Permalänk
Medlem
Skrivet av tehlily:

Man föds inte in i Svenska kyrkan, utan blir medlem när man döps. Ett kyrkligt dop är förstås frivilligt, även om det är starkt traditionellt kopplat.

Helt korrekt. Blandade ihop det lite med hur det var innan 1996. Men fortfrande rätt sjukt hela grejen. "Jag är ett barn på några månader och jag tror på Gud och vill att skatteverket ska driva in pengar direkt från min lön till Svenska kyrkan".

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av addqd:

Milersättningen utgår väl också från reseavdrag så du får bara göra avdrag på summan överstigande 10 000ish? Dessutom är reglerna för det där med busshållplats tydliga, de kommer åka dit om det finns en till busshållplats inom rimligt avstånd.

Vad är rimligt avstånd då? Och hur snabbt går man? Blir snabbt extremt luddigt och därmed blir det antagligen väldigt svårt/tidskrävande för skatteverket att sätta dit dig. Att enbart spara 2 timmar tur och retur har även en tendens att kunna motsvara extremt korta sträckor om vi kollar på busstidtabeller för lite mer obekväma arbetstider. Om du inte har ett handikappanpassnings-tillstånd eller liknande så borde ju även tidsvinst jämfört med cykel vara ett kriterium som måste uppfyllas majoriteten av året.

I storstäder kan du få ner resetiderna ganska bra med kollektivtrafiken genom bra byten och mindre gångsträckor. I mitt fall finns det en buss ca 10min gång från min lägenhet som tar mig till arbetet på 10min och även en "direkt-buss" som tar ca 30min i princip utanför min dörr. Fattar inte varför man ska ha milersättning överhuvudtaget om man ändå ska bo i samma stad. Bättre att bara sänka skatten då så slipper både individen och staten en jävla massa pappersarbete och onödiga kostnader/tid.

Skrivet av PuMaH:

Det här kan ju inte stämma. Det bästa är ju att bo nära arbetsplatsen, då har man ju inga kostnader för resa och får ingen ersättning. Ersättningen täcker ju inte mer än de kostnader man har.

Självklart är det bästa att man bor i princip på arbetsplatsen och därmed slippa bil och/eller andra utgifter. Jag syftade mer på att om man t.ex vill bo i ett radhus kanske det närmaste man kan komma arbetsplatsen är just under för vad du kan göra avdrag för, då är det absolut lönsamt att se till att bosätta sig utanför.

Sen är jag inte helt övertygad om att det omöjligtvis kan gå med vinst. Vi har ju det här med samåkning, dvs du kör bara en fjärde/femtedel så ofta som du påstår t.ex och bara du kan bevisa att du faktiskt kört tillräckligt många mil (behöver inte alls ha något med jobbet överhuvudtaget, för hur fan vet skatteverket det?) så är det lugnt. Dvs om du gillar att roadtrippa genom Europa på semestern eller veckopendlar till din stuga 30mil bort får du snabbt upp många mil och kan krydda din milersättning rejält. 18,5kr/mil går ju även att diskutera om du inhandlar rätt bil för rätt peng.

Att vara skriven på en annan adress är ju också ett sätt, otroligt lätt att stå kvar hos sina föräldrars villa när man flyttar in till stan och sen ta milersättning från och till sina föräldrar. Har faktiskt en kollega som gjort exakt det här och åkt dit på ett stickprov, men klarade sig galant tack vare att han kunde bevisa att bilen faktiskt hade rullat tillräckligt långt. Någon milersättning skulle ha inte haft överhuvudtaget däremot då han i verkligheten bodde ca 15min bort från jobbet med buss.

Men visst, att gå med vinst är kanske en överdrift. Faktumet kvarstår däremot att du absolut bör tänka till en sekund vart ifrån du bosätter dig utifrån skatteverkets milersättnings-ramar om du vill göra ett smart val rent ekonomiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tehlily:

Man föds inte in i Svenska kyrkan, utan blir medlem när man döps. Ett kyrkligt dop är förstås frivilligt, även om det är starkt traditionellt kopplat.

Det var frivilligt för mina föräldrar men knappast för mig.

Skrivet av RFRFRF:

Man måste ju inte vara med i en båtklubb bara för att man är båtintresserad

Nej, men jag glömmer ju alltid bort att gå ur.

Edit: kollade nu och man måste skicka en blankett fysiskt till sin församling alternativt tala med sin kyrkoherde (som om man visste vem det var). Det är ju nästan lika svårt att gå ur som att säga upp ett sats-medlemskap.

Jag skulle kunna vara kvar om det rörde sig om någon tusenlapp men nästan tiotusen är för mycket. Då går jag hellre ur och ökar på mitt månadsbidrag till stadsmissionen.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Jag är med i Svenska kyrkan p.g.a. kulturvärdet i byggnader och målningar samt att det är en traditions högborg (som delvis anpassar sig). Jag tror som du att många oavsiktligen är med och betalar i "onödan". Själv betalar jag gärna lite för tidigare nämnt samt att det är en del av "Svenska statens" välgörenhets uppdrag i mindre gynsamma länder.

Tilläg: får tillbaka 3748;-

Edit: Tillägg

Känner likadant som du, är fortfarande kvar i Svenska kyrkan pga av kulturvärdet i byggnaderna och jag är inte heller kristen. Tycker dessutom om stämningen och lugnet man ofta får när man är i en kyrka.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkn00b:

Varför inte? det är gratis poäng du kan få hos kreditutgivaren?

Ja, där svarade du ju på frågan "Varför?" För att samla poäng.

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Ja, där svarade du ju på frågan "Varför?" För att samla poäng.

Det var ju du som frågade mig varför till min initiala fråga om någon kände till ett sätt att betala restskatten med kreditkort...

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tehlily:

Man föds inte in i Svenska kyrkan, utan blir medlem när man döps. Ett kyrkligt dop är förstås frivilligt, även om det är starkt traditionellt kopplat.

Stämmer det? Jag är varken döpt eller konfirmerad men har ändå varit medlem i Svenska kyrkan i större delen av mitt liv. Gick ur för några år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

2k mil måste väl ändå avse 2000mil.

Ja, jag läste lite slarvigt. Då blir det en reduktion med cirka 13000 kr om marginalskatten är 50%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gagg:

Stämmer det? Jag är varken döpt eller konfirmerad men har ändå varit medlem i Svenska kyrkan i större delen av mitt liv. Gick ur för några år sedan.

Ja det stämmer. Man föds inte in i svenska kyrkan utan det är dina föräldrar som bestämmer om du ska vara med eller inte (fram till du är 18?). Jag har aldrig varit med i hela mitt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gagg:

Stämmer det? Jag är varken döpt eller konfirmerad men har ändå varit medlem i Svenska kyrkan i större delen av mitt liv. Gick ur för några år sedan.

Ändrades 1996, innan dess blev alla medlem vid födsel, sen 1996 blir man medlem vid dopet.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Har inga problem med att betala skatt till svenska kyrkan. Det ingår i mina grundvärderingar men är man kritisk till kyrkans arbete så är det ju klokt att man kan gå ur. Själv har vi som sagt även möjligheten att påverka genom kyrkovalet.

Ökade för övrigt min årsinkomst med nästan 200k och trodde jag skulle få restskatt men får tillbaka 5k. Sambon får betala 10k så det blir ju ändå på minuskontot.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av RVX:

Känner likadant som du, är fortfarande kvar i Svenska kyrkan pga av kulturvärdet i byggnaderna och jag är inte heller kristen. Tycker dessutom om stämningen och lugnet man ofta får när man är i en kyrka.

Äsch, staten gick in med 460 miljoner 2018 till de fysiska byggnaderna. Kyrkoskatten i sig tror jag inte går direkt till att bevara byggnaderna. Jag lade mitt brev på lådan igår, efter att ha skjutit upp det i 10 år.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Känner likadant som du, är fortfarande kvar i Svenska kyrkan pga av kulturvärdet i byggnaderna och jag är inte heller kristen. Tycker dessutom om stämningen och lugnet man ofta får när man är i en kyrka.

Svenska kyrkan får bidrag från staten för att bevara byggnaderna. Kyrkan ville inte betala för det själv så de tvingade fram att staten skulle betala för det.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Hur kollar man om man är med i sv kyrkan? Sry offtopic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Hur kollar man om man är med i sv kyrkan? Sry offtopic

Enklast just nu eftersom vi är i deklarationstider är att titta på deklarationen.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Enklast just nu eftersom vi är i deklarationstider är att titta på deklarationen.

Will do
Hur går man ur smidigast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Will do
Hur går man ur smidigast?

https://www.svenskakyrkan.se/medlem/uttrade_ur_svenska_kyrkan

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av gagg:

Stämmer det? Jag är varken döpt eller konfirmerad men har ändå varit medlem i Svenska kyrkan i större delen av mitt liv. Gick ur för några år sedan.

Före 1996 (har jag för mig, däromkring i alla fall) blev man automatiskt medlem om ens föräldrar var medlemmar. Det har tagits bort, och nu blir man medlem vid dopet - om ens föräldrar inte ansöker om medlemskap hos kyrkan innan dopet skett.

Permalänk
Medlem

Jag har fått det förklarat för mig att om minst en förälder är medlem i svenska kyrkan så blir man automatiskt medlem. Jag har aldrig varit medlem i svenska kyrkan men däremot är jag döpt i en av deras kyrkor.

Kommer få c:a 10k tillbaka, kanske blir ett grafikkort om det finns något att få tag på.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem

Undra hur många av de som säljer grafikkort till 2x inköpspris som kommer deklarera sina vinster

Permalänk
Medlem
Skrivet av brainlessbob:

Jag har fått det förklarat för mig att om minst en förälder är medlem i svenska kyrkan så blir man automatiskt medlem. Jag har aldrig varit medlem i svenska kyrkan men däremot är jag döpt i en av deras kyrkor.

Kommer få c:a 10k tillbaka, kanske blir ett grafikkort om det finns något att få tag på.

Du blir medlem vid dop. Spelar ingen roll hur många av dina föräldrar som är med

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Du blir medlem vid dop. Spelar ingen roll hur många av dina föräldrar som är med

Inte jag men egentligen så skulle jag inte ens få bli döpt då ingen av föräldrarna var medlem i svenska kyrkan men farmor kände prästen.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem

4500kr tillbaks. Helt ok.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

15lax tillbaka, men det är ju prel, ska ju deklarera firman också... kan blir vadsomhelst, frugan har koll.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Will do
Hur går man ur smidigast?

Jag skulle säga den här: http://uturkyrkan.se/formular/

Visa signatur

Dator med Skärm.

Permalänk
Medlem

Intressant diskussion om Sv Kyrkan. Frun är med Sv kyrkan, hon tycker det mysigt. Barnen är med men inte jag. Får man en slant tillbaks även från kyrkoskatten?

Darren

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Svenska kyrkan får bidrag från staten för att bevara byggnaderna. Kyrkan ville inte betala för det själv så de tvingade fram att staten skulle betala för det.

Kände inte till den delen, för min del är det oavsett värt att betala för, men alla är berättigade till sin egen åsikt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Oavsett tycker jag att det är värt att betala för, men alla är berättigade till sin egen åsikt.

Jag tycker också det är värt att bevara kulturarv, mer värt än mycket jag får för mina skattepengar. Men att betala kyrkoavgift leder varken till mer eller mindre bevarande av kulturarv. Så om man betalar kyrkoavgift för det ändamålet bör man sluta.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Jag tycker också det är värt att bevara kulturarv, mer värt än mycket jag får för mina skattepengar. Men att betala kyrkoavgift leder varken till mer eller mindre bevarande av kulturarv. Så om man betalar kyrkoavgift för det ändamålet bör man sluta.

Ok..

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av brainlessbob:

Inte jag men egentligen så skulle jag inte ens få bli döpt då ingen av föräldrarna var medlem i svenska kyrkan men farmor kände prästen.

Det är väl inget krav att föräldrarna är med i svenska kyrkan?