Steam börjar sälja moddar i Workshop

Permalänk
Medlem

Frågan är hur detta kommer påverka utgivarna och utvecklarna i det långa loppet. Många spel med modsupport kör detta som en stor grej och får nog en hel del extra kunder tack vare det. Kommer en stor del av moddarna sedan kosta pengar så kan det skada mer än det hjälper. En del duktiga moddare kommer nog även ge sig in i spel som stödjer workshop just för att det finns pengar och tjäna och spel med modsupport som inte stödjer det kan få mindre, sämre och endast en liten del dedikerade människor som vet vad dom gör.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Det kommer ju bara spridas på olagligt sätt förr eller senare. Som en del redan sagt så ska inte valve ha ett öre av pengarna. Får hoppas att detta dör förr eller senare så att man kan ta ner moddarna gratis igen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

lär väll bli som youtube och content creators så fort det andas copyright kommer modden bli blockad och anmäld som det är nu tolereras det enbart att dem flesta inte tjänar pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Betala för mods? Nej tack. Nu kommer alla vilja ta betalt för sina mods, även dom kassa.

Ser inget problem i att ta betalt för en seriös mod där utvecklaren har lagt ner flera timmars arbete. Sen får ju den som vill köpa en dålig mod göra det om han eller hon så vill det. Jag personligen installerar inte ens dåliga moddar som är gratis.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ser inget problem i att ta betalt för en seriös mod där utvecklaren har lagt ner flera timmars arbete. Sen får ju den som vill köpa en dålig mod göra det om han eller hon så vill det. Jag personligen installerar inte ens dåliga moddar som är gratis.

Inte alltid helt lätt att veta vad som är värt att betala för och vad som inte är det. Mycket trial and error. Därför är donationsknappen bättre för en mod som någon annan tycker är värdelös kan vara något man själv uppskattar och tvärtom.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MugiMugi:

Steam har då ingen laglig rätt att ta % summa av pengarna om det är donationer förutom transaktions kostnader. Dvs detta kommer inte ske då det är Steam som vill tjäna pengar, just nu tar de ju 75%.

Det är inte rimligt att Valve tar 75 % själva. Bethesda måste ta sin beskärda del av den summan också. Det verkar som att vissa bara utgår från att Valve tar 75 % för att de som utvecklar moddar till Skyrim får 25 %. Varför i hela vida världen skulle Bethesda gå med på en sådan deal? Det faller på sin egen orimlighet. Standard i branschen när det gäller digital distribution verkar vara 30 %. Det finns inga officiella siffror från just Steam men rykten från olika håll, inklusive utvecklare, pekar på att det ligger där någonstans. Samma sak häller konsolernas digitala butiker. Apple och Google är båda öppna med att de tar 30 % av priset på appar rakt av och vad jag har läst tar även GOG 30 %. Så det verkar högst långsökt att Valve skulle stoppa 75 % av priset i fickan och inte ge Bethesda ett öre. Vidare är det upp till utvecklarna att sätta prisnivån och inte Valve direkt så det verkar vara Bethesda som har bestämt att moddarna ska få 25 %. Hur mycket som sedan går till Bethesda är oklart. Tittar vi på saker i Steam Workshop så vill jag minnas att Valve tar 5-10 %. Så det verkar vara ett rimligt antagande att Bethesda får någonstans mellan 45 och 70 % av priset.

Vore intressant att se officiella siffror men det lär inte hända.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

No thanks. Vad händer om en uppdatering har sönder en mod som man betalade 20 spänn för? Har utvecklaren någon som helst skyldighet att fixa så att det fungerar igen?

Att man ska betala för mods är inget jag är för, speciellt inte på det sättet Steam/Valve har implementerat det.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kevve1:

Inte alltid helt lätt att veta vad som är värt att betala för och vad som inte är det. Mycket trial and error. Därför är donationsknappen bättre för en mod som någon annan tycker är värdelös kan vara något man själv uppskattar och tvärtom.

Det är ju ingen större skillnad på att köpa en mod eller köpa ett spel. Antingen hittar du recensioner eller så chansar du. Verkar som att Valve har 24 timmars ångerrätt på moddar vilket rimligtvis borde vara tillräckligt för att avgöra om den är helt trasig eller inte. Det är bättre än man får på många spel som folk av någon outgrundlig anledning envisas med att köpa ett år innan spelet är färdigt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

slutet för den mod kultur vi alla som växte upp med Quake serien osv. lite sorgligt, vist moddar som Black Mesa som jag verkligen älskar eller som Lost Alpha skulle ja lätt betala för, men att betala 20kr eller mer för någon skit mod till Skyrim nej tack.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

Måste vara en typo, borde vara 75% till skaparen och 25% till Valve och inget annat.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Greeeeedy.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Hahaha Skyrims mod-community slutar aldrig med att överraska Jag undrar om (och hoppas att) det kommer stå någonstans i steam vilka moddar man har köpt till sin samling, speciellt för moddar som den du länkade

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna tänka mig att betala om jag vet att pengarna går till moddarna och inte att Steam tar typ 30% av priset.

Permalänk
Medlem

En 90% eventuelt 75% deal till moddskaparen hade jag gått med på men detta är bara löjligt dom tjänar redan deg så det räcker och blir över med ett värde på 2,5B$. Som TB sa det hade varit underbart om moddare kunde leva på det och lite pengar kommer locka mer skickligt folk till modding communityn
PC gaming är redan ganska dyrt om man vill ha en bra rigg skräm inte bort folk genom att satta en paywall mellan PC gaming och en av de stora fördelarna med det. Jag personligen har inget mot att betala en tjuga eller en femtiolapp för en bra mod men jag är inte helt hundra på att det borde va en "tvungen betalning" tänk på alla studenter som lever på lån etc. Sist men inte minst måste det finnas moderatorer och krav på vilka moddar som får kosta tex. ett svärd eller ett vapen = nej ett overhaul pack eller en mod som Midas magaic(Skyrim) eller NMCs texture pack(FO:NV) = ja.
Så i sin helhet, bra ide men katastrofalt utförande.
Detta är mina åsikter och jag diskuterar gärna

Visa signatur

| Intel i9 9900K | 1080 TI x 2 SLI | Valve Index |

Permalänk

Förvånad att så många röstar nej.

CS och DotA började som moddar vilka många spenderar pengar på idag.

Detta betyder inte att alla moddar kommer att kosta $$$ i framtiden.

Är inte säker men tror dom som skapar skins till DotA2 har liknande deal och kan ha det som heltidsjobb.

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk

Aldrig att jag skulle köpa en sådan mod, det går ju verkligen emot allt vad som har gjort Elder Scrolls serien så populär.

När man har haft flera hundra moddar, ska man betala flera hundra dollar då också, samt att dom fungerar sisådär ändå?

Permalänk
Medlem

Ställer helt nya krav på moddarna om man skall ta betalt. Jag tolererar då inte att ett spel tappar stabilitet om jag betalt för en DLC utan räknar med att utgivaren fixar eventuella buggar.
Vad händer när det står "mod" istället för "dlc"? Ansvarsfrihet där Valve och Grundspelets utvgivare gör gott om pengar.
Modskaparna får 25% deg men 100% av skiten.

Känns jäkligt tveksamt hela upplägget.

Permalänk
Medlem

Jag vet att det var ett skämt men ärligt talat, är det någon som tvivlar på att det kommer att bli så här? Gör något för gamers så hittar dom på ett sätt att missbruka det.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Bättre och använda nexus, loverslab mm och sen donera pengar till skaparna där.
Många av dom större skaparna har redan paypal, flattr etc på mod sidorna.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Absolut! Vem vill inte betala 1000 spänn för högupplösta hästballar?

Det är väl bara att ge fan i att köpa det om man inte tycker att det är värt. Så svårt är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

No thanks. Vad händer om en uppdatering har sönder en mod som man betalade 20 spänn för? Har utvecklaren någon som helst skyldighet att fixa så att det fungerar igen?

Att man ska betala för mods är inget jag är för, speciellt inte på det sättet Steam/Valve har implementerat det.

Detta är också vad jag tänker på, har mod-utvecklarna någon skyldighet alls att hålla modsen uppdaterade ?

Skrivet av dlq84:

Det är väl bara att ge fan i att köpa det om man inte tycker att det är värt. Så svårt är det inte.

Alla fall är inte lika självklara som vissa, sedan finns problemet som BrutalSwede nämner. Om en mod sålde bra första halvåret och sedan slutade utvecklaren uppdatera den, så kan det vara ganska svårt att se det bland alla recensioner som säger att den fungera perfekt.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är väl bara att ge fan i att köpa det om man inte tycker att det är värt. Så svårt är det inte.

Vaknat på fel sida idag vrespelle?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är ju ingen större skillnad på att köpa en mod eller köpa ett spel. Antingen hittar du recensioner eller så chansar du. Verkar som att Valve har 24 timmars ångerrätt på moddar vilket rimligtvis borde vara tillräckligt för att avgöra om den är helt trasig eller inte. Det är bättre än man får på många spel som folk av någon outgrundlig anledning envisas med att köpa ett år innan spelet är färdigt.

Skulle inte vilja jämföra en mod med ett spel utan i så fall en DLC. Finns så klart mods som gör det till en helt annan upplevelse och i stort sett ett nytt spel men nu pratar jag mer om i regel. Skillnaden är den att som många varit inne på i denna tråden och resten utav internet är vilket ansvar moddarna har att uppdatera sina mods om dom går sönder med en uppdatering utav spelet.

Visste inte om det där med 24 timmars ångerrätt dock.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Moddare lånar saker av varann hela tiden.... det blir ju stöld om dem försöker kränga det, inga mods som kräver SKSE etc kan ju säljas då.
I övrigt tycker jag att det här är käpprätt åt helvete.

Permalänk
Medlem

Ett stort problem är att, som jag läste någonstans, folk redan har börjat ta betalt för moddar som dom inte har skapat.

Permalänk
Medlem

Det är inte problemfritt att ta betalt för mods. Som tidigare nämnts så kan man ju för det första ifrågasätta värdet och priset. Själv skulle jag enbart vara villig att betala för overhauls och total conversions. Sedan kommer vi till frågan om kompatibilitet. Moddar är ökända för att bli instabila och/eller utdaterade. Vad händer när man sitter med en mod som blivit övergiven eller utdaterad? Pengar tillbaka på steam wallet? Ingenting? Bah, vilket skämt.

Vill modskapare ha ut pengar för sina verk så har jag inga problem med det. Tyvärr så är det knappast en problemfri historia. Copyright står lite i vägen för mod-kulturen, precis som den står i vägen för remix-kulturen, extra mycket om mod-skaparna vill ta betalt. Det är ju förmodligen därför 75% till Steam, 25% till modskaparen är de siffror som nämnts. Frågan är ju vad steam tänker göra med moddar som innehåller material som modskaparen inte äger rättigheterna till. Är en del av kakan reserverad som kompensation till rättighetsinnehavare som fått sina verk "stulna" och inkluderade i en mod? Känns ju väldigt konstigt att steam skulle tjäna pengar på t ex en star wars mod för skyrim. Minst sagt problematiskt rättighetsmässigt så snart som man blandar in pengar i leken. Som om folk inte hade tillräckliga problem med immateriella rättigheter redan innan pengar var en del av leken.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Steam har då ingen laglig rätt att ta % summa av pengarna om det är donationer förutom transaktions kostnader. Dvs detta kommer inte ske då det är Steam som vill tjäna pengar, just nu tar de ju 75%.

Så Valve tar betalt för att folk ska kunna fixa fundamentalt trasiga spel (bethesta spel t.ex). Detta är ju helt sjukt. Jag hoppas verkligen ingen kommer köpa mods så de slopar ideén illa kvickt.

Permalänk
Medlem

tror tyvärr det kommer leda till att ALLA tar betalt för sina mods, även om det bara är att dom bytt ut en lykta på en bil som många vill göra, som tar 2 minuter att fixa själv.

tycker endast det ska gå att skicka in mods för reviews av cash. om moden är tillräckligt stor så ska det gå att sälja den. det ska tex vara en helt ny stad i skyrim eller nya hd texturer på gta 5

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Utan att läsa i tråden så är det här för att förbereda inför HL3 och nya sourcemotorn..! Om ingen påpekat det blir jag ledsen!

EDIT: Jag blir mycket ledsen.

Permalänk
Medlem

Tycker att folk som lagt ner hundratals timmar på att skapa mods borde kunna ta betalt för sin tid men å andra sidan så kommer det här bara leda till piratkopiering av mods, finns även exempel på folk som snor mods från nexus och laddar upp på workshoppen som dem ej skapat, vilket ska bli intressant att se hur Valve hanterar.

Nej, en donationsknapp I workshop hade varit långt mycket bättre.