[Bildproblem] Lätt hackig/seg bild - trots normal FPS!

Permalänk

[Bildproblem] Lätt hackig/seg bild - trots normal FPS!

Hej Sweclockare,

Jag har den senaste tiden upplevt problem med en bild som är något hackig/seg.
Vad jag menar är en bild som beter sig så som när ens FPS är låg. Det mystiska är att min FPS (i t ex Dota 2) är fin/hög och stabil (120+) och min ping vanligtvis god (ca 30). Jag upplever besvär både i desktop/utforskaren mm och i spel (just nu mest Dota 2 och lättare spel. Känslan kan beskrivas som lätt sirap. Värst är det när jag flyttar kameran (i spel) eller scrollar nedför sidor (webläsare etc).

Besvären är inte dramatiska, det rör sig inte om någon slideshow, men är besvärliga nog att vara störande.
Har haft liknande besvär förut (senast i augusti/sept), men blev bättre efter en ominstallation av Win8 (hjälpte ej denna gång).
Besvären har kommit relativt gradvis under februari+mars och utan att jag (medvetet) gjort någon större förändring; ingen krasch, ändring av drivrutiner eller bytt hårdvara mm. Jag kan börja med att säga att jag har bra virusskydd (Bit Defender) och nyss installerat om Win 8.1. så har vi det ur vägen

OBS! Jag kommer att uppdatera detta post lite som en blogg för att sortera vad jag redan gjort och vad jag inte testat än

Min hårdvara
• Moderkort ASUS z97-A
• CPU Intel i5 4690K (ej överklockad)
• CPU-Kylare Thermalright Silver Arrow
• RAM Corsair Vengeance 16 (2x8) GB, DDR3 CL10, 1600 Mhz (low profile), 1.5V: 9-9-9-24
• GPU Sahhpire Radeon Tri-X R9 280x 3GB, ansluten med en DVI-D-kabel
• Skärm BenQ 3d LED XL2720Z (144 hz)
• PSU EVGA Supernova G2 750W
• SSD Samsung 840 EVO (250 GB) (systempartition med Windows 8.1)
• HDD Seagate Barracuda 2 TB (Spel, Media mm) + WD Caviar Green Power 2 TB (backup)
• Router ASUS-RT AC66U (Fiberanslutning 100/100, Bredbandsbolaget)

Gjorda tester
Memtest 86: Lät bägge stickor gå 2 pass (ca 3 timmar) --> 0 errors.
Prime 95: Kört 2 nätter; den ena på "Small FFTs", den andra på "Blend" --> 0 errors.
3DMark: Körde "Fire Strike" och fick 7170 i score. Inte toppen, men inte dåligt heller.
traceroute Kört lite olika traceroutes, inte sett konstigt ut, men jag är för dålig för att kunna bedöma väl
In-game Benchmark i Tomb Raider med inställningar på max --> snitt 99 i FPS

Övrigt
• Gjort virussökningar (BitDefender Pro) samt fullständig formatering + ominstallation av Windows 8.1
• Endast installerat drivrutiner direkt från respektive tillverkare (ASUS, Sapphire)
• Temperaturer ser bra ut. CPU-kärnor ligger kring 35° vid desktop och kring 50° i full load (Prime95). GPUn brukar ligga kring 60° i vanliga spel (Dota mm), har sprungit iväg över 70° vid mer krävande spel (Tomb Raider eller Shadow of Mordor med högsta inställningar).
Reservkomponenter: Bytt grafikkort till ett äldre (HD 7870): Ingen skillnad. Skall testa med ett Nvidia-kort snarast och se om det hjälper.
Ventilation: Rengjort fläktar+chassi med tryckluft.
Kablar mm: Bytt DVI-kabel. Bytt DVI-uttag på grafikkortet. Bytt nätverkskablar.
• Kollat uppdateringsfrekvens i windows och i Catalyst Control Center (hoppar ibland ned till 60 fps, får då ta upp den till 144 igen)
Skärmbyte: Testade min äldre Samsung-skärm (ca 2 år gammal, 60 fps) --> samma problem
Mental hälsa: Inbillar jag mig dessa besvär? Trodde det själv ett tag tills jag spenderade några timmar hos en god vän med en väl fungerande dator (m liknande komponenter). Kunde då bekräfta att skillnaden är markant (och verklig!).

Teorier just nu
• Konflikterande drivrutiner. Ganska troligt, men samtidigt konstigt då jag dels formaterat om Win8 och dels använd Display Driver Uninstaller för att rensa registry de gånger jag testat runt med olika versioner av CCC
• Fel på SSD eller HDD. Tänkbart! Samsung Magician är det enda testet jag gjort på min SSD. Borde köra HD Tune eller Crystaldisk och testa ordentligt
• Störning i nätverket. Kanske. Har senast igår uppdaterat firmware i routern, men kanske borde testa att byta router eller köra direkt från vägguttaget. Borde också lära mig mer om att tolka traceroutes
• BIOS? Inte uppdaterat BIOS sen i somras, men hade 4-5 problemfria månader i höstas innan problemen började komma tillbaka igen
• PSUn? Möjligen att mitt PSU är för klent för att driva mina komponenter, men EVGA Supernova G2 är inte bara 750W utan får väl anses vara ett av de mest prisade nätaggen på marknaden? Har inget reserv-agg att byta mot i dagsläget. Kan jag testa detta på annat sätt?

Bottom line
Jag har felsökt så långt jag kan på egen hand, men är en amatör i dessa sammanhang och har slut på idéer!
Du som entusiast är säkert flera gånger bättre på detta och får gärna ge mig uppslag på saker att testa!
Jag är mottaglig för det mesta, men undviker just nu saker som "testa byt moderkort", såvida inte alla misstankar pekar ditåt.
Stort tack på förhand och jag ska försöka följa denna tråd så mycket jag kan!

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Testa skärmen på en annan dator eller datorn med annan skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

_____________________
Chassi: Corsair 600T Vit || MB: Asus P8Z68V-Pro ||16GB 1600Mhz Veng
Gpu:Asus GTX680 DirectCU II Top || Cpu: i7 2600K @4.2 med Corisar H80 || PSU: Corsair HX750w