Steam börjar sälja moddar i Workshop

Permalänk
Medlem

Måste ju skapa en hel juridiska problem problem med tanke på att hälften av alla mods använder "intellectual property" från andra spel eller tv-serier...

Permalänk
Inaktiv

Från att igår ha varit försiktigt positiv till detta så är jag nu ganska negativ. Ju mer jag läser om detta, speciellt efter klargörandet från Steam hos Gamasutra så tror jag att detta kan skada mod-branschen på lång sikt. Speciellt om Valve börjar låsa ut externa mods och tvingar spelarna att köpa mods genom Steam (Workshop).

Allt ansvar tycks hamna på innehållsskaparna. Valve kommer bara ta betalt och låta dessa sköta rättighetskrångel och liknande. Troligen likadant med utgivare/utvecklare. Som köpare kommer man få problem när modden slutar utvecklas. Sedan är det frågan om hur övergången kommer bli.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kevve1:

Skulle inte vilja jämföra en mod med ett spel utan i så fall en DLC. Finns så klart mods som gör det till en helt annan upplevelse och i stort sett ett nytt spel men nu pratar jag mer om i regel. Skillnaden är den att som många varit inne på i denna tråden och resten utav internet är vilket ansvar moddarna har att uppdatera sina mods om dom går sönder med en uppdatering utav spelet.

Visste inte om det där med 24 timmars ångerrätt dock.

Fortfarande exakt samma som för spelutvecklare. Vilket ansvar har spelutvecklarna att se till att deras spel fungerar. Det har hänt mer än en gång att officiella uppdateringar har haft sönder spel. Sen hoppas jag att du inte blint köper DLC heller utan att först kolla vad det är du lägger dina pengar på.

Sen finns det ett generellt kvalitétsproblem på Steam då det hamnar mycket skit där så risken är väl att vi får se mer värdelösa moddar men det är ju ett annat problem än att moddare får en smidig distrubitonsplattform och ett sätt att få betalt för sitt jobb. Om systemet fungerar så vinner alla på det. Moddare kan lägga mer tid på att skapa sina moddar. Spelutvecklarna säljer fler spel och säljer gamla spel längre. Vet folk som gick och köpte Warcraft 3 långt efter bäst-föredatum bara för att lira DOTA. Valve får in sin andel för att de sköter distribution. Det finns ju potential att göra moddning bättre och smidigare för spelarna också genom att moddar sköts genom Steam så man slipper pilla så mycket själv.

Dock vet jag inte om implementationen i det här fallet var så lyckad. Att slänga in det i ett befintligt spel känns lite riskabelt. Folk brukar reagera väldigt negativt på ren instinkt om man börjar ta betalt för saker som tidigare var gratis. Det hade varit bättre om de introducerade det tillsammans med ett nytt spel istället. Sen borde de varit tydligare med hur betalningsmodellen faktiskt fungerar eftersom alltför många verkar tro att Valve tar 75 % rakt av vilket omöjligt kan stämma.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt att det är så många som är negativt inställda till det här. Det är ju många som vill ha en donation knapp istället men det skulle ju generera väldigt mycket mindre pengar, jag har tex aldrig donerat till någon mod skapare(1050kr i månaden "räcker" inte riktigt till det), men skulle man behöva betala för mods så skulle jag göra det. Jag använder inte Steam workshoppen för mods men här är några exempel på mods som egentligen förtjänade en slant, men som jag inte betalade för pga att det var gratis.

DayZ modden (Arma 2)
DayZero (Arma 2)
Thaumcraft (Minecraft)

Så som jag ser det så kommer vi få fler och bättre mods pga att folk kommer kunna jobba mer på modsen, om Valve bara sköter det någorlunda bra och "promotar" mods med bra ratings så tror jag att det kommer funka väldigt bra. Det kommer antagligen vara kaos nu i början men det reder nog ut sig snabbt. Enligt mig så har ni ingen rätt att klaga, så länge ni inte jobbar gratis själva då..

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yllsacky:

Måste ju skapa en hel juridiska problem problem med tanke på att hälften av alla mods använder "intellectual property" från andra spel eller tv-serier...

Det var juridiskt problematiskt redan innan så inget nytt under solen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hur tänker folk?

"Oh nej, folk som lägger ner hundratals timmar på att skapa innehåll till spel vill ha lite betalt. Buhuuuuuuu."

eller kanske:

"*Sob* Jag vill inte betala 2 kronor för ett svärd, det är såååå mycket pengar *sob*"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yllsacky:

Måste ju skapa en hel juridiska problem problem med tanke på att hälften av alla mods använder "intellectual property" från andra spel eller tv-serier...

Finns exempel på mods som har fått "cease and desist" brev skickade till sig som använder IP de inte äger, det var ett problem redan innan och kommer troligen fortsätta på det viset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Finns exempel på mods som har fått "cease and desist" brev skickade till sig som använder IP de inte äger, det var ett problem redan innan och kommer troligen fortsätta på det viset.

Jo, fast vad händer när du betalar 50:- för en mod och den försvinner ett par dagar senare?

När man tar betalt blir det liksom en helt annan diskussion. VAD, köper man rätten till? Att modden förhoppningsvis inte plötsligt försvinner samt att skaparen håller den uppdaterad så den fungerar till spelets patchar?
När det gäller just användande av annans IP tror jag dessutom det blir mer aktivitet från IP-ägarna nu när det handlar om pengar.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur ska man veta om just den modden är det man letar efter. Man blir ju tvungen att betala för nåt som man kanske inte vill ha sedan eller att den inte är kompatibel med nån annan mod som man "måste" ha. På nexus står det ju lite info om vilka mods den inte är kompatibel med, men det gör det väl inte på workshop?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Frågan är hur ska man veta om just den modden är det man letar efter. Man blir ju tvungen att betala för nåt som man kanske inte vill ha sedan eller att den inte är kompatibel med nån annan mod som man "måste" ha. På nexus står det ju lite info om vilka mods den inte är kompatibel med, men det gör det väl inte på workshop?

Man har 24 timmars ångerrätt. Och det är självklart upp till skaparen att lista vilka moddar som modden inte är kompatibel med, på samma sätt som det är på Skyrim/Fallout/Whatever Nexus.

Och det är omöjligt för moddskaparen och veta vilka moddar som modden inte kommer fungera med innan folk har börjat använda modden. Men när det väll ramlar in information om det så kommer nog skaparen att lägga in det i informationen på Steam, på samma sätt som de tidigare gjort på Nexusen.

Permalänk
Medlem

Nä tack. Då tankar jag hellre modsen gratis och ev donerar lite eller blir man VAC bannad då kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokklas:

3/4 till Valve, nej tack.

philipborgs inlägg en bit innan ditt är korrekt. Men ditt är fel. Valve tar inte 75%. En okänd andel går till Bethesda också.

Permalänk
Medlem

Lite fakta:

Skaparna/Uppladdaren av modden får enbart 25%
http://steamcommunity.com/workshop/about/?appid=72850#Earning

Du måste samla ihop 100 Amerikanska dollar(USD) för att kunna plocka ut pengarna, om du inte säljer tillräckligt mycket för att nå upp detta så tar Valve allt.
Notera att du återigen bara får 25% så i verkligheten behöver du sälja för 400 USD för att uppnå dom 100 USD för att du skall kunna plocka ut pengarna - Detta är CA 3500 KR
http://steamcommunity.com/workshop/workshoppaymentinfofaq/

Sedan blir det problem med mods som t.ex:
-Har innehåll som kommer från andra källor som t.ex Sagan om ringen
-Har innehåll från andra mods
-Om modden går sönder pga att spelet uppdaterar sig eller krockar med andra mods så har du inget skyddsnät för detta
-Folk som laddar upp mods som inte dom själva har skapat
osv.

Permalänk
Medlem

Folk som tror att populära/bra moddare kommer gå fattiga p.g.a att de får 25% kan inte ha sett hur rika de som skapar skins i DotA2 & CS:GO har blivit. Att ha sin mod på en plattform där det är lättåtkomligt för majoriteten av gemene man trumfar att tjäna några tjugor mer per skalle när skallarna är betydligt färre.

Permalänk
Medlem

De flesta moddar som görs är inte jättevärda men en del är det. Counter strike var ju en mod och den hade definitivt varit värd det om den fortfarande paketerades som mod. Eller typ gamla dotakartorna i wc3, är det välgjort kan det ju förtjäna en slant.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Lite fakta:

Skaparna/Uppladdaren av modden får enbart 25%
http://steamcommunity.com/workshop/about/?appid=72850#Earning

Du måste samla ihop 100 Amerikanska dollar(USD) för att kunna plocka ut pengarna, om du inte säljer tillräckligt mycket för att nå upp detta så tar Valve allt.
Notera att du återigen bara får 25% så i verkligheten behöver du sälja för 400 USD för att uppnå dom 100 USD för att du skall kunna plocka ut pengarna - Detta är CA 3500 KR
http://steamcommunity.com/workshop/workshoppaymentinfofaq/

Sedan blir det problem med mods som t.ex:
-Har innehåll som kommer från andra källor som t.ex Sagan om ringen
-Har innehåll från andra mods
-Om modden går sönder pga att spelet uppdaterar sig eller krockar med andra mods så har du inget skyddsnät för detta
-Folk som laddar upp mods som inte dom själva har skapat
osv.

Om allt detta är sant så är ju det här spektaklet rena april-skämtet! Aldrig att jag betalar för ett mod i så fall. Skulle dock kunna tänka mig att donera pengar till skaparen, men då skulle det vara av tacksamhet, inte för att jag vill kunna ta del av dennes skapelser.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Ett par saker som dom borde fixa.
1. 50% till utvecklaren, dom gör det tunga jobbet.
2. Greenlight för mods (då som gratis modds tills dom är godkända, går ej att uppgradera när den går fullversion(om ej gratis) utan att betala).
3. Ranking system så man kan filtrera på antal sjärnor

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Terrell:

Lite fakta:

Skaparna/Uppladdaren av modden får enbart 25%
http://steamcommunity.com/workshop/about/?appid=72850#Earning

Du måste samla ihop 100 Amerikanska dollar(USD) för att kunna plocka ut pengarna, om du inte säljer tillräckligt mycket för att nå upp detta så tar Valve allt.
Notera att du återigen bara får 25% så i verkligheten behöver du sälja för 400 USD för att uppnå dom 100 USD för att du skall kunna plocka ut pengarna - Detta är CA 3500 KR
http://steamcommunity.com/workshop/workshoppaymentinfofaq/

Sedan blir det problem med mods som t.ex:
-Har innehåll som kommer från andra källor som t.ex Sagan om ringen
-Har innehåll från andra mods
-Om modden går sönder pga att spelet uppdaterar sig eller krockar med andra mods så har du inget skyddsnät för detta
-Folk som laddar upp mods som inte dom själva har skapat
osv.

25 % är specifikt för Skyrim, det är inte den generella siffran. Gräver du lite djupare hittar du det här:

"The percentage of Adjusted Gross Revenue that you are entitled to receive will be determined by the developer/publisher of the Application associated with the Workshop to which you have submitted your Contribution (“Publisher”), and will be described on the applicable Workshop page."
http://steamcommunity.com/workshop/workshoplegalagreement/?ap...

Så det verkar som att det är Bethesda som bestämt att moddare ska få 25 %, inte Valve. Det kan vara relevant för fortsatta diskussioner.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av ArakanI2:

Hur tänker folk?

"Oh nej, folk som lägger ner hundratals timmar på att skapa innehåll till spel vill ha lite betalt. Buhuuuuuuu."

eller kanske:

"*Sob* Jag vill inte betala 2 kronor för ett svärd, det är såååå mycket pengar *sob*"

En donations knapp er bra mycket smidigare, jag donerar hellre en summa som jag vet att jag kan undvara utan att min ekonomi går i bitar(jag är väl en av få som har det jävligt tight)

En donations knapp skulle lösa det mycket smidigare, man kan plocka ner det testa så allt funkar bra och skulle man sen gilla modden så donerar man. Skulle det sen vara så att du köper en modd till ett spel, det lirar bra första gången du testar och efter någon dag så kommer där en patch till spelen och modden är inte användbar. Moddskaparen skiter sen i att uppdatera och modden du gav 50 spänn för som du kunde lira i så pass liten tid.

Tycker inte det är det bästa sättet, där finns ju såklart moddar som folk laggt väldigt mycket tid på t.ex Black Meza som jag personligen laggt pengar på.

Sen finns där ett hav av modds som jag aldrig skulle ta i tång med. Donations knapp är det självklara valet!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Kommer aldrig i mitt liv att stödja detta, först så ska Valve ha 75% utav pengarna endast 25% går till personen som har skapat modden. Och för det andra så hade man hellre sett en donationsknapp som var frivillig än att det ska vara en betalknapp för att få bruka modden.

Detta blir mer eller mindre en DLC till spelet som någon random skapat.

Nu är ju inte Valve och Steam någon halvfungerande föreningssida med eu-bidrag utan en bred, snabb och bra plattform världen över. Om de ska stå för det juridiska samt godkännandet från rättighetsinnehavaren när en utvecklare erbjuds att på ett smidigt sätt sälja sin mod istället för att skänka bort den och förutom gåvan själv få stå för distributionen och reklamen så är det väl självklart att de ska få betalt. Jag är övertygad om att 25% intäkten för en "bra mod" vida kommer överstiga donationerna och dessutom vara lite mer morot för utvecklare att faktiska skapa "bra" moddar och samtidigt slipper man allt förutom att inkassera pengarna på kontot.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Skrivet av kevve1:

Föredrar donationsknappen och det är inte helt sällan man skickar iväg lite ölpengar till personen/personerna som gjort modden.

Jag har då aldrig frivilligt donerat till någon. Men sen är jag en snål jävel också.

Permalänk
Medlem

Jag ser det som såhär:
Visst, skyrim är fortfarande ett grymt spel tack vare just mods, och just nu gräver Steam en stor grav för modcommunityn. Däremot, om samma sak appliceras på ett större och nyare spel som t.ex GTA V (för PC där moddstödet finns), då är döden ett faktum för mods.
PS: Det här lär ju bara göra olagliga torrents ännu mer vanliga.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

25% till mod utvecklaren är imo lite snålt fortfarande.

Så vilken % föreslår du? Valve tar 30% för allt på Steam, det kommer inte ändras. Så 70% är till Bethesda och modutvecklaren, och jag antar att det kunde justeras på något sätt. 35% för båda?

Om en mod använder grejer från en annan mod, så är det dålig stil, eller hur? Om inte den andra modutvecklaren är ok med det och får en %?

Förhållandet mellan modutvecklaren och Bethesda är inte annorlunda. En mod använder galet mycket material som Bethesda skapat, med hjälp av en editor som Bethesda har skapat, så det finns en anledning till att Bethesda får en bit av kakan också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Förhållandet mellan modutvecklaren och Bethesda är inte annorlunda. En mod använder galet mycket material som Bethesda skapat, med hjälp av en editor som Bethesda har skapat, så det finns en anledning till att Bethesda får en bit av kakan också.

Du glömmer en viktig faktor, nämligen att alla mods gjort att Skyrim sålt mer också. Så modskaparna har redan gett Bethesda rejält med extra inkomst.

Permalänk
Medlem

Och nu kommer bra moddar låsas bakom betalväggar som kommer avskräcka folk från att handla, och på så vis blir ingen glad.

Nej, död åt DRM! Mera GOG åt spelare!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Ända anledningen till att jag köpte spelet var ju pga moddarna... Med detta trams blir de inge mer sånt. *suck*.....

Permalänk
Medlem

Kommer undvika att köpa spel på steam tills de tar bort detta. Valve har ju tappat bort sig helt, vad fan håller de på med?

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Så vilken % föreslår du? Valve tar 30% för allt på Steam, det kommer inte ändras. Så 70% är till Bethesda och modutvecklaren, och jag antar att det kunde justeras på något sätt. 35% för båda?

35% låter mycket vettigare än 25%. Låter kanske som om det inte är så stor skillnad men det är det definitivt. Sedan anser jag även att 30% av valve är väldigt mycket det också med tanke på att de knappt gör någonting som gör sig förtjänt utav "en del utav kakan" utöver vara värd för det på sin sida som knappast kostar några större summor.

Imo. det "rätta" hade varit:

45% till modutvecklaren
45% till spel utvecklaren
10% till Valve.

Vet att valve aldrig skulle gå med på det däremot. :/ Andelen mellan spel och modutvecklaren hade kunnat ändras, men anser absolut inte valve bör tag mer än 15%. Problemet jag anser är valve's dyra samt orimliga taxa, helt rätt däremot att spelutvecklaren får en god andel.

Ser även ingen anledning till varför inte, om de trycks tillräckligt hårt, de inte skulle kunna ändra sin avgift. Deras support avgifter kan väl inte heller vara så stora då de knappast har någon. Tror problemet ligger i att de har nästan monopol (origin och desura trycker men inte så hårt) och så länge vi konsumenter inte klagar kommer det nog inte ändras till bättre villkor för spelutvecklarna.

Är även fullt medveten om att även desura och jag tror origin också tar 30%.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Inte alltid helt lätt att veta vad som är värt att betala för och vad som inte är det. Mycket trial and error. Därför är donationsknappen bättre för en mod som någon annan tycker är värdelös kan vara något man själv uppskattar och tvärtom.

Man får göra en liten undersökning innan man tycker på köpknappen. Av det jag har sett hittills så finns det inget som lockar till att betala då det finns så många moddar som är gratis redan, men jag gissar på att vi lär få se mer av det här i framtiden.

Visst är en donation ett bättre alternativ, men jag tror att en köpknapp ger mer pengar än en donationsknapp. Jag har donerat en slant till vissa moddar på Nexusmods. En jag inte tvekade en sekund på var Skyrim HD 2K Textures där man bytt ut i stort sätt alla texturer mot högupplösta. Sånt tycker jag är värt en prislapp. Men simpla saker som ett vapen tycker jag inte är värt så mycket. Möjligtvis om man får en hel samling med nya vapen, men inte när det bara är ett enda vapen.

De flesta som tar betalt i Workshop tycks dock ha gjort så man kan bestämma priset själv, vilket jag tycker är bra. Dock så tycker jag att den lilla andel som går till moddutvecklaren är hutlöst låg. Så det återstår väl att se huruvida det här kommer bli någon hit eller inte. Jag tror att den seriösa moddaren fortfarande kommer att släppa sina moddar gratis som ett sätt att bidra till mod communityn.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Detta är skit ^^. Speciellt när man behöver sådär en 20 mods blir det dyrare än att köpa spelet...

Moddare kommer fylla scenen med skit för att tjäna pengar. Ta bort moddar från nexus för att tjäna pengar i längden göra moddar till dyr dlc.