Nya Macbook för programmering. Core-M?

Permalänk
Medlem

Nya Macbook för programmering. Core-M?

Hej!

Någon här som programmerar i C++/C#/Java som vet ifall det ens är lämpligt att försöka sig på detta med en Core-M? Tanken är att programmera apps och liknande på laptopen. Inte jobba med enorma projekt som tunga 3D spel eller liknande. Däremot vill jag inte sitta och vänta i timmar tills ett projekt "buildar".

Mitt andra alternativ är t.ex. rMBP 13" men det känns lite drygt att satsa på den när det ryktas om en re-design på rMBP's i slutet av året.

Förslag?

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Xelithium:

Hej!

Någon här som programmerar i C++/C#/Java som vet ifall det ens är lämpligt att försöka sig på detta med en Core-M? Tanken är att programmera apps och liknande på laptopen. Inte jobba med enorma projekt som tunga 3D spel eller liknande. Däremot vill jag inte sitta och vänta i timmar tills ett projekt "buildar".

Mitt andra alternativ är t.ex. rMBP 13" men det känns lite drygt att satsa på den när det ryktas om en re-design på rMBP's i slutet av året.

Förslag?

Det som kan märkas vara tungt är Java-komplieringar av stora modellen samt framförallt emulering av Android/Ios enheter på maskinen när du programmerar. Svårt att tänka mig att det är något annat som kommer märkas direkt.

När du väl sitter och programmerar så drar ju knappast text editorn någon prestanda av CPU:n. Det är egentligen endast build/kompilering samt emulering av testmiljöer som kommer ta prestanda av CPU, framförallt det sistnämnda.

Svårt att tänka mig att du blir besviken på prestandan om du ändå funderar på Core M för en programmeringsdator, hade du behövt så mycket prestanda att det inte hade räckt till så hade du nog redan vetat om det.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vänta tills nästa uppgradering av rMBP, den nya MacBook:en känns som den är mer lämpad för en casual användare?
Vem vet vad du gör om 1 eller 2 år, då du kanske behöver en dator med bättre prestanda?

EDIT: sen har ju Apple en tendens av att deras första produkter i en ny kategori är buggiga eller icke optimerade. Jag hade väntat på nästa version av den.

Visa signatur

Prylhögen: Nexus 7, iPhone 5, MBPr 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det som kan märkas vara tungt är Java-komplieringar av stora modellen samt framförallt emulering av Android/Ios enheter på maskinen när du programmerar. Svårt att tänka mig att det är något annat som kommer märkas direkt.

När du väl sitter och programmerar så drar ju knappast text editorn någon prestanda av CPU:n. Det är egentligen endast build/kompilering samt emulering av testmiljöer som kommer ta prestanda av CPU, framförallt det sistnämnda.

Svårt att tänka mig att du blir besviken på prestandan om du ändå funderar på Core M för en programmeringsdator, hade du behövt så mycket prestanda att det inte hade räckt till så hade du nog redan vetat om det.

Skrivet av QRS5:

Vänta tills nästa uppgradering av rMBP, den nya MacBook:en känns som den är mer lämpad för en casual användare?
Vem vet vad du gör om 1 eller 2 år, då du kanske behöver en dator med bättre prestanda?

Mjo ni har båda rätt. Jag programmerar just nu på en "intermediate" nivå men kommer till hösten börja plugga programmering på universitet. Så prestanda KAN bli ett problem senare. Dock så har jag hört talats om s.k. "Build Servers". Ifall man sätter upp en sån, behövs då en kraftfull laptop?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Mjo ni har båda rätt. Jag programmerar just nu på en "intermediate" nivå men kommer till hösten börja plugga programmering på universitet. Så prestanda KAN bli ett problem senare. Dock så har jag hört talats om s.k. "Build Servers". Ifall man sätter upp en sån, behövs då en kraftfull laptop?

Troligen inte, men om vi tänker realistiskt nu så kommer det finnas flera scenarion där du inte kan använda dig av det.
Sätt produkten i din "egna" karantän och fundera verkligen på varför du vill ha en.

Jag är själv sugen på att skaffa en, men avstår just p.g.a av att den är för klen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRS5:

Troligen inte, men om vi tänker realistiskt nu så kommer det finnas flera scenarion där du inte kan använda dig av det.
Sätt produkten i din "egna" karantän och fundera verkligen på varför du vill ha en.

Jag är själv sugen på att skaffa en, men avstår just p.g.a av att den är för klen.

Och att basera din lösning efter att du har "hört talas" om Build Servers, låter lite väl optimistisk IMO

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRS5:

Och att basera din lösning efter att du har "hört talas" om Build Servers, låter lite väl optimistisk IMO

Haha jodå, men ville bara se ifall det var en möjlighet innan jag sätter mig in i det lite mer och undersöker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Själv programmerar jag mest microcontrollers, skulle verkligen inte klara av att använda denna nya macbook. Saknar ju typ alla ingångar. Skulle rekomendera en chromebook istället för denna nya macbook.

Nej jag skulle inte rekommendera denna för programering. Köp något annat om du tänk använda datorn till något vettigt.

Alla datorer kan ju ersättas av en bättre version om ett år. Möjligt om man vet att en dator kommer lanseras OCH säljas inom en månad att man väntar.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Datavetare

Template intensiv C++-kod tar tid att kompilera avsett CPU, så det kan vara lite svettigt för Core M.

I övrigt har jag svårt att se att kompilering ska upplevas långsamt, kör man Java via Eclipse så kompileras saker allt eftersom så normal utveckling är ett icke-problem. Att kompilera saker från scratch är normalt något man gör sällan, så ser inte det som ett problem men CoreM kommer inte vara supersnabb på detta.

Jobbar själv som programmerare (främst C), min nuvarande laptop är en 4-kärnig med 47W TDP. Är extremt sällan man har nytta av en sådan CPU för "vanligt" arbete och batteritid/värmeutveckling påverkas ganska mycket åt det negativa hållet av en 4-kärnig "big-core" CPU så nästa laptop kommer vara fläktlös eller semi-passiv (15W CPUer brukar kunna helt stänga av fläkten under låg last ).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Hej!

Förslag?

Dum fråga kanske, men använder du en Mac dator nu?
Tangentbordet är ganska mycket annorlunda mot en 'normal PC'.
Själv grejar jag inte att programmera med Mac tangentbord.
Har provat att mappa om tangentbordet och allt möjligt, men får det inte att fungera smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lurwas:

Dum fråga kanske, men använder du en Mac dator nu?
Själv grejar jag inte att programmera med Mac tangentbord.
Har provat att mappa om tangentbordet och allt möjligt, men får det inte att fungera smidigt.

Nej det gör jag inte för tillfället. Har faktiskt tagit en titt på layouten. Blir nog en del problem i början.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lurwas:

Fordelen med detta ar ju att alla Apple-tangentbord ar nastintill exakt likadana vilket inte kan sagas om andra tillverkare! Att flytta fran ett externt tangentbord till en laptop utan minsta skillnad kan vara mer produktivitetshojande och bekvamt an man forst tror :]

OnT: Jag har en Lenovo Yoga 3 Pro Core M som utvecklingsdator for lattare saker typ appar och Windows Store-program, jag ar storligen nojd och foredrar den over mina f.d. Thinkpad Carbon, MacBook Air och MacBook Pro. Tycker den har fatt lite val hard kritik i recensioner. Vid "lattare" utveckling verkar Core M fungera alldeles utmarkt, min asikt ar naturligtvis subjektiv.

E.

Permalänk
Medlem

Med tanke på priset och att det är första versionen (som någon skrev, Apples första brukar vara lite sådär), så fundera på om du verkligen behöver en så liten och tunn dator istället.
rMBP / MBA är inga klumpiga datorer heller.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Om du ska börja plugga programmering till hösten så kan du lika gärna vänta eller köpa något billigt skit om du helt saknar en laptop nu. Den programmeringen som ni kommer göra de 2 första åren är väldigt basic men beroende på kurser så kan det komma tillfällen då du ska köra tyngre saker eller använda dig av te.x arduino eller RPi