Nvidia "clock-blockar" Geforce GTX 900M-serien – på nytt

Permalänk
Hedersmedlem

Trist att de gör så, men att tillverkaren kan bestämma är ju alltid något...
Jag kör senaste drivrutinerna på min Asus-laptop och har inga problem att överklocka. Har dubbelkollat att det faktiskt har effekt också; bytte klockfrekvens med hotkey medan jag spelade, och GPU usage sjönk nämnvärt med överklockningen igång. Bytte fram och tillbaka några gånger och det är ingen tvekan om att det fortfarande funkar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Det är tråkigt att så många av er inte ser något problem med detta. Vi med laptops vill ha möjligheten, och ta ansvar för, att överklocka, undervolta eller underklocka vår produkt som vi vill, precis som ni vill på era stationära system.

Majbrasor? Mitt 980M går inte över 70 grader, överklockat.

Clock-block, "bara på Sweclockers", har använts på andra forum sedan den här soppan började i början på året.

Tyvärr börjar Sweclockers mer och mer kännas som ett ryggdunkande stationär-forum. Det finns gott om sådana redan. Jag hoppas det fortfarande kan finnas plats för entusiaster från den mobila sidan.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem

Ser inte heller problem med detta egentligen. Visst, på extrema gaminglaptops för över 12-13 000kr med en väldigt bra kylning kan jag tänka mig är lite frustrerande, men då ska datorn verkligen klara av den extra kylning som behövs. Normalt bör ju laptops redan vara väldigt varma, varför ska tillverkarna behöva stå till svars för att Kalle p14 velat överklocka utan att tänka på konsekvenserna och bara lämna in datorn pga "jag har ingen aning"-fel.

Stor skillnad på stationära där du kan köpa extern kylning med bra urval.

Som sagt, laptops är redan tillräckligt varma. När det finns marginaler att prata om är det en annan sak. Som, igen, det KAN göra på laptops, vilket är tråkigt för dessa kunder.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Ovanligt att folk läser rubriken och ska föra diskussion om ämnet..

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Najsman:

Det är tråkigt att så många av er inte ser något problem med detta. Vi med laptops vill ha möjligheten, och ta ansvar för, att överklocka, undervolta eller underklocka vår produkt som vi vill, precis som ni vill på era stationära system.

Majbrasor? Mitt 980M går inte över 70 grader, överklockat.

Clock-block, "bara på Sweclockers", har använts på andra forum sedan den här soppan började i början på året.

Tyvärr börjar Sweclockers mer och mer kännas som ett ryggdunkande stationär-forum. Det finns gott om sådana redan. Jag hoppas det fortfarande kan finnas plats för entusiaster från den mobila sidan.

Du har aldrig funderat på att kanske laptoptillverkare sagt till nvidia "lägger ni inte tillbaka spärren slutar vi bygga laptops med era kretsar"?

Jag är också för att vi konsumenter ska få göra vad vi vill med vad vi köpt, men när det är en tredje part inblandad så kan dessa situationer uppstå.

Hade nvidia själva byggt datorerna hade jag hållit med dig 100%

Permalänk
Medlem

Vi får tipsa Daniel_K

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Najsman:

Det är tråkigt att så många av er inte ser något problem med detta. Vi med laptops vill ha möjligheten, och ta ansvar för, att överklocka, undervolta eller underklocka vår produkt som vi vill, precis som ni vill på era stationära system.

Majbrasor? Mitt 980M går inte över 70 grader, överklockat.

Clock-block, "bara på Sweclockers", har använts på andra forum sedan den här soppan började i början på året.

Tyvärr börjar Sweclockers mer och mer kännas som ett ryggdunkande stationär-forum. Det finns gott om sådana redan. Jag hoppas det fortfarande kan finnas plats för entusiaster från den mobila sidan.

Nu har jag inte ägt en OEM-stationär dator på evigheter, men de är väl likväl låsta, iaf när det kommer till CPU/RAM. Så jag tycker inte det är en rättvis jämförelse, då de flesta av oss inte sitter på OEM datorer. Om vi vill överklocka får vi bygga våra egna, och vill man överclocka en laptop så kan man skaffa sig en Clevo som oftast är upplåsta.

Permalänk
Medlem

Är väl inte så konstigt eller? De vill inte betala kostnaden för när folk klockar sönder laptops. Det är inte optimala överklockningsmiljön oftast.

Man kan inte sitta och tro att man är på det torra bara för att GPU-tempen hålls nere. Överansträngd energiförsörjning till GPUn kan också döda laptopen. Tror inte datortillverkarna är så glada i att behöva bekosta moderkortsbyten på garantin, allra helst inte när GPU och CPU är integrerat och laptoptillverkaren får stå för att köpa in nya eller skörda och återanvända gamla. Ett moderkortsbyte kan gå på väldigt många tusen.

Permalänk
Medlem

Suck, ska man förhindra att man kan chiptrimma bilar då också? Jag hade förstått det om de från början valt att inte tillåta överklockning av värmeskäl, men det är väl knappast problem med korten, det är väl datortillverkarna, t ex Lenovo som inte lyckas avleda värme tillräckligt effektivt?

Känns mer som om det är ett krav ifrån t ex Lenovo som tvingar Nvidia att införa spärrarna.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Är väl inte så konstigt eller? De vill inte betala kostnaden för när folk klockar sönder laptops. Det är inte optimala överklockningsmiljön oftast.

Man kan inte sitta och tro att man är på det torra bara för att GPU-tempen hålls nere. Överansträngd energiförsörjning till GPUn kan också döda laptopen. Tror inte datortillverkarna är så glada i att behöva bekosta moderkortsbyten på garantin, allra helst inte när GPU och CPU är integrerat och laptoptillverkaren får stå för att köpa in nya eller skörda och återanvända gamla. Ett moderkortsbyte kan gå på väldigt många tusen.

Sedan så kanske man inte testat i alla scenarion. Kan ha turbo aktiverat på min 4790K (4.4GHz) och köra i tunga spel utan att den blir för varm, men renderar jag 1080p klipp så kan den även utan turbo aktiverat bli hiskligt varm. Nu är det ingen laptop, men du fattar poängen antar jag

Permalänk
Medlem

Vad tror Nvidia att de vinner på det här? Det är en funkton som kostar pengar, och förämrar deras rykte, och skapar huvudbry för datortillverkarna och använarna.

Vad i ovanstående motiverar Nvidia att agera som de gör? Det hela är bara fånigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Najsman:

Det är tråkigt att så många av er inte ser något problem med detta. Vi med laptops vill ha möjligheten, och ta ansvar för, att överklocka, undervolta eller underklocka vår produkt som vi vill, precis som ni vill på era stationära system.

Majbrasor? Mitt 980M går inte över 70 grader, överklockat.

Clock-block, "bara på Sweclockers", har använts på andra forum sedan den här soppan började i början på året.

Tyvärr börjar Sweclockers mer och mer kännas som ett ryggdunkande stationär-forum. Det finns gott om sådana redan. Jag hoppas det fortfarande kan finnas plats för entusiaster från den mobila sidan.

Haha, "ryggdunkande stationärsforum" Men ja, stationära är väl vad jag skulle gissa att 80% av alla besökare här använder primärt? Även om det finns intresse från vissa av laptops och dylikt så är det antagligen en mindre del av besökarna, eller syftade du på oss användare att vi är nazi-mobila?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Varför...

En laptop lämnar inte så mycket utrymme för överklockning. Kylningen i en laptop får jobba hårt nog som det är med stockhastigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad tror Nvidia att de vinner på det här? Det är en funkton som kostar pengar, och förämrar deras rykte, och skapar huvudbry för datortillverkarna och använarna.

Vad i ovanstående motiverar Nvidia att agera som de gör? Det hela är bara fånigt.

Det förhindrar att folk som inte har någon vidare kunskap kring överklockning faktiskt gör något dumt som i slutändan slutar med en trasig GPU. Eller valfri annan komponent som påverkas av tempen.
Hur kostar det pengar för övrigt? Att lägga till ett par parametrar i drivrutinen kostar inget.
Upp till respektive tillverkare att fabriksöverklocka nu istället. Något som redan är standard oavsett formfaktor.
I en laptop borde man seriöst inte försöka överklocka. Det är alldeles för lite utrymme för att det ska vara värt att ens testa med tanke på hur pass begränsat kylsystemet är. Det Nvidia och alla tillverkare vinner är färre serviceärenden. Inte bara GPUn i en laptop som påverkas av din överklockning. Temperaturen generellt stiger oerhört eftersom både processor och grafikkort delar samma värmeledning. Ganska logiskt.

EDIT:
Tänker direkt på alla där ute som tar till externa kylplattor som ren praxis. Krävs det en sådan för att din burk ska må bra så vill du om något underklocka. Det påverkar inte deras rykte alls. Hur stor del av alla laptopanvändare överklockar? Gissar på ~2%. Nvidia levererar redan de bästa mobila grafikkorten på marknaden så hur denna säkerhetsåtgärd skulle ställa dem i dåliga dager förstår jag inte. Inte så att de börjat spärra desktopanvändare. Den marknad som faktiskt har ytrymme för och som dessutom nyttjar överklockning.

Permalänk
Medlem

Om det nu går att aktivera denna inställning i en drivrutin och sedan i nästa drivrutin tillåta överklockning igen och slutligen i senaste drivrutin åter igen ställa firmware på clock-block så verkar det ju vara en så simpel sak som att välja rätt drivrutin beroende på om man vill överklocka eller inte.

Om det dessutom bara är en bit i firmware som behöver ändras kan det väl knappast vara svårt att skapa modifierade firmwares eller modifierade drivrutiner som gör "Clock-deblock"?

Nu var det länge sedan jag överklockade grafikkort (typ 10 år sedan) och jag har för mig man fick aktivera coolbits för att tillgängliggöra överklockningsmöjligheter även på grafikkort för stationära datorer från nvidia. Men detta kanske inte behövs längre?
http://en.wikipedia.org/wiki/Coolbits

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kitanii:

En laptop lämnar inte så mycket utrymme för överklockning. Kylningen i en laptop får jobba hårt nog som det är med stockhastigheter.

Låt mig få bestämma vad jag kan klocka och inte klocka. Entusiaster hittar alltid geniala lösningar med små marginaler, låt dessa få ha den möjligheten utan att försvåra för dessa minoriteter ännu mer.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Testpilot

Börjar fundera på hur många som yttrar sig om värmeproblem i laptops ens ägt en själv senaste åren?
Själv blev jag redigt förbannad när jag inte kunde överklocka min Laptop i sign längre, först Nvidia driver och sedan låstes det på BIOS nivå med BIOS uppdatering.

I stock fick jag runt 64c vid BF4 spelande, runt 67-68c med 135mhz core clock vid längre spelande. Prestandavinsten var stor och värmen fortfarande under komplett kontroll, ändå väljer de att låsa ner skiten trots att kylningen uppenbarligen klarade av det då inte några kringliggande komponenter så som cpu ökade i Temps heller.

Fy fan för Nvidia och OEMs just nu känner jag, man känner ju sig lurad, speciellt med tanke på att Gaming laptops innan låsning marknadsfördes med OC potential.

Edit: Rättade till lite stavfel som uppkom när jag skrev från mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitanii:

Det förhindrar att folk som inte har någon vidare kunskap kring överklockning faktiskt gör något dumt som i slutändan slutar med en trasig GPU. Eller valfri annan komponent som påverkas av tempen.
Hur kostar det pengar för övrigt? Att lägga till ett par parametrar i drivrutinen kostar inget.
Upp till respektive tillverkare att fabriksöverklocka nu istället. Något som redan är standard oavsett formfaktor.
I en laptop borde man seriöst inte försöka överklocka. Det är alldeles för lite utrymme för att det ska vara värt att ens testa med tanke på hur pass begränsat kylsystemet är. Det Nvidia och alla tillverkare vinner är färre serviceärenden. Inte bara GPUn i en laptop som påverkas av din överklockning. Temperaturen generellt stiger oerhört eftersom både processor och grafikkort delar samma värmeledning. Ganska logiskt.

EDIT:
Tänker direkt på alla där ute som tar till externa kylplattor som ren praxis. Krävs det en sådan för att din burk ska må bra så vill du om något underklocka. Det påverkar inte deras rykte alls. Hur stor del av alla laptopanvändare överklockar? Gissar på ~2%. Nvidia levererar redan de bästa mobila grafikkorten på marknaden så hur denna säkerhetsåtgärd skulle ställa dem i dåliga dager förstår jag inte. Inte så att de börjat spärra desktopanvändare. Den marknad som faktiskt har ytrymme för och som dessutom nyttjar överklockning.

Det går ju att dra samma argument mot att blockera överklockning, eller varför inte blockera adminrättigheter, i vanliga datorer.
Orsakar ökad support, ökad felsökning, kunden måste ha koll etc.
För att inte tala om hur många som i övrigt är oaktsamma med sina datorer, inte rengör med jämna mellanrum.
Men någonstans får ju tillverkaren släppa greppet...

Hur många procent(promille?) av alla laptop felanmälningar är relaterade till överklockning av grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Trodde detta var ett "överklockar"-forum, sen när blev det okej att låsa överklockarmöjligheter? Spelar det roll om det är Nvidia elller om det är tillverkarna själva?

Jag kanske gillar att överklocka laptops? Varför får jag inte göra det? Om det blir problem med supporten så sätt dit ett stort klistermärke på laptopen med texten "Varning: Vid överklockning gäller ej garantin längre". Svårare än så är det väl inte?

Låt folk överklocka för helvete, tar de sönder laptopen så får de väl skylla sig själva.

Peace.

Vad jag hört så klockar inte ens Jonas sin CPU trots att han jobbar på forumet (tror jag hörde det i nån fredagspanel)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Va? Gör Nvidia något som inte är i kundernas bästa intresse? Något som kanske rent av tvingar kunder som vill får ut mer prestanda att köpa nyare produkter lite tidigare än de annars hade behövt göra?... Ojojoj... vad förvånad och chockad jag är.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

AMD får inte gå under. Jag ska därför köpa AMD produkter(OK, jag kanske ska köpa Intel också).

Permalänk
Medlem

Känns som att AMD har något att vinna på här.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Enligt Prisjakt har Nvidia i princip ingen konkurrens från AMD på bärbara spelgrafikkort. Inte så konstigt att sånt här händer då.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

@ArcticFire: Var det inte så att AMD:s APU:er skulle få massa bra grafik eller har har jag drömt?

AMD visar produktplaner fram till 2020 och avslöjar APU med uppemot 300 W TDP

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Suck, ska man förhindra att man kan chiptrimma bilar då också? Jag hade förstått det om de från början valt att inte tillåta överklockning av värmeskäl, men det är väl knappast problem med korten, det är väl datortillverkarna, t ex Lenovo som inte lyckas avleda värme tillräckligt effektivt?

Känns mer som om det är ett krav ifrån t ex Lenovo som tvingar Nvidia att införa spärrarna.

Om du chipar din bil tror du du har garanti på den sedan eller? Enda förutsättningen är om det görs av auktoriserad återförsäljare eller samarbetspartner med specifikationer som tillverkaren av bilen garanterar ska fungera.
Sedan kan du inte "trimma" en bil hur mycket som helst heller. Man får ofta höja effekt och vrid med ett vist antal procent, 10-15% beroende på model alternativt 15KW/100Kg MAX. Ska du ha mer än det måste du ha papper från bulltillverkaren som intygar att effekthöjningen är säker . Bara kolla SFRO handboken.

Så ja trimma bilen är inte så rätt fram som du verkar tro om det ska bara både lagligt och täckas av garantier. Garantin ryker ganska omgående om du gör det själv och bilen kan tekniskt sett vara olaglig på väg om effekten överstiger vad tillverkaren av bilen garanterar att chassit mm är dimensionerat för. Sedan ska vi inte prata miljökrav.

Finns gött om trimmade bilar i sverige som inte är lagliga på väg egentligen.

Permalänk
Medlem

Detta är bara ett trick för att tvinga konsumenter att uppgradera oftare. för den andra .. det är ju upp till konsumenterna att få kunna göra vad fan de vill med dem produkten de har köpt.

"det är som att köpa 1 kg kött, men du får bara äta 800 gram"

Storhetsvansinnet har växt över huvudet på dem, och det är inte första gången den här trams .... det är därför jag fan köper inte deras produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aztro_dj:

Detta är bara ett trick för att tvinga konsumenter att uppgradera oftare. för den andra .. det är ju upp till konsumenterna att få kunna göra vad fan de vill med dem produkten de har köpt.

"det är som att köpa 1 kg kött, men du får bara äta 800 gram"

Storhetsvansinnet har växt över huvudet på dem, och det är inte första gången den här trams .... det är därför jag fan köper inte deras produkter.

Nja är väl mera som att köpa 1kg kött, se att de är 1,2kg kött när man ställer det på vågen och inte få äta de sista 200g.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@ArcticFire: Var det inte så att AMD:s APU:er skulle få massa bra grafik eller har har jag drömt?

AMD visar produktplaner fram till 2020 och avslöjar APU med uppemot 300 W TDP

Det gäller ju inte just nu utan om några år
Och just nu finns det inte mycket av välja på om man vill ha spelprestanda i en laptop, eller AMD-grafik i en laptop överhuvudtaget..

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det går ju att dra samma argument mot att blockera överklockning, eller varför inte blockera adminrättigheter, i vanliga datorer.
Orsakar ökad support, ökad felsökning, kunden måste ha koll etc.
För att inte tala om hur många som i övrigt är oaktsamma med sina datorer, inte rengör med jämna mellanrum.
Men någonstans får ju tillverkaren släppa greppet...

Hur många procent(promille?) av alla laptop felanmälningar är relaterade till överklockning av grafikkort?

Sant förvisso. Dock skillnad på att konfigurera sitt OS så det beter sig konstigt och att genom överklockning ha sönder hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Låt mig få bestämma vad jag kan klocka och inte klocka. Entusiaster hittar alltid geniala lösningar med små marginaler, låt dessa få ha den möjligheten utan att försvåra för dessa minoriteter ännu mer.

Entusiaster sitter inte med laptops och försöker klocka. Såvida de inte modifierar sina chassin. Som sagt så finns det knappt utrymme för överklockning i en laptop ändå så det finns inte heller några direkta geniala lösningar att dra nytta av. Kan man klocka sina mobila komponenter så är det oftast med så liten marginal att det ändå inte ger någon vidare fördel. Min poäng är att det på den mobila marknaden inte spelar någon större roll om man har chans att överklocka eller inte. Tycker såklart att man ska få göra det om man vill, men jag lyfter bara fram argumenten till varför man kanske inte vill att man ska kunna göra det.