AMD Freesync för Crossfire skjuts på framtiden

Permalänk
Medlem

Freesync håller inte måttet helt klart. Alla konspirationsteorier till trots så har uppenbarligen Nvidias G-Syncmodul en viktig funktion. Har nu haft en skärm med G-Sync i nio månader och allt har fungerat utan problem. 0-144MHz support som verkligen gör en skillnad i spel (https://www.youtube.com/watch?v=VkrJU5d2RfA). Har inget emot AMD men det känns som de är desperata och att deras företag kommer att kollapsa inom kort.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Släpp inte en teknik som inte fungerar som det ska.

Det är bättre att inte köpa produkter som inte fungerar som dom skall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Det är bättre att inte köpa produkter som inte fungerar som dom skall.

Precis, men det kan vara svårt att veta vilka produkter som inte fungerar som dom skall.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av grahnen:

Nej asus gör bra prylar men rog swift var inget bra för mig. Men jag hade önskat att den varit det. 7 skärmar på 6månader är en reklamation var 20dag i snitt men så var det inte i praktiken. jag kan inte säga mer än att jag ville att det skulle funka. Att du tycker jag är en rättshaverist för det det får stå för dig. Om hon vill prata med mig eller inte vet jag inte, troligen inte då jag är en jobbig kund. Det jag menar med lockt på är att hon aktivt valt att inte besvara alla andra som kommenterat att de har problem. Men jag ska inte ta upp det fler gånger. Det är juh liksom för att hjälpa andra.

På vilket sätt har ditt närmast förföljesebeteende av Asus ROG Swift hjälpt andra?

§1.1
Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Dock mellan 30/40 FPS enligt Thomas är låg FPS alltid låg FPS, så skillnaden är inte så stor.

FPS är ju aldrig konstant i samma värde när det går så lågt om man inte gjort någon felaktigt inställning. Om min FPS normalt sätt ligger runt 50 i ett spel som Skyrim och det då och då dipper ner till 37 FPS, varför vill jag då få det sämsta ur två världar med låg FPS och ingen Freesync?

Ju lägre FPS du har, ju snabbare vill du få ut bilden när den är färdiggenererad. En 144Hz-skärm med avstängd Freesync under 40 FPS kommer relativt snabbt ändå att byta upp bilden. Men om du har en 60Hz-skärm med Freesync så kanske du hade behövt vänta nästan dubbelt så lång tid innan bilden uppdateras bara för att Freesync är avstängt. Så att det inte spelar någon roll om Freesync fungerar under 40 FPS vill jag tydligt markera som ren BS.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Man hade ju kunnat hoppats att Freesync som ett svar på Gsync skulle vara klart när det kom ut på marknaden. Men man borde kanske förstått att där fanns en risk att de valde att trycka ut det tidigare för att inte Nvidia skulle ta allt för stor del av marknaden. Tur inte AMD's 300-serie kommit för annars hade jag kanske suttit i samma båt.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

FPS är ju aldrig konstant i samma värde när det går så lågt om man inte gjort någon felaktigt inställning. Om min FPS normalt sätt ligger runt 50 i ett spel som Skyrim och det då och då dipper ner till 37 FPS, varför vill jag då få det sämsta ur två världar med låg FPS och ingen Freesync?

Ju lägre FPS du har, ju snabbare vill du få ut bilden när den är färdiggenererad. En 144Hz-skärm med avstängd Freesync under 40 FPS kommer relativt snabbt ändå att byta upp bilden. Men om du har en 60Hz-skärm med Freesync så kanske du hade behövt vänta nästan dubbelt så lång tid innan bilden uppdateras bara för att Freesync är avstängt. Så att det inte spelar någon roll om Freesync fungerar under 40 FPS vill jag tydligt markera som ren BS.

Jo, just 60Hz bör skärmen ha bättre marginaler helt klart, klarar den upp till 144Hz så gör det ju inte mycket om man siktar på 60/80fps (som exempel):)

Jag i Bf 3 ligger strax över 60 FPS (upp till 70 på high om jag inte har fel)och så klart lägre om det händer mycket på samma gång.

Sync är ju bara en extra funktion, så generellt håller man sig över 100FPs så minskar nyttan av sync. Så att inte köpa 300 serien bara för just sync är lite fel, just för Nvidia inte är sena med att lägga sig allt ifrån 500 till 1000 även 2000 kr högre än AMD´s motsvarande kort. Enligt mig så fungerar inte konkurrensen på grafikkortsmarknaden längre. Dessutom har ju Nvidia börjat bli rejält maktgalna och giriga speciellt på senare år.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Fire_Ice:

Freesync
* Ingen overdrive
* Fungerar inte med crossfire
* Fungerar inte under 40 fps, då man annars märker störst skillnad med variabel uppdateringsfrekvens

(Gäller dagens implementation av Freesync)

  • Med overdrive.

  • Fungerar ännu inte med CF.

  • Fungerar ned till 9 Hz (*).

(*)

Citat:

Q: What is the supported range of refresh rates with FreeSync and DisplayPort™ Adaptive-Sync?
A: AMD Radeon™ graphics cards will support a wide variety of dynamic refresh ranges with Project FreeSync. Using DisplayPort™ Adaptive-Sync, the graphics card can detect and set an appropriate maximum and minimum refresh rate based on the capabilities reported by the display. Potential ranges include 36-240Hz, 21-144Hz, 17-120Hz and 9-60Hz.

http://www.vrworld.com/2014/05/12/vesa-adds-adaptive-sync-dis...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Freesync är troligtvis något som kommer växa med förbättrat samarbete mellan AMD och tillverkare eftersom det är en fri standard.

Permalänk
Medlem

Inte förvånad. Jag har försökt köra med en mängd uppsättningar AMD kort och jämt är det drivrutinerna som strulat, mer och mer för varje generation. Riktigt surt. Tvingades till slut köpa nVidia och i efterhand känns det som de extra kronorna är värt vartenda öre. Jag kan med mina 2 gamla GTX 670 köra allt utan strul på min ASUS PG278Q med G-Sync. Men, jag håller fortfarande tummarna för att AMD ska leverera kvalitet i framtiden.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Freesync är troligtvis något som kommer växa med förbättrat samarbete mellan AMD och tillverkare eftersom det är en fri standard.

Fint att du spekulerar

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyPakt:

Fint att du spekulerar

Svårt att spekulera när något är så nytt. När det gäller fria standarder så är det något som måste få tid att växa. Nvidia har hårdare krav med Gsync vilket de bör ha eftersom det inte är fritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyPakt:

Inte förvånad. Jag har försökt köra med en mängd uppsättningar AMD kort och jämt är det drivrutinerna som strulat, mer och mer för varje generation. Riktigt surt. Tvingades till slut köpa nVidia och i efterhand känns det som de extra kronorna är värt vartenda öre. Jag kan med mina 2 gamla GTX 670 köra allt utan strul på min ASUS PG278Q med G-Sync. Men, jag håller fortfarande tummarna för att AMD ska leverera kvalitet i framtiden.

Mitt 5770 levererar i alla fall Två polare har 7970 och det fungerar bra. Nya omega drivrutinen ska vist vara grymt bra tydligen. Men precis som du köpte jag 670, vågade inte chansa efter alla rapporter på drivers (köpte ändå på hösten och flesta buggarna var lösta). Men var grymt osäker. Men 670 var inte billigt om man jämför mot 7970 som låg på samma pris men presterade lika bra/bättre än 680.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyPakt:

Fint att du spekulerar

Enligt vissa spekulerar jag fritt med eller snarare för osanning. När jag hävdar att gen 2 av scaler kommer troligen vara bättre. Lyssna på fredagspanelen som kom idag.

Verkar som det är scaler som är boven på asus skärmen att den bara har 90/35. Även i fredagspanelen tog dom upp att det kan behövas ny gen av scaler.

Även tagits upp att skärmarna har stressats ut. Brukar vara med mycket nytt att det behöver mogna ett tag eller att det behövs nya delar (som kommer endast vid nästa gång nya skärmar släpps).

Jag skulle hävda att vi behöver vänta, inte kritisera så ny teknik, tänk på AMD inte har en enorm budget att jobba på heller.
Alla ska ju ha allt så fort idag, bättre dom gör det ordentligt än en halvfärdig produkt på marknaden. Men det var kul att flera oberoende fresync tester kommit ut, som bevisar att tekniken fungerar (nu är det barnsjukdomarna kvar då). Nvidia påstod ju att tekniken inte existerade och det var ju helt fel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av KeyPakt:

Inte förvånad. Jag har försökt köra med en mängd uppsättningar AMD kort och jämt är det drivrutinerna som strulat, mer och mer för varje generation. Riktigt surt. Tvingades till slut köpa nVidia och i efterhand känns det som de extra kronorna är värt vartenda öre. Jag kan med mina 2 gamla GTX 670 köra allt utan strul på min ASUS PG278Q med G-Sync. Men, jag håller fortfarande tummarna för att AMD ska leverera kvalitet i framtiden.

Säger absolut ingenting.
ATI/AMD har fungerat felfritt för mig med Radeon 9600, 1900GT, HD3870, HD4850, HD6950 och R9 290.
Bytt drivrutiner nästan varje WHQL version, sedan jag skaffade Vista 64, våren 2007.
Dina problem berodde sannolikt på något annat, tex tuff överklockning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Känns rätt passande att även i denna tråden skriva att iallafall "jag" upplever Freesync mer och mer som en blek kopia av G-sync.

AMD såg vad Nvidia hade och ville naturligtvis inte vara sämre. I detta fallet så verkar det tyvärr som att de inte tittade djupare än på ytan. Den kan löna sig att göra lite research innan man går ut med att "vi är lika bra eller något bättre". Man blir smått förundrad över att de gör så här. Släpper något som de garanterat vet inte riktigt håller hela vägen, och stoppar sedan huvudet i sanden? Det kanske ingen som märker? Man undrar ju lite vad de är för tokstollar som sitter på huvudkontoret. Tyvärr får detta mig att tappa förtroendet för AMD något. Jag hoppas innerligt att 390X blir en bra produkt, för den här situationen är inte speciellt bra för någon.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

När jag såg rubriken tänkte jag: "Jaha, ännu en AMD grej som skjuts upp...."

Fast det e bättre att de väntar med att släppa grejer än att släppa nåt kasst. Hade skadat AMDs rykte ännu mer.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Större flertalet har inte råd att uppdatera stup i kvarten. Känns som att variabel framerate är i babystadiet och early adopeters får suga på stortån som vanligt. Sitter bekvämt med AMD crossfire och tripla skärmar (kopplar ur till en skärm i mer krävande spel) och har få problem. Ser fram emot nästa generation grafikkort och skärmar, gärna en IPS 21:9 free/Gsync eller 4k dylik i bra pris. Nuvarande utbud är ganska meh.

Permalänk
Medlem

Det vore katastrof om Nvidia inte var bättre då deras system kostar pengar: AMDs kostar inget så är du nöjd så använder du det är du missnöjd så har du fått något gratis som du inte kommer att använda. (hur klarade vi oss förut när dynamisk bilfrekvens inte fanns ??? MÅSTE VARIT KATASTROF)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

På vilket sätt har ditt närmast förföljesebeteende av Asus ROG Swift hjälpt andra?

Den tog mycket tid från mig då jag ville att den skulle fungera så visst är jag sur över att det aldrig löste sig. Hur det har hjälpt andra, förhoppnings genom att uppmärksamma problemet så brister återgärdas i framtiden.

§1.1 i citat
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Freesync
* Ingen overdrive
* Fungerar inte med crossfire
* Fungerar inte under 40 fps, då man annars märker störst skillnad med variabel uppdateringsfrekvens

(Gäller dagens implementation av Freesync)

Måste vara någon bildskärm du tänker på när du skriver "Fungerar inte under 40 fps" AMD ska vad jag vet klara ner till 9fps/hz.
Ska vara från 9~60 och sen öka uppåt i multipelarer.

Asus mg279q går ju ner till 35Hz, men med andra begränsningar
http://www.sweclockers.com/nyhet/20426-asus-mg279q-med-amd-fr...

Tänk om det är skärmtillverkarna vars produkter är största boven gällande problemen... Och inte AMD.. Är ingen som vet ännu, men har för mig att det även var problem ett tag med G-sync...
Crossfire - Är AMD's problem
Under 40 fps - Stämmer inte då det ska klara ner till 9Hz
Ingen overdrive - Är skärmtillverkarnas ansvar/problem

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Måste vara någon bildskärm du tänker på när du skriver "Fungerar inte under 40 fps" AMD ska vad jag vet klara ner till 9fps/hz.
Ska vara från 9~60 och sen öka uppåt i multipelarer.

Asus mg279q går ju ner till 35Hz, men med andra begränsningar
http://www.sweclockers.com/nyhet/20426-asus-mg279q-med-amd-fr...

Tänk om det är skärmtillverkarna vars produkter är största boven gällande problemen... Och inte AMD.. Är ingen som vet ännu, men har för mig att det även var problem ett tag med G-sync...
Crossfire - Är AMD's problem
Under 40 fps - Stämmer inte då det ska klara ner till 9Hz
Ingen overdrive - Är skärmtillverkarnas ansvar/problem

Som jag har förstått det sätts den nedre uppdateringsfrekvensen av panelen när det kommer till Freesync. Går tekniken under vad panelen klarar av går den sönder. Att skylla allt på tillverkarna är med andra ord lite fel. Freesync måste antagligen lösa detta i mjukvara eftersom det inte är inkluderat i standarden.

G-sync har inte detta problem eftersom modulen har en frame-buffer som ser till att skärmen alltid uppdateras inom vad panelen klarar av. Går FPSn under den lägsta uppdateringsfrekvensen replikerar G-sync modulen bilderna med lämplig multipel. Ponera att det funnits en G-sync variant av din skärm. Då hade uppdateringsfrekvensen varit 1:1 med fpsn ned till 35 där förhållandet istället blivit t.ex 1:2.

Källa: http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Dissecting-G-Sync-and-FreeSync-How-Technologies-Differ

För tillfället är G-sync klart den överlägsna tekniken bortsätt från att den är "låst". I mina ögon, som konsument, är free-sync precis lika låst som G-sync eftersom Nvidia aldrig någonsin kommer stödja den tekniken.

Jag hoppas att AMD tar tummen ur och ser till att Freesync får ett mer rigoröst certifieringsprogram och satsar mer på konceptet, annars kommer det aldrig bli ett fullgott alternativ till G-sync.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Som jag har förstått det sätts den nedre uppdateringsfrekvensen av panelen när det kommer till Freesync. Går tekniken under vad panelen klarar av går den sönder. Att skylla allt på tillverkarna är med andra ord lite fel. Freesync måste antagligen lösa detta i mjukvara eftersom det inte är inkluderat i standarden.

G-sync har inte detta problem eftersom modulen har en frame-buffer som ser till att skärmen alltid uppdateras inom vad panelen klarar av. Går FPSn under den lägsta uppdateringsfrekvensen replikerar G-sync modulen bilderna med lämplig multipel. Ponera att det funnits en G-sync variant av din skärm. Då hade uppdateringsfrekvensen varit 1:1 med fpsn ned till 35 där förhållandet istället blivit t.ex 1:2.

Källa: http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Dissecting-G-Sync-and-FreeSync-How-Technologies-Differ

För tillfället är G-sync klart den överlägsna tekniken bortsätt från att den är "låst". I mina ögon, som konsument, är free-sync precis lika låst som G-sync eftersom Nvidia aldrig någonsin kommer stödja den tekniken.

Jag hoppas att AMD tar tummen ur och ser till att Freesync får ett mer rigoröst certifieringsprogram och satsar mer på konceptet, annars kommer det aldrig bli ett fullgott alternativ till G-sync.

Går sönder har jag väll inte hört men går du under vad som är lägsta nivå för skärmen så kommer skärmen inte hålla kvar bilden tillräcklig länge utan börja tona ut då panelen vill gå till sitt normala tillstånd och då upplever man att skärmen flimmrar. Därför dubblas/tredubblas uppdateringen som du skriver för att se till att hz på skärmen inte går under säg 30hz. Skärmen kan visa 1fps men kräver då att den uppdateras minst 30 gånger i sekunden för att flimmer inte ska uppstå.

Pga av detta måste freesync stängas av innan man når den gräns i hz då skärmen börjar flimmra. Här har gsync en fördel som du skriver då den kan hämta senaste framen från videominnet i gsyncmodulen och dubbla upp med utan att grafikortet behöver veta något och behöver då inte köra med vsync on eller off

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syhndel:

Skicka tillbaka den direkt, satsa på ett Nvidia kort och en Acer Predator XB270HU ips g-sync skärm.
Jag sitter på 3st Acer Predator XB270HU, hur fina som helst att spela på. Rekommenderar starkt!

Komplett har godkänt min retur, och det blir nog mycket riktigt en XB270HU.

Får se hur jag gör med grafikkorten. Jag har varit väldigt nöjd med mina R9 290, men jag vill ha en skärm med variabel sync som klarar av 120+ fps i 1440p, och då känns det inte som att ett R9 390X kommer orka med, så då blir det väl någon SLI-lösning istället. Man kan ju hoppas att GTX 980 Ti pressar ner priserna på GTX 980.

Skrivet av HellDildo:

Större flertalet har inte råd att uppdatera stup i kvarten. Känns som att variabel framerate är i babystadiet och early adopeters får suga på stortån som vanligt. Sitter bekvämt med AMD crossfire och tripla skärmar (kopplar ur till en skärm i mer krävande spel) och har få problem. Ser fram emot nästa generation grafikkort och skärmar, gärna en IPS 21:9 free/Gsync eller 4k dylik i bra pris. Nuvarande utbud är ganska meh.

Var hur nöjd som helst med G-sync när jag satt på GTX 780 SLI.
Freesync har det varit lite så-så med, förutom det faktum att jag inte ens kan använda det med R9 290 Crossfire.
Variable framerate må vara i babystadiet, men den ena tekniken har lite mer barnsjukdomar än den andra.

Skrivet av sesese:

Det vore katastrof om Nvidia inte var bättre då deras system kostar pengar: AMDs kostar inget så är du nöjd så använder du det är du missnöjd så har du fått något gratis som du inte kommer att använda.

Om du tror att Freesync är "helt gratis" för slutkunden så är du naiv. Du kan vara säker på att återförsäljarna lägger på lite extra på priset bara för att skärmen har Freesync också. Är det billigare än G-sync? Japp. Är det "gratis"? Inte en chans.

Skrivet av sesese:

(hur klarade vi oss förut när dynamisk bilfrekvens inte fanns ??? MÅSTE VARIT KATASTROF)

Hur klarade vi oss innan det kom plattskärmar? Hur klarade vi oss innan 120 Hz? Hur klarade vi oss innan internet? etc.

Det finns dom som alltid stört sig på screen-tearing och/eller inputlag från v-sync, och de har fått bita i det sura äpplet och acceptera antingen eller.
Har man däremot testat (och vant sig) vid en spelmiljö utan screen-tearing och inputlag så vill man inte gärna gå tillbaks till det man hade innan.

Skrivet av Bengt-Arne:

Måste vara någon bildskärm du tänker på när du skriver "Fungerar inte under 40 fps" AMD ska vad jag vet klara ner till 9fps/hz.
Ska vara från 9~60 och sen öka uppåt i multipelarer.

Japp, Freesync ska tydligen kunna gå ända ner i 9 MHz.
Dock finns det ingen skärm på marknaden som går så pass lågt (lägsta är 35 tror jag), och vi får se om det dyker upp någon i framtiden.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

I mina ögon, som konsument, är free-sync precis lika låst som G-sync eftersom Nvidia aldrig någonsin kommer stödja den tekniken.

Att skriva som du gör är att påstå att det är nvidias fel att freesync inte är fritt..

Adaptive-sync skärm som tydligen kommer att få stöd i kommande? catalyst.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av skruvis:

Att skriva som du gör är att påstå att det är nvidias fel att freesync inte är fritt..

Adaptive-sync skärm som tydligen kommer att få stöd i kommande? catalyst.
https://www.youtube.com/watch?v=F1deIQjp4M0

Ganska trevligt att det kanske smyger sig in skärmar som klarar Freesync, men utan stämpeln.
Misstänker att majoriteten kommer stödja tekniken om ett år.
Hoppas bara att AMD fixar CF snart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Som jag har förstått det sätts den nedre uppdateringsfrekvensen av panelen när det kommer till Freesync. Går tekniken under vad panelen klarar av går den sönder. Att skylla allt på tillverkarna är med andra ord lite fel. Freesync måste antagligen lösa detta i mjukvara eftersom det inte är inkluderat i standarden.

G-sync har inte detta problem eftersom modulen har en frame-buffer som ser till att skärmen alltid uppdateras inom vad panelen klarar av. Går FPSn under den lägsta uppdateringsfrekvensen replikerar G-sync modulen bilderna med lämplig multipel. Ponera att det funnits en G-sync variant av din skärm. Då hade uppdateringsfrekvensen varit 1:1 med fpsn ned till 35 där förhållandet istället blivit t.ex 1:2.

Källa: http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Dissecting-G-Sync-and-FreeSync-How-Technologies-Differ

För tillfället är G-sync klart den överlägsna tekniken bortsätt från att den är "låst". I mina ögon, som konsument, är free-sync precis lika låst som G-sync eftersom Nvidia aldrig någonsin kommer stödja den tekniken.

Jag hoppas att AMD tar tummen ur och ser till att Freesync får ett mer rigoröst certifieringsprogram och satsar mer på konceptet, annars kommer det aldrig bli ett fullgott alternativ till G-sync.

Borde snarare varit skärmtillverkarna som tagit tummarna urrr innan standarden sattes, AMD presenterade något bra på pappret som sen skulle arbetas upp hos VESA som både Asus och Nvidia är medlemmar i.
Så det är inte AMD som ska satsa på ett certifieringsprogram, det är VESA och deras medlemmar. Däremot så vore det en fördel för AMD om dom arbetar för ett dyligt program...

Sen att det är låst, så vet du att det inte stämmer!
Om Nvidia inte vore så enormt tvära så kunde vi haft EN standard idag, man kan ju fråga sig vad Nvidia egentligen har för sig? Med vad för nytta sitter Nvidia med i VESA, med den vägen Nvidia väljer så bidrar dom inget till VESA ändå.
Ser du poängen? Men uppriktigt freesync är inte låst, även Intel har GPU'er men har inget som stödjer varken G-Sync eller FreeSync.
Och varför skulle dom?

Däremot så tycker jag nog att en del av problemen ligger på skärmtillverkarna, även dom är ju medlemmar av VESA och borde ju haft en rätt klar bild framför sig vad som skulle fungera eller inte fungera.
Som att en buffert som tar över och hanterar när det går utanför skärmens frekvensområde, märk att dom flesta som släpper FreeSync skärmar redan har G-Sync så visst borde dom veta.

Det var ju i princip det jag skrev och föranledde ditt svar
Crossfire - Är AMD's problem
Under 40 fps - Stämmer inte då det ska klara ner till 9Hz
Ingen overdrive - Är skärmtillverkarnas ansvar/problem

Så nog ska skärmtillverkarna ta sin del, eller sitter dom och sover då VESA håller möte?
http://www.vesa.org/about-vesa/member-companies/

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Det vore katastrof om Nvidia inte var bättre då deras system kostar pengar: AMDs kostar inget så är du nöjd så använder du det är du missnöjd så har du fått något gratis som du inte kommer att använda.

Det där är ju lite missvisande, om du tittar efter så kostar monitorer med freesync-support mer än de utan. Delvis eftersom det krävs hårdvara och utvecklingstid för att få scalern och resten av elektroniken i monitorn att fungera med det.

Citat:

Om Nvidia inte vore så enormt tvära så kunde vi haft EN standard idag, man kan ju fråga sig vad Nvidia egentligen har för sig? Med vad för nytta sitter Nvidia med i VESA, med den vägen Nvidia väljer så bidrar dom inget till VESA ändå.

Jag har väldigt svårt att se VESA speca något som kräver dyr hårdvara. Det hade snarare blivit som freesync, där det är upp till skärmtillverkarna att välja om de vill stoppa in dyr hårdvara (och få bra support) eller inte (ja! spara pengar!)

Permalänk
Medlem

G-sync har ca 2 års försprång. Vem minns inte den första ASUS G-syncmonitorn som hade problem både med flimmer i vissa scenarier och som heller inte gick att kalibrera färgerna på?
De första freesyncskärmarna är framstressade tyvärr. De problem som finns idag är både AMD:s problem och scalertillverkarnas. Crossfirestöd och bilddubblering vid låg uppdateringsfrekvens liknande G-sync borde gå att fixa med mjukvara (AMD). Overdrivefunktioner för VRR kräver däremot nya uppdaterade scalers. Detta kommer ta sin tid.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

G-sync har ca 2 års försprång.

Snarare ca 9-10 månader, men okej då.
Dom första g-sync-skärmarna gick att köpa under senare halvan av sommaren 2014.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.