Permalänk
Inaktiv

Jag har nog tur att kunna köra min på så låg volt, har ställt ner volten och kör den inte auto.

Nä jag har inte klockat hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Jag har nog tur att kunna köra min på så låg volt, har ställt ner volten och kör den inte auto.

Nä jag har inte klockat hehe

Låter bra det. Började tänka när jag såg din temp, sen märkte jag att du inte har klockat , snacka om att inte vara vaken haha

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dIZT_90:

God kväll gott folk, slängde just ihop datorn, valde denna gång att köpa en 4790k med en Asus z97-a bräda. Men jag har märkt att processorn blir helvetes varm utan mycket stress på den. Först hade jag problem att den stog och tuggade i turbo mode hela tiden och var varm, men det fick jag till efter att justerat energilägen i windows. Men under load blir den fortfarande riktigt jävla varm, kör jag intel burn test så går cpu upp till 88c och cores är omkring 100c och det är helt i stock förutom xmp på 1866. Kör för övrigt med en corsair h80i kylare med 2st Noctua NF12 (eller vad dom nu heter) på fullt flås konstant. Har läst en del att dessa processorer har en tendens att kunna gå rätt varma, men känns ändå som att det är lite väl mycket utan att klockat den. Råd?

Det kan vara ren slump, men min 4790k blev också väldigt varm på Z97-A brädan. Det försvann när jag byte till Sabertooth, men å andra sidan så kan jag ha gjort något fel på A brädan som sedan blev rätt.

Permalänk
Medlem

För att ändra topic lite men, vad kan ni rekommendera för fläktar för en H80i? Känns som att ja skulle behöva några med lite bättre flöde, men fortfarande ha ett par fläktar som inte lever om så jävla mycket

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk
Medlem

Mitt tips ang H80i.

Corsair H80i är en fet kylare som funkar skit med deras program! Och fästet till pumpen på baksidan är fan skräp oxå!
Jag hade problem att min i7 3770k 4,6ghz gick varm. 105-115 grader var inga problem att komma upp i efter 10min spelande i BF4.
Så jag tog väck allt och började om, det visade sig att deras fäste på baksidan glappade med 2mm vilket gjorde att pumpen inte låg an mot processorn som den skulle. Tog väck skiten och satte dit fyra muttrar som är gummibeklädda på baksidan, en till varje hål. Sen dit med distanserna på insidan å drog åt det.
Tog väck Corsairs kylpasta och dit med en annan kylpasta. La på pumpen och drog fast den. 0mm glapp. Sen kopplade jag bägge fläktarna direkt till moderkortet. Inte via pumpen och deras skit link system! Pumpen är kopplad direkt till 12v.
Nu kyler det som fan och låter ingenting. Precis som det ska vara.

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI FORMULA Z87 - Intel Core i7 4770K 4.7Ghz - EVGA GeForce GTX 980ti sc 6GB - Corsair Vengeance 24GB 1600Mhz DDR3 - Corsair SSD Force 3 120GB - SSD Samsung Pro 250 - Phanteks Enthoo Primo -

Permalänk
Medlem

Som det är för mig just nu så har jag då inte något glapp på kylaren, och pastan är arctic silver. Pumpen är kopplad till SATA ström samt CPU kylarplatsen och fläktarna går fullt flås på direktström. Men just nu har jag vanliga Noctua NF-12, funderade på om man skulle köpa några med lite bättre flöde, men vet inte riktigt vad man skulle satsa på?

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

1,255V är ju inte värst högt. Men jag föredrar alltid konstant spänning.
IBT och Prime95 är väldigt bra test.
Går pumpen som den ska?

Är den inte överklockad så är VCORE ganska hög, absolut inte skadligt och inget som ger så höga temperaturer, men känns onödigt högt för en 4790k i stock hastighet 1.2 borde räcka. Din kylare måste vara felmonterad. Varför kan inte bara alla AIO spekulanter skaffa en luftkylare typ noctua eller så istället...svårt att misslyckas med och kyler minst lika bra eller bättre. Ok inte rent estetiskt så tilltalande kanske för en del men i alla fall..

Permalänk
Medlem

Alltså, Kör jag Intel Extreme Tuning Utility's stress test så ligger jag på mellan 70-77grader på cores, är detta högt för att köra på en h80i? Har haft lös den och kollat ifall den var felmonterad och det skall vara grönt. Vad bör man ligga på för temps utan att clocka den?

Edit: om man skall köra Prime95 vilken version ska man satsa på? Många påstår ju att vissa versioner inte funkar korrekt på dessa processorer

Edit 2: Efter att kylpastan brunnit in ett tag verkar det som att core temp har sjunkit till mellan 65-74 grader, eller om det helt enkelt är så att rumstempen är lägre, det har jag ingen aning om

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk
Medlem
Skrivet av dIZT_90:

Alltså, Kör jag Intel Extreme Tuning Utility's stress test så ligger jag på mellan 70-77grader på cores, är detta högt för att köra på en h80i? Har haft lös den och kollat ifall den var felmonterad och det skall vara grönt. Vad bör man ligga på för temps utan att clocka den?

Edit: om man skall köra Prime95 vilken version ska man satsa på? Många påstår ju att vissa versioner inte funkar korrekt på dessa processorer

Edit 2: Efter att kylpastan brunnit in ett tag verkar det som att core temp har sjunkit till mellan 65-74 grader, eller om det helt enkelt är så att rumstempen är lägre, det har jag ingen aning om

Du får höga temperaturer i Prime95 för att version 27.7 och senare sitter och hamrar på AVX - AVX2 (Advanced Vector Extensions) som för det mesta används av kompilatorer och andra special program, dessa används inte av spel och vanliga program som webbläsare etc. Så länge man inte använder sig av något som använder dessa extensions så kan man köra version 26.6 som saknar stöd för AVX - AVX2, då hamrar inte Prime95 på dessa som gör det varmt. Det ska mycket till för att du ska komma upp i dessa temperaturer vid vanligt användande så häng dig inte på det så mycket.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | 16GB Corsair Vengeance Rgb Pro 3600MHz | MSI B450M Mortar Max | MSI 5700 XT OC Evoke | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Crucial MX100 512GB | HHKB 2 Pro Type-S | SteelSeries Rival 310 | HP ZR30W |

Permalänk
Medlem

Okej, för att ändra topic lite. Funderar på att byta kylare till något lite bättre för att en eventuell clockningsframtid. Har läst runt lite på nätet men som vanligt så får man ju ganska blandade svar av folk.
Som jag ser det så står det mellan Noctua NH-D15, Corsair H100i och Corsair H110i GT.

Många påstår dock att dessa slutna vattenkylare bara är svammel och en bra fläktkylare är mist lika bra. Men ser man på listor så verkar båda dessa vattenkylare prestera bättre men till ett något högre pris. Frågan är då, om man skulle köra på en sån här vattenkylare vilken av dom skall man satsa på?

Av vad jag har läst så är H110i en bättre kylare, men om man som jag har planerat att byta till några lite tystare fläktar typ Noctua, så är 120mm varianterna av dessa så pass mycket bättre (pga statiska trycket) att en h100i kan vara bättre. Stämmer detta? eller är det så att den större kylaren helt enkelt är bättre trots att motsvarande Noctua fläktar har något sämre tryck?

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av dIZT_90:

Okej, för att ändra topic lite. Funderar på att byta kylare till något lite bättre för att en eventuell clockningsframtid. Har läst runt lite på nätet men som vanligt så får man ju ganska blandade svar av folk.
Som jag ser det så står det mellan Noctua NH-D15, Corsair H100i och Corsair H110i GT.

Många påstår dock att dessa slutna vattenkylare bara är svammel och en bra fläktkylare är mist lika bra. Men ser man på listor så verkar båda dessa vattenkylare prestera bättre men till ett något högre pris. Frågan är då, om man skulle köra på en sån här vattenkylare vilken av dom skall man satsa på?

Av vad jag har läst så är H110i en bättre kylare, men om man som jag har planerat att byta till några lite tystare fläktar typ Noctua, så är 120mm varianterna av dessa så pass mycket bättre (pga statiska trycket) att en h100i kan vara bättre. Stämmer detta? eller är det så att den större kylaren helt enkelt är bättre trots att motsvarande Noctua fläktar har något sämre tryck?

Hejsan,

Har du fortfarande problem med din H80i? Vi har ju en H100i GTX nu som jag skulle rekommendera ifall du vill uppgradera, då kan du ju även köra med de 120mm fläktar du vill, så länge de är PWM.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan