Permalänk
Medlem

Korrupt GPT-disk

Hur formaterar jag en disk i Linux? Bootar upp med live cd mint 17.1 och startar gparted som meddelar

/dev/sdb contains GPT signatures, indicating that it has a GPT table. However, it does not have a valid fake msdos partition table, as it should. Perhaps it was corrupted -- possibly by a program that doesn't understand GPT partition tables. Or perhaps you deleted the GPT table, and are now using an msdos partition table. Is this a GPT partition table?

Klickar Yes

The backup GPT table is corrupt, but the primary appears OK, so that will be used.

klickar OK

Not all of the space available to /dev/sdb appears to be used, you can fix the GPT to use all of the space (an extra 28262400 blocks) or continue with the current setting?

Klickar FIX och den skapar en Extended partition.

?

Hur fixar jag tillbaka detta till en helt tom GPT-disk som jag kan skapa som en EFI-boot som jag hade tidigare?

Det var tydligen vid laborerandet med Arch-installationen som allt detta skedde. Har testat med gparted live cd som dock inte kan starta x av mystiskt nog.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Skapa en ny partitionstabell i gparted.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Skapa en ny partitionstabell i gparted.

Har testat det, men det funkar inte. Blir precis samma felmeddelanden. Det loopar runt runt med samma femeddelanden.

Edit. Den skapar en Extended partition, vilket jag inte vill. En primary kort och gott, men det verkar inte funka, hur formaterar jag disken enklast?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Hur startar jag x med Gparted live cd? USB varianten? Den loopar reboot konstant vid boot med stickan, efter valet att starta appen.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Jag löste det. Tog ut disken från datorn, satte in den i min andra, formaterade den från Mint tog ut, satte in i dator 2 igen och installerade en dist på den. Nu så ser allt bra ut.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K