Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tails och lagring på samma USB-sticka.

Permalänk

Tails och lagring på samma USB-sticka.

Tjenare. Jag undrar om det är möjligt att göra så att jag kan ha både TAILS på en sticka och spara saker till samma sticka, enkrypterat. Dvs att göra så att en del av stickan blir partitionerad(?) så att det är en TAILS live boot, typ 2.5 gb, och resten av min sticka fungerar som enkrypterad hårddisk på 13.5 gb.

Är detta möjligt, och hur går jag tillväga?

USB-stickan jag använder är en Corsair Padlock V2

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk

Eller är det lika bra att ge upp och använda två usb-stickor?

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk
Medlem

Menar du att du vill komma åt det krypterade utrymmet i tails eller i windows?

Tails har både cryptsetup och kernelstöd för de vanliga krypteringsalgoritmerna men använder du tails kan du inte läsa den krypterade disken in windows. Jag antar att windows inte har stöd för dm-crypt luks partitioner.

Enklaste sättet att göra det är antagligen att installera tails på en liten partition i början på stickan och låta resten vara opartitionerat. Sen bootar du tails och skapar en krypterad partition på resten. Det borde finnas många guider för det. Googla på linux cryptsetup dm-crypt luks.

Default luks options är vettiga. Var jävligt försiktig så det verkligen är usb-stickan du skriver till så du inte skriver över någon av dina diskar.