LG visar OLED-skärm tunnare än millimetern

Permalänk
Melding Plague

LG visar OLED-skärm tunnare än millimetern

Koreanska LG visar upp en ny typ av OLED-panel som mäter mindre än en millimeter. Samtidigt passar bolaget på att berätta om sina tillverkningstekniska framsteg med tekniken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt. Min gamla dröm om att tapetsera med oled närmar sig verklighet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

En skärm minde än en millimeter. Det gäller att ha bra syn!
En millimeter tunn skärm det vore något det

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Trodde att displayen var en kvadratmillimeter stor först när jag läste rubriken

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Trevligt. Min gamla dröm om att tapetsera med oled närmar sig verklighet.

Det hade varit riktigt coolt att göra : ).

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Kul att någon satsar på OLED! Även om Lucky Goldstar inte varit en favorit bland tillverkarna tidigare så tycker jag det är roligt att de vågar ta ett rejält steg framåt och ifrån konkurrenterna. Får de ner priserna på en oled dum-tv på 46-50ish tum så blir det nog snart ett köp.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Trodde att displayen var en kvadratmillimeter stor först när jag läste rubriken

Ja det hade varit nått det om den hade minst 4k på sin mm^2 och gått att skala upp till minst 3 meter

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Man blir ju nästan bortskämd med alla coola saker som släpps nu. VR-headsets, smartphones med kameror som utklassar kompaktkameror, supertunna displayer i stil med just denna som nyheten handlar om... Och jag är bara 20 så kommer få uppleva så mycket mer! #framtiden

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Gutt! Ännu en feature jag (edit: kanske) kommer ha råd med om 20 år när priset antagligen har droppat till mänsklig nivå.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Riktigt coolt, men ingen vanlig människa lär ju ha råd med en sådan panel på rätt många år.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

mycket utveckling, men frågan är som det står i artiklen "om" den kommer ut på marknaden.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skäggig legend

Det är fantastiskt. LG gör allt rätt med OLED medan de andra aktörerna visslar och trycker på LCD... Varje gång jag ser en OLED fastnar jag och dras in i tvn. namnam

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Det är fantastiskt. LG gör allt rätt med OLED medan de andra aktörerna visslar och trycker på LCD... Varje gång jag ser en OLED fastnar jag och dras in i tvn. namnam

Tyvärr så är det ju fortfarande lcd som säljer. Det låter ju så fantastiskt mycket coolare med '90 inch 8K 10 000HZ motion fizzilation technology'. Jag hoppas att pixelhypen svalnar snart så att Oled kan börja kliva in i våra vardagsrum på riktigt!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Håller med att jag tror LG gör rätt i att satsa på OLED.

Att den stora massan fortfarande tittar på höga GIGAHERRRTZ är inte så oväntat. Hur lång tid ska det ta innan en standardlaptop på Siba/Elgiganten kommer med en 128/256 GB SSD istället för en 3 TB slö mekanisk disk?
- Den är stor, den är slö och den kostar 2000kr, måste vara ett superklipp

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Så länge som det bara är själva panelen och inte skärmen som är så tunn så ska det nog gå an.
En så pass tunn skärm hade jag inte gillat alls.
Men allting är ju inte produkter för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Håller med att jag tror LG gör rätt i att satsa på OLED.

Att den stora massan fortfarande tittar på höga GIGAHERRRTZ är inte så oväntat. Hur lång tid ska det ta innan en standardlaptop på Siba/Elgiganten kommer med en 128/256 GB SSD istället för en 3 TB slö mekanisk disk?
- Den är stor, den är slö och den kostar 2000kr, måste vara ett superklipp

- Min TV har 800Hz wöwöwö!
- Vad betyder det?
- Vet inte, men det är mycket!!!

Permalänk
Avstängd

Nu väntar vi bara på en HDMI dongel med Android TV och Wi-Fi stöd.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zache_:

Tyvärr så är det ju fortfarande lcd som säljer. Det låter ju så fantastiskt mycket coolare med '90 inch 8K 10 000HZ motion fizzilation technology'. Jag hoppas att pixelhypen svalnar snart så att Oled kan börja kliva in i våra vardagsrum på riktigt!

Det beror nog mer på att du får hosta upp 18 000 kr för 55" OLED vilket är mycket för en TV. Marknaden för så dyra TV-apparater är väldigt liten. Så länge de inte kan pressa ner priserna till hälften så kommer de aldrig bli stora. Det beror inte på hur bra tekniken är utan helt enkelt på att priset är för högt.

Personligen vill jag ha en OLED-film i taket så hela taket blir en taklampa.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pinkn00b:

Det hade varit riktigt coolt att göra : ).

Tills man skaffade barn och de klänger efter väggarna...

Spill och annat skulle vara en mardröm.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Först stryker sig katten mot den så den går i kras sen får lilleman tag i en kabel och rycker till så rök en till haha

Fräckt men ser inte att det skulle gå få praktiskt lösbart i många hem ^^ Men det är nog mest showoff så blir nog inte så illa i konsument sammanhang.

Blir en hemsk härva med adaptrar för alla ingångar (om det inte blir en stor som hal alla) med som inte skulle vara så kul, sen mini kontakter med adaptrar känns som det skulle fresta på rätt hårt och slita ut de små stackarna.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av XHI:

Det är fantastiskt. LG gör allt rätt med OLED medan de andra aktörerna visslar och trycker på LCD... Varje gång jag ser en OLED fastnar jag och dras in i tvn. namnam

Håller med, helt rätt väg att gå för LG, kudos till dem för att satsa så hårt på OLED. Inväntar bara att blu-ray 4K skall släppas då kommer det bli ett köp av en LG OLED så är det bara. Hoppas bara att 65" gått ner lite i pris tills dess

Permalänk
Medlem

Nu väntar jag bara på att tekniken hittar till linserna hos den lokala optikern

Permalänk
Medlem

Blir nyfiken. Som jag förstår det så fungerar fyra skärmar av fem. Detta är vid tillverkningen, visst?

Vad är det som gör att man "misslyckas" tillverka den femte panelen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem
Skrivet av inkui:

Blir nyfiken. Som jag förstår det så fungerar fyra skärmar av fem. Detta är vid tillverkningen, visst?

Vad är det som gör att man "misslyckas" tillverka den femte panelen?

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, det kallas för "Yield" och är en siffra på hur många produkter som fungerar tillräckligt bra för att kunna säljas. Man räknar alltid med att man får trasiga produkter när man gör storskalig tillverkning, men man vill att den andelen ska vara så låg som möjligt för att tjäna så mycket som möjligt.

När det gäller oled-paneler är det helt enkelt så att pixlar på vissa paneler inte fungerar, och dessa paneler går inte att sälja.

Permalänk
Medlem

LG som gått mot strömmen kan dock meddela att de kommit upp till en yield, antalet fungerande paneler vid produktion, på relativt höga 80 procent. Med andra ord behöver enbart en av fem kasseras.

Ja, och hur mycket var det innan, förklara gärna? och vad är det som går fel?

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Skrivet av Djinn:

LG som gått mot strömmen kan dock meddela att de kommit upp till en yield, antalet fungerande paneler vid produktion, på relativt höga 80 procent. Med andra ord behöver enbart en av fem kasseras.

Ja, och hur mycket var det innan, förklara gärna? och vad är det som går fel?

Skulle gissa att (eftersom de 3D printas från vad jag förstått) de panelerna har för många trasiga pixlar för att kunna säljas, så de kanske 'funkar', men endast 99.5% av pixlarna på skärmen gör som de ska.
Vad yielden är för andra tillverkare vet jag inte dock.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Djinn:

LG som gått mot strömmen kan dock meddela att de kommit upp till en yield, antalet fungerande paneler vid produktion, på relativt höga 80 procent. Med andra ord behöver enbart en av fem kasseras.

Ja, och hur mycket var det innan, förklara gärna? och vad är det som går fel?

2013 när de började hade de en yield på 10 %. Samsung verkar ligga på runt 50 %. Har inte sett några siffror på vanliga LCD men de lär ligga en bra bit över 90 % vid det här laget. Om det inte handlar om nya tekniker som IGZO som tydligen haft en del problem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonus:

Nu väntar jag bara på att tekniken hittar till linserna hos den lokala optikern

Tapetsera väggarna med dessa skärmar, jo man tackar!

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Intressant. I framtiden kan denna typ av skärm kunna hamna på diverse produkter där skärmar inte hör till det normala, t.ex. på bokomslag, leksaker m.m.

Skrivet av Djinn:

LG som gått mot strömmen kan dock meddela att de kommit upp till en yield, antalet fungerande paneler vid produktion, på relativt höga 80 procent.

Skrivet av danielmw2:

Vad yielden är för andra tillverkare vet jag inte dock.

Det svenska ordet ni inte kunde komma på är avkastning.

Permalänk
Avstängd

Tycker att tjejen va mycket mer intressant att titta på

Skrivet av vompen:

Man blir ju nästan bortskämd med alla coola saker som släpps nu. VR-headsets, smartphones med kameror som utklassar kompaktkameror, supertunna displayer i stil med just denna som nyheten handlar om... Och jag är bara 20 så kommer få uppleva så mycket mer! #framtiden

Smartphones som "utklassar" kompaktkameror!? Hoppas du syftar på kompaktkameror från Biltema annars råder jag dig att skaffa mer kunskap i frågan.

Megapixel/Digital Zooom är en marketing gimmick om det är det du syftar på. Den fjuttiga oskyddade lilla lins som finns på majoriteten av smartphones idag är långt ifrån att generera det djup i bilder som en kamera med en ordentlig lins.

Min Panasonic Lumix utklassar min Z3 och alla andra smartphones för den delen.

Visa signatur

Carbide 540 - Formula VI - i7 4790K - Dominator Platinum - 780Ti SLi - AX860