AMD Freesync för Crossfire skjuts på framtiden

Permalänk
Medlem

Återigen, konfliktbenägna användere av slag som säger Nvidia är bäst på allt och samma sida säger att G-sync är så gott som felfri. Vid varenda artikel.

En fråga till er: Är ni inte trötta på att upprepa er? Jag håller med er dock, det är sannerligen kreativt det där med teknologi. Om man ständigt enbart säger att teknik X är bäst, så kommer ni fortsätta tycka det oavsett om teknik Y kommer att bli bättre. För att om man ständigt repeterar sig själv, så blir det den nya sanningen. Och det i sig är en teknik för att inte ta till sig till det nya. Och det är snarare fanboyism att istället för att diskutera om rubriken så säger ni istället vilken motsvarighet som fungerar bättre- när alla är redan överrens om att , ja G-sync för närvarande fungerade bäst.

Om jag skaffade en 4K TV men jag vill ha Free Sync till TV:n för att stödja en öppen standard, då spelar det ingen roll för mig att G-sync är bäst. G-sync är låst, en limiterad källa. Nvidia kan närsomhelst ta mer betalt för G-sync , kanske för att motivera de behöver mer betalt för att utnyttja teknologin för 4K.

Alltså G-sync har ingen motsvarighet till vad Free Sync erbjuder, inte ens på nära håll. Free Sync är gratis. Alla tillverkare kan använda sig av den och de får använda tekniken hur de vill.
AMD får inte en enda krona av den, eftersom det ska vara en öppen standard. Det enda som kanske behövs för tekniken är just tid.

Ja som sagt, för nuvarande är G-sync förmodligen bättre. Vill man stödja en låst standard, stödja ett företag som vill ha betalt för varenda teknologisk förbättring och göra det exklusivt, så att t.e.x. AMD inte kan förbättra sina grafikkort (http://wccftech.com/nvidia-geforce-gpus-exclusive-visual-feat...) då väljer man Nvidia.

Jag behöver inte vara en AMD-fanboy för att säga kort konkret: Nvidia har aldrig velat släppa någon öppen standard. De till och med låser sina spelkontroller till bara dem som har "rätt" grafikkort!

Klart att det är synd att Free-Sync inte fungerar som det ska men samtidigt förstår jag inte denna duellen mellan AMD och Nvidia när det är tydligt att de tävlar i olika grenar. Nvidia verkar(bidrar) för exklusivitet, ATI Radeon arbetar för att gemensamt utveckla teknologin, som att Mantle bidrog till att hjälpa DirectX12 vilket Nvidia inte hjälpte på den fronten. Sen kan man diskutera det här med att AMD gör saker exklusiva, det blir ju svårt att inte göra det när Nvidia tycker att det AMD gör är värdelöst*

Då tycker jag, åtminstone för mig att det är bättre att hålla sig till ämnet istället då man föredrar det man föredrar helt enkelt!

*: Ja här är länken till uttalandet; http://www.dsogaming.com/news/nvidia-finally-officially-speak...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Snarare ca 9-10 månader, men okej då.
Dom första g-sync-skärmarna gick att köpa under senare halvan av sommaren 2014.

Oops.. du har rätt.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk

Jämförelsen mellan G-sync och Freesync nu, är som när nya MMO-spel släpps och de jämförs med World of Warcraft som det är idag. Inte hur det var när det släpptes.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Först väntade jag X månader på att Freesyncskärmarna skulle komma.
Sen väntade jag X månader på att det skulle komma en drivrutin så att Freesync fungerade.
Nu har jag väntat X månader på att det ska komma en drivrutin så att Freesync fungerar med Crossfire.

Nu får jag höra att det kommer ta ytterligare X månader till, och eftersom AMD inte ens vågar gå ut med ett datum (drivrutinen skulle ha släppts i April), så skulle jag nästan våga gissa att det inte kommer röra sig om X månader till, utan om XX månader till.

Mitt tålamod börjar tryta.

Jag har fortfarande öppet köp kvar på min BenQXL2730Z, jag funderar starkt på att nyttja det.

Det har historiskt set alltid varit både AMD och ATI's primära problem när det gäller grafikkort och det är igen fungerande företagskultur.
Det duger inte att ha den bästa hårdvaran, ja jag skulle nog påstå att AMD är mer generösa på GPGPU sidan än Nvidia men när man tittar på ett AMD kort och ett Nvidia kort från både mjukvarusidan och hårdvarusidan så börjar man undra om det värkligen är bättre att köpa ett AMD kort som kanske har lite mer ram, bredare buss, bättre DP prestanda och nåt lägre pris när man sedan konstaterar att vist Nvidia kortet på papper är sämre men mjukvaran är så mycket bättre att saker fungerar och presterar lika bra eller bättre nu madens AMD's stöd ligger lågt in i framtiden.

Nvidia har alltid sålt bra till företag just pga sitt Support då ett grafikkort är mer än bara en GPU.

AMD behöver värkligen se till att Mjukvaran matchar hårdvaran dom släpper. Jag köper aldrig hårdvara jag inte kan använda direkt ur lådan. Det är totalt meningslöst att köpa "framtida" stöd och tjänar endast till e-penis syfte i slutändan. När stöden väl kommer är skiten så gammalt och slött eller så blev valutan för pengarna så liten att man hellre kunde betalt det där extra Nvidias kort kostade tex och faktiskt kunde använda skiten 12-18 månader tidigare.

En funktion som ej finns i mjukvaran den finns helt enkelt inte då mjukvaran är lika viktig som hårdvaran. Den ena fungerar inte utan den andra.

Så ja AMD har bland dom bästa GPU:erna sett till hårdvaran och bra priser, mindre bra stöd i mjukvaran för detta och därmed får man i slutändan inte valuta för pengarna om man nu kräver det senaste funktionerna.

Man får faktiskt lite vad man betalar för och löften kostar inget (AMD) men att faktiskt ta fram teknik för en modern GPU så den kan nyttjas i praktiken det kostar och det är klart nåt Nvidia gör bättre tycker jag.

Hade gärna sett att AMD gjorde det samma men då lär dom börja kosta mer också men kan dom få lika bra stöd på bättre hårdvara så skulle det absolut leda till fler valde AMD kort i framtiden inklusive mig.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Minsc S2:

Först väntade jag X månader på att Freesyncskärmarna skulle komma.
Sen väntade jag X månader på att det skulle komma en drivrutin så att Freesync fungerade.
Nu har jag väntat X månader på att det ska komma en drivrutin så att Freesync fungerar med Crossfire.

Nu får jag höra att det kommer ta ytterligare X månader till, och eftersom AMD inte ens vågar gå ut med ett datum (drivrutinen skulle ha släppts i April), så skulle jag nästan våga gissa att det inte kommer röra sig om X månader till, utan om XX månader till.

Mitt tålamod börjar tryta.

Jag har fortfarande öppet köp kvar på min BenQXL2730Z, jag funderar starkt på att nyttja det.

Förstår verkligen varför du är besviken!
Nu hoppas jag att det inte skall behöva ta några månader, AMD representant skrev ju så här.

Citat:

After vigorous QA testing, however, it’s now clear to us that support for AMD FreeSync™ monitors on a multi-GPU system is not quite ready for release.

Vet inte hur mycket man skall lita på det men om det stämmer ligger de ju ändå ganska nära.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Det har historiskt set alltid varit både AMD och ATI's primära problem när det gäller grafikkort och det är igen fungerande företagskultur.

Man får faktiskt lite vad man betalar för och löften kostar inget (AMD) men att faktiskt ta fram teknik för en modern GPU så den kan nyttjas i praktiken det kostar och det är klart nåt Nvidia gör bättre tycker jag.

Hade gärna sett att AMD gjorde det samma men då lär dom börja kosta mer också men kan dom få lika bra stöd på bättre hårdvara så skulle det absolut leda till fler valde AMD kort i framtiden inklusive mig.

Jo om något så är AMD ganska framtidssäkra, t.e.x. 295X2 presterar bättre än Titan X och 7950/70(idag 280/x) släpptes för lite mer än tre år sedan och håller väldigt konkurrens kraftigt idag. Om man jämför med att Nvidias GTX 780 och GTX 970 så släpptes dem inom ett år med möjligtvis en marginell prestandavinst.

När DirectX12 släpps så sägs det ju gynna både Nvidia och AMD, så alltså blir det väldigt spännande när mjukvaran kommer hamna väldigt nära vad hårdvaran presterar. Kanske först då kan man se vilket grafikkort gav mest valuta per prestanda

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Swedman18:

Ja som sagt, för nuvarande är G-sync förmodligen bättre. Vill man stödja en låst standard, stödja ett företag som vill ha betalt för varenda teknologisk förbättring och göra det exklusivt, så att t.e.x. AMD inte kan förbättra sina grafikkort (http://wccftech.com/nvidia-geforce-gpus-exclusive-visual-feat...) då väljer man Nvidia.

Jag behöver inte vara en AMD-fanboy för att säga kort konkret: Nvidia har aldrig velat släppa någon öppen standard. De till och med låser sina spelkontroller till bara dem som har "rätt" grafikkort!

Och hade AMD kunnat komma undan med det så hade de gjort samma sak... vilket de försökt med, åtskilliga gånger (Mantle, TressFX, bara som två exempel). Det är väl självklart att ett företag vill tjäna så mycket pengar som möjligt? Skillnaden är att Nvidia har ett tillräckligt starkt varumärke och tillräckligt mycket pengar för att kunna göra det.

Det sagt har Nvidia faktiskt flera gånger erbjudit AMD att använda deras teknik, exempelvis erbjöd de AMD att implementera både 3DVision och PhysX för en licenskostnad om $1 per GPU, vilket får ses som en symbolisk summa. AMD sade blankt nej vilket är varför AMD fortfarande står utan ett fungerande system för hårdvaruaccelererad fysik eller stereoskopisk 3D.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Zcenicx:

Och hade AMD kunnat komma undan med det så hade de gjort samma sak... vilket de försökt med, åtskilliga gånger (Mantle, TressFX, bara som två exempel). Det är väl självklart att ett företag vill tjäna så mycket pengar som möjligt? Skillnaden är att Nvidia har ett tillräckligt starkt varumärke och tillräckligt mycket pengar för att kunna göra det.

Det sagt har Nvidia faktiskt flera gånger erbjudit AMD att använda deras teknik, exempelvis erbjöd de AMD att implementera både 3DVision och PhysX för en licenskostnad om $1 per GPU, vilket får ses som en symbolisk summa. AMD sade blankt nej vilket är varför AMD fortfarande står utan ett fungerande system för hårdvaruaccelererad fysik eller stereoskopisk 3D.

Öh..
Nej, AMD stödjer fungerande system.
Bullit fysik via OpenCL och en öppen standard för 3D.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Spiken i kistan?

Visa signatur

NES.

Permalänk
Avstängd

Mitt motto brukar va.Jag betalar hellre mer och får en fullt fungerande produkt.
Som när jag bytte mobilabbonemang från telia till glocalnet,för en del år sen.
Glocalnet va billigare men deras nät täckning var ett skämt.
Självklart hoppas jag att AMD får rätt på freesync.Det behövs mer än en aktör för att hålla nere priserna.Fast jag troligtvis aldrig kommer köpa AMD igen.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Jag får väl citera min egen text OCH läs. Så vad har AMD gjort fel med en månad gammal produkt som tog minst fem månader för nVidia att rätta till, om det är ens ordnat.

Skrivet av dahippo:

Från Augusti till December 2014 "flickering games with g-sync and sli", googla. Minnet kort för vissa med ena teamet och långt med det andra. Det andra teamet vill kanske inte ha "flickering games".

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Det har historiskt set alltid varit både AMD och ATI's primära problem när det gäller grafikkort och det är igen fungerande företagskultur.
Det duger inte att ha den bästa hårdvaran, ja jag skulle nog påstå att AMD är mer generösa på GPGPU sidan än Nvidia men när man tittar på ett AMD kort och ett Nvidia kort från både mjukvarusidan och hårdvarusidan så börjar man undra om det värkligen är bättre att köpa ett AMD kort som kanske har lite mer ram, bredare buss, bättre DP prestanda och nåt lägre pris när man sedan konstaterar att vist Nvidia kortet på papper är sämre men mjukvaran är så mycket bättre att saker fungerar och presterar lika bra eller bättre nu madens AMD's stöd ligger lågt in i framtiden.

Nvidia har alltid sålt bra till företag just pga sitt Support då ett grafikkort är mer än bara en GPU.

AMD behöver värkligen se till att Mjukvaran matchar hårdvaran dom släpper. Jag köper aldrig hårdvara jag inte kan använda direkt ur lådan. Det är totalt meningslöst att köpa "framtida" stöd och tjänar endast till e-penis syfte i slutändan. När stöden väl kommer är skiten så gammalt och slött eller så blev valutan för pengarna så liten att man hellre kunde betalt det där extra Nvidias kort kostade tex och faktiskt kunde använda skiten 12-18 månader tidigare.

En funktion som ej finns i mjukvaran den finns helt enkelt inte då mjukvaran är lika viktig som hårdvaran. Den ena fungerar inte utan den andra.

Så ja AMD har bland dom bästa GPU:erna sett till hårdvaran och bra priser, mindre bra stöd i mjukvaran för detta och därmed får man i slutändan inte valuta för pengarna om man nu kräver det senaste funktionerna.

Man får faktiskt lite vad man betalar för och löften kostar inget (AMD) men att faktiskt ta fram teknik för en modern GPU så den kan nyttjas i praktiken det kostar och det är klart nåt Nvidia gör bättre tycker jag.

Hade gärna sett att AMD gjorde det samma men då lär dom börja kosta mer också men kan dom få lika bra stöd på bättre hårdvara så skulle det absolut leda till fler valde AMD kort i framtiden inklusive mig.

AMD har många gånger varit pionjärer med sin teknik. Då krävs det tid innan alla bitar fallit på plats och fullt stöd har etablerats. Detta är det som driver utvecklingen framåt. Tack och lov finns det de som vågar ta steget och beträda nya marker.

Skrivet av dahippo:

Jag får väl citera min egen text OCH läs. Så vad har AMD gjort fel med en månad gammal produkt som tog minst fem månader för nVidia att rätta till, om det är ens ordnat.

Det intressanta är att nVidia har stora kapital att skjuta in, men att AMD inte är långt efter. Om man istället vänder på det och tittar på hur långt AMD har kommit med sin öppna teknik (som de inte tjänar ett öre på) så ska de ha en eloge för väl använda pengar.

Skrivet av Zcenicx:

Och hade AMD kunnat komma undan med det så hade de gjort samma sak... vilket de försökt med, åtskilliga gånger (Mantle, TressFX, bara som två exempel). Det är väl självklart att ett företag vill tjäna så mycket pengar som möjligt? Skillnaden är att Nvidia har ett tillräckligt starkt varumärke och tillräckligt mycket pengar för att kunna göra det.

Det sagt har Nvidia faktiskt flera gånger erbjudit AMD att använda deras teknik, exempelvis erbjöd de AMD att implementera både 3DVision och PhysX för en licenskostnad om $1 per GPU, vilket får ses som en symbolisk summa. AMD sade blankt nej vilket är varför AMD fortfarande står utan ett fungerande system för hårdvaruaccelererad fysik eller stereoskopisk 3D.

$1 är inte symboliskt när grafikkorten kostar allt från $20 till $500. Skulle man behöva göra så med fler och fler saker börjar licenskostnader snart bli en betydande andel av priset. Tacka vet jag betydelsen av öppna standarder.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Och här sitter jag med en BenQ XL2730Z och R9 290 Crossfire...kul.

Dags att gå tillbaks till Nvidia och G-sync igen då.

Skrivet av Minsc S2:

Först väntade jag X månader på att Freesyncskärmarna skulle komma.
Sen väntade jag X månader på att det skulle komma en drivrutin så att Freesync fungerade.
Nu har jag väntat X månader på att det ska komma en drivrutin så att Freesync fungerar med Crossfire.

Nu får jag höra att det kommer ta ytterligare X månader till, och eftersom AMD inte ens vågar gå ut med ett datum (drivrutinen skulle ha släppts i April), så skulle jag nästan våga gissa att det inte kommer röra sig om X månader till, utan om XX månader till.

Mitt tålamod börjar tryta.

Jag har fortfarande öppet köp kvar på min BenQXL2730Z, jag funderar starkt på att nyttja det.

Jag kan förstå det.

Hade aldrig haft samma tålamod som du.

Skrivet av tyvar1:

Känna som AMD hade lite för bråttom att lansera Freesync Hoppas dom får allting fixat inom snar framtid!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Nekhii:

AMD gör säkert en del bra saker men de två gånger jag testat AMD saker har det alltid varit problem, tacka vet jag nVidia och Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Är också den erfarenhet jag själv har.

Det sagt så är varken Intel eller Nvidia felfria.

AMD undviker jag personligen helst om det är möjligt (min egna personliga upplevelse av dom - för många andra så har säkert AMD fungerat perfekt).

Skrivet av Syhndel:

Skicka tillbaka den direkt, satsa på ett Nvidia kort och en Acer Predator XB270HU ips g-sync skärm.
Jag sitter på 3st Acer Predator XB270HU, hur fina som helst att spela på. Rekommenderar starkt!

Är verkligen en intressant skärm.

Hoppas den kommer ner i pris lite, men det lär nog de flesta av dess syncskärmar göra med tiden. Väntar hellre på att en väl fungerande produkt kommer ner lite i pris med tiden, än att direkt kasta mig på det alternativ som är billigast i dagsläget

Skrivet av Bascule666:

Freesync håller inte måttet helt klart. Alla konspirationsteorier till trots så har uppenbarligen Nvidias G-Syncmodul en viktig funktion. Har nu haft en skärm med G-Sync i nio månader och allt har fungerat utan problem. 0-144MHz support som verkligen gör en skillnad i spel (https://www.youtube.com/watch?v=VkrJU5d2RfA). Har inget emot AMD men det känns som de är desperata och att deras företag kommer att kollapsa inom kort.

Japp.

Skrivet av FredrikMH:

Man hade ju kunnat hoppats att Freesync som ett svar på Gsync skulle vara klart när det kom ut på marknaden. Men man borde kanske förstått att där fanns en risk att de valde att trycka ut det tidigare för att inte Nvidia skulle ta allt för stor del av marknaden. Tur inte AMD's 300-serie kommit för annars hade jag kanske suttit i samma båt.

Även jag hade samma förhoppning.

Skrivet av KeyPakt:

Inte förvånad. Jag har försökt köra med en mängd uppsättningar AMD kort och jämt är det drivrutinerna som strulat, mer och mer för varje generation. Riktigt surt. Tvingades till slut köpa nVidia och i efterhand känns det som de extra kronorna är värt vartenda öre. Jag kan med mina 2 gamla GTX 670 köra allt utan strul på min ASUS PG278Q med G-Sync. Men, jag håller fortfarande tummarna för att AMD ska leverera kvalitet i framtiden.

Tror att det är enda räddningen för AMD att de börjar se kvalitet som en viktig konkurrensfaktor. Inte bara att vara billigast.

Det håller inte. Användarna och köparna tröttnar och överger dem.

Skrivet av elajt_1:

AMD såg vad Nvidia hade och ville naturligtvis inte vara sämre. I detta fallet så verkar det tyvärr som att de inte tittade djupare än på ytan. Den kan löna sig att göra lite research innan man går ut med att "vi är lika bra eller något bättre". Man blir smått förundrad över att de gör så här. Släpper något som de garanterat vet inte riktigt håller hela vägen, och stoppar sedan huvudet i sanden? Det kanske ingen som märker? Man undrar ju lite vad de är för tokstollar som sitter på huvudkontoret. Tyvärr får detta mig att tappa förtroendet för AMD något.

Har personligen, tyvärr (vill gärna se att AMD kan konkurrera med Nvidia), väldigt lågt förtroende till AMD. Inte till när det gäller prestanda, men när det gäller kvalitet.

Det har verkligen inte heller blivit högre pga detta.

Skrivet av sesese:

Det vore katastrof om Nvidia inte var bättre då deras system kostar pengar: AMDs kostar inget så är du nöjd så använder du det är du missnöjd så har du fått något gratis som du inte kommer att använda. (hur klarade vi oss förut när dynamisk bilfrekvens inte fanns ??? MÅSTE VARIT KATASTROF)

Även om licensen är gratis, så är det knappast gratis för de som lagt pengar och investerat mycket i nytt grafikkort ifrån AMD och ny skärm med Freesync ifrån skärmtillverkarna (är verkligen inte heller gratis). Blir många sura 1000-lappar kastade i sjön - trots att det är "gratis".

Min generella erfarenhet (inte bara gällande datorer) är att "gratis" och "billigt" sällan är det mest lönsamma i längden.

Skrivet av Puttefnasket:

Det är bättre att inte köpa produkter som inte fungerar som dom skall.

Sant.

Många som gått på den niten och köpt produkter tex ifrån AMD. Inte alltid så enkelt att veta på förhand som slutkund.

Dock borde tillverkare skämmas som släpper produkter som inte är färdigutvecklade och fungerande.

Men samtidigt skall påpekas att AMD inte är ensamma om detta (se Samsung och Seagate när det gäller diskar). Även Nvidia och Intel har gjort sina missar genom tiderna. Det skall vi inte glömma bort.

Tyvärr är det dock kanske lite vanligare när det gäller AMD än andra tillverkare.

Skrivet av pa1983:

Det har historiskt set alltid varit både AMD och ATI's primära problem när det gäller grafikkort och det är igen fungerande företagskultur.
Det duger inte att ha den bästa hårdvaran, ja jag skulle nog påstå att AMD är mer generösa på GPGPU sidan än Nvidia men när man tittar på ett AMD kort och ett Nvidia kort från både mjukvarusidan och hårdvarusidan så börjar man undra om det värkligen är bättre att köpa ett AMD kort som kanske har lite mer ram, bredare buss, bättre DP prestanda och nåt lägre pris när man sedan konstaterar att vist Nvidia kortet på papper är sämre men mjukvaran är så mycket bättre att saker fungerar och presterar lika bra eller bättre nu madens AMD's stöd ligger lågt in i framtiden.

Nvidia har alltid sålt bra till företag just pga sitt Support då ett grafikkort är mer än bara en GPU.

AMD behöver värkligen se till att Mjukvaran matchar hårdvaran dom släpper. Jag köper aldrig hårdvara jag inte kan använda direkt ur lådan. Det är totalt meningslöst att köpa "framtida" stöd och tjänar endast till e-penis syfte i slutändan. När stöden väl kommer är skiten så gammalt och slött eller så blev valutan för pengarna så liten att man hellre kunde betalt det där extra Nvidias kort kostade tex och faktiskt kunde använda skiten 12-18 månader tidigare.

En funktion som ej finns i mjukvaran den finns helt enkelt inte då mjukvaran är lika viktig som hårdvaran. Den ena fungerar inte utan den andra.

Så ja AMD har bland dom bästa GPU:erna sett till hårdvaran och bra priser, mindre bra stöd i mjukvaran för detta och därmed får man i slutändan inte valuta för pengarna om man nu kräver det senaste funktionerna.

Man får faktiskt lite vad man betalar för och löften kostar inget (AMD) men att faktiskt ta fram teknik för en modern GPU så den kan nyttjas i praktiken det kostar och det är klart nåt Nvidia gör bättre tycker jag.

Hade gärna sett att AMD gjorde det samma men då lär dom börja kosta mer också men kan dom få lika bra stöd på bättre hårdvara så skulle det absolut leda till fler valde AMD kort i framtiden inklusive mig.

Instämmer.

Skrivet av Mange43:

Mitt motto brukar va.Jag betalar hellre mer och får en fullt fungerande produkt.
Som när jag bytte mobilabbonemang från telia till glocalnet,för en del år sen.
Glocalnet va billigare men deras nät täckning var ett skämt.
Självklart hoppas jag att AMD får rätt på freesync.Det behövs mer än en aktör för att hålla nere priserna.Fast jag troligtvis aldrig kommer köpa AMD igen.

Kvalitet kostar pengar.

Så enkelt är det.

Något att tänka på för alla som klagar på Nvidia med argumentet att AMD säljer billigare prylar. Är hjärtligt trött på den typen av argument. Betalar hellre lite mer för att få saker som fungerar.

Däremot hoppas jag ändå på fungerande lösningar med Adaptive sync i längden. Detta då jag tycker det är lite tråkigt att köpa in sig i skärmar med teknik som bara funkar emot en tillverkares kort.

Men får de inte ordning på det inom den närmaste tiden så är jag tacksam för att G.sync finns som ett fungerande alternativ.

Trots allt, så är det bättre med en låst och lite dyrare standard som fungerar, än med en öppen/licensfri som inte gör det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

AMD har många gånger varit pionjärer med sin teknik. Då krävs det tid innan alla bitar fallit på plats och fullt stöd har etablerats. Detta är det som driver utvecklingen framåt. Tack och lov finns det de som vågar ta steget och beträda nya marker.

Det intressanta är att nVidia har stora kapital att skjuta in, men att AMD inte är långt efter. Om man istället vänder på det och tittar på hur långt AMD har kommit med sin öppna teknik (som de inte tjänar ett öre på) så ska de ha en eloge för väl använda pengar.

$1 är inte symboliskt när grafikkorten kostar allt från $20 till $500. Skulle man behöva göra så med fler och fler saker börjar licenskostnader snart bli en betydande andel av priset. Tacka vet jag betydelsen av öppna standarder.

Jag har kört AMD i 15 år, från K6-2 upp till dubbla opteron och senare vanliga AM3 system. Har 4st liggandes för 2 vägs system och kör ett AM3 system här med och finns nåt mer liggandes.
Pris, prestanda och funktionalitet var oslagbart på den tiden. Tyvärr inte så längre.

Medveten om vad AMD gjort bra och dåligt. Men det är LITE skillnad på en x86 CPU, om man lyckas krävs inte värst mycket i mjukvaruväg och speciellt inte för när sådant som SMT inte var vanligt för.
Men en GPU eller GPGPU kräver avsevärt mycket mer stöd i mjukvaran för att vara till någon som helst nytta.
AMD var totalt urkassa på chipset för också. Dom tog ofta fram något för att etablera plattformen men med tex första generationens opteron föll valet ofta på VIA eller Nforce PRO för flervägsystem då AMD's chipset generellt sett var rätt buggiga tex var USB 2.0 helt trasigt och icke fungerande.
AMD etablerade sig sedan igen på chipset marknaden, kör själv ett system med 785G och har ett till liggandes. Nu planerar dom åter IGEN att låta andra hantera det dock med någon form av samarbete. Undrar jag om det kan bli samma gröt igen för jag ser inte det som nåt positivt utan bara ytterligare hur AMD försöker spara pengar pga att dom blöder.

Grejen är den att det spelar mindre roll att AMD gjorde K7 och K8 som smiskade allt intel hade, dom har inte det övertaget lägre och faktum är att dom inte innoverat sedan K8 över huvud taget, K10 var helt OK men inte lägre bättre än intel och på GPU sidan har dom klart förbättrat sig jämfört med hur ATI hanterade drivrutiner och mjukvara vilket var en ren soppa.

G-sync må kosta mer MEN det fans först och det fungerar med SLI och det har rätt hårda krav så användaren vet vad den får jämfört med Freesync som varierar mycket mer från skärm till skärm tex.
Samma sak kan sägas om mycket.
Folk ratar nvidia för att skapa proprietära system som CUDA men dom stödjer OpenCL, Direct Compute osv men faktum är att när Nvidia lanserade sina försa Tesla kort så var varken OpenCL eller Direct Compute redo och Nvidia visste att igen köper skiten speciellt inte företag om man inte kan bruka produkten så att lansera korten med CUDA som utvecklades in house var vettigt ur marknadsperspektiv så det är igen slump att deras Tesla kort hittar in i tex superdatorer och liknande.

Som sagt AMD har länge haft bra GPU:er det är inte problemet, deras problem är och har alltid varit att dom sålt hårdvara.
AMD började sälja olika logiska kretsar, register senare ram på 70 talet och sedan flash minnen. Sedan började dom konkurrerar med intel på x86 marknaden och gjorde processorer som utnyttjade samma buss och sockel som intel.
AMD designade och tillverkade chip inte mjukvara och tyvärr har det alltid varit deras problem då dom inte klarat av att varken markandsföra sig bra historiskt sett eller stödja sina produkter med mjukvara för att maximera nyttan användaren kunde få ut av produkten.
Dom har bättrat sig stort men dom behöver bättra sig än mer.
Man kan inte lita på att andra ska stödja ens produkter om man vill ha direkt marknadsgenomslag vid lansering utan man måste backa upp produkten med bra mjukvara och support från början och ta den biten lika seriöst som hårdvaran när man itne lägre säljer kretsar som kan stoppas i en sockel där andra tillverkares chip också fungerar och förlita sig på att nån annan gjort jobbet redan.

AMD verkar ha svårt för den biten, precis som dom hade svårt med att ta fram bra chipset på K7 och K8 tiden då VIA och Nforce var vanliga val istället och dom hade svårt att få fram bra drivrutiner i flera år efter ATI förvärvet och så kan det inte vara.
Faktum är att AMD's aktier sjunk som en sten vid ATI förvärvet, dom hade redan problem med att stödja produkterna dom hade sedan köpa ATI och dessutom i princip göra sig av med kompetent folk på CPU sidan var inget smart drag.

Man kan inte sälja CPU:er utan bra chipset, inte heller grafikkort utan bra drivrutiner för det ena fungerar inte utan det andra.

Samma problem med APU:erna. Bäst IGP på marknaden, kan inte säga samma sak om CPU:n. Man måste vara tillräckligt bra på alla fronter för att folk ska tycka att fördelarna utväger nackdelarna jämfört med konkurrenterna och så verkar inte vara fallet för AMD just nu.

Intel lanserar alltid nya chipset med en ny generation CPU:er, Nvidia har alltid varit snabba med att stödja nya tekniker i sina nya grafikkort och det är vad AMD måste göra med för att framstå som mer attraktiva.

Säger inte det för att jag ogillar AMD, tvärt om då jag körde AMD cpu:er i 10 år utan uppehåll till 95% och anledningen var att fördelarna utvägde nackdelarna, processorerna var snabbast, billiga och chipset fans att köpa om dock 3:e parts men det var två fördelar och en nackdel. Numera är det ofta tvärt om jämfört med konkurrenterna.

Själv hoppas jag Zen blir lyckad för nästa CPU för mig blir 8 kärnor och hoppas då på en Zen får bra pris/prestanda så bara hoppas på bra chipset till den så det blir lite konkurrens sedan kan man ju hoppas AMD fläskar på med ännu bättre drivrutiner för 300 serien nu på alla OS inklusive Linux sedan hoppas jag verkligen dom fortsätter göra chipset inhouse och inte lägger ut den skiten på 3:e part.

Dessutom kör jag själv linux så helt för öppna standarder, men tyvärr öppet hjälper föga om det är sämre eller ej fungerar/finns stöd.

Och det är helt okej att vara en människa av principer men man sak inte lura sig själv till osanningar bara för att man håller vid principer. Gillar man öppna standarder eller lägre priser då kör man på det sedan om man får avstå från vissa saker då får man leva med det och även orsaken till att man får avstå från detta och inte försköna det med ett lager socker.

Permalänk
Hjälpsam

Tråkigt som sagt att Freesync ännu inte har CF, men om man köper singelkort i dag och är ute efter en skärm som klarar G-Sync eller Freesync, får man punga ut med runt 1500kr mer för ett system med Nvidia.
Har man en fast budget, kan valet stå mellan en skärm som stödjer G-Sync och ett GTX750Ti eller Freesync och ett R9 290x.

Om ett par månader kommer antagligen barnsjukdomarna vara borta och de flesta skärmarna stödja Freesync, då blir valet ännu enklare.
Och ändå ser man här i tråden hur många dömer ut tekniken gång på gång.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tråkigt som sagt att Freesync ännu inte har CF, men om man köper singelkort i dag och är ute efter en skärm som klarar G-Sync eller Freesync, får man punga ut med runt 1500kr mer för ett system med Nvidia.
Har man en fast budget, kan valet stå mellan en skärm som stödjer G-Sync och ett GTX750Ti eller Freesync och ett R9 290x.

Om ett par månader kommer antagligen barnsjukdomarna vara borta och de flesta skärmarna stödja Freesync, då blir valet ännu enklare.
Och ändå ser man här i tråden hur många dömer ut tekniken gång på gång.

Jag tar dig på orden och återkommer om ett par månader, så får vi se om du har rätt i detta. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jag har kört AMD i 15 år, från K6-2 upp till dubbla opteron och senare vanliga AM3 system. Har 4st liggandes för 2 vägs system och kör ett AM3 system här med och finns nåt mer liggandes.
Pris, prestanda och funktionalitet var oslagbart på den tiden. Tyvärr inte så längre.

Medveten om vad AMD gjort bra och dåligt. Men det är LITE skillnad på en x86 CPU, om man lyckas krävs inte värst mycket i mjukvaruväg och speciellt inte för när sådant som SMT inte var vanligt för.
Men en GPU eller GPGPU kräver avsevärt mycket mer stöd i mjukvaran för att vara till någon som helst nytta.
AMD var totalt urkassa på chipset för också. Dom tog ofta fram något för att etablera plattformen men med tex första generationens opteron föll valet ofta på VIA eller Nforce PRO för flervägsystem då AMD's chipset generellt sett var rätt buggiga tex var USB 2.0 helt trasigt och icke fungerande.
AMD etablerade sig sedan igen på chipset marknaden, kör själv ett system med 785G och har ett till liggandes. Nu planerar dom åter IGEN att låta andra hantera det dock med någon form av samarbete. Undrar jag om det kan bli samma gröt igen för jag ser inte det som nåt positivt utan bara ytterligare hur AMD försöker spara pengar pga att dom blöder.

Grejen är den att det spelar mindre roll att AMD gjorde K7 och K8 som smiskade allt intel hade, dom har inte det övertaget lägre och faktum är att dom inte innoverat sedan K8 över huvud taget, K10 var helt OK men inte lägre bättre än intel och på GPU sidan har dom klart förbättrat sig jämfört med hur ATI hanterade drivrutiner och mjukvara vilket var en ren soppa.

G-sync må kosta mer MEN det fans först och det fungerar med SLI och det har rätt hårda krav så användaren vet vad den får jämfört med Freesync som varierar mycket mer från skärm till skärm tex.
Samma sak kan sägas om mycket.
Folk ratar nvidia för att skapa proprietära system som CUDA men dom stödjer OpenCL, Direct Compute osv men faktum är att när Nvidia lanserade sina försa Tesla kort så var varken OpenCL eller Direct Compute redo och Nvidia visste att igen köper skiten speciellt inte företag om man inte kan bruka produkten så att lansera korten med CUDA som utvecklades in house var vettigt ur marknadsperspektiv så det är igen slump att deras Tesla kort hittar in i tex superdatorer och liknande.

Som sagt AMD har länge haft bra GPU:er det är inte problemet, deras problem är och har alltid varit att dom sålt hårdvara.
AMD började sälja olika logiska kretsar, register senare ram på 70 talet och sedan flash minnen. Sedan började dom konkurrerar med intel på x86 marknaden och gjorde processorer som utnyttjade samma buss och sockel som intel.
AMD designade och tillverkade chip inte mjukvara och tyvärr har det alltid varit deras problem då dom inte klarat av att varken markandsföra sig bra historiskt sett eller stödja sina produkter med mjukvara för att maximera nyttan användaren kunde få ut av produkten.
Dom har bättrat sig stort men dom behöver bättra sig än mer.
Man kan inte lita på att andra ska stödja ens produkter om man vill ha direkt marknadsgenomslag vid lansering utan man måste backa upp produkten med bra mjukvara och support från början och ta den biten lika seriöst som hårdvaran när man itne lägre säljer kretsar som kan stoppas i en sockel där andra tillverkares chip också fungerar och förlita sig på att nån annan gjort jobbet redan.

AMD verkar ha svårt för den biten, precis som dom hade svårt med att ta fram bra chipset på K7 och K8 tiden då VIA och Nforce var vanliga val istället och dom hade svårt att få fram bra drivrutiner i flera år efter ATI förvärvet och så kan det inte vara.
Faktum är att AMD's aktier sjunk som en sten vid ATI förvärvet, dom hade redan problem med att stödja produkterna dom hade sedan köpa ATI och dessutom i princip göra sig av med kompetent folk på CPU sidan var inget smart drag.

Man kan inte sälja CPU:er utan bra chipset, inte heller grafikkort utan bra drivrutiner för det ena fungerar inte utan det andra.

Samma problem med APU:erna. Bäst IGP på marknaden, kan inte säga samma sak om CPU:n. Man måste vara tillräckligt bra på alla fronter för att folk ska tycka att fördelarna utväger nackdelarna jämfört med konkurrenterna och så verkar inte vara fallet för AMD just nu.

Intel lanserar alltid nya chipset med en ny generation CPU:er, Nvidia har alltid varit snabba med att stödja nya tekniker i sina nya grafikkort och det är vad AMD måste göra med för att framstå som mer attraktiva.

Säger inte det för att jag ogillar AMD, tvärt om då jag körde AMD cpu:er i 10 år utan uppehåll till 95% och anledningen var att fördelarna utvägde nackdelarna, processorerna var snabbast, billiga och chipset fans att köpa om dock 3:e parts men det var två fördelar och en nackdel. Numera är det ofta tvärt om jämfört med konkurrenterna.

Själv hoppas jag Zen blir lyckad för nästa CPU för mig blir 8 kärnor och hoppas då på en Zen får bra pris/prestanda så bara hoppas på bra chipset till den så det blir lite konkurrens sedan kan man ju hoppas AMD fläskar på med ännu bättre drivrutiner för 300 serien nu på alla OS inklusive Linux sedan hoppas jag verkligen dom fortsätter göra chipset inhouse och inte lägger ut den skiten på 3:e part.

Dessutom kör jag själv linux så helt för öppna standarder, men tyvärr öppet hjälper föga om det är sämre eller ej fungerar/finns stöd.

Och det är helt okej att vara en människa av principer men man sak inte lura sig själv till osanningar bara för att man håller vid principer. Gillar man öppna standarder eller lägre priser då kör man på det sedan om man får avstå från vissa saker då får man leva med det och även orsaken till att man får avstå från detta och inte försköna det med ett lager socker.

Dold text

Fan vad skönt Gött att du klampa in och städade här Håller helt med. Men en sak är faktiskt att AMD har bättre drivers än intel för IGP, men precis som du nämner så är cpu:n oftast viktigare än gpu. Än är det inte helt okej spel prestanda i inbyggda kretsar (bortsett från enklare spel går att nå 60FPS på amds APU:er då). Grafikkorten från amd har helt okej drivers, men drabbas tyvärr av barnsjukdomar första månaderna. 6000 serien hade rätt elak flash bugg som tog AMD ett tag att få bukt med dock (som även kom med i 7000 om jag inte mins fel, men då löste dom det fort eller om det var 7000 och följde med 200 som löste rätt snart efter släpp).

7970 är än idag ett grymt bra kort, även drivers är riktigt bra (menar även 280x), en flera år gammal krets hållit så här länge är faktiskt imponerande.

Får hoppas AMD med nya omega kan även få 300 serien att få hyfsat buggfri launch. Sen kör AMD helt öppna drivers till linux (som man själv kan fixa i), men tyvärr blir det ju inte så bra i praktiken. Får hoppas AMD släpper en bra till linux som är stabil i alla fall (en bra grund i fall dom kommer fortsätta köra öppet som andra kan knåpa med).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Jag tar dig på orden och återkommer om ett par månader, så får vi se om du har rätt i detta. 😊

Får hoppas det i alla fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Puttefnasket:

Jag tar dig på orden och återkommer om ett par månader, så får vi se om du har rätt i detta. 😊

Skrivet av Broken-arrow:

Får hoppas det i alla fall.

Lägg märke till att jag skrev troligtvis, eftersom jag inte är någon spåtant kan jag ju inte lova någonting.
Men jag tror och tycker att det verkar rimligt, när väl tillverkarna räknat ut hur de skall göra, finns det ingen anledning till att inte köra Freesync fullt ut.
Den dagen, en vanlig användare, kan köpa en skärm med freesync för runt 2000 kr, det är då det blir riktigt intressant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Tråkigt som sagt att Freesync ännu inte har CF, men om man köper singelkort i dag och är ute efter en skärm som klarar G-Sync eller Freesync, får man punga ut med runt 1500kr mer för ett system med Nvidia.
Har man en fast budget, kan valet stå mellan en skärm som stödjer G-Sync och ett GTX750Ti eller Freesync och ett R9 290x.

Om ett par månader kommer antagligen barnsjukdomarna vara borta och de flesta skärmarna stödja Freesync, då blir valet ännu enklare.
Och ändå ser man här i tråden hur många dömer ut tekniken gång på gång.

Jag tror G-sync alltid kommer vara bättre

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av blue eyed devil:

Jag tror G-sync alltid kommer vara bättre

Och jag tror att G-Sync alltid kommer vara dyrare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Och jag tror att G-Sync alltid kommer vara dyrare.

Och det är väl AMDs räddning att nVidias lösningar är dyrare, eller?

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anCOOL:

Och det är väl AMDs räddning att nVidias lösningar är dyrare, eller?

I det här fallet kan det ha mycket stor betydelse. I.o.m. att Freesync är helt gratis kommer förmodligen scalertillverkarna att ha stöd för det i varenda scaler. Och om varenda scaler har stöd för det, kommer varenda skärm ha stöd för det. Kanske kommer inte alla vara Freesync-certifierade, men likväl så kommer de stödja Adaptive Sync -- en öppen standard som AMD Freesync bygger på; och därmed fungera med Freesync.

Skärmtillverkarna har i.o.f.s ingen anledning att inte Freesync-certifera sina skärmar; vilken tillverkare tackar nej till gratis mervärde?

På grund av ovanstående så kommer Freesync förmodligen "vinna". Kanske kommer G-sync vara kvar som ett premiumalternativ. De flesta köper nog skärmar för 1000-4000, och där kommer förmodligen Freesync-skärmarna ha betydligt bättre egenskaper i övrigt i.o.m. kostnaden för G-sync-modulen. För att dra ett exempel: För 1500 kronor får du kanske en billigare 1080p IPS skärm. För 1500 kronor till (vilket verkar vara ungefär vad G-sync-modulen lägger på; detta priset kanske Nvidia kan pressa) får du en premium 1440p IPS. Då kan du alltså välja på en G-sync-skärm för 3000 med 1080p och en Freesync-skärm med 1440p. Enkelt val, även om G-sync fortsatt skulle vara lite bättre (dock lär avståndet gissningsvis minska).

Nvidia kommer nog förr eller senare bli tvungna att stödja Adaptive Sync/Freesync. Jag undrar om de hinner dra in utvecklingskostnaderna för G-sync innan det händer.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Inget är gratis. Freesync är licensfritt men det är aldrig "gratis" att implementera något och tillverkarna ger inte bort en funktion utan att lägga till en prishöjning både för att täcka omkostnader men även öka vinstmarginalen på en mer premium orienterad produkt. Billigare är det men inte gratis.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av pa1983:

Inget är gratis. Freesync är licensfritt men det är aldrig "gratis" att implementera något och tillverkarna ger inte bort en funktion utan att lägga till en prishöjning både för att täcka omkostnader men även öka vinstmarginalen på en mer premium orienterad produkt. Billigare är det men inte gratis.

När de vål utvecklat tekniken är merkostnaden väldigt låg, lite annan logik och programvara, nästan gratis.
En och annan kommer säkert försöka ta ut extra och reservera det för sina premiumprodukter, problemet med att göra detta är andra kommer välja att ha med Freesync även i sitt enklare urval.
Om Asus väljer att inte ha freesync i sin skärm för 2000 kr men Samsung gör det, tvingas även Asus införa funktionen eller tappa försäljning.
Sony-Ericsson försökte reservera Blåtand och sync til sina dyra telefoner, det fungerade inget vidare när man kunde köpa en Samsung för 600kr som klarade biffen i stället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Jag tror G-sync alltid kommer vara bättre

Tror gör man i kyrkan, men för att svara på ditt påstående, ja sannolikheten är stor att så blir det men vi vet inte!

Men både betamax/video2000 var bättre system än VHS, ändå dominerade VHS marknaden!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Inget är gratis. Freesync är licensfritt men det är aldrig "gratis" att implementera något och tillverkarna ger inte bort en funktion utan att lägga till en prishöjning både för att täcka omkostnader men även öka vinstmarginalen på en mer premium orienterad produkt. Billigare är det men inte gratis.

VESA är en standard som alla skärm tillverkare använder och nu när Freesync är med i den standaden så kommer alla nya skärmar ha det. Sedan så kommer det säkert att funka mer eller mindre bra på olika skärmar.

Fresync är en produkt som varje skärm tillverkare kan vidareutveckla själva. Och den som lyckas bäst kommer att få sälja flest skärmar till oss då vi är kräsna konsumenter.

Nvidas system äger Nvidia så alla skärmar med deras system kommer bara vara så bra som Nvidia gör dom till (ingen konkurrens = kommer att bli sämre än Freesync. G-sync = Trabant engång utvecklad sedan ingen mer utveckling så funkar det i en stängd marknad )

Men alla som kräver minst 100Hz vad ska ni med denna funktionen till??? Detta är till för de system som droppar till 40Hz eller lägre det är där man har nyttan av denna funktionen.

System med flera grafikkort behöver inte ens denna funktionen då dessa system ändå kommer att ligga +60Hz eller långt högre som lägsta nivå.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Men alla som kräver minst 100Hz vad ska ni med denna funktionen till??? Detta är till för de system som droppar till 40Hz eller lägre det är där man har nyttan av denna funktionen.

System med flera grafikkort behöver inte ens denna funktionen då dessa system ändå kommer att ligga +60Hz eller långt högre som lägsta nivå.

Av egen erfarenhet kan jag berätta att screentearing syns även vid 60-144 Hz.
Det är dock mer framträdande i vissa speltitlar än i andra.

Freesync/G-sync (jag har testat båda) ger också ett allmänt bättre flyt när man spelar, trots att FPS:en är densamma som den hade varit utan Free/G-sync.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Ja men det spelar igen roll. Vem betalar personerna som utvecklar VESA standarden? Tror du dom sitter där gratis utan lön dagar i ända med efter en högskoleutbilding och jobbar gratis för du ska kunna spela spel med flyt? Vem betalar designen och utveckligen av chipen som ska klara Freesync i skärmarna?
Vem betalar utvecklarna av dirvrutinerna för ditt AMD grafikkort som ska klara Freesync?
Jo det gör slutkunderna, alltså DU!

Fatta att världen fungerar så. Licensfritt kan det vara men INGET är gratis utan det kan kosta olika mycket.
Skillnaden är att Nvidia vill ha en licensavgift för G-Sync, det betyder inte att Freesync är gratis, bara att det är en mindre sak pengar ska gå till från slutkund, du betlar fortfarande för all utveckling och framställning av tekniken!

Freesync är inte obligatorisk del av Displayport så det är inte någon garanti att det per automatik hittar in.

Freesync och G-sync fungerar på alla system inklusive högpresterande då Vsync har ganska märkbara nackdelar när FPS:en sjunker om än lite. Om inte annat så tillåter G-Sync och Freesync att jämna ut frame times vilket Vsync har problem med där det i princip får halvera FPS:en för att bibehålla någon form av flyt vilket lätt leder till FPS på 30.

Tror folk här på Sewc får vakna upp och inse att INGET är gratis inte ens det som det står Gratis på för det är ALLTID någon som får betala i slutändan.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av pa1983:

Ja men det spelar igen roll. Vem betalar personerna som utvecklar VESA standarden? Tror du dom sitter där gratis utan lön dagar i ända med efter en högskoleutbilding och jobbar gratis för du ska kunna spela spel med flyt? Vem betalar designen och utveckligen av chipen som ska klara Freesync i skärmarna?
Vem betalar utvecklarna av dirvrutinerna för ditt AMD grafikkort som ska klara Freesync?
Jo det gör slutkunderna, alltså DU!

Fatta att världen fungerar så. Licensfritt kan det vara men INGET är gratis utan det kan kosta olika mycket.
Skillnaden är att Nvidia vill ha en licensavgift för G-Sync, det betyder inte att Freesync är gratis, bara att det är en mindre sak pengar ska gå till från slutkund, du betlar fortfarande för all utveckling och framställning av tekniken!

Freesync är inte obligatorisk del av Displayport så det är inte någon garanti att det per automatik hittar in.

Freesync och G-sync fungerar på alla system inklusive högpresterande då Vsync har ganska märkbara nackdelar när FPS:en sjunker om än lite. Om inte annat så tillåter G-Sync och Freesync att jämna ut frame times vilket Vsync har problem med där det i princip får halvera FPS:en för att bibehålla någon form av flyt vilket lätt leder till FPS på 30.

Tror folk här på Sewc får vakna upp och inse att INGET är gratis inte ens det som det står Gratis på för det är ALLTID någon som får betala i slutändan.

Naturligtvis är inget gratis!
Men se hur det är i dag, redan nu kostar Freesync mycket mindre än G-sync, om några månader kommer utvecklingen ha betalt sig , då sjunker priset ännu mer.
Samma argument du har om freesync gäller även alla andra standarder, vem betalar dom?
Svaret är att de redan har betalt sig, det kommer snart även gälla freesync.

Orsaken till att freesync är så pass mycket billigare är att det inte innebär någon extra hårdvara, enbart modifiering av befintlig och att man slipper betala licenskostnader till Nvidia.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |