Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Undrar hur många som är med i Svenska Kyrkan?
Som är med "bara för att det går på automode"

Och en sak jag inte visste innan.... Har du ett "vanligt/random" jobb ...plus eget företag.... japp ---> då dras det dubbelt.

Som ateist känner jag mig blåst på min egen dumhet, då jag betalt till Svenska Kyrkan i ca 30år. Gick ur förra året o önskar att jag gjort det för 30 år sen.

Pröjsar nästan 10 lax till kyrkan varje år och varje gång jag ser deklarationen tänker jag att jag måste gå ur och sen så rinner det ut i sanden...

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Det är ju inget tvång, du kan gå ur om du vill precis som du skriver.

Jag tycker egentligen inte att det är jättekonstigt att man är med som standard. Svenskan kyrkan är ju en del av landets historia och kulturarv.

Jo, kulturarvet och alla kyrkobygnader är väl ett skäl till att jag inte driver mitt utträde så hårt, samtidigt tycker jag att det är lite sjukt att man blir medlem bara för att man döps när man är spädbarn, man borde få frågan när man fyller arton om man verkligen vill vara kvar.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Svenska kyrkan äger massa skog, så de har mycket att ta av (sälja av) innan det sinar i deras kassor.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Märkliga reaktioner från folk. Glada när de lånat ut pengar gratis till staten, och ledsna när de betalar tillbaka pengar de aldrig haft rätt till.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Märkliga reaktioner från folk. Glada när de lånat ut pengar gratis till staten, och ledsna när de betalar tillbaka pengar de aldrig haft rätt till.

Är inget märkligt med att man inte vet åt vilket håll det blir och reagerar utifrån det. Mer märkligt att du postar en sådan fråga.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Jag är mer förvånad över hur mkt avdrag många verkar göra.

Bor alla i en stuga långt ute på landet utan publika transportmedel som dessutom varit på jobbet ett år där de flesta jobbar hemma? Eller vad är det för avdrag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Jo, kulturarvet och alla kyrkobygnader är väl ett skäl till att jag inte driver mitt utträde så hårt, samtidigt tycker jag att det är lite sjukt att man blir medlem bara för att man döps när man är spädbarn, man borde få frågan när man fyller arton om man verkligen vill vara kvar.

Kyrkorna underhålls mestadels via bidrag från länsstyrelsen.

Mmm. Det är inte många "föreningar" som man föds in i och som Skatteverket hjälper till med betalningen. Helt sjukt egentligen.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Jag är mer förvånad över hur mkt avdrag många verkar göra.

Bor alla i en stuga långt ute på landet utan publika transportmedel som dessutom varit på jobbet ett år där de flesta jobbar hemma? Eller vad är det för avdrag?

På min arbetsplats så fuskar nog en majoritet på milersättningen. Vissa chansar bara till 100% och slänger ur sig grejer som att "de kollar aldrig om du bara slänger in för 5 lax". Andra har en "backup" plan där man prompt måste använda busshållplatsen exakt utanför dörren både på jobbet och vid hemmet och kan således enkelt hävda att man sparar 2 timmar per dag då just de busshållplatserna ofta har extremt få avgångar. Om man däremot är redo att gå en kortare sträcka på båda sidorna av busshållplatserna kommer nog aldrig skatteverket kolla upp även om du råkar ut för ett stickprov. Man kan ju tycka att du bör vara redo att gå en sträcka på 10min eller neråt om det lönar sig rejält tidsmässigt om du är en fullt frisk människa.

Milersättningens utformning är ett skämt, borde vara att du automatiskt inte kan göra avdrag om du bor och jobbar inom t.ex Göteborg. Tanken bakom den handlar mestadels om att gynna landsbygden, inte för att det ska löna sig att strategiskt bosätta sig på fel sida stan för att spara pengar på skatten.

Samåkning är ju ett annat hål, de som samåker längre sträckor och använder bilen till en bilsemester varje år kan ofta skriva in hutlösa summor. GPS krav borde gälla vid stickproverna, orkar man inte med det så blir det inget avdrag helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Ja, skattefusk verkar ju tyvärr vara ett brott som "lönar sig" och är socialt accepterat av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Ja, skattefusk verkar ju tyvärr vara ett brott som "lönar sig" och är socialt accepterat av någon anledning.

Ja, någonstans är det ju lite av ett "Don't hate the player, hate the game" läge däremot. Den som utformade kraven för milersättning verkar ju ha haft det som mål att se till folk medvetet bosätter sig långt bort från jobbet och kör så mycket bil som möjligt. Bra tänkt där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Jag är mer förvånad över hur mkt avdrag många verkar göra.

Bor alla i en stuga långt ute på landet utan publika transportmedel som dessutom varit på jobbet ett år där de flesta jobbar hemma? Eller vad är det för avdrag?

Jag gör reseavdrag då jag har mer än 2 km till närmaste busshållplats. Jag gör dock bara avdrag för de dagar då jag har jobbat på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Kyrkorna underhålls mestadels via bidrag från länsstyrelsen.

Mmm. Det är inte många "föreningar" som man föds in i och som Skatteverket hjälper till med betalningen. Helt sjukt egentligen.

Man föds inte in i Svenska kyrkan, utan blir medlem när man döps. Ett kyrkligt dop är förstås frivilligt, även om det är starkt traditionellt kopplat.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av 4.0:

Milersättningens utformning är ett skämt, borde vara att du automatiskt inte kan göra avdrag om du bor och jobbar inom t.ex Göteborg. Tanken bakom den handlar mestadels om att gynna landsbygden, inte för att det ska löna sig att strategiskt bosätta sig på fel sida stan för att spara pengar på skatten.

Det här kan ju inte stämma. Det bästa är ju att bo nära arbetsplatsen, då har man ju inga kostnader för resa och får ingen ersättning. Ersättningen täcker ju inte mer än de kostnader man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag gör reseavdrag då jag har mer än 2 km till närmaste busshållplats. Jag gör dock bara avdrag för de dagar då jag har jobbat på jobbet.

Avståndet till busshållplatsen har väl i den bemärkelsen ingen relevans i sammanhanget? (Sett ur skatteverkets perspektiv).
Det är om tidsvinsten totalt sett är mer än två timmar genom att ta bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Ja, någonstans är det ju lite av ett "Don't hate the player, hate the game" läge däremot. Den som utformade kraven för milersättning verkar ju ha haft det som mål att se till folk medvetet bosätter sig långt bort från jobbet och kör så mycket bil som möjligt. Bra tänkt där.

Det är ju utformat så att du bara har rätt till ersättning för en del a.v kostnaderna som överstiger 10 000. Du har ju redan betalat 10 000 och fortsätter betala för din transport till arbetet, ingenstans vinner du på att bosätta dig långt från arbetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

På min arbetsplats så fuskar nog en majoritet på milersättningen. Vissa chansar bara till 100% och slänger ur sig grejer som att "de kollar aldrig om du bara slänger in för 5 lax". Andra har en "backup" plan där man prompt måste använda busshållplatsen exakt utanför dörren både på jobbet och vid hemmet och kan således enkelt hävda att man sparar 2 timmar per dag då just de busshållplatserna ofta har extremt få avgångar. Om man däremot är redo att gå en kortare sträcka på båda sidorna av busshållplatserna kommer nog aldrig skatteverket kolla upp även om du råkar ut för ett stickprov. Man kan ju tycka att du bör vara redo att gå en sträcka på 10min eller neråt om det lönar sig rejält tidsmässigt om du är en fullt frisk människa.

Milersättningens utformning är ett skämt, borde vara att du automatiskt inte kan göra avdrag om du bor och jobbar inom t.ex Göteborg. Tanken bakom den handlar mestadels om att gynna landsbygden, inte för att det ska löna sig att strategiskt bosätta sig på fel sida stan för att spara pengar på skatten.

Samåkning är ju ett annat hål, de som samåker längre sträckor och använder bilen till en bilsemester varje år kan ofta skriva in hutlösa summor. GPS krav borde gälla vid stickproverna, orkar man inte med det så blir det inget avdrag helt enkelt.

Milersättningen utgår väl också från reseavdrag så du får bara göra avdrag på summan överstigande 10 000ish? Dessutom är reglerna för det där med busshållplats tydliga, de kommer åka dit om det finns en till busshållplats inom rimligt avstånd.

Permalänk
Medlem

Blir drygt 2000kr tillbaka i år.

Miva arbetsgivare har historiskt varit rätt bra på att betala in skatt, brukar sällan vara mer än någon/några tusenlappar tillbaka.

Åkte på 500kr rest när jag bytte jobb dock för ett par år sedan.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Pröjsar nästan 10 lax till kyrkan varje år och varje gång jag ser deklarationen tänker jag att jag måste gå ur och sen så rinner det ut i sanden...

Man måste ju inte vara med i en båtklubb bara för att man är båtintresserad

Visa signatur

8700K | MAXIMUS X HERO | 1080TI | 960 EVO | 16GB 3600 G.SKILL | PG279Q

Permalänk
Inaktiv

76k fick man betala, tur man har några bitcoin att sälja.

Permalänk
Inaktiv

Borde ha fått ett pandemiavdrag för man ska undvika kollektivtrafiken.

Permalänk
Medlem

Intressant att man kan få dra av för cykel till jobbet med 350kr för 2020. Men bara om summan överstiger 11 000....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Avståndet till busshållplatsen har väl i den bemärkelsen ingen relevans i sammanhanget? (Sett ur skatteverkets perspektiv).
Det är om tidsvinsten totalt sett är mer än två timmar genom att ta bilen.

Från skatteverkets perspektiv så har det väldigt stor relevans. Man kan göra reseavdrag även om tidsvinsten är mindre än två timmar.
Från skatteverkets hemsida:

"Om det saknas kollektivtrafik på sträckan kan du få avdrag för resor till och från arbetet med bil oavsett tidsvinst. En förutsättning är att avståndet mellan din bostad och din arbetsplats är minst två kilometer.

Om det saknas kollektivtrafik på bara en del av sträckan mellan din bostad och din arbetsplats kan du få avdrag för bilresor för hela resan. Det gäller under förutsättning att avståndet mellan din bostad och din arbetsplats är minst två kilometer samt att kollektivtrafik saknas på en sammanhängande sträcka på minst två kilometer."

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan betala restskatten med kreditkort?

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Bättre än jag trodde
Ska betala 29k

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

-20k restskatt, dock åkt 2k mil till och från jobb så hoppas det äter upp det mesta.

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkn00b:

Någon som vet om man kan betala restskatten med kreditkort?

Varför?

Ta ut pengar från en bankomat och sätt in de på kontot sen betala.

Vissa kreditföretag, typ supremecard kan man betala räkningar med så då hade det funkat

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel86:

-20k restskatt, dock åkt 2k mil till och från jobb så hoppas det äter upp det mesta.

Det kommer det nog inte att göra.
Antar att du har åkt 230 dagar. Då blir det 230 x 2 x 2 = 920 mil.
18,5 kr/ mil x 920 mil = 17020 kr. Dra bort 11 000 kr. Kvar är 6020 kr.

Säg at du har 50% marginalskatt, då kommer din skatt att minska med 3000 kr.

Med reservation att jag har räknat fel ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det kommer det nog inte att göra.
Antar att du har åkt 230 dagar. Då blir det 230 x 2 x 2 = 920 mil.
18,5 kr/ mil x 920 mil = 17020 kr. Dra bort 11 000 kr. Kvar är 6020 kr.

Säg at du har 50% marginalskatt, då kommer din skatt att minska med 3000 kr.

Med reservation att jag har räknat fel ovan.

2k mil måste väl ändå avse 2000mil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Varför?

Ta ut pengar från en bankomat och sätt in de på kontot sen betala.

Vissa kreditföretag, typ supremecard kan man betala räkningar med så då hade det funkat

Varför inte? det är gratis poäng du kan få hos kreditutgivaren?

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Ingenting är gratis Det är ju butikens avgift som delvis går till poängsystemet, och tror inte staten är så sugen på att stödja kreditföretagen på det sättet.