Corsairs RGB-belysta tangentbord kan fortfarande inte visa 16,8 miljoner färger

Permalänk
Medlem

Jag gillar att ha olika färger: D men detta känns som falsk marknadsföring, så antingen en recall eller ge en del pengar tillbaka i ersättning, det är faktiskt inte bara nvidia som ska ha slir för falsk marknadsföring,

Utan ska vi bli kvitt denna sjukdom måste alla granskas,

Permalänk
Medlem

Bra att Corsair öppnar upp för retur även om dom borde gjort det direkt när problemet blev känt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Jag gillar att ha olika färger: D men detta känns som falsk marknadsföring, så antingen en recall eller ge en del pengar tillbaka i ersättning, det är faktiskt inte bara nvidia som ska ha slir för falsk marknadsföring,

Utan ska vi bli kvitt denna sjukdom måste alla granskas,

Full refund från Corsair:

Citat:

Den som inte kan tänka sig att vänta på den nya mjukvaran uppmanas istället att kontakta företagets support för att returnera tangentbordet och få pengarna tillbaka.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Kollade en snabbis på prisjakt och i butikerna står det fortfarande "16.8 miljoner färger"..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag har defekt färgseende så svaga nyansskillnader kan va svårt att uppfatta för mig så jag skulle nog inte märka nåt nämnvärt, bryr mig inte heller

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk

Corsair?

Hur gör jag för retur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Håller med, fattar inte ens att det finns en grupp som bry sig. Men tycker ändå Corsair kunde implementera det med en uppdatering om är folk som faktiskt bry sig.

Falsk marknadsföring är allvarligt.

Permalänk
Avstängd

Ja 512 färger är ju verkligen lite.haha

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Tror dom allra flesta som köpt tangentbordet inte bryr sig egentligen, men det finns alltid en liten skara som är mest högljudd.

Nu handlar det väl mindre om att man skulle behöva flera miljoner färger och mer om att företag inte ska syssla med falsk marknadsföring och blåsa kunder på utlovade funktioner. Den här gången var det lite färger som kunderna inte fick, men nästa gång kanske det är något värre "eftersom det gick bra att göra det förra gången."
Att folk gör väsen av sig och kräver av företagen att hålla vad de lovar är enbart positivt och ska uppmuntras.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Corsair?

Hur gör jag för retur?

Ja, du vänder väl dig till din återförsäljare precis som med vilken annan retur som helst..

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk

Vann ett tangentbord likt det på bilden i Sweclockers julkalender. Kan ju inte säga att jag överhuvudtaget tänkt på att vissa nyanser inte finns med, tror inte jag kan urskilja mycket mer än 512 nyanser av ljus ändå. Det som retar mig dock är att du bara kan använda dig av 16 olika färger totalt. Du får välja bland en mängd nyanser men bara 16 kan vara aktiva samtidigt, vad jag har förstått det som. Oerhört skumt

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem

Det kanske finns 16777215 färger egentligen, men 16776703 av dem kan inte användas. hmm, det påminner om något...

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Dator: 9700K | 16GB DDR4 | GTX 1070
Ljud: O2+ODAC | HD600

Permalänk
Medlem

"....but we are still progressing towards a resolution."
HAHAHA, de arbetar mot en upplösning. Upplösning av företaget då eller? Jävla idioter!

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Ja, du vänder väl dig till din återförsäljare precis som med vilken annan retur som helst..

Corsair brukar vara snabba på svara i alla andra random trådar. Får se om dom svarar här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Kollade en snabbis på prisjakt och i butikerna står det fortfarande "16.8 miljoner färger"..

Ja men står det 16.8 miljoner OLIKA färger?
Det kan ju vara 16.8 miljoner likadana färger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

"....but we are still progressing towards a resolution."
HAHAHA, de arbetar mot en upplösning. Upplösning av företaget då eller? Jävla idioter!

'Resolution' måste inte stå för upplösning.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Electrix:

Känns som att OM de nu missuppfattat det så pass så skillnaden är mellan 8 och 255 hårdvarumässigt så skulle de nog inte dra ut på det genom att beskylla mjukvaran. De skulle isåfall gräva sin grav PR-mässigt genom att hemlighålla en så pass stor miss.

Det är i verkligheten mycket svårt, särskilt i ett så stort företag, för ingenjörerna att kommunicera med PR teamet. Se bara hur lång tid det tog för nvidia att förklara 3,5 gigabyte buggen med minnet. Har dessutom Corsair jobbat med en "fix" i 5 månader kan en liknande sak ha hänt där.

Jag blir då verkligen imponerad om det kommer en fix.

Permalänk

Har ett själv och kan inte säga att jag inte är nöjd med tangentbordet. Har "bara" 512 färger....Är snarare mer intresserad av när fler företag börjar använda möjligheten att skicka data till tangentbordet. Typ säg att man spelar War Thunder eller något liknande och brand utbryter i motorn och tangenten för brandsläckaren börjar blinka, vore ganska häftigt

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

"....but we are still progressing towards a resolution."
HAHAHA, de arbetar mot en upplösning. Upplösning av företaget då eller? Jävla idioter!

Japp, vilka jävla idioter alltså...

Permalänk
Medlem

Så jevla klantigt, är det bara jag eller drar företagen många rövare nu för tiden eller är det bara för det varit extra uppmärksammat iom nvidia?

Bra det upptäcks och att det skall ta 4 månader att fixa firmware o drivrutiner för ett företag som corsair är lite skandal bara det.
Undrar om de kan fixa det eller drar ut på tiden så kanske folk skiter i det och inte lämnar tillbaka sina tangentbord fast de inte håller specifikationerna. Och hoppas ingen stämmer dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Jag ser inte problemet.
Enda jag vill ha är stabilare mjukvara inte mer inte mindre.
Tycker inte om att dom lägger krut på att lösa "problemet med att det "bara" kan visas 512 färger.
Jag kan leva med 512 så länge mjukvaran och drivrutinerna är stabila.

Som det är just nu så crashar drivisarna efter en kort stunds spelade och slår över på den interna profilen med olika färger som frusit på tangernterna.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Detta var något jag var medveten om när jag köpte mitt men jag kan personligen säga att jag inte har använt mer än fyra olika färger så jag behöver det inte. Däremot är det jäkligt viktigt att uppmärksamma detta så att inte falsk marknadsföring blir okej.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.5GHz med Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS Maximus VI HERO | ASUS STRIX GeForce GTX 1080Ti | EVGA Supernova 1000W | 500GB 850 EVO | Cooler Master Cosmos II | Corsair Vengeance PRO 1866MHz 16GB | Windows 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

"....but we are still progressing towards a resolution."
HAHAHA, de arbetar mot en upplösning. Upplösning av företaget då eller? Jävla idioter!

Du vet att resolution kan betyda mer än bara upplösning va?

Synonym för resolution är bl.a solution och solving. Hoppas dom orden passar dig bättre

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

'Resolution' måste inte stå för upplösning.

Skrivet av RainesX:

Du vet att resolution kan betyda mer än bara upplösning va?

VAD FAN YRAR NI OM?!?!!?
Anledningen att jag tog upp resolution som upplösning hade att göra med "upplösning av sitt egna företag", pga sin klantighet. Det var alltså ett försök till en ordvits.

Sen anser jag att "Solution" är det korrekta ordet i denna mening, men ni anser alltså att "Resolution" passar bättre, ja herregud.....

Edit pga förtydligande att det rörde sig om ordvits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

VAD FAN YRAR NI OM?!?!!?
Anledningen att jag tog upp resolution som upplösning hade att göra med "upplösning av sitt egna företag", pga sin klantighet.
Sen anser jag att "Solution" är det korrekta ordet i denna mening, men ni anser alltså att "Resolution" passar bättre, ja herregud.....

Jag yrar bara om att det är deras val att använda det engelska språket enligt vad dom har lärt sig i sitt engelsktalande land och troligen kan det språket bar mycket bättre än dig och mig.
Jag ser hur du tänker men ärligt talat så reflekterade jag inte alls över ordvalet och att det kunde tänkas vara fel på något sätt.
Men visst dom hade kanske kunnat välja ett annat ord för oss som inte har engelska som modersmål och är mindre kunniga

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

VAD FAN YRAR NI OM?!?!!?
Anledningen att jag tog upp resolution som upplösning hade att göra med "upplösning av sitt egna företag", pga sin klantighet.
Sen anser jag att "Solution" är det korrekta ordet i denna mening, men ni anser alltså att "Resolution" passar bättre, ja herregud.....

Ta inte i så du går sönder

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Jag tycker att det är riktigt bra att folk klagar över detta, trots att ingen "behöver" 16,8 miljoner färgnyanser, av två anledningar:

1. Företagen ska hålla det de lovar.

2. Företagen tvingas till att utveckla bättre produkter och mjukvara vilket gör att vi får bättre grejer i framtiden. Eftersom det har tagit sådan tid är det ju uppenbart att Corsair stött på problem som dem inte räknade med.

Det mänskliga ögat kan endast uppfatta 3 miljoner färgnyanser så de resterande 13,8 miljonerna gör ingen som helst nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

3. Det mänskliga ögat kan endast uppfatta 3 miljoner färgnyanser.

Även folk som är färgblinda är människor. :/ Man ska inte döma någon för att dom inte kan se 3 miljoner olika nyanser, för bövelen!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av kevve1:

Även färgblinda är människor. :/ Man ska inte döma folk för att dom inte kan se 3 miljoner olika nyanser, för bövelen!

Hahahahaha... kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

3. Det mänskliga ögat kan endast uppfatta 3 miljoner färgnyanser.

Ögat är ingen digital sensor utan ser allt. Hur vida hjärnan kan tolka signalerna eller inte är individuellt.
Vi kanske inte kan urskilja nyanserna men stegen där emellan kan uppfattas undermedvetet.
Samma som med fps. Ögat kan ju inte se mer än 24 fps eller se mer än mellan 5 och 15 megapixel ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt