Hjälp med ett ord ang. produktplacering!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg / Stockholm
Registrerad
Feb 2013

Hjälp med ett ord ang. produktplacering!

Hej!

Detta är mitt första inlägg här på Sweclockers!

Jag pluggar foto, film och media på gymnasiet, och förra veckan snackade vi om bland annat produktplacering. Då sa min lärare ett väldigt långt samt komplicerat ord som jag har glömt och undrar nu om någon utav er vet vad det kan varit för ord. Har googlat ett bra tag men hittar inte det jag söker...

Ska försöka förklara vad ordet betyder så bra som möjligt.

I filmer sker ganska ofta produktplacering, viss märker hjärnan tydligt och andra inte. Det ordet jag söker är ett ord som beskriver en produktplacering som du inte riktigt märker av men hjärnan gör det.

Vi säger att vi går på bio. Under filmen syns t.ex. McDonalds logga i en lite suddigare bakgrund vilket vi inte reagerar över, för vi märkte kanske inte den, men vår hjärna gjorde. Efter bion så känner vi oss lite hunriga och kommer då fram till att vi vill äta på McDonalds.

Kanske lite luddig förklaring men hoppas ni förstod poängen med den. Skulle varit kul om någon visste vilket ord det är jag tänker på!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Maj 2013

Undermedvetna

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Subliminalt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg / Stockholm
Registrerad
Feb 2013

Hade för mig att det var ett längre ord men subliminalt beskriver ju det jag ville så det kan nog faktiskt vara det ordet jag söker. Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Baksidan av månen
Registrerad
Nov 2008

Subliminal projection. Olagligt efter forskning i USA då man "kunde" se hjärntvätt i vissa försökspersoner. Enormt kul att se dokumentärer om det, då de finns i andra nästan bortglömda arkiv.

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004

Fint exempel på sublimal projection presenteras i Fight Club

Men prata inte om Fight Club.

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2007

Vattenstämpel kanske (?) Copyright(©) , copyrightsymbol, registered trademark symbols ®

Tycker att att en vattenstämpel passar bättre in på din beskrivning än “subliminal projections" men ändå så är det nog som flera redan skrivit “subliminal projections" din lärare menar.

Rena “subliminal projections" är det inte ofta man ser idag, men en Vattenstämpel ser man alltid idag. Typ

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[NAS DNS-323 3TB][Skärmar=24",24",24" Eyefinity]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz,HD 6950 2GBFoto [Nikon D3100][70-300/35 1,8/18-55

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003

Jag tror också du söker "subliminal advertising".
Här kan du läsa lite varför det fungerar, scrolla ner till advertising för att se marknadsföringssammanhang:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mere-exposure_effect

Skrivet av skog1s:

Vattenstämpel kanske (?) Copyright(©) , copyrightsymbol, registered trademark symbols ®

Tycker att att en vattenstämpel passar bättre in på din beskrivning än “subliminal projections" men ändå så är det nog som flera redan skrivit “subliminal projections" din lärare menar.

Rena “subliminal projections" är det inte ofta man ser idag, men en Vattenstämpel ser man alltid idag. Typ

Är inte vattenstämpel bara ett kopieringsskydd eller för att göra t.ex. ett papper "finare" att se på?
Exempelvis som sedlar har.

●/ - Intel® Core™ i5-2500K | ASRock Z68 Pro3-M | 8 GB DDR3 | Corsair FORCE GT 120 GB | 24" HP LP2465 S-PVA
/▌ - Lenovo Thinkpad x200s | Intel® Core™2Duo SL9400 | 12"@1440x900 pixels | 4 GB DDR3 | 1,47kg (med 6-cell)
/ \

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av Fluf:

Fint exempel på sublimal projection presenteras i Fight Club

Men prata inte om Fight Club.

You just broke the 1st rule.

Chassi: Cooler Master N400 | Moderkort: Asus P8Z77-V PRO | CPU: Intel i7-3770K | Minne: Corsair Vengeance @ 1600mhz 16GB | GPU: Sapphire Radeon R9 280X 3GB VAPOR-X (Tahiti XTL) | PSU: Corsair TX 750W | SSD: OCZ Vertex3 120GB & Samsung 830 120gb