA (vinklad) och långa bits ifall det behövs. Håller bitshållaren hög kvalitet fungerar det alldeles utmärkt med långa bits.

Tack för tipset ska titta närmare på det:)

Skrivet av loefet:

Är det inte lättare att leta upp långa bits till en vanlig liten böjd apparat. Så att man kommer åt inne i datorn men har maskinen utanför, kan dock tänka mig att det ändå kan vara bra att ha långa bits oavsett eftersom det kan vara svårt att komma åt, även med en smal maskin, när man skall skruva fast ett moderkort med en stor kylare monterad.

En annan sak att fundera på ärr att det kan vara bra att det finns inställbart moment till maskinen, då en maskin inte har samma känsla över när man drar för hårt, vilket kan göra att man ökar risken att dra sönder gängor eller mosar komponenter.

Självklart ska den vara ställbar:)

Skrivet av Leon1:

Men snälla.. vafan ska han med maskiner för flera tusen för? Köp det billigaste du hittar.

Heller en maskin för flera tusen än, ett trasigt moderkort.....blir många tusenlappar där med.
Bara räkna mitt senaste mobo som jag beställt kostade 1890:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Hitachi gör prisvärda maskiner, deras maskin har ställbart moment också vilket är praktiskt.

Det är klart en av dem mer intressanta

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsat på en sån här. Då vet man att sakerna sitter sen.

Lagom Skruvdragare --->

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

Jag skulle satsat på en sån här. Då vet man att sakerna sitter sen.

Lagom Skruvdragare --->

Vart beställning direkt, självklart är det en sån jag ska ha:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av TubularBoy:

Det vanligaste som brukar finnas i industrimontering och liknande är en panasonic-maskin. (Vet att de finns andra märken också)
http://www.panasonictools.se/produkt/ey7410

De har funnits i många år och har haft lite olika utseenden.
Men smakar det så kostar det, de brukar nämligen vara för dyra för "hemmabruk".

Den använder jag i jobbet, en favorit, ställbart moment och två hastigheter.
Har haft den i 10 år, batterier slits ut men maskinen verkar "outslitlig".
(har den gamla svarta varianten, utan belysning)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds