Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jo, jag förstår verkligen din känsla.
Och de gör mycket fint, verkligen.
Men för min del är det inte bara pengarna som retar mig.
Det politiska som du skriver, är en del av det.

Men det som retar mig mest, är att, så fort du börjar jobba och betalat skatt.... Då går det per auto att du skall betala till svenska kyrkan. Om du inte går ur D V S.

Och det "tvånget" är vridet och konstigt i mina ögon.

Ingen blir väl automatiskt med i Svenska kyrkan? Jag är född 84 och har aldrig varit med. Troligen är du döpt och konfirmerad och därmed medlem, dvs ditt eget (eller föräldrarnas?) val

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Vad är rimligt avstånd då? Och hur snabbt går man? Blir snabbt extremt luddigt och därmed blir det antagligen väldigt svårt/tidskrävande för skatteverket att sätta dit dig. Att enbart spara 2 timmar tur och retur har även en tendens att kunna motsvara extremt korta sträckor om vi kollar på busstidtabeller för lite mer obekväma arbetstider. Om du inte har ett handikappanpassnings-tillstånd eller liknande så borde ju även tidsvinst jämfört med cykel vara ett kriterium som måste uppfyllas majoriteten av året.

I storstäder kan du få ner resetiderna ganska bra med kollektivtrafiken genom bra byten och mindre gångsträckor. I mitt fall finns det en buss ca 10min gång från min lägenhet som tar mig till arbetet på 10min och även en "direkt-buss" som tar ca 30min i princip utanför min dörr. Fattar inte varför man ska ha milersättning överhuvudtaget om man ändå ska bo i samma stad. Bättre att bara sänka skatten då så slipper både individen och staten en jävla massa pappersarbete och onödiga kostnader/tid.

Självklart är det bästa att man bor i princip på arbetsplatsen och därmed slippa bil och/eller andra utgifter. Jag syftade mer på att om man t.ex vill bo i ett radhus kanske det närmaste man kan komma arbetsplatsen är just under för vad du kan göra avdrag för, då är det absolut lönsamt att se till att bosätta sig utanför.

Sen är jag inte helt övertygad om att det omöjligtvis kan gå med vinst. Vi har ju det här med samåkning, dvs du kör bara en fjärde/femtedel så ofta som du påstår t.ex och bara du kan bevisa att du faktiskt kört tillräckligt många mil (behöver inte alls ha något med jobbet överhuvudtaget, för hur fan vet skatteverket det?) så är det lugnt. Dvs om du gillar att roadtrippa genom Europa på semestern eller veckopendlar till din stuga 30mil bort får du snabbt upp många mil och kan krydda din milersättning rejält. 18,5kr/mil går ju även att diskutera om du inhandlar rätt bil för rätt peng.

Att vara skriven på en annan adress är ju också ett sätt, otroligt lätt att stå kvar hos sina föräldrars villa när man flyttar in till stan och sen ta milersättning från och till sina föräldrar. Har faktiskt en kollega som gjort exakt det här och åkt dit på ett stickprov, men klarade sig galant tack vare att han kunde bevisa att bilen faktiskt hade rullat tillräckligt långt. Någon milersättning skulle ha inte haft överhuvudtaget däremot då han i verkligheten bodde ca 15min bort från jobbet med buss.

Men visst, att gå med vinst är kanske en överdrift. Faktumet kvarstår däremot att du absolut bör tänka till en sekund vart ifrån du bosätter dig utifrån skatteverkets milersättnings-ramar om du vill göra ett smart val rent ekonomiskt.

Nej, det blir inte snabbt luddigt. Det ska vara en tidsbesparing på 2 timmar eller mer att ta bilen och kollektivtrafik ska inte vara tillgänglig, jag har för mig det finns ett avståndskrav också mellan arbete och hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addqd:

Nej, det blir inte snabbt luddigt. Det ska vara en tidsbesparing på 2 timmar eller mer att ta bilen och kollektivtrafik ska inte vara tillgänglig, jag har för mig det finns ett avståndskrav också mellan arbete och hem.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/bilochtrafik/avdra...

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

1500:- tillbaka! Woot! Bitches and money yo!

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Tack, den sidan visar väldigt tydligt min poäng. Det är inte luddigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Ingen blir väl automatiskt med i Svenska kyrkan? Jag är född 84 och har aldrig varit med. Troligen är du döpt och konfirmerad och därmed medlem, dvs ditt eget (eller föräldrarnas?) val

Fram till 1995 blev man medlem automatiskt om ens föräldrar var medlemmar. Men det är enkelt att gå ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Ingen blir väl automatiskt med i Svenska kyrkan? Jag är född 84 och har aldrig varit med. Troligen är du döpt och konfirmerad och därmed medlem, dvs ditt eget (eller föräldrarnas?) val

Joo innan år 2000 blev man automatiskt medlem i Svenska kyrkan vid födsel. Efter år 2000 blir man medlem vid dopet.

http://www.ateism.se/uturkyrkan.html

Om man ska tro den källan iaf.

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem

900kr att betala tillbaka

Permalänk
Medlem

4169 tillbaka, ber jobbet dra 500kr extra i månaden. Ska se till att gå ur kyrkan också.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Skrivet av macmann1:

4169 tillbaka, ber jobbet dra 500kr extra i månaden. Ska se till att gå ur kyrkan också.

Varför tar du inte pengarna själv varje månad och sätter in i fonder eller ränte-fonder? De ger i princip staten räntefritt lån genom att göra som du gör nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elitasson:

Varför tar du inte pengarna själv varje månad och sätter in i fonder eller ränte-fonder? De ger i princip staten räntefritt lån genom att göra som du gör nu.

Ja det skulle jag såklart kunna göra, och det har väl tagits upp om och om igen i den här tråden genom åren. Varför inte? Ork, driv, diciplin, ingen lust att betala tillbaka? Ingen aning. Klart jag vet att det hade varit smartare och det kan hända att jag gör det framåt.

Det låter alltid som att man är en hemsk person för att man "lånar ut räntefritt till staten"

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

4169 tillbaka, ber jobbet dra 500kr extra i månaden. Ska se till att gå ur kyrkan också.

Gör samma här, ska be dom dra 500kr till så det totalt blir 1000.

Om någon undrar varför så är jag för lat för annat

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av kreekill:

Joo innan år 2000 blev man automatiskt medlem i Svenska kyrkan vid födsel. Efter år 2000 blir man medlem vid dopet.

http://www.ateism.se/uturkyrkan.html

Om man ska tro den källan iaf.

Din källa har fel. Fram till 1996 blev man medlem vid födseln om ens föräldrar var medlemmar. Efter 1996 är det vid dop man blir medlem.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag lämnade Svenska kyrkan för en 10 år sedan, efter att ha gått och sagt att jag skulle göra det i 10 år hehe.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Gör samma här, ska be dom dra 500kr till så det totalt blir 1000.

Om någon undrar varför så är jag för lat för annat

Hehe ja lathet är väl egentligen rätt ord med tanke på att på samma tid det tog mig att maila och be dom dra extra hade jag kunnat logga in på banken och skapa en stående överföring till en fond.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

4169 tillbaka, ber jobbet dra 500kr extra i månaden. Ska se till att gå ur kyrkan också.

Vadå, tar kyrkan pengar?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Vadå, tar kyrkan pengar?!

Nej, men vissa betalar en frivillig skatt till kyrkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Nej, men vissa betalar en frivillig skatt till kyrkan.

Vart ser man det?

Permalänk
Medlem

Det är rätt intressant när man hör folk fira över att de får tillbaks pengar från Skatteverket. Missförstå mig inte, det är ju kul att folk är glada för en sån sak, det är inte fel att känna så, och det är ingen glädje jag vill ta bort. Men det tyder lite på att man kanske inte förstår hur det funkar. För om du får pengar tillbaks från SKV betyder det oftast egentligen att du/din arbetsgivare betalt in för mycket skatt till SKV, pengar som du borde haft, men som du får tillbaks betydligt senare, dessutom utan någon ränta.

Det är även ofta man hör folk beklaga sig över att de ska betala in skatt. Men detta beror ju allt som oftast på att man gjort vinster, så egentligen borde restskatten ses som ett kvitto på att man gjort bra affärer, även om det kanske tar emot lite att betala in pengarna.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Awsmkiid:

Vart ser man det?

Den står i så fall vid övriga skatter (Public Service-avgift, begravningsavgift etc). Första året så glömde jag informera min arbetsgivare att jag inte är med i Svenska kyrkan och de betalade in kyrkoskatten av misstag, så det fick jag tillbaks på återbäringen. Därefter åtgärdades det och är numer inte ett problem. Jag får alltid tillbaka någon tusenlapp. Skulle förstås hellre ha fått pengarna från början och gått ±0 men då det är sådan liten summa får det vara.

Förstår inte alls hur somliga skattar 500-1000 kr extra per månad för att undvika att betala tillbaka. Blir lite som att vinna en miljon på lotto, gömma hälften i ens bostad och ta resten till en hjärnkirurg som fixar att man glömmer bort vinsten för att till sist glädjas åt de mystiska pengarna man hittar.

Permalänk
Skrivet av Tältarn:

Det är rätt intressant när man hör folk fira över att de får tillbaks pengar från Skatteverket. Missförstå mig inte, det är ju kul att folk är glada för en sån sak, det är inte fel att känna så, och det är ingen glädje jag vill ta bort. Men det tyder lite på att man kanske inte förstår hur det funkar. För om du får pengar tillbaks från SKV betyder det oftast egentligen att du/din arbetsgivare betalt in för mycket skatt till SKV, pengar som du borde haft, men som du får tillbaks betydligt senare, dessutom utan någon ränta.

Det är även ofta man hör folk beklaga sig över att de ska betala in skatt. Men detta beror ju allt som oftast på att man gjort vinster, så egentligen borde restskatten ses som ett kvitto på att man gjort bra affärer, även om det kanske tar emot lite att betala in pengarna.

Haha exakt. Älskar att vissa verkar tro att deklarationen är ”Statens årliga lotteri”

Jag menar, så avancerat är det faktiskt inte att hålla lite koll själv hur man ligger till. Kolla månadslönen i din skattetabell och jämför med lönespecen. Lägg till 30% avdrag för ränteutgifter om du t.ex. har bostadslån. Mer än så handlar det inte om för en absolut majoritet.

Visa signatur

Loque Ghost S1 Limestone | Ryzen 3900x | Alpenföhn Black Ridge | Evga 2070 Super | Corsair 32GB DDR4-3200 | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tältarn:

Det är rätt intressant när man hör folk fira över att de får tillbaks pengar från Skatteverket. Missförstå mig inte, det är ju kul att folk är glada för en sån sak, det är inte fel att känna så, och det är ingen glädje jag vill ta bort. Men det tyder lite på att man kanske inte förstår hur det funkar. För om du får pengar tillbaks från SKV betyder det oftast egentligen att du/din arbetsgivare betalt in för mycket skatt till SKV, pengar som du borde haft, men som du får tillbaks betydligt senare, dessutom utan någon ränta.

Det är även ofta man hör folk beklaga sig över att de ska betala in skatt. Men detta beror ju allt som oftast på att man gjort vinster, så egentligen borde restskatten ses som ett kvitto på att man gjort bra affärer, även om det kanske tar emot lite att betala in pengarna.

Ja tror inte någon inte förstår varför man får tillbaka eller inte, eller ja kanske dom första åren innan man fattar allt.

Men mig som exempel så har jag 2 fasta jobb lastbilschaufför och konsult.
Lastbilskörningen är fast medans konsult arbetet är vad som trillar in över året, min årsinkomst kan gå upp eller ner ca 150 tusen.
Betalar alltid högre skatt för av just denna anledning.

Detta gör jag för att jag inte vill lägga någon extra tid på det utan tjänar gott som det är, har inga lån men har hus och bil betalt.

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tältarn:

Det är rätt intressant när man hör folk fira över att de får tillbaks pengar från Skatteverket. Missförstå mig inte, det är ju kul att folk är glada för en sån sak, det är inte fel att känna så, och det är ingen glädje jag vill ta bort. Men det tyder lite på att man kanske inte förstår hur det funkar. För om du får pengar tillbaks från SKV betyder det oftast egentligen att du/din arbetsgivare betalt in för mycket skatt till SKV, pengar som du borde haft, men som du får tillbaks betydligt senare, dessutom utan någon ränta.

Det är även ofta man hör folk beklaga sig över att de ska betala in skatt. Men detta beror ju allt som oftast på att man gjort vinster, så egentligen borde restskatten ses som ett kvitto på att man gjort bra affärer, även om det kanske tar emot lite att betala in pengarna.

På det stora helt rätt men många gånger är det också så att bonus och andra former av engångsersättningar beskattas schablonmässigt och blir ofta fel. Såklart hade man kunnat sparar pengarna och fått ut ränta på det men de tusenlappar det handlar om innebär i verkligheten minimalt med ränta även om man själv skulle ha förvaltat det.

Permalänk
Medlem

Covid19 märks av i min deklaration i år, väldigt lite restskatt mot normalt då mina sidosysslor inom idrotten försvann.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem

Både jag och frugan får betala tillbaka iår igen.
Ca 900kr för mig och ca 2000 för frugan.
Då man fått tillbaka på skatten kan man nog räkna på en hand.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Kikade precis i min digitala brevlåda, får tillbaka straxt över 10 000:-
Ett 3080 kanske! (om man ens kan få tag på ett)

Permalänk
Medlem

Aldrig förstått mig på folks lycka över att få skatteåterbäring, rent krasst har du ju lånat ut pengar räntefritt till staten.

Felstavning
Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Ingen blir väl automatiskt med i Svenska kyrkan? Jag är född 84 och har aldrig varit med. Troligen är du döpt och konfirmerad och därmed medlem, dvs ditt eget (eller föräldrarnas?) val

Fram till 1996 blev man medlem vid födseln om ens föräldrar var medlemmar.
Efter 1996 är det vid dop man blir medlem.
Jo, jag är född långt före 96

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Aldrig förstått mig på folks lycka över att få skatreåterbäring, rent krasst har du ju lånat ut pengar räntefritt till staten.

Jag fattar ditt tankesätt!! I really do.

Men att aldrig förstå folks lycka över att få pengar tillbaka på skatten.

Shit, det är djupt. Väldigt djupt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Tycker arbetsgivaren lyckades pricka hyfsat rätt med skatten i år.
Fick bara tillbaka 1400 vilket är bättre än tidigare år då man fått tillbaka mycket mera.

Visa signatur