Välja hårddisk (WD Green vs WD Red) för Server

Permalänk
Medlem

Igen aning. Men går ju alltid att köra Linux från någon usb sticka. Förändringarna är ju permanenta och tar verkan nästa gång hårddisken får ström så en live skiva bör fungera där man kan dra ner packet sedan bara stänga av datorn efteråt och starta och boota windows nästa gång så ska det fungera ändå.

Permalänk
Medlem

När ni köper in nya hårddiskar brukar ni kolla hälsan på hårddiskarna med något program så ni vet att diskarna är ok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Igen aning. Men går ju alltid att köra Linux från någon usb sticka. Förändringarna är ju permanenta och tar verkan nästa gång hårddisken får ström så en live skiva bör fungera där man kan dra ner packet sedan bara stänga av datorn efteråt och starta och boota windows nästa gång så ska det fungera ändå.

Absolut. Hittar jag ingen Win-app skulle det kunna vara en lösning, men om det skulle blir så mycket enklare än att köra wdidle3 från USB-sticka som jag gör nu är ju tveksamt. Å andra sidan har jag funderat en del på att köra någon Linuxdistribution som OS till min NAS. I så fall skulle det absolut vara ett alternativ för just den maskinen.

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Medlem
Skrivet av C64:

När ni köper in nya hårddiskar brukar ni kolla hälsan på hårddiskarna med något program så ni vet att diskarna är ok?

Ja man ska kolla sin nya disk precis som man ska kolla sitt nya ram minne, stabilitetstesta cpu, moderkort mm. Gör man det inte finns inga garantier att ens dator är stabil och det är inte alls ovanligt med en defekt nybyggd dator.
En del kör sina hårddiskar i ett system bara för att stressa dom innan dom blir reserv eller nya diskar för tex NAS, Server eller liknande. På så vis gallrar man ut frack och fabriksdefekta enheter som fallerar tidigt.

Själv har jag inte tid med det så jag kör SMART själv test som jag aktiverar med smartmontools och oftast behåller jag gamla disken med samma data på ett antal månader minst i fall den nya skulle fallera. I början kör jag regelbundna själv test, speciellt om jag tror nåt spökar.

Så ser min WD Green 5Tb ut nu. Inga fel hittills. Ett avbrutet test av mig när den var ny.

SMART Error Log Version: 1 No Errors Logged SMART Self-test log structure revision number 1 Num Test_Description Status Remaining LifeTime(hours) LBA_of_first_error # 1 Extended offline Completed without error 00% 1741 - # 2 Extended offline Completed without error 00% 1527 - # 3 Extended offline Completed without error 00% 1016 - # 4 Extended offline Completed without error 00% 490 - # 5 Extended offline Aborted by host 80% 1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av C64:

När ni köper in nya hårddiskar brukar ni kolla hälsan på hårddiskarna med något program så ni vet att diskarna är ok?

Jag använder Hard Disk Sentinel Pro som övervakar SMART data samt på SSD:er total skriven data o på mekaniska hårddiskar totala start/stop count. Samt om hårddisken/SSD:n stödjer det, även hur varm disken är

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av C64:

När ni köper in nya hårddiskar brukar ni kolla hälsan på hårddiskarna med något program så ni vet att diskarna är ok?

HD-Tune är den mjukvara jag kört i Windowsmiljö. Har det mesta. I mitt senaste test missade den dock att en WD-disk var korrupt. Det upptäckte emellertid WD:s egna diagonsverktyg "Data Lifeguard Diagnostic for Windows". Gratis att ladda ner. Kör enklare SMART-test och en del annat.
Jag använder DLD som komplement nät jag testar WD-diskar (speciellt om det skulle vara tal om ett RMA).

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Ja man ska kolla sin nya disk precis som man ska kolla sitt nya ram minne, stabilitetstesta cpu, moderkort mm. Gör man det inte finns inga garantier att ens dator är stabil och det är inte alls ovanligt med en defekt nybyggd dator.
En del kör sina hårddiskar i ett system bara för att stressa dom innan dom blir reserv eller nya diskar för tex NAS, Server eller liknande. På så vis gallrar man ut frack och fabriksdefekta enheter som fallerar tidigt.

Själv har jag inte tid med det så jag kör SMART själv test som jag aktiverar med smartmontools och oftast behåller jag gamla disken med samma data på ett antal månader minst i fall den nya skulle fallera. I början kör jag regelbundna själv test, speciellt om jag tror nåt spökar.

Så ser min WD Green 5Tb ut nu. Inga fel hittills. Ett avbrutet test av mig när den var ny.

SMART Error Log Version: 1 No Errors Logged SMART Self-test log structure revision number 1 Num Test_Description Status Remaining LifeTime(hours) LBA_of_first_error # 1 Extended offline Completed without error 00% 1741 - # 2 Extended offline Completed without error 00% 1527 - # 3 Extended offline Completed without error 00% 1016 - # 4 Extended offline Completed without error 00% 490 - # 5 Extended offline Aborted by host 80% 1 -

Tack får kolla in Smartmontools kan man köra det i bakgrunden medans man anv datorn normalt?

Skrivet av jnsson:

Jag använder Hard Disk Sentinel Pro som övervakar SMART data samt på SSD:er total skriven data o på mekaniska hårddiskar totala start/stop count. Samt om hårddisken/SSD:n stödjer det, även hur varm disken är

Tack läst lite deras hemsida ser ut att vara bra.

Skrivet av ICIT:

HD-Tune är den mjukvara jag kört i Windowsmiljö. Har det mesta. I mitt senaste test missade den dock att en WD-disk var korrupt. Det upptäckte emellertid WD:s egna diagonsverktyg "Data Lifeguard Diagnostic for Windows". Gratis att ladda ner. Kör enklare SMART-test och en del annat.
Jag använder DLD som komplement nät jag testar WD-diskar (speciellt om det skulle vara tal om ett RMA).

tack skall kolla upp HD-Tune & Western Digitals DLD, kör endast WD diskar nu.

Permalänk
Medlem

Kan man köra alla programmen i bakgrunden & anv. datorn som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ICIT:

Låter intressant.
Finns "idle3-tools" även för Windows?

idle3-tools är en Linux ersättare för ett verktyg som finns på Windowsplattformen, WDidle3, som är nämnt 2 inlägg över ditt... Det verkar dumt att ta fram ett verktyg som ersättare för en ersättare till en plattform där det ursprungliga verktyget är tillgängligt, och fungerar. Lite kaka på kaka.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av C64:

Kan man köra alla programmen i bakgrunden & anv. datorn som vanligt?

Alla program som kan initiera ett SMART själv test körs av DISKEN så du behöver inte ens en ha sata kabeln i när det väl startat, bara ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Alla program som kan initiera ett SMART själv test körs av DISKEN så du behöver inte ens en ha sata kabeln i när det väl startat, bara ström.

Ok ser i Crystaldiskinfo att alla diskarna är ok, men vill ju köra lite mer tester så att jag vet att diskarna är helt ok. därför vill jag veta om alla program som
ni har tipsat om kan köras i bakgrunden så att datorn kan anv normalt medans testerna körs.

hur lång tid tar ett test på en 3TB WD RED med HD-tune, Hard Disk Sentinel & Western Digitals Data Lifeguard Diagnostic?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nja, i händelse av defekt sektor så finns det en risk att TLDR träder in och hindrar omallokering av defekta sektorer, sk remapping. Så ska man ha en RED som singeldisk så ska man stänga av TLDR vilket jag inte säker på om det går att göra på nya RED-diskar. Det har gått lite fram och tillbaka genom åren...

Menar du TLDR eller TLER? ;P

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Menar du TLDR eller TLER? ;P

Ridå...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

idle3-tools är en Linux ersättare för ett verktyg som finns på Windowsplattformen, WDidle3, som är nämnt 2 inlägg över ditt... Det verkar dumt att ta fram ett verktyg som ersättare för en ersättare till en plattform där det ursprungliga verktyget är tillgängligt, och fungerar. Lite kaka på kaka.
B!

Kanske det. Min fråga utgick ifrån att idle3-tools kunde köras i desktopläge, men det kanske var en missuppfattning från min sida - och i så fall vore det precis som du säger om kakorna

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Medlem

idel3-tools körs från linux så ja från OS:et så det har direkt fördelar över wdidle3.
Dock inte lita fördelaktigt om man kör windows men jag tycker det är smidigare oavset att använda.
Desktop läge? Är ju inte mer annorlunda än windows, starta en terminal och kör därifrån.
Så ja går att köra från "desktop" om systemet har en sådan men programmet är CLI baserat. Själv kör jag bara SSH mot burken med valfritt system.

Har aldrig kört wdidle3.exe från "windows" då jag kört linux så länge. Bara kört det från bootbar USB sticka eller liknande. Vet inte ens om man kan köra det från windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

idel3-tools körs från linux så ja från OS:et så det har direkt fördelar över wdidle3.
Dock inte lita fördelaktigt om man kör windows men jag tycker det är smidigare oavset att använda.
Desktop läge? Är ju inte mer annorlunda än windows, starta en terminal och kör därifrån.
Så ja går att köra från "desktop" om systemet har en sådan men programmet är CLI baserat. Själv kör jag bara SSH mot burken med valfritt system.

Har aldrig kört wdidle3.exe från "windows" då jag kört linux så länge. Bara kört det från bootbar USB sticka eller liknande. Vet inte ens om man kan köra det från windows.

wdidle3 kan bara köras i DOS från bootbar USB-sticka.
Med "desktop-läge" menade jag naturligtvis från operativet, d.v.s. Windows i mitt fall (ursäkta det slarviga språkbruket). Det var alltså så jag skulle vilja använda mjukvaran, vilket alltså är möjligt med idel3-tools - om än via "omvägen" över Linux för min del som kör Windows. Därav frågan om en motsvarande möjlighet fanns för Windowsanvändare (utan "omväg" sas).
Om interaktionen sker via CLI eller GUI kan göra det samma.

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har kört Western Digitals Data Lifeguard Diagnostics på min nya WD RED 6TB
den gick igenom både Quick test & Extended test tog ca 13 timmar.

Diskarna listas upp i programmet med dirve nummer serie nr (ide) eller (sata)

alla diskarna är Sata diskar men dom är listad som (ide) alla utom 1 som är listad som (sata) grön bock på smart status PASS

sen det märkliga den nya WD Red på 6TB är listat som (USB) ? på smart status not available
men den klarade quick & extended test

någon som vet varför den visas som usb & ingen grön bock i smart status?

i Diskcrystalinfo är smart status ok har inte provat HD-Tune eller Hard Drive Sentinel ennu.

Permalänk
Medlem

Delar med mig av data från min nu kasserade WD green 500Gb som kört linux Ubuntu 10.04 i ett antal år.
WDC WD5000AADS-00S9B0
3: Uppstart 3,5K
4: Start/stop 1859
9: Körtid 194Dagar
12: Power cycle 1857
192: Tillbakad 71St
193: Load/unload 273205
197: V sektor 4St
198: Ej korr 5st
200: Skriv 5st

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge