Lokalt Cache av bilder från Synology vid bildredigering

Permalänk
Medlem

Lokalt Cache av bilder från Synology vid bildredigering

Hallå,

Nu när man går över till laptop på heltid och endast har 128GB så blir det tight att lägga in bilder för redigering i lightroom osv lokalt, därför tänkte jag köra direkt från NAS:en, en Synology ds214se. Dock blir det lite långsamt för RAW-filer. Därför undrar jag om det finns något smidigt sätt att cache:a bilderna jag håller på med lokalt på något automatiskt/halvautomatiskt sätt. Alltså t ex när jag öppnar upp en bild i Lightroom sparas en lokal kopia lokalt som sedan synkas upp mot NAS:en igen när jag avslutar/sparar. Finns det alls någon sådan lösning eller något helt annat jag missat?

Tackar på förhand!

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

Det som du "ändrar" i lightroom är ju främst metadata, som lagras i din katalog. Den kan du ju faktiskt ha lokalt på din dator. Sen ska det väl gå att skapa "små-raw" vad nu lightroom kallar det, som var nytt sen version 5. Jag är osäker på var de sparas, men det går att redigera dem som vanligt osv. Möjligt att det skulle göra det smidigare för dig. Att automatiskt cacha dina bilder du redigerar tror jag blir svårt. Det blir också stökigt att flytta om platserna på dina bilder i ditt bibliotek.

Vad du kanske kunde göra är att generera upp previews på dina bilder (som lagras som jpgs i din lightroom-katalog) vilket skulle göra själva browsningen kvickare. Sen när du väl redigerar en bild så tar det väl inte jättelång tid att dra ner 20-50mb för en rawfil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plyschmannen:

Det som du "ändrar" i lightroom är ju främst metadata, som lagras i din katalog. Den kan du ju faktiskt ha lokalt på din dator. Sen ska det väl gå att skapa "små-raw" vad nu lightroom kallar det, som var nytt sen version 5. Jag är osäker på var de sparas, men det går att redigera dem som vanligt osv. Möjligt att det skulle göra det smidigare för dig. Att automatiskt cacha dina bilder du redigerar tror jag blir svårt. Det blir också stökigt att flytta om platserna på dina bilder i ditt bibliotek.

Vad du kanske kunde göra är att generera upp previews på dina bilder (som lagras som jpgs i din lightroom-katalog) vilket skulle göra själva browsningen kvickare. Sen när du väl redigerar en bild så tar det väl inte jättelång tid att dra ner 20-50mb för en rawfil?

Precis som du säger så är det inte själva editeringen av bilderna som är långsam, och att tanka hem 1 bild tar bara någon sekund. Det som däremot är problemet är att jag ofta klipper iväg ett antal bilder på samma motiv, helt enkelt för att kunna ta hem och välja den bästa och att försöka bläddra igenom RAW-bilder över nätverket blir lite långsamt. Sorry om jag var lite otydlig.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätverk mellan nas och laptop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Vad har du för nätverk mellan nas och laptop?

Helst vill jag att det ska fungera över vida internet (jag kör Synologys dyndns tjänst) men annars är det kabel till NAS:en och trådlöst till laptopen (får dryga 200Mbit/s ned).

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Helst vill jag att det ska fungera över vida internet (jag kör Synologys dyndns tjänst) men annars är det kabel till NAS:en och trådlöst till laptopen (får dryga 200Mbit/s ned).

Då har du iaf mycket bra trådlöst och det underlättar ju. På nåt sätt skulle man ju vilja att lightroom förladdade nästa bild i listan hela tiden, men vet inte om det är möjligt. Alternativt får man ha något program som kan emulera nasen som en mapp på datorn och därigenom skapar en cache, frågan är ju om det finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Då har du iaf mycket bra trådlöst och det underlättar ju. På nåt sätt skulle man ju vilja att lightroom förladdade nästa bild i listan hela tiden, men vet inte om det är möjligt. Alternativt får man ha något program som kan emulera nasen som en mapp på datorn och därigenom skapar en cache, frågan är ju om det finns.

Jadu, det är precis där jag sitter. Tekniken finns i applikationer såsom "Cloud Station", men inget sätt att säga åt den att synka "bilderna jag håller på med" för att sen ta bort dem när jag är klar.

*Fan, jag kanske dumsnålade med 128GB-modellen*

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Citat:

All files and programs that users open from the share are automatically available offline. Whenever a user accesses the shared folder or volume and opens a file or program in it, that file or program is automatically made available offline to that user. Files and programs that are automatically available offline remain in the Offline Files cache and synchronize with the version on the server until the cache is full or the user deletes the files. Files and programs that are not opened are not available offline.

If you select the Optimized for performance check box, executable files (.exe or .dll files) that are run from the shared folder by a client computer are automatically cached on that client computer. The next time the client computer runs the executable files, it will access its local cache instead of the shared folder on the server.

Så här står det om "offline files" i Windows server. Vet inte om det finns stöd i synology, sedan aktiverar man inställning på klienten och anger hur mycket den får nyttja till cache

Permalänk
Medlem

Jag antar att du har LR's DB och previews på laptopen och bilderna på NASen?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Jag antar att du har LR's DB och previews på laptopen och bilderna på NASen?

yes sir

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Så här står det om "offline files" i Windows server. Vet inte om det finns stöd i synology, sedan aktiverar man inställning på klienten och anger hur mycket den får nyttja till cache

Det skulle kunna vara något, tackar tackar, återkommer om det funkar vettigt

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

"Offline files" bör fungera, det är en Windows-feature. Det fungerar dock per "share". Cloudstation med synk är ett annat alternativ.

Var som jag misstänkte du behöver pro/enterprise-varianterna för att använda offline files. Pröva om Synologys CloudStation fungerar för dig. Det möjliggör synkronisering.

Lade till andra raden
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

"Offline files" bör fungera, det är en Windows-feature. Det fungerar dock per "share". Cloudstation med synk är ett annat alternativ.

Var som jag misstänkte du behöver pro/enterprise-varianterna för att använda offline files. Pröva om Synologys CloudStation fungerar för dig. Det möjliggör synkronisering.

Jag har tittat på Cloud Station, problemet med det ligger i att det inte går att ta bort filen lokalt när jag är klar med den. Det är lite det grundproblemet ligger, jag vill kunna redigera bilder och det går för långsamt att strömma från NAS:en men jag har heller inte lagringsmöjligheten lokalt på laptopen att lagra bilderna mer permanent.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Jag har tittat på Cloud Station, problemet med det ligger i att det inte går att ta bort filen lokalt när jag är klar med den. Det är lite det grundproblemet ligger, jag vill kunna redigera bilder och det går för långsamt att strömma från NAS:en men jag har heller inte lagringsmöjligheten lokalt på laptopen att lagra bilderna mer permanent.

Antingen sätter du upp Cloud Station (per underkatalog exempelvis) eller så sätter du upp någon annan synkroniseringsteknik. Ska du ta bort något lokalt måste du såklart sluta synkronisera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Antingen sätter du upp Cloud Station (per underkatalog exempelvis) eller så sätter du upp någon annan synkroniseringsteknik. Ska du ta bort något lokalt måste du såklart sluta synkronisera det.

Precis, men det är det jag letar efter, att slippa hålla på och manuellt välja vad jag vill ha lokalt, det jag letar efter är ett sätt att göra tillfälliga lokala kopior på det jag arbetar med och slippa manuellt tanka upp/ned dem på NAS:en.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Hedersmedlem

Om din Synology stödjer iSCSI kan det vara värt att testa - det brukar vara bra mycket snabbare vid filhantering än SMB/CIFS.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR