::: Radeon Fury / Fiji XT diskussionstråd :::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kul att du hitta denna, dock svara dom inte på om kortet har hdcp 2.2 stöd (inte så viktigt i dag dock). Men kul att dom pushar fram en DP till HDMI adapter som klarar 60Hz i alla fall.

Dock är hastigheten betydligt långsammare på ram. Så om varje scen tar över 4Gb minne (idag nej), så kommer inte Ram hjälpa. Nå detta kommer visa sig längre fram, VR kör ju endast 2 gånger 1080p och kräver 3 gånger mer än vanligt spelande gör. Så kör ju strax under 4K kan man säga, då borde inte ram lika fort ta stopp, som 4k.

Bra intervju i alla fall.

Klart de inte infört HDCP 2.2 när de inte kör DP1.3 och när adaptern som inte har något med AMD att göra är begränsad till DP1.2. Adaptern har de utlovat i omkring 1.5 år snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Jag kör med open case just nu så det kan ju påverka. Ska köpa nytt case.

Varför skulle du inte kunna vrida radiatorn 90 grader precis som alla andra med 120mm fläktplatser? Ett nytt chassi har inte plats med radiatorn på den ledden du monterat den i heller, även om du så har 140mm plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Varför skulle du inte kunna vrida radiatorn 90 grader precis som alla andra med 120mm fläktplatser? Ett nytt chassi har inte plats med radiatorn på den ledden du monterat den i heller, även om du så har 140mm plats.

ok sant, ska göra det

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av PlaXiMaXi:

Tyckte att den här intervjun med AMD var intressant, besvarade en del frågor om Fury's 4GB HBM i jämförelse med GDDR5. Mer vanligt ram-minne ska tydligen vara viktigt för bättre prestanda i höga upplösningar. 4GB HBM är tydligen långt ifrån en begränsning för 4K-upplösning.

Även frågor om hur 300-serien jämför sig med 200-serien, HDMI 2.0 och lite annat besvaras.

AMD Answers YOUR questions About Fury X & R7 /R9 Graphics cards

Respekterar att han erkänner att han inte vet, i de fall han är ovetande, ger ett bra intryck av ärlighet.
Men jag fattar fortfarande inte hur den höga prestandan på HBMI, på något magiskt sätt, kan få RAM att fungera som VRAM.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Men jag fattar fortfarande inte hur den höga prestandan på HBMI, på något magiskt sätt, kan få RAM att fungera som VRAM.

Det skulle dock förklara Fury X's enastående prestanda i 4K.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Det skulle dock förklara Fury X's enastående prestanda i 4K.

Dock när man lyckas få ett spel över 4Gb så funkar det inte bra att använda ram i stället.

Flesta spelen behöver inte idag mer än 4Gb även i 4k.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Respekterar att han erkänner att han inte vet, i de fall han är ovetande, ger ett bra intryck av ärlighet.

spel kräver en viss mängd texturer etc..och när det behövs mer kan HBM flytta individuellt medans GDDR sparar i minne och flyttar det på ett annat sätt därav läser tex olika minnesprogram att spel drar massa ram men det beror mest på att gddr5 sparar och kopierar. HBM kan flytta lite liknande ramdisk fram och tillbaka effektivare och snabbare. Men 8gb HBM2 skulle dock vara mer optimal men som lär ske i början av nästa år. Ingen direkt magi utan en effektivare minneshantering mest då att lösa problemet med GDDR5 var att lägg på mer ram dvs 4gb och nu 8gb och 12 gb kort.

Naturligtvis kräver det drivrutiner för att optimera mer för spel individuellt med HBM vilket gör att det slår lite olika i recensioner beroende på spel och mängd texturer som krävs.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Klart de inte infört HDCP 2.2 när de inte kör DP1.3 och när adaptern som inte har något med AMD att göra är begränsad till DP1.2. Adaptern har de utlovat i omkring 1.5 år snart.

okej så länge, var ju mindre bra. Får hoppas dom släpper den i stället för att lova släppa den denna gången, men kanske är svårt att få en adapter att gå i 60Hz.

Får hoppas att dom tar HDMI 2 mer seriöst med ZEN eller en fin adapter fungerar för mig (funderat att bygga en kompaktare HTPC, men väntar tills 4k stödet börjar bli vanligare så man slipper köpa nytt system efter något år, har redan en som fungerar men drar ju en del ström, går fint i 1080p i alla fall ).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem

Kört på alla postprocessing effects max i witcher 3. Kortet tuggar fortfaande på runt 50 fps.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

okej så länge, var ju mindre bra. Får hoppas dom släpper den i stället för att lova släppa den denna gången, men kanske är svårt att få en adapter att gå i 60Hz.

Får hoppas att dom tar HDMI 2 mer seriöst med ZEN eller en fin adapter fungerar för mig (funderat att bygga en kompaktare HTPC, men väntar tills 4k stödet börjar bli vanligare så man slipper köpa nytt system efter något år, har redan en som fungerar men drar ju en del ström, går fint i 1080p i alla fall ).

1.5 år kanske är en överdrift, men det har diskuterats i forum under minst den tiden. VESA visade upp adaptrar på CES, men de har ännu inte kommit. Det kan säkert ta ett bra tag till. En adapter kan heller aldrig ge dig HDCP 2.2 om inte grafikkortet har det.

Det är ju inte heller 60Hz det är frågan om utan 600MHz TMDS, upp från 300/340 eller 298MHz som det ofta var i praktiken. Andra generationen Maxwell har stöd för HDMI 2.0/600MHz, Skylake bör få, Nvidias Shield Android TV har stöd. Annars har i princip inget stöd. Kretsarna som kommer till de stationära Ultra HD Blu-rayspelarna kommer såklart ha stöd, men de har inte annonserats än. Dual-link DVI som också kör TMDS kör 2x 165MHz. HDMI <1.3 körde bara samma signal som DVI matades med alltså upp till 165MHz. Krävs annan logik i kretsen för att driva TMDS i 600MHz. GCN har kommit i flera olika generationer, och de har fått in nya instruktioner osv internt, de har fått in TrueAudio och Freesync. De har i Carrizo och Fiji fått in H.265/HEVC-avkodare. – Men man får tänka på att Fiji designades för ett år sedan och HDMI 2.0 inte var så moget då, även om det specades i sep 2013, GCN kom ju ut 2011 och många delar är de samma. 2011 planerade de nog inte att tillverka 28nm-delar 2015.

Permalänk
Medlem

@Flopper mellan CPU/minne och GPU finns fortfarande samma PCIe-buss. Sluta med grundlösa spekulationer. Det går lika långsamt där emellan som med ett 285.

Permalänk
Medlem

och ja, adaptern är värdelös. Fick bara 1920x1080p med den fast hade dual link på DVI. Fick köpa en displayport kabel.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det finns inget med pumpen att fixa. CMs kitt är CMs och vissa variationer finns där, det AMD föreslagit är att dra ner på pumphastigheten.

Den här tysken är desperat, han försöker dämpa surret på sitt Sapphire. Förståligt, det där vinandet bränner ett hål i skallen efter ett tag. Frågan är om AMD kan fixa det där via drivrutinerna, det borde väl gå?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Kvickstick:

Väl medveten om detta, jag förstår bara inte den dåliga prestandan i lägre upplösningar!

Den är iögonfallande låg, det håller jag med om men sen om man faktiskt läser om arkitekturen så framgår det vädligt tydligt att Fiji är designad för högre upplösning, men har i princip offrat lägre upplösning till förmån för högre. Vilket också visar sig i tester. Fiji är trots allt bättre matchad mot Maxwell i 4K och med tanke på AMDs tidigare beteenden så kommer drivrutinerna troligen förbättra situationen för Fiji framöver iaf i 1440p och 4K. 1080p är nog som det är tyvärr.

Det är heller ingen överaskning att Nvidia pushar för funktioner som Hairworks med enorm tesselering där GM200 är extremt stark och AMDs GCN ganska svag.

Så här beskriver Techreport det: "In situations where a game's performance is limited primarily by shader effects processing, texturing, or memory bandwidth, the Fury X should easily outpace the 290X. On the other hand, if gaming performance is gated by any sort of ROP throughput—including raw pixel-pushing power, blending rates for multisampled anti-aliasing, or effects based on depth and stencil like shadowing—the Fury X has little to offer beyond the R9 290X. The same is true for geometry throughput. ...

With Fiji, AMD is offering a rather different vision of how GPUs ought to be used by game developers. That's one reason I'd expect to see continuing fights between the GPU vendors over what effects folks incorporate into PC games. Nvidia will likely emphasize geometric complexity and tessellation, and AMD will probably push for prettier pixels instead of more polygons."

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Den är iögonfallande låg, det håller jag med om men sen om man faktiskt läser om arkitekturen så framgår det vädligt tydligt att Fiji är designad för högre upplösning, men har i princip offrat lägre upplösning till förmån för högre. Vilket också visar sig i tester. Fiji är trots allt bättre matchad mot Maxwell i 4K och med tanke på AMDs tidigare beteenden så kommer drivrutinerna troligen förbättra situationen för Fiji framöver iaf i 1440p och 4K. 1080p är nog som det är tyvärr.

Det är heller ingen överaskning att Nvidia pushar för funktioner som Hairworks med enorm tesselering där GM200 är extremt stark och AMDs GCN ganska svag.

Så här beskriver Techreport det: "In situations where a game's performance is limited primarily by shader effects processing, texturing, or memory bandwidth, the Fury X should easily outpace the 290X. On the other hand, if gaming performance is gated by any sort of ROP throughput—including raw pixel-pushing power, blending rates for multisampled anti-aliasing, or effects based on depth and stencil like shadowing—the Fury X has little to offer beyond the R9 290X. The same is true for geometry throughput. ...

With Fiji, AMD is offering a rather different vision of how GPUs ought to be used by game developers. That's one reason I'd expect to see continuing fights between the GPU vendors over what effects folks incorporate into PC games. Nvidia will likely emphasize geometric complexity and tessellation, and AMD will probably push for prettier pixels instead of more polygons."

Det förklarar ju en hel del! Bara jag som inte ser fram emot fler Brokenworks titlar ifrån båda läger...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: 32GB Kingston FURY Beast 6000MHz CL30 :: Kingston Fury Renegade 2TB

Permalänk
Hjälpsam

Tyskarna minskade pumpljudet genom att stoppa in en liten bit skumgummi mellan pumphuset och ytterhöljet.

Dold text

http://www.pcgameshardware.de/AMD-Radeon-Grafikkarte-255597/T...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SectionX2:

Kört på alla postprocessing effects max i witcher 3. Kortet tuggar fortfaande på runt 50 fps.

Jo amd funkar klockrent med 4gb HBM, konstigt.

Skrivet av Petterk:

@Flopper mellan CPU/minne och GPU finns fortfarande samma PCIe-buss. Sluta med grundlösa spekulationer. Det går lika långsamt där emellan som med ett 285.

så HBM funkar precis samma som på ett 285?
Konstigt mycket konstigt.
Visste inte att HBM fanns på 285 med.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tyskarna minskade pumpljudet genom att stoppa in en liten bit skumgummi mellan pumphuset och ytterhöljet.

http://www.pcgameshardware.de/AMD-Radeon-Grafikkarte-255597/T...

Är bara att fylla på med skumgummi med högre densitet. Men garantin flyger väl om man lyfter på locket?

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av smygolf:

Är bara att fylla på med skumgummi med högre densitet. Men garantin flyger väl om man lyfter på locket?

Är skruvarna plomberade riskerar man nog det, tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

1.5 år kanske är en överdrift, men det har diskuterats i forum under minst den tiden. VESA visade upp adaptrar på CES, men de har ännu inte kommit. Det kan säkert ta ett bra tag till. En adapter kan heller aldrig ge dig HDCP 2.2 om inte grafikkortet har det.

Det är ju inte heller 60Hz det är frågan om utan 600MHz TMDS, upp från 300/340 eller 298MHz som det ofta var i praktiken. Andra generationen Maxwell har stöd för HDMI 2.0/600MHz, Skylake bör få, Nvidias Shield Android TV har stöd. Annars har i princip inget stöd. Kretsarna som kommer till de stationära Ultra HD Blu-rayspelarna kommer såklart ha stöd, men de har inte annonserats än. Dual-link DVI som också kör TMDS kör 2x 165MHz. HDMI <1.3 körde bara samma signal som DVI matades med alltså upp till 165MHz. Krävs annan logik i kretsen för att driva TMDS i 600MHz. GCN har kommit i flera olika generationer, och de har fått in nya instruktioner osv internt, de har fått in TrueAudio och Freesync. De har i Carrizo och Fiji fått in H.265/HEVC-avkodare. – Men man får tänka på att Fiji designades för ett år sedan och HDMI 2.0 inte var så moget då, även om det specades i sep 2013, GCN kom ju ut 2011 och många delar är de samma. 2011 planerade de nog inte att tillverka 28nm-delar 2015.

Är helt med på det kräv extra hårdvara utöver HDMI 2.0 stöda HDMI portar. Men levererar AMD det på moderkortet genom DP i stället för HDMI, skulle funka för mig. Även om HDCP 2.2 inte spelar så stor roll på PC (går ju komma runt det, genom att Pc inte är lika petig om en film är skyddat eller inte, som en blu-ray spelare är och PS 3 och antagligen PS 4 är). Men kan ju vara bra med stödet i fall det bråkar om man inte har det. HEVC är fint tillskott faktiskt, har jag inte fel som har inte Nvidias kort stöd för det (bara nått dom la till i drivers om jag inte har fel).

Vi får se om adapter kommer fram och till nästa släpp från AMD har ett fint HDMI 2.0 stöld på något vis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det svart på vitt att Fury Pro kommer bli sämre än Fury X? Annars köper man ju lätt Pro för att vattenkyla den själv med Ekblock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamsungLover:

Är det svart på vitt att Fury Pro kommer bli sämre än Fury X? Annars köper man ju lätt Pro för att vattenkyla den själv med Ekblock.

Nej, inte sagt ett ljud om det. Men troligen gör dom något liknande som Nvidia gjorde med 980TI. Något nedskalad och presterar 5% sämre typ.

Ska komma i alla fall ett nytt kort nästa månad den 14 juli påstås det (få se om det händer).

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Flopper:

Nej 285 har inte HBM.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Läs en gång till. Det han sade var att inga ändringar har gjorts i PCIe-bussen, därför kommer det gå precis lika snabbt oavsett om man har fury eller 285.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

ok sant, ska göra det

Gick det bra?

Skrivet av Flopper:

Det är samma PCIe 3.0 x16 buss mellan systemminnet och grafikkortet, det är också mer eller mindre samma GCN-generation i R9 285 så när på att Fiji fått en H.265/HEVC-avkodare – vilket betyder samma stöd när det gäller teknik som XDMA, TrueAudio, Freesync, alltså samma XDMA som inte kräver CPU mellan korten vid CF och är närmare arkitekturen i Fiji än något annat kort/annan grafikprocessor. Det går inte snabbare mellan systemminnet och grafikminnet för att de använder HBM, de kan dock ha bakat in nya instruktioner för att hjälpa till (de har inte publicerat något om det) och hålla vissa grejer kortare tid i minnet antingen tack vare fler streamprocessorer eller högre bandbredd, vilket det nu var som begränsade specifika arbeten. Men de flesta optimeringar de kan göra på drivrutinerna bör de kunna köra på 300 och 200-serien också.

Skrivet av Broken-arrow:

Är helt med på det kräv extra hårdvara utöver HDMI 2.0 stöda HDMI portar. Men levererar AMD det på moderkortet genom DP i stället för HDMI, skulle funka för mig. Även om HDCP 2.2 inte spelar så stor roll på PC (går ju komma runt det, genom att Pc inte är lika petig om en film är skyddat eller inte, som en blu-ray spelare är och PS 3 och antagligen PS 4 är). Men kan ju vara bra med stödet i fall det bråkar om man inte har det. HEVC är fint tillskott faktiskt, har jag inte fel som har inte Nvidias kort stöd för det (bara nått dom la till i drivers om jag inte har fel).

Vi får se om adapter kommer fram och till nästa släpp från AMD har ett fint HDMI 2.0 stöld på något vis.

Bara vissa andra generationens Maxwell-kort/kretsar har full H.265/HEVC-avkodare andra kör hybrid, i dagsläget är det bara GTX960 (main, main 10) och Shield Android TV som har fullt HEVC-stöd (avkodning) i hårdvara från Nvidia. Intel kör också en hybridvariant på Broadwell (och vissa Haswell, dock inte 10-bit där) och väntas få fullt hårdvarustöd i Skylake. Andra generationens Maxwell har också H.265/HEVC kodare (encoder) via NVENC, även om de inte har avkodare.

AMD har utlovat en brandad adapter ser det ut som, men den är givetvis inte redo fören kretstillverkarna fått ihop sina DP1.2>HDMI 600MHz konverterarkretsar och validerat dessa. Det skulle lösa spel i UHD 60Hz på TVs med (fungerande) HDMI 2.0. I dagsläget finns det många stora monitorer och vissa TVs att köpa med DisplayPort däremot. AMD ser ut att ha lovat adaptern snart, men det ser inte ut som tillverkare som Parade fått ut några kretsar än.

@korda

Det är ju möjligt att CM gjort något i produktionsexen som AMD påstår, men de har inte gjort något som tar bort problemet eller exemplarsvariationerna som kommer finnas när det gäller pumpljud. Det är ett problem med sådana här OEM-lösningar med integrerad pump. Pumpar låter alltid även om de är separata, och jag antar att varför AMD avråder att montera radiatorn under grafikkortets nivå är för att det då skulle samlas luft i blocket/pumpen, så den riskerar att gå torrt och gå sönder, samt låta ännu mer då. Vill man ha detta kort, eller för den delen vill man köra AIO/CLC-kit till andra grafikkort så kommer man mer eller mindre ha problem med ljudet. Variationer kommer förekomma. Cooler Masters, Aseteks och CoolITs lösningar har alla problem med pumpljud som folk stör sig på. Det krävs inte mycket för att hitta där folk stör sig på CMs CLCs när det gäller pumpljud.

Permalänk
Medlem

Vad hade du för grafikkort innan du bytte ??

Kan du köra 3dmark med din oc jag vill se hur mycker det gör i ren prestandard.

Är du helnöjd med kortet eller är det något du är mindre nöjd med ?

hoppas på svar

Skrivet av SectionX2:

Så där, då har jag fått mitt Fury X idag och installerat det. Tyvärr stötte jag på patrull med mitt Fractal Design Chassi (version1 tror jag) där Radiatorn inte fick plats ordentligt, så jag satt i den med två skruvar istället för fyra (men den sitter stabilt ändå)

http://i.imgur.com/LYMe7hq.jpg

http://i.imgur.com/dMrHW9y.jpg

http://i.imgur.com/5WliJc8.jpg

http://i.imgur.com/yyWK7HN.jpg

http://i.imgur.com/wZmHKuJ.png

Kortet låter tyvärr som väntat illa även i idle. Pumpen låter samt att jag hör ett lätt tjutande ljud. Vid full load hör man faktiskt ingen större skillnad mot för idle, både på gott och ont.

http://i.imgur.com/pO3TbJE.jpg

Testade att köra upp allt på Ultra i 2560x1440 i Witcher 3 och fick 60fps, det är fan inte illa! Första intrycket är iaf att kortet har stor potential

edit: Testade överklocka till 1100mhz, verkar ok so far. Dock verkar kylningen i min burk inte den bästa, full load ligger på 60 grader och idle på 40 grader.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Jag tycker synd om kortet. Det borde få en kompis snart

Skrivet av SectionX2:

Så där, då har jag fått mitt Fury X idag och installerat det. Tyvärr stötte jag på patrull med mitt Fractal Design Chassi (version1 tror jag) där Radiatorn inte fick plats ordentligt, så jag satt i den med två skruvar istället för fyra (men den sitter stabilt ändå)

http://i.imgur.com/LYMe7hq.jpg

http://i.imgur.com/dMrHW9y.jpg

http://i.imgur.com/5WliJc8.jpg

http://i.imgur.com/yyWK7HN.jpg

http://i.imgur.com/wZmHKuJ.png

Kortet låter tyvärr som väntat illa även i idle. Pumpen låter samt att jag hör ett lätt tjutande ljud. Vid full load hör man faktiskt ingen större skillnad mot för idle, både på gott och ont.

http://i.imgur.com/pO3TbJE.jpg

Testade att köra upp allt på Ultra i 2560x1440 i Witcher 3 och fick 60fps, det är fan inte illa! Första intrycket är iaf att kortet har stor potential

edit: Testade överklocka till 1100mhz, verkar ok so far. Dock verkar kylningen i min burk inte den bästa, full load ligger på 60 grader och idle på 40 grader.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av korda:

Den här tysken är desperat, han försöker dämpa surret på sitt Sapphire. Förståligt, det där vinandet bränner ett hål i skallen efter ett tag. Frågan är om AMD kan fixa det där via drivrutinerna, det borde väl gå?

https://www.youtube.com/watch?v=yLW7cZPW2fA

Har samma ljud jag med

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinoman:

Fiji designen är lite motsägelsefull på sina håll. Man har massiv bandbredd, något som är viktigt både för hög upplösning men även för anti-aliasing. Trots den höga bandbredden har man i Fiji valt att rejält öka L2-cache, likt Nvidia gjorde med Maxwell fast där gjorde man det för att kunna smalna av VRAM-bussen (bred GDDR5 drar massor med ström) och ändå hålla kvar hög prestanda. En av de riktigt stora fördelarna med HBM är låg strömförbrukning, så frågan är varför man ökade L2$ just i Fiji?

Vi har ju sett att Fiji också fixar höga upplösningar riktigt bra, som långt mer behöver hög bandbredd än mycket VRAM. VRAM-åtgången ökar faktiskt rätt lite om det bara är upplösningen som skruvas upp, det är mängden och storleken på de texturer som används avgör hur mycket VRAM som behövs. HardOCP testade Dying Light som verkar använda extremt mycket texturer och det är den enda titel jag sett så här långt där 4GB inte räcker, då räckte det inte ens i 2560x1440 (rätt säker att det inte räckt i 1920x1080 med allt på max heller).

Vad det gäller "riktig" anti-aliasing (inte post-processing) så skulle den stora L2-cachen (AA har hög s.k. spatial och temporal locality -> cache fungerar väldigt effektivt) + massiv bandbredd kunna vara en stor hjälp, problemet är att det är ROPs som bestämmer kapacitet och det är inte högre än Hawaii. Nu verkar inte detta vara en jättestor begränsning då inget kort orkar med 4x/8x MSAA i 4k med vettig FPS, så om målet är 4k får man nog välja bort "riktig" AA. Men antal ROPs kan vara en flaskhals i lägre upplösningar om man rejält vill skruva upp AA-nivån.

Det som förvånar mig mest i Fiji designvalen är att man inte ökat kapaciteten för geometriberäkningar från Hawaii. Vad är den stora fördelen med Mantle/DX12? Mycket lägre "overhead" för draw-calls. Vilken möjlighet ger väldigt låg "overhead"? Möjlighet till betydligt fler trianglar i varje scen.

Man ökade shaderkapaciteten rejält, där finns massor med coola saker man kan göra, t.ex. "riktig" ray-tracing och andra effekter för att öka realism, så finns absolut inget negativt att säga om detta. Men den lustiga är att varken Mantle eller DX12 gör något för att minska "overhead" för shaders, de körs alltid direkt på GPUn så det finns ingen "overhead" i tidigare DX-versioner heller.

AMD har också berättat att de optimeringar man ska göra för att se till att 4GB VRAM ska räcka (jag tror det kommer räcka alldeles utmärkt inom överskådligt tid) handlar om optimeringar i drivrutinen, man jobbar med heuristiken kring vad som ligger i VRAM och vad som ligger i system RAM. Man har inte sagt något, så här lång i alla fall, om att det skulle finnas några nya metoder för att komprimera texturer. Går garanterat att optimera VRAM-användning en del i drivare, men detta är ännu en sak som är lite lustigt givet Mantle/DX12 fokus för denna optimering går bara att göra i DX11 och tidigare, i DX12 så är det applikationen och inte drivaren som bestämmer vad som ligger var (VRAM/system RAM).

På det hela taget verkar Fiji inte speciellt tweekad mot DX12, den kommer garanterat fungera riktigt bra där men man har inte lagt transistorer på de saker som rimligen borde se rejält mycket mer last när "riktiga" DX12 titlar dyker upp. I början lär vi mest se titlar som har stöd för DX12, men de kommer inte vara designade så de kräver DX12 för när det händer kommer det överhuvudtaget inte gå att köra med DX11.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Bra inlägg, tycker det visar att vi verkligen har "mellanprodukter" istället för nytt kisel i "nästa generation". Det är tydligt att de inte kunnat slänga på alla tänkbara resurser, men de har lyckats med en hel del på 275W TDP, eller i princip mindre än 290X i effektförbrukning. Så ur den synpunkten är Fury X, Fury och Nano intressanta. Vad det gäller komprimering har nog nästan Fiji samma DCC-teknik som Tonga. Antar att det skulle kunna ha att göra med varför de tyckte de kunde dra ner på ROPs. DX12 flyttar definitivt mer till spelutvecklarna och spelmotorn, men DX11 fortsätter ju utvecklas och de verkar ge hjälp för stegvis portning genom att köra vissa D3D11-saker (med hjälp av interop lager, 11on12) på D3D12.