Samsungs senaste firmware till 850 Pro SSD kan orsaka död och förintelse

Permalänk
Medlem

Och vad hände med "Ta alltid backup på din data innan du gör firmware-uppdateringar"?

Aftonbladet-klass på rubriken förövrigt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det här är ju precis vad man sätter kaffet i halsen av. Har precis installerat klart en 850 evo som skall lämnas till en arbetskamrat. SSD disken valdes efter bästa förmåga ut i stället för en 840 för att slippa problem i framtiden.

Att disken sjönk i pris med 100 kr dagen efter jag köpte den är ju ingen glädje heller...

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Inaktiv

En "uppdatering" av firmware som gör direkta motsatsen...bra jobbat där!

Permalänk

Så vad är det för fel som den nya mjukvaran skulle ha fixat. Fungerar disken som den ska så finns det väl ingen större anledning att utsätta sig för alla problem en uppdatering kan medföra.

Permalänk

Man lär knappast vilja köpa en SSD disk av Samsung efter alla problem som det snackas om.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Har själv en 840 Evo.. Köpte den i förhoppnin om att de fixat problmet som de sagt at tde gjort. Har dock inte märkt av något själv än, troligtvis pga att jag har OS på den, så filer blir väl inte liggandes antar jag

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Trodde det var standard kunskap bland vana datoranvändare att om man uppdaterar firmware kan skit hända, varvid man alltid gör backups etc och inte uppdaterar firmwaren i onödan.

Tråkigt om det finns något strul med uppdateringen från samsungs sida som gör att vissa får problem, men är väl inte super förvånande, känns som att 50% av alla uppdateringar till dagens mobiltelefoners OS ställer till problem så man är ju van sen länge nu att inte uppdatera saker förrän folk generellt rapporterat bra resultat.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem

Kanske är vettigt att köpa minst 2 generationer gamla ssd i fortsättningen. Prestandan är ju bra på de också i alla fall för mina behov.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Haha blåsväder igen? vad håller alla major företag på med..

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Det här är ganska läskigt. Min laptop har en Samsung 830 som har fungerat felfritt i tre år nu. Stationära har en 840 EVO som har strul med läsningar och Diskfresh måste köras en gång var tredje månad. Och köpte nyss en 850 EVO till brorsans stationära i tron om att 840 EVO var bara ett mindre fiasko.

840 EVO:n kommer jag nog att återlämna no matter what - den presterar inte som utlovat och degraderar inom garantitiden. 850 EVO:n är fortfarande oanvänd - ska man returnera den och satsa på en Intel istället? Visst, det är 850 Pro som är påverkad men att både den och 840 EVO:n är påverkade av dessa strul får en att tänka om..

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och vad hände med "Ta alltid backup på din data innan du gör firmware-uppdateringar"?

Firmware updates har blivit så pass bra/säkra att många (tragiskt nog) struntar i den där backupen.

Brukar för övrigt inte var den första som testar nya firmwares när de rullar ut...

Permalänk
Medlem

Tycker detta är så märkligt att Samsung inte tar detta på allvar...
Jag rekommenderar inte Samsung SSD till någon om de frågar mig!

Så pinsamt av Samsung så man kan ju tycka att de måste snart börja kompensera för de som har dessa problem.

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Avstängd

Först 840-serien, och nu 850 Pro också.
Det här ser inte bra ut för Samsung.

Jag tappar förtroendet för Samsung. Nästa gång vill jag nog ha en Intel istället.

Snälla SweClockers, inga Aftonbladet-rubriker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sulle82:

Fett Wierd,

Har inte upplevt några problem alls med mitt 840 inte ens före eller efter de gick ut med att det var problem första gången.
Gillar Samsungs SSD enheter starkt riktigt snabb och stabil i alla fall mitt exemplar tror nog folk bara överdriver eller gör en liten sak till världens problemet.

Ärligt talat hur många här inne upplever problem med sina Samsungs utan att köra en massa benchmarks och verkligen kämpa för att hitta felen?

För mig märktes det en skillnad i laddningstiderna i spel (innan jag visste om felet). I början trodde jag att det kanske var för att min Windowsinstallation var över ett år gammal, men efter att ha kört benchmark så stog det klart att det var diskens prestanda som blivit sämre. Förvisso var min 840 Basic fortfarande mycket snabbare än en mekanisk och laddningdtiderna var marginellt långsammare, men jag tycker ändå inte att det är ok. En diskrefresh gjorde en märkbar skillnad i laddningstiderna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Sluta gnäll...

Folk köper Samsung SSD av två orsaker. Pris och prestanda. Men framförallt priset. De flesta har bara skit på sina diskar. Har du något viktigt på din SSD enhet ser du till att backa upp det och är försiktig med firmwareuppdateringar. Är det verkligen viktiga data kör du RAID!
Seriöst, Samsung ligger i framkant när det gäller mycket. Att det skrivs rubriker beror på att så pass många köper deras produkter. Hade Samsung sålt ett fåtal enheter till några stackars konsumenter hade det hela blivit bortglömt och ingen hade brytt sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Först 840-serien, och nu 850 Pro också.
Det här ser inte bra ut för Samsung.

Jag tappar förtroendet för Samsung. Nästa gång vill jag nog ha en Intel istället.

Snälla SweClockers, inga Aftonbladet-rubriker...

Jag tycker att rubriken är lite humoristisk. Inget som man kan påstå att Aftonbladets rubriker är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Först så har även min Samsung SSD 840 råkat ut för prestandaminskningar, sen slås onlinefunktionerna ut på min Samsung TV och nu detta...
Förhoppningsvis håller min 830 SSD som den ska...
Jag tror jag ska hålla mig långt borta ifrån Samsungs "kvalité" grejer i framtiden.

Visa signatur

Första PC'n: Compaq Presario CDS 520 - 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och vad hände med "Ta alltid backup på din data innan du gör firmware-uppdateringar"?

Aftonbladet-klass på rubriken förövrigt

[Namn] uppdaterade sin SSD - Ni kan aldrig gissa vad som hände sen!

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
99:e percentilen

Detta var nog spiken i kistan för Samsung-SSD:er i mina ögon. Min 840 presterar som en HDD, så jag har redan personligen dålig erfarenhet av dem.

Skrivet av El_Raspberry:

Sitter fint med min 830 just nu.

Precis, en fyra år gammal SSD; därav "nu för tiden".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Suck. Vända kappan efter vinden när det passar. Du kanske har glömt alla problem Intel haft med sina SSD's?

Det är bara människor bakom allt och människor gör misstag, även de på Intel.

3- och 7-serierna är väldigt problemfria.

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt en Samsung 830 till när jag hade chansen...

Verkar som att dom har glömt hur man gör SSDs nu.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

840 serien är ju en rejäl bajskaka men att några förlorar data när de uppdaterar firmware är ju ingen större grej? Står ju alltid att det kan hända innan man uppdaterar.. Samma med bios, ge fasen i att uppdatera om du inte behöver, saker kan gå snett.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gemmy:

Folk köper Samsung SSD av två orsaker. Pris och prestanda. Men framförallt priset. De flesta har bara skit på sina diskar. Har du något viktigt på din SSD enhet ser du till att backa upp det och är försiktig med firmwareuppdateringar. Är det verkligen viktiga data kör du RAID!
Seriöst, Samsung ligger i framkant när det gäller mycket. Att det skrivs rubriker beror på att så pass många köper deras produkter. Hade Samsung sålt ett fåtal enheter till några stackars konsumenter hade det hela blivit bortglömt och ingen hade brytt sig.

RAID kan inte likställas med backup, och ska absolut inte användas som det om man är rädd om sin data.

Folk köper även Samsung pga att de har bra historik, 830-serien var svårslagen och riktigt bra. Men den biten har rasat nu.

Firmwareuppgraderingar som kunde dräpa ssd:er var ju inte ovanligt förr i tiden, men det är det nu, så jag ser helt klart nyhetsvärdet. Särskilt med tanke på EVO-serien.

Nog för att en trasig firmwareuppdatering (troligen) inte har något direkt med 850 Pro-serien att göra, men mitt förtroende för Samsungs ssd:er sjunker ytterligare ändå.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Alling:

Detta var nog spiken i kistan för Samsung-SSD:er i mina ögon. Min 840 presterar som en HDD, så jag har redan personligen dålig erfarenhet av dem.

Precis, en fyra år gammal SSD; därav "nu för tiden".

Andas. 840 Pro har ju haft rätt dåligt rykte från början, om jag inte missminner mig. Det var väl de SSDerna som aldrig fick tillbaka prestanda även MED TRIM? 840 Evo funkar ju hjälpligt bra i alla fall men det är inte så värst oväntat. Dåligt, men inte så oväntat.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

I get it! Driver Magician. Because your data vanishes like magic!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Flamso:

Andas. 840 Pro har ju haft rätt dåligt rykte från början, om jag inte missminner mig. Det var väl de SSDerna som aldrig fick tillbaka prestanda även MED TRIM? 840 Evo funkar ju hjälpligt bra i alla fall men det är inte så värst oväntat. Dåligt, men inte så oväntat.

Jag har ingen av dem, utan bara en 840, så jag vet inte hur de presterar. Av mina tio SSD:er (allt från Force 3 till Intel 520) är det bara Samsung 840 som levererar HDD-prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

har två 850 pro till nytt bygge. Har som tur inte hunnit börja bygga ännu.

Hoppas det inte blir fler problem med firmware från Samsung. Börjar bli lite mkt nu. De får nog nyanställa lite folk som vet vad de sysslar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Andas. 840 Pro har ju haft rätt dåligt rykte från början, om jag inte missminner mig. Det var väl de SSDerna som aldrig fick tillbaka prestanda även MED TRIM? 840 Evo funkar ju hjälpligt bra i alla fall men det är inte så värst oväntat. Dåligt, men inte så oväntat.

Tvärtom: Det är 840 Pro som fungerar bra medan 840 EVO haft dåligt rykte med tanke på att de blir sega som smör.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Alling:

Jag har ingen av dem, utan bara en 840, så jag vet inte hur de presterar. Av mina tio SSD:er (allt från Force 3 till Intel 520) är det bara Samsung 840 som levererar HDD-prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Icte:

Tvärtom: Det är 840 Pro som fungerar bra medan 840 EVO haft dåligt rykte med tanke på att de blir sega som smör.

Hm...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd

flashade firmware 850 pro.
inga problem rapid mode etablerat.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)