Hjälp med ett ord ang. produktplacering!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg / Stockholm
Registrerad
Feb 2013

Hjälp med ett ord ang. produktplacering!

Hej!

Detta är mitt första inlägg här på Sweclockers!

Jag pluggar foto, film och media på gymnasiet, och förra veckan snackade vi om bland annat produktplacering. Då sa min lärare ett väldigt långt samt komplicerat ord som jag har glömt och undrar nu om någon utav er vet vad det kan varit för ord. Har googlat ett bra tag men hittar inte det jag söker...

Ska försöka förklara vad ordet betyder så bra som möjligt.

I filmer sker ganska ofta produktplacering, viss märker hjärnan tydligt och andra inte. Det ordet jag söker är ett ord som beskriver en produktplacering som du inte riktigt märker av men hjärnan gör det.

Vi säger att vi går på bio. Under filmen syns t.ex. McDonalds logga i en lite suddigare bakgrund vilket vi inte reagerar över, för vi märkte kanske inte den, men vår hjärna gjorde. Efter bion så känner vi oss lite hunriga och kommer då fram till att vi vill äta på McDonalds.

Kanske lite luddig förklaring men hoppas ni förstod poängen med den. Skulle varit kul om någon visste vilket ord det är jag tänker på!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Maj 2013

Undermedvetna

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Subliminalt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg / Stockholm
Registrerad
Feb 2013

Hade för mig att det var ett längre ord men subliminalt beskriver ju det jag ville så det kan nog faktiskt vara det ordet jag söker. Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Baksidan av månen
Registrerad
Nov 2008

Subliminal projection. Olagligt efter forskning i USA då man "kunde" se hjärntvätt i vissa försökspersoner. Enormt kul att se dokumentärer om det, då de finns i andra nästan bortglömda arkiv.

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004