Miniprojekt: Dammskydd för hårddiskadapter

Permalänk
Medlem

Miniprojekt: Dammskydd för hårddiskadapter

Nu är det dags för en historia om onödigt pyssel!

Köpte mig för ett tag sedan en extern SATA-adapter/docka för 2.5" och 3.5" diskar, denna hade inget skydd för damm eller liknande utan lämnade kontakterna exponerade när det inte fanns en disk i dockan. Här har vi den:

Tanken var att bara helt enkelt klippa ihop ett enkelt skydd av papper, inget fancy alls. Men som vanligt blir det inte alltid som man tänkt sig, eftersom "anything worth doing is worth overdoing".
Skiss (valen har uppenbarligen mer än bara en liten låda i tankarna).

Lite klipp och klistra senare så hade jag en tidig prototyp, komplett med felaktiga mått och ett spegelvänt uttag för kontakter.

Jag konstruerade själva modellen i 3ds max och ritade (lånade friskt) texturer i Photshop. Förutom tunnelbanan som jag byggde och renderade i 3DS-Max, för detaljer är viktigt på skrivbordstillbehör.

Renderad preview:

Slängde in hela köret i Pepakura Designer och plattade till det hela på ett gäng A4 (6 st till slut).
Pepakura kunde inte bry sig mindre om min 4096x4096-textur och skalade ner den till 1024x1024. :/

Monteringsdags! - här fick jag mycket hjälp av flickvännen (kvack!) som har betydligt mycket flinkare fingrar och bättre sinne för räta linjer än vad jag har, samt en Scotch Advanced Tape Glider (It's not stupid, it's advaaanced).

Tadaaa!

Bonusvideo för er som funderar på hur den ser ut på alla sidor:

Permalänk
Medlem

Roligt litet projekt de där!
Har en likadan adapter själv, men jag löste problemet på ett mycket enklare sätt.
Vänder den helt enkelt upp å ner när den inte används.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

Har en likadan adapter själv, men jag löste problemet på ett mycket enklare sätt.
Vänder den helt enkelt upp å ner när den inte används.

Nu förstår jag inte alls hur du menar...