::: Radeon Fury / Fiji XT diskussionstråd :::

Permalänk
Hjälpsam

Jag tror att en hel del kommer att hända om en månad, då W10 kommer, inte bara pga DX12 utan även WDDM 2.0.

Misstänker att både AMD och Nvidia, lägger nästan allt krut där, för närvarande.
Varför optimera för W7 och W8.1, när de flesta kommer att köra Windows 10 om en dryg månad?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Discokungen

@Yoshman finfint, som vanligt tack för de utförliga förklaringarna!

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Jag tror att en hel del kommer att hända om en månad, då W10 kommer, inte bara pga DX12 utan även WDDM 2.0.

Misstänker att både AMD och Nvidia, lägger nästan allt krut där, för närvarande.
Varför optimera för W7 och W8.1, när de flesta kommer att köra Windows 10 om en dryg månad?

Kan inte helt lämna w7 och w8 men Windows 10 borde ge oss bättre upplevelser.
14 dagar kvar

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om du kör utan anisotropic filtering, utan MSAA och utan vissa typer av skuggeffekter så är ROPs överhuvudtaget inte en flaskhals på någon av dagens high-end GPUer.

Då hade man inte köpt ett high-end kort.

Citat:

Anisotropic filtering och MSAA ger multiplikator effekter på hur mycket last rastreringssteget "ser", men däremot ökar inte alls VRAM-bandbredden speciellt mycket då dessa saker har väldigt hög lokalitet -> cache kommer hantera majoriteten av alla minessaccesser som kommer från detta. Finns en anledning varför L2-cache sitter ihop med ROPs både i AMDs och Nvidias designer, trots att L2-cachen även är användbart för beräkningssteget (GCN/CUDA-cores).

Anisotropisk filtrering belastar främst TMU's i en GPU. MSAA behöver mycket beräkningskapacitet i heltal (Fiji är ett monster här i ALU aspekt). Det är obligatoriskt att cachestrukturen ser ut som den gör i GPGPU, men det är också användbart i extrema upplösningar/AA för att göra färre förfrågningar till minnet och därmed spara bandbredd till VRAM. nvidia jobbade hårt med L2 cachen och rasterenheterna i Maxwell 2 ihop med sin kompression som är mer aggressiv än den i GCN 1.2/1.3 (Tonga/Fiji).

Citat:

Z/frame-buffer komprimering ökar inte kapacitet på ROP, de minskar trycket på VRAM-bussen. Givet bandbredden Fury X har så lär komprimering inte hjälpa supermycket, något som går att visa med syntetiska tester. Notera hur mycket mer Maxwell tjänar på svart textur (som är trivial att komprimera) mot slumpmässig textur (som i princip inte alls kan komprimeras), en viss vinst finns ändå vilket skulle kunna förklaras med högre L2-cache-hit-rate tack vare kompression.

Det är den effektiva vinsten jag förklarade som var intressant. Även om du sparar bandbredd genom en ny kompressionsalgoritm på en GPU arkitektur med HBM så kan det vara lönsamt. Fortfarande finns det gott om internetfolk som kollar på teoretisk fillrate och tror att det är allt i en GPU arkitektur. En av anledningarna är att avlasta cache som du skrev.

Citat:

Så du kan inte dra slutsatsen att rastreringsenheterna aldrig är en begränsning för det ser bra ut i de 4k tester som gjorts. Kör man med lite lägre upplösning och hög MSAA/anisotropic filtering är det nog till och med sannolikt att dessa blir en flaskhals. De resultat som AMD "läckte" precis innan release är av allt att döma genuina, där var man signifikant snabbare än 980ti genom att köra 4k utan MSAA, utan anisotropic filtering och väldigt dyra ljusberäkningar. Att man kunde få dessa resultat ger också en vink om att drivarna kanske inte är så stor flaskhals, är ju inget som direkt påverkar kostnaden i drivarna bara för att MSAA/AF är avslaget.

Det var ingen uteslutande slutsats, men det säger mycket om dess kapacitet. Det kan vara intressant att se en större jämförelse mellan FXAA och MSAA på Fury vid en närmare tanke. Man borde också tänka på att många spel slösar bort onödiga mängder fillrate och en elegant spelmotor borde använda sig mer av realtidsrendering (shaders) och inte på massa alpha=0 och onödigt stora texturer. Det är dags att skrota quake3 motor-tänket och se mer på moderna spelmotorer och DX12.

Citat:

Givet vad som är känt idag: peka på något som bevisar att drivarna signifikant håller tillbaka prestanda. Det närmaste jag hittar är att "lag-spikarna" i Fury X är rätt höga (högre än "vanliga" 980 även i 4k enligt TechReports mätningar). Anta att detta är drivers, i så fall är det inte specifikt till Fiji för där har man ändå klart bättre resultat än för 290x som vid det här laget borde ha rätt bra drivare. Är fullt möjligt, till och med troligt, att man kan förbättra detta genom drivare men finns fortfarande en (liten) risk att det faktiskt är ett HW-problem.
Latens mot VRAM har normalt sett väldigt lite påverkan på prestanda i "vanlig" grafik. För GPGPU finns fall när det spelar roll, som t.ex. mining.

Fury har också uppvisat imponerande låga spikar och dessa spikar är typiskt relaterat till ojämna renderingstider som drivrutiner styr mycket för att kompensera dagens dåliga portar ihop med dagens API'er. Hur latens (och bandbredd) till VRAM hos Fiji påverkar spel i olika scenarion hade jag väntat med att döma då Fiji's minneshantering är lite av en milstolpe.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 2good4you:

Då hade man inte köpt ett high-end kort.

Anisotropisk filtrering belastar främst TMU's i en GPU. MSAA behöver mycket beräkningskapacitet i heltal (Fiji är ett monster här i ALU aspekt). Det är obligatoriskt att cachestrukturen ser ut som den gör i GPGPU, men det är också användbart i extrema upplösningar/AA för att göra färre förfrågningar till minnet och därmed spara bandbredd till VRAM. nvidia jobbade hårt med L2 cachen och rasterenheterna i Maxwell 2 ihop med sin kompression som är mer aggressiv än den i GCN 1.2/1.3 (Tonga/Fiji).

Håller med om att man knappast köper high-end kort för att köra med låga inställningar. Men i så fall borde du hålla med om att ROP-kapaciteten inte nödvändigtvis är mer än nog då vissa inställningar gör att jobbet för ROP mångdubblas! AMD valde att publicera siffror som körde utan AF och MSAA, resultat blev att Fury X presterar bättre än 980ti. AMD borde känna till svagheterna i Fiji bättre än någon annan för tillfället, vad kan förklara detta resultat mer än att ROPs påverkar prestanda i högre inställningar?

TMU finns väll(?) inte längre i den mening TMU fanns i gamla Voodo kort och samtida från ATI/Nvidia? Oavsett så är texturfiltrering väldigt hårt knutet till rastersteget, optimeringsmanualer nämner att "trilinear filtering" halverar effektiv fillrate och AF har än större effekt. Hittar inte exakt hur stor effekt för AF är, närmaste jag hittar är att x16 AF kan kräva upp till 64 texturaccesser per rastrerad pixel .

ROPs måste vara hårt kopplat till textel-kapacitet på något sätt även i GCN och Maxwell/Kepler. Själva filteringssteget (där Fiji har högre kapacitet än Hawaii) görs inte i ROPs, men där läser man normalt inte själva texturen utan man beräknar vilken MIPMAP nivå som ska användas och vilken texturkoordinat som ska användas. Texturen appliceras i samband med rastrering, som sker i ROPs, något som blir rätt självklart när man inser att z-buffer testet kan ju göra så man överhuvudtaget inte behöver göra något.

Det TechReport fick fram är att Fury X har högre texturfilteringskapacitet jämfört med 980ti för heltal, men 980ti (och till och med 980) har högre kapacitet om man kör med flyttalskoordinater för texturer. Vilket som faktiskt används beror på designval i spelmotorn, vet faktiskt inte vilka spelmotorer som valt vad idag.

Finns inget obligatoriskt i cache-design. För ren GPGPU hade det varit effektivare att ha L2-cachen närmare beräkningsarrayen, men då GPUer fortfarande främst används för grafik är det en bättre design att ha dem ihop med ROPs.

Skrivet av 2good4you:

Det är den effektiva vinsten jag förklarade som var intressant. Även om du sparar bandbredd genom en ny kompressionsalgoritm på en GPU arkitektur med HBM så kan det vara lönsamt. Fortfarande finns det gott om internetfolk som kollar på teoretisk fillrate och tror att det är allt i en GPU arkitektur. En av anledningarna är att avlasta cache som du skrev.

Min poäng här var bara: hur viktigt är det att lägga kraft på något som spar bandbredd när en fördel med HBM är brutal bandbredd? Just högre cache-hit-rate (som både ökar prestanda men kanske främst spar ström) är den poäng jag kan se. Resultat är att Furu X ser mindre vinst av komprimering än vad Maxwell ser + om ROP är flaskhals hjälper inte komprimering.

Skrivet av 2good4you:

Det var ingen uteslutande slutsats, men det säger mycket om dess kapacitet. Det kan vara intressant att se en större jämförelse mellan FXAA och MSAA på Fury vid en närmare tanke. Man borde också tänka på att många spel slösar bort onödiga mängder fillrate och en elegant spelmotor borde använda sig mer av realtidsrendering (shaders) och inte på massa alpha=0 och onödigt stora texturer. Det är dags att skrota quake3 motor-tänket och se mer på moderna spelmotorer och DX12.

FXAA är något Fury X gör effektivt då det är en post-processing AA och utförs av shaders, FSAA utförs av ROPs.

Skrivet av 2good4you:

Fury har också uppvisat imponerande låga spikar och dessa spikar är typiskt relaterat till ojämna renderingstider som drivrutiner styr mycket för att kompensera dagens dåliga portar ihop med dagens API'er. Hur latens (och bandbredd) till VRAM hos Fiji påverkar spel i olika scenarion hade jag väntat med att döma då Fiji's minneshantering är lite av en milstolpe.

Var hittar du något test som visar att Fury X har låga spikar? De är lägre än 290x, men fortfarande så är "vanliga" 980 bättre här i 4k än Fury X (980ti är bättre än 980) enligt de mätningar TechReport gjorde. Tittar man på graferna SweC tagit fram ser man samma trend (med SweC har inte mätt 99%-kvartilen)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Gick fasen inte att få snyggt

Gillar prestandan, Ogillar pumptjutet,

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av Hymer:

http://i.imgur.com/sKVBSNg.jpg

Gick fasen inte att få snyggt

http://i.imgur.com/1WSE3C6.jpg

Gillar prestandan, Ogillar pumptjutet,

Jäklar vilket ormbo Hur funkar CF då?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jäklar vilket ormbo Hur funkar CF då?

Mmm skojar inte. Innan så såg det snyggt ut och nu är det kaos. Jo det fungerar fint. Har bara lirat lite GTA V än så länge.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Mmm skojar inte. Innan så såg det snyggt ut och nu är det kaos. Jo det fungerar fint. Har bara lirat lite GTA V än så länge.

Är det lika illa som de säger i recensionen, eller har AMD åtgärdat det något i butiksexemplaren?

Edit: Pumpljudet då, naturligtvis.

Syftningsfel
Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk
Hjälpsam

Såg ett tips om att försiktigt lägga datorn på sidan ett litet tag, detta för att dränera luft från pumphuset.
@Hymer är inte den undre radiatorn monterad upp och ned?
Kanske inte går åt något annat håll pga hårddisken?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Stämmer. Disken tog emot och skulle flytta den men i min stress knäckte jag fästena så nu sitter den fast och orkade inte ändra

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Är det lika illa som de säger i recensionen, eller har AMD åtgärdat det något i butiksexemplaren?

Edit: Pumpljudet då, naturligtvis.

Pumpljudet hörs om det är tyst i rummet. Nu har jag en fläckt där inne och den surrar högre så det hörs inte.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Pumpljudet hörs om det är tyst i rummet. Nu har jag en fläckt där inne och den surrar högre så det hörs inte.

Alright! Ska bli intressant att se vad alla partnertillverkare gör med Fury.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

http://i.imgur.com/sKVBSNg.jpg

Gick fasen inte att få snyggt

http://i.imgur.com/1WSE3C6.jpg

Gillar prestandan, Ogillar pumptjutet,

Har du kollat vad din dator dra i ström.?
själv har jag ett 1000W agg och vill ev kunna köra 3st grafikkort ev fury X

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Förutom inet i ringön, finns det nån annans tand att få tag på en fury i gbg regionen? Eller är det mer eller mindre det ända exet just nu som gå o köpa direkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Har du kollat vad din dator dra i ström.?
själv har jag ett 1000W agg och vill ev kunna köra 3st grafikkort ev fury X

Ingen aning. Men 3 fury x på 1000w borde inte vara några problem. Svåraste blir väll att montera dom vettigt.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Förutom inet i ringön, finns det nån annans tand att få tag på en fury i gbg regionen? Eller är det mer eller mindre det ända exet just nu som gå o köpa direkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla NetonNet.. köpte mitt kort därifrån och det tog 4 dagar.. inkl helg

Permalänk
Medlem

Nya pumpen som ska vara tyst:

Kromad stor logga istället för den lilla 2 färgade CM loggan.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

http://www.techpowerup.com/forums/threads/overclocked-hbm-its...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Medlem

UPDATE : We’ve confirmed with Robert Hallock, technical PR lead at AMD, that while the GPU-Z tool is reporting an increase in memory frequency in reality the frequency did not change. As HBM’s frequency in the Radeon R9 Fury X is determined in hardware and cannot be changed through software.

Interestingly enough we’ve also heard that R9 Fury X over-volting might be coming sooner rather than later. In fact we’ve found out that some users have already managed to unlock voltage control on their R9 Fury X cards. And we’ll be covering it in detail very soon in a forthcoming article.

http://wccftech.com/amd-radeon-r9-fury-memory-oveclocked-20/

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Jonathanknet:

UPDATE : We’ve confirmed with Robert Hallock, technical PR lead at AMD, that while the GPU-Z tool is reporting an increase in memory frequency in reality the frequency did not change. As HBM’s frequency in the Radeon R9 Fury X is determined in hardware and cannot be changed through software.

Interestingly enough we’ve also heard that R9 Fury X over-volting might be coming sooner rather than later. In fact we’ve found out that some users have already managed to unlock voltage control on their R9 Fury X cards. And we’ll be covering it in detail very soon in a forthcoming article.

http://wccftech.com/amd-radeon-r9-fury-memory-oveclocked-20/

Låter rimligt. Kan inte tänka mig att minnesöverklockning gör speciellt stor skillnad på 3DMark-resultat ändå. Det kan knappast vara en flaskhals på Fury X.

Låter roligt! Det kanske klockar fint ändå?

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Hjälpsam

http://forums.overclockers.co.uk/showpost.php?p=28258333&post...
Fury ger tjusigare bild än vad Titan X gör.
Kan vara en bugg i spelet, har inte stött på detta tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

http://forums.overclockers.co.uk/showpost.php?p=28258333&post...
Fury ger tjusigare bild än vad Titan X gör.
Kan vara en bugg i spelet, har inte stött på detta tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Har plockats upp även på overclock.net forum, såg också nån nämna att wccftech möjligtvis skulle skriva en artikel om det.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Har orkat ta mig lite tid och analysera Fury X lite mer. Det står fast att GPU'n är ett monster och rasterenheterna är ingen flaskhals. Med den nya kompressionen så pumpar dom ut över 40Gtex/s. Det kan jämföras med ROP'sen i 290X som är av samma antal men bara ligger på runt 17Gtex/s. Det hänger bara på drivrutiner och API'er nu... Vänta er 5-30% högre prestanda. Både 290 korten och Fury X tror jag kommer skina något helt otroligt i DX12.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hjälpsam

Jag tror tyvärr att vi får vänta nästan en månad på nya drivrutiner.
AMD satsar nog fullt på Windows 10 nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Skrivet av 2good4you:

Har orkat ta mig lite tid och analysera Fury X lite mer. Det står fast att GPU'n är ett monster och rasterenheterna är ingen flaskhals. Med den nya kompressionen så pumpar dom ut över 40Gtex/s. Det kan jämföras med ROP'sen i 290X som är av samma antal men bara ligger på runt 17Gtex/s. Det hänger bara på drivrutiner och API'er nu... Vänta er 5-30% högre prestanda. Både 290 korten och Fury X tror jag kommer skina något helt otroligt i DX12.

Troligen inte, se bara med Win 8 där bulldozer skulle vara så mycket bättre.

Så just för DX 12 tar det troligen mer än en månad innan spel ens använder DX 12 och ännu längre innan tekniken används på riktigt.

Det jag menar är att man ska ta det försiktigt med optimismen, men jag håller med om att troligen kommer det bli viss prestandaökning dom kommande månaderna (om dom inte bara satsar på stabila drivers då).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Broken-arrow:

Troligen inte, se bara med Win 8 där bulldozer skulle vara så mycket bättre.

Så just för DX 12 tar det troligen mer än en månad innan spel ens använder DX 12 och ännu längre innan tekniken används på riktigt.

Det jag menar är att man ska ta det försiktigt med optimismen, men jag håller med om att troligen kommer det bli viss prestandaökning dom kommande månaderna (om dom inte bara satsar på stabila drivers då).

Fast en grej, vi får från dag ett, med Windows 10 är WDDM 2.0.
https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/dn9...
Finns också indikationer på att AMD håller på att se över sitt CPU overhead vilket bör gynna även för DX11.
http://forums.guru3d.com/showthread.php?s=c2adbd1034a22576cf9...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Troligen inte, se bara med Win 8 där bulldozer skulle vara så mycket bättre.

Så just för DX 12 tar det troligen mer än en månad innan spel ens använder DX 12 och ännu längre innan tekniken används på riktigt.

Det jag menar är att man ska ta det försiktigt med optimismen, men jag håller med om att troligen kommer det bli viss prestandaökning dom kommande månaderna (om dom inte bara satsar på stabila drivers då).

Så mycket bättre? Bulldozer var en episk HW-fail och man ljög samt gjorde inte vissa vitala avslöjanden om mikroarkitekturen. Att jämföra Bulldozer med Fiji börjar få mig att undra lite hur du tänker...

Det finns enormt mycket mer att hämta från Fiji som sagt. Man har också mätt upp mycket CPU-overhead vilket gör sig tydligare just i lägre upplösningar.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 2good4you:

Har orkat ta mig lite tid och analysera Fury X lite mer. Det står fast att GPU'n är ett monster och rasterenheterna är ingen flaskhals. Med den nya kompressionen så pumpar dom ut över 40Gtex/s. Det kan jämföras med ROP'sen i 290X som är av samma antal men bara ligger på runt 17Gtex/s. Det hänger bara på drivrutiner och API'er nu... Vänta er 5-30% högre prestanda. Både 290 korten och Fury X tror jag kommer skina något helt otroligt i DX12.

kraftfullt kort snart den 14 för Fury 2
dx12 absolut, dock en bit innan spel har det som grund.
witcher 3, project cars samt kanske dice spel som battlefront etc..kommer få patcher för dx12 funktioner
men jag förväntar mig inte så stor skillnad med win 10 initialt utan det lär ske med drivrutinerna.
Jag antar att dice kommer gå till dx12 snabbt.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Fast en grej, vi får från dag ett, med Windows 10 är WDDM 2.0.
https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/dn9...
Finns också indikationer på att AMD håller på att se över sitt CPU overhead vilket bör gynna även för DX11.
http://forums.guru3d.com/showthread.php?s=c2adbd1034a22576cf9...

Okej, fatta inte riktigt det tekniska fördelarna dock. Mer än att den kan dela upp gpu minnet.

Jo, mindre cpu overhead vore önskvärt. AMD´s gpu:er lider en del av detta problem och vad man sett på för tester ger det över 5% boost (under 5% är inom felmarginalen), närmare bestämt 10%/15%. Men är i syntetiska tester, i verkligheten får man se helt enkelt.

Skrivet av 2good4you:

Så mycket bättre? Bulldozer var en episk HW-fail och man ljög samt gjorde inte vissa vitala avslöjanden om mikroarkitekturen. Att jämföra Bulldozer med Fiji börjar få mig att undra lite hur du tänker...

Det finns enormt mycket mer att hämta från Fiji som sagt. Man har också mätt upp mycket CPU-overhead vilket gör sig tydligare just i lägre upplösningar.

Bulldozer i sig var inget fail, bara vissa idéer var mindre lyckade. Se på kaveri, är så bulldozer borde varit tänkt från början, kör på en krets med fokus på mindre strömförbrukning och högre IPS.

Det jag vet dom ljög om var antal translatorer (räknat för många tror jag det var).

Det jag menar är att nytt os inte garantera någon prestandafördel. Inte ens i windows 8 är det några fördelar emot win 7 (några enstaka FPS bara). Om det inte ändrat sig på senare år, för dom testar ju på win 8 nu mer, så går ju inte själv göra någon analys över det hela.

JO som jag skrev till den andre ovanför, verkar om det läckta runt 3dmark stämmer så är det fin boost att hämta över Nvidia.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar