Steam börjar sälja moddar i Workshop

Permalänk
Melding Plague

Steam börjar sälja moddar i Workshop

Duktiga hemmasnickare ska kunna ta betalt för sina verk. Det menar Valve, som nu gör det möjligt att sälja spelmoddar på Steam Workshop.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

25% till mod utvecklaren är imo lite snålt fortfarande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Detta är trevligt!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Föredrar donationsknappen och det är inte helt sällan man skickar iväg lite ölpengar till personen/personerna som gjort modden.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Föredrar donationsknappen och det är inte helt sällan man skickar iväg lite ölpengar till personen som gjort modden.

Steam har då ingen laglig rätt att ta % summa av pengarna om det är donationer förutom transaktions kostnader. Dvs detta kommer inte ske då det är Steam som vill tjäna pengar, just nu tar de ju 75%.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Steam har då ingen laglig rätt att ta % summa av pengarna om det är donationer förutom transaktions kostnader. Dvs detta kommer inte ske då det är Steam som vill tjäna pengar, just nu tar de ju 75%.

Menade mer folk som lägger upp sina mods på olika forum och hemsidor som lägger till en donationsknapp. Ska jag betala/donera för mods så ska pengarna gå till skaparna och inte till Valve.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

The end is nigh!

Permalänk
Medlem

Betala för mods? Nej tack. Nu kommer alla vilja ta betalt för sina mods, även dom kassa.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Betala för mods? Nej tack. Nu kommer alla vilja ta betalt för sina mods, även dom kassa.

då, wait for it... köper man dem inte. Eventuellt får tillbaka pengarna, eller klagar så att andra inte köper. Självklart ska man betala för andra människors arbete som man vill ta del av.

Synd att Valve verkar våldta inkomsten, men annars är det väll en självklar utveckling som på nästan alla sätt bara är bra.

Permalänk
Inaktiv

Intresserad av vad som händer med befintliga mods? Tänk Skyrim där dom flesta har en massa mods installerat, kan dom då bli betalvaror över en natt och för att få lira vidare. Blir en del corrupta saves o så annars, eller gäller det bara nya mods?

Lite kluven själv om det här är bra eller dåligt för modcommunityt. Copyright och support exempelvis..
Vågar man installera gratismods som ändrar spelet i grunden och därefter kan bli betalmods?

Kan hoppas att det höjer kvalitén på sikt så att vi slipper alla skitmods som bara kluddar ner workshopen.

Mycket rage på steamforumen hursomhelst, blev först själv besviken men nog bättre att vänta och se.

Hur gör dom när någon snor en mod och lägger upp som sin egen? Antar att jag själv skulle kunna gå in på nexus nu o sno whatever och sen tjäna pengar och vänta på en eventuell dispyt. Är jag ansvarig, Valve, Bethesda eller vem? Nja..snårigt värre.

Klart som fan att moddare ska kunna tjäna pengar, hoppas att fokus ligger på att göra det bättre för dom och inte bara någon halvtaskig funktion för att Valve ska dra in mer pengar utan eget ansvar.

Ganska coolt ändå att många nu kanske kan försörja sig på mods. Synd om allt hamnar enbart på Steam, kan ju sabba konkurrensen från Uplay och Origin osv.

Totalkexet sammanfattar allt ganska så bra (bra o dåligt):
https://www.youtube.com/watch?v=oGKOiQGeO-k

edit igen: tydligen så har folk redan snott från nexus osv och säljer som sitt egna alster
:/

Shitstorm, greed och allmnänt gnäll/hat incoming! Kanske värt att ta en paus från att ladda ner mods tills detta ordnat upp sig.

Permalänk
Medlem

Kanon, nu kan man släppa ett halvfärdigt spel, luta sig tillbaka och vänta på att communityn gör jobbet åt dig samtidigt som du tjänar storkovan.

Det här är ett jävla skämt, samma grundidé som DLC's, men det geniala är att du tjänar mer pengar samtidigt som du själv inte behöver lyfta ett finger.

Ett betydligt bättre alternativ hade ju varit ett frivilligt donationssystem, där 95% av pengarna gick till skaparen, och 5% gick till Valve&Co

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Synd att Valve verkar våldta inkomsten, men annars är det väll en självklar utveckling som på nästan alla sätt bara är bra.

Absolut! Vem vill inte betala 1000 spänn för högupplösta hästballar?

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Betala för mods? Nej tack. Nu kommer alla vilja ta betalt för sina mods, även dom kassa.

Jepp, men kassa moddar kommer ju inte sälja särskilt bra heller, så det jämnar väl ut sig. Frågan är förstås hur eventuella returer ska hanteras, jag misstänker att det blir svårt att få pengar tillbaka för en skitmodd, annat än om beskrivningen inte överensstämmer med innehållet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Betala för mods? Nej tack. Nu kommer alla vilja ta betalt för sina mods, även dom kassa.

Köp inte dem då?
Jag kan absolut tänka mig att betala för moddar. Spelet kostar redan en slant, och vissa moddar gör det dubbelt så bra.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Absolut! Vem vill inte betala 1000 spänn för högupplösta hästballar?

fast va? gör du det är du ju, ursäkta skånskan: dum i huvudet, och förtjänar att vara 1000 kr fattigare.

Edit: Du kan köpa skunkdoft som parfym för 99.9$ på Amazon men gör du det?

Permalänk
Medlem

3/4 till Valve, nej tack.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kevve1:

Föredrar donationsknappen och det är inte helt sällan man skickar iväg lite ölpengar till personen/personerna som gjort modden.

Tyvärr tror jag att det är ganska ovanligt att folk donerar.
Heder åt dig som gör det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Absolut! Vem vill inte betala 1000 spänn för högupplösta hästballar?

Fick mig att skratta rätt rejält mycket mer än vad det borde ha gjort

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Eftersom det är modutvecklarna som måste välja att sätta igång det har jag i princip inget emot det dock tycker jag 25% är lite snålt sedan tror jag att dåliga modar som vill ha pengar helt enkelt inte kommer sälja

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Verkar vara en ganska generös refund-policy på moddar dock. Enda nackdelen var ju att den endast betalas tillbaka till steam wallet

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte det här alls. Hade det enbart varit en donationsknapp så visst då hade det varit bra. För jag känner inte för att slänga ut pengar på moddar som fungerar lite halvdant.
Snart kanske vi får se spel som kostar 500Kr + 500Kr för premium och ytterligare +500Kr om man vill ha moddar som fixar spelet.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Verkar vara en ganska generös refund-policy på moddar dock. Enda nackdelen var ju att den endast betalas tillbaka till steam wallet

Hahaha herregud, det här blir ju bara bättre och bättre. Det betyder ju att när en mod refundas, snor Valve resterande 25% från den som faktiskt gjort modden, och har nu således fått 100% av pengarna

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Jag tror att Valve och spelutvecklaren delar på de där 75%, annars så hade Bethesda Softworks aldrig godkänt det.... det är ju dom som som äger rättigheterna.

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem

Mods är oftast buggiga och kan lätt förstöra upplevelsen och finns mest som en rolig grej som riktiga fans till ett spel gör vid sidan om.. Det är verkligen inget man kan ta betalt för sålänge de inte är extremt välgjorda mods och då tycker jag en donationsknapp passar bättre!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig i mitt liv att stödja detta, först så ska Valve ha 75% utav pengarna endast 25% går till personen som har skapat modden. Och för det andra så hade man hellre sett en donationsknapp som var frivillig än att det ska vara en betalknapp för att få bruka modden.

Detta blir mer eller mindre en DLC till spelet som någon random skapat.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Jag gillar inte det här alls. Hade det enbart varit en donationsknapp så visst då hade det varit bra. För jag känner inte för att slänga ut pengar på moddar som fungerar lite halvdant.
Snart kanske vi får se spel som kostar 500Kr + 500Kr för premium och ytterligare +500Kr om man vill ha moddar som fixar spelet.

Precis detta jag försöker framföra, har inget emot folk som gör välgjorda moddar som vill ha lite cash för det; men det är uppenbart att det här inte är en idé som är till för att ge moddare pengar, det är till för att göra feta storföretag ännu fetare - och nu behöver dom inte ens gå till kylskåpet själva.

Ni vet hur mycket ni hatar värdelös DLC som borde funnits från början och microtransactions? TADAA, tänk er det fast 500 gånger värre, det är ungefär vad detta kan leda till

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Vad ska Valve ha från själva priset? Hittade det inte när jag bara lusläste lite, De ska inte ens ha hälften anser jag då de inte har gjort något mer än att erbjuda tjänsten. Men hur är det egentligen med copyright osv? FÅR man modda hej vilt och sen sälja det när det är skaparen utav spelet som faktiskt äger rättigheterna för själva spelet? Oftast får man väl egentligen inte modifiera spel/programfiler om man ska vara riktigt noga?

Jag vet inte, känns som kanske spelutvecklaren vill ha en bit av kakan i så fall.
Iof gör kanske inte skaparen något fel utan den som sen använder det bryter mot reglerna?

Men sen vet jag inte om jag vill betala för mods. beror ju på hur bra de är. Skulle det typ vara ett helt annat spel som de gamla BF modsen var då är det en sak. Men för att byta ut en bil eller ett vapen i ett spel. Nja, då får det nog vara.

Edit : om man läser lite kommentarer så verkar de ska ha 75% ja då måste ju en stor del av det gå till skaparen av spelet antar jag? Men känns ju lite surt för den som skapat modden.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i en annan tråd:

Jag förstår att de som spenderat hundratals timmar på sin mod vill ha betalt, men de måste också förstå att vi som använder modsen inte kan betala hur som för dem. Själv har jag 200+ mods. Om jag skulle ha betalat för dem alla... Mycket pengar! Samtidigt så inser inte Valve vad de gör. Folk är dumma, de installerar en mod, sparar spelet, tycker inte om det och avinstallerar det. Spelar med andra mods och vips så krashar deras spel. Varför? Jo för att mods aldrig försvinner om man har sparat spelet. Man måste veta relativt mycket om mods och hur de ska installeras för att spelet inte ska krasha när ens save är upp i 100 timmar +. Folk kommer klaga på att spelet krashar och tror att det är den senaste moddets fel fast det är moddet de avinstallerade för 1 vecka sen..

Sedan att Valve ska få ännu en inkomstkälla är bara löjligt. De tjänar nog mycket bara på skins på cs och de som trade:ar knivar där. Lite givmilda kan de väl vara men ja, svår fråga faktiskt.

Permalänk
Medlem

En donera-knapp vore mycket bättre och att hela summan går till skaparen av modden.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Absolut! Vem vill inte betala 1000 spänn för högupplösta hästballar?

http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/9279/?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz