Rykte: Radeon Fury i specifikationer – släpps med och utan vattenkylning

Permalänk
Avstängd

4GB Varför? 8GB Varför?
Jag vill se minst 12 GB eller mer för att VISA just Nvidia att de kan om de bara vill.
Då skulle nog AMD lyckas ta en massa kunder från Nvidia annars skjuter de sig själva än en gång. Ett värsting kort ska och måste sticka ut från ALLA annars failar de med deras Fury/Fiji som då kommer påminnas som failing fury/fiji.
Man undrar ibland om de på AMD arbetar för Nvidia bakom ridån eller om de äger massa aktier där och därmed ger Nvidia gratis kunder och reklam via att faila med deras utsläpp av kort. Jag hoppas verkligen de visar att de är bra nu annars är det ju ändå positivt också för då minskas priset på Nvidias GTX 980Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Ja, vore nog århundradens mest idiotiska släpp eftersom 390/390X kommer ha 8GB...

\begin{sarcasm}
Men du får ju HBM minnen: Much speed, so wow!
\end{sarcasm}

Jag ställer mig mer och mer tveksam till AMDs beslut att använda den första generationen av denna tekniken. High-end grafikkorten har, vad jag förstått, aldrig varit flaskhalsade av minnesbandbredd utan snarare av beräkningskapacitet och framförallt minneskapacitet. HBM löser ett icke-problem (bandbredd) och förvärrar riktigt problem (kapacitet). Missförstå mig rätt, jag hyser inga tvivel på att HBM är framtiden, men att vara först kan i bland kosta mer än det smakar.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Dom kan väl fortfarande rapportera rykten, oavsett om dom stämmer eller inte. Då dom är under NDA så kan dom väl varken "bekräfta eller dementera".

Dom kan varken bekräfta eller dementera men det vore ju märkligt att rapportera om någonting som dom vet att det inte stämmer, Det finns massor av rykten om fiji som sweclockers väljer att inte rapportera om, Förmodar att det finns en anledning

Oavsett så skulle jag bli väldigt förvånad om fiji släpps med mer än 4GB minne

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

\begin{sarcasm}
Men du får ju HBM minnen: Much speed, so wow!
\end{sarcasm}

Jag ställer mig mer och mer tveksam till AMDs beslut att använda den första generationen av denna tekniken. High-end grafikkorten har, vad jag förstått, aldrig varit flaskhalsade av minnesbandbredd utan snarare av beräkningskapacitet och framförallt minneskapacitet. HBM löser ett icke-problem (bandbredd) och förvärrar riktigt problem (kapacitet). Missförstå mig rätt, jag hyser inga tvivel på att HBM är framtiden, men att vara först kan i bland kosta mer än det smakar.

Håller med. Dom får allt se till att det inte blir en flopp, både för våran och deras egen skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

4GB Varför? 8GB Varför?
Jag vill se minst 12 GB eller mer för att VISA just Nvidia att de kan om de bara vill.
Då skulle nog AMD lyckas ta en massa kunder från Nvidia annars skjuter de sig själva än en gång. Ett värsting kort ska och måste sticka ut från ALLA annars failar de med deras Fury/Fiji som då kommer påminnas som failing fury/fiji.
Man undrar ibland om de på AMD arbetar för Nvidia bakom ridån eller om de äger massa aktier där och därmed ger Nvidia gratis kunder och reklam via att faila med deras utsläpp av kort. Jag hoppas verkligen de visar att de är bra nu annars är det ju ändå positivt också för då minskas priset på Nvidias GTX 980Ti.

Varför ha så mycket minne på kort som inte är gjorda för avancerade beräkningar? Finns ju FirePro till det, nvidia har quadro.
Skulle väl då för att vara framtidssäkert för 8k, men tror inte att beräkningkapaciteten i dessa kort klarar gaming i 8k särskily bra, inte eller om du kör sli/cf. Möjligen att 3-sli/3-cf skulle klara det på lägre inställningar.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dinoman:

Det hoppas jag inte för det hade varit fruktansvärd journalistik och rent utav oetiskt.

Du har nog rätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Tack för ditt svar. Hoppas bara på att det inte floppar stort.

Skrivet av Sushifrukt:

Varför ha så mycket minne på kort som inte är gjorda för avancerade beräkningar? Finns ju FirePro till det, nvidia har quadro.
Skulle väl då för att vara framtidssäkert för 8k, men tror inte att beräkningkapaciteten i dessa kort klarar gaming i 8k särskily bra, inte eller om du kör sli/cf. Möjligen att 3-sli/3-cf skulle klara det på lägre inställningar.

Permalänk
Inaktiv

Kommer säkert ett "injection-turbo intercooler Heavy duty super" Fury kort med 8Gb minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Fast HBM-minne är väl väldigt mycket dyrare än vanligt sketet GDDR5, om jag förstått det rätt?

Men jag hoppas på 8GB.

det kostar runt 4x. men det största problemet här är att största paketet är 1GB. så med fyra såna kan man omöjligt få mer än 4Gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

det kostar runt 4x. men det största problemet här är att största paketet är 1GB. så med fyra såna kan man omöjligt få mer än 4Gb.

Jo, precis, och förutsatt att den krets de visade upp är Fiji som den kommer att säljas så är det bara fyra kapslar. Högst sannolikt så blir det initialt 4GB som sagt, men hoppas kan man.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vad ligger minnesanvändningen på i högre upplösningar nu för tiden? Då menar jag inte allokerat minne utan faktisk användning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Vad ligger minnesanvändningen på i högre upplösningar nu för tiden? Då menar jag inte allokerat minne utan faktisk användning.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan inte dra upp allt på max i gta v i 4k för då tar minnet slut och texturerna laddas långsamt. Det är dock bara i gta v detta har hänt.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Tycker att det verkar intressant. Om nu kortet presterar och kostar som ett titan x och man får med en vattenkylare så är det inte illa pinkat. Förmodligen lär den luftkylda modellen ligga lite lägre i pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

@Yooriitzz:

Förmodligen blir den billigare varianten mycket riktigt, billigare.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Datavetare
Skrivet av TobiasJ:

Men AMD skickar ju på sin minneskomprimering också i det här. AMD pratar i Tongareleasen om 40% effektiviseringar över bussen, då sannolikt i form av mindre data att skyffla. Detta ger att storleken på en textur i VRAM är mindre än vad motsvarande textur skulle vara på Tahiti eller Hawaii. Om man leker med tanken att bussen är 40% effektivare blir platsen texturen tar 1/1,4=71,5% av vad den skulle varit i Tahiti/Hawaii, vilket i sin tur skulle innebära att 4GB på Fiji motsvarar ca 5,6GB på de äldre kretsarna (om man nu kan räkna såhär). Förutsatt att AMD inte har utvecklat komprimeringen ytterligare sedan GCN 1.2, vilket ju var ett tag sedan.

Vi får heller inte glömma att nu är VRAM dyrt (GDDR5 är billigare än Ingenjörstid, HBM dyrare), så nu försöker man ta fram enkla lösningar på VRAM-problemet, så att jämföra 6GB okomprimerat VRAM med 4GB komprimerat data låter sig nog inte göras så enkelt som många vill få det att verka.

Fast både den typ av komprimering som kom med Tonga och även i Maxwell minskar inte trycket på mängden VRAM som används, vad detta hjälper till med än minska mängden data som skyfflas över minnesbussen. Med HBM har man överskott på bandbredd och (vad det verkar) ont om VRAM.

Det finns olika former av texturkomprimering sedan väldigt lågt tillbaka, även där har fokus fram till nu främst varit på att hitta sätt att minska kravet på bandbredd, inte på VRAM-storlek. Faktum är att man inte ens kan använda bandbredden fullt ut om inte texturerna är tillräckligt stora och helst ska de också ha en storlek jämt delbar med memory channel stride size * number of memory channels (typiskt 1kB * (bredden i bitar / 32)).

Nu kan naturligtvis AMD ha riktat om fokus och hittat sätt att minska trycket på VRAM-utrymmet, eventuellt genom att slösa med bandbredd (vilket är OK med HBM). Vi lär få se.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Vid det här laget har då iaf jag lärt mig att inte uttala mig om dessa saker innan release, att spekulera är ok men tänker varken höja den till skyarna eller haspla ur mig dumheter om kortet vid det här laget. Med det sagt så tycker jag det verkar rätt spännande i vilket fall och hoppas att den kan leva upp till förväntningarna, skulle vara fantastiskt om det verkligen presterar riktigt bra? Den som lever får se väntan är snart över.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Som jag sagt tidigare så luktar det väldigt mycket Bulldozer över detta..

Skickades från m.sweclockers.com

Så du menar alltså att AMD har sagt något mer än hintat om HBMs kapacitet? Varför ska folk helt plötsligt dra slutsatser att allt som inte infriar med överdrivna rykten (som INTE kommer från AMD) och spekulationer påstå att det är nästa Bulldozer? Bulldozer var ett fatalt misstag av AMD där de slog på hypetrumman själv och kunde inte leva upp till det på långa vägar. Fiji har de varit så gott som tysta om och rykten har florerat enormt. Och så sitter folk och tror att dessa rykten är vad AMD officiellt sagt själv. Vänta och se på lanseringsdagen innan du börjar slå på domedagstrumman.

Skrivet av RaBlack:

4GB Varför? 8GB Varför?
Jag vill se minst 12 GB eller mer för att VISA just Nvidia att de kan om de bara vill.
Då skulle nog AMD lyckas ta en massa kunder från Nvidia annars skjuter de sig själva än en gång. Ett värsting kort ska och måste sticka ut från ALLA annars failar de med deras Fury/Fiji som då kommer påminnas som failing fury/fiji.
Man undrar ibland om de på AMD arbetar för Nvidia bakom ridån eller om de äger massa aktier där och därmed ger Nvidia gratis kunder och reklam via att faila med deras utsläpp av kort. Jag hoppas verkligen de visar att de är bra nu annars är det ju ändå positivt också för då minskas priset på Nvidias GTX 980Ti.

Sedan sitter du och vill att kortet ska gå för under 6000:- också. Om du nu inte vill ha ett kort för 20.000:- så är att vilja ha 12GB inte direkt förankrat i verkligheten. HBM är en ny teknik och dessa kostar. Slår vad om att HBM kostar 3-4x mer, om inte mer, än GDDR5 som är långt ifrån en ny teknik. Låga Yields likaså.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Hmmm.... Entusiaster vill inte ha några begränsningar på sitt kort och 4 GB är en begränsning. Jag kommer ihåg att folk klagade över 780ti och dess 3 GB minne och jag tror att många avstod från köp pga av detta. Det är en viss status över att ha kort med mycket minne. Det hör helt enkelt ihop med High-End kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det är jag övertygad om, de sitter nog och skakar på huvudet och fnissar över vissa av våra spekulationer.
Jodå de kan rapportera även falska rykten, det ger bara lite bensin till brasan.

Lite larvigt. Känns dumt att swec kommer med nya nyhetsrykten hela tiden. Speciellt då många av dessa rykten är tagna från sidor med väldigt låg trovärdighet. Folk här förstår ju inte vad det betyder och tror att allt är sant.
Man skjuter sig själv i foten.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

4GB. Visst 100%, säkert för 1080p. Men 1440p/4K? Nja, och de sägs ha världens snabbaste GPU? Fury>Titan i kraftigaste. 4GB vs 12GB.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Ratatosk:

Det är jag övertygad om, de sitter nog och skakar på huvudet och fnissar över vissa av våra spekulationer.
Jodå de kan rapportera även falska rykten, det ger bara lite bensin till brasan.

edit De återrapporterar troligtvis inte rykten som de vet är fel, möjligt att testerna inte kommit igång än.

Skrivet av Storage Jar:

Lite larvigt. Känns dumt att swec kommer med nya nyhetsrykten hela tiden. Speciellt då många av dessa rykten är tagna från sidor med väldigt låg trovärdighet. Folk här förstår ju inte vad det betyder och tror att allt är sant.
Man skjuter sig själv i foten.

Klart vi inte rapporterar om rykten som vi vet är felaktiga.

Däremot kan det vara värt att komma ihåg att det är mer regel än undantag att saker och ting ändras kort innan lanseringen, t.ex. specifikationer, datum och priser. Ett tips är att hålla koll på vad vi själva rapporterar. Då kan ni vara säkra på att det är väl underbyggt.

http://www.sweclockers.com/nyhet/20665-amd-radeon-fiji-dops-t...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1r1d1um:

Hmmm.... Entusiaster vill inte ha några begränsningar på sitt kort och 4 GB är en begränsning. Jag kommer ihåg att folk klagade över 780ti och dess 3 GB minne och jag tror att många avstod från köp pga av detta. Det är en viss status över att ha kort med mycket minne. Det hör helt enkelt ihop med High-End kort.

Det som i slutändan spelar någon roll är prestandan. Om man köpt kortet för spel, och det piskar Titan X så är mängden minne inte speciellt intressant. Jag har dock svårt att tro att det inte blir problem i spel som kräver över 4GB som ex Shadows of Mordor. I prestanda tester har det visat sig inte skilja mycket i fps, men upplevelsen är det skillnad på när texturer byts ut.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast både den typ av komprimering som kom med Tonga och även i Maxwell minskar inte trycket på mängden VRAM som används, vad detta hjälper till med än minska mängden data som skyfflas över minnesbussen. Med HBM har man överskott på bandbredd och (vad det verkar) ont om VRAM.

Det finns olika former av texturkomprimering sedan väldigt lågt tillbaka, även där har fokus fram till nu främst varit på att hitta sätt att minska kravet på bandbredd, inte på VRAM-storlek. Faktum är att man inte ens kan använda bandbredden fullt ut om inte texturerna är tillräckligt stora och helst ska de också ha en storlek jämt delbar med memory channel stride size * number of memory channels (typiskt 1kB * (bredden i bitar / 32)).

Nu kan naturligtvis AMD ha riktat om fokus och hittat sätt att minska trycket på VRAM-utrymmet, eventuellt genom att slösa med bandbredd (vilket är OK med HBM). Vi lär få se.

Jag är den första att erkänna att jag är dåligt insatt i det tekniska, så jag uppskattar verkligen sådana här möjligheter att lära mig. Med det sagt, förstår jag dig rätt att man normalt sparar okomprimerat i vram, komprimerar för "transport" och sedan packar upp vid användande? Det känns lite som att gå över ån efter vatten, speciellt om man har ont om vram!

Permalänk
Medlem

En fundering jag har haft över minnesmängd är att det bara snackas om HBM minne, är det helt uteslutet att det skulle kunna finnas ett gddr5 swapminne på kortet också?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dimestam:

Klart vi inte rapporterar om rykten som vi vet är felaktiga.

Däremot kan det vara värt att komma ihåg att det är mer regel än undantag att saker och ting ändras kort innan lanseringen, t.ex. specifikationer, datum och priser. Ett tips är att hålla koll på vad vi själva rapporterar. Då kan ni vara säkra på att det är väl underbyggt.

http://www.sweclockers.com/nyhet/20665-amd-radeon-fiji-dops-t...

Jo vid någon form av eftertanke förstod nog även jag det, det var min paranoida och konspirationsteoretiska sida som tog överhanden.

Brasan verkar för övrigt brinna rätt så bra, utan extra bensin.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Pellepelikan:

En fundering jag har haft över minnesmängd är att det bara snackas om HBM minne, är det helt uteslutet att det skulle kunna finnas ett gddr5 swapminne på kortet också?

Skickades från m.sweclockers.com

Funderade även jag i de banorna, men frågan är hur man skall administrera det, hur ser man till att det allra viktigast alltid ligger på HBM minnet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

HBM utan GDDR5

En av fördelarna med HBM skulle vara förenklad och mindre minneskontroller, så troligen inget sekundärt scratchminne.
Sedan stör jag mig på all närsynt fokusering på minnesmängd, snabbt och effektivt minne är mer värt än stort och långsamt.
Undviker att använda onödigt mycket antialiasing, när jag inte störs av taggiga kanter längre ser jag inte vitsen att öka.

Sedan blir jag nog kvar på 1920x1080 ett tag till, så jag kanske inte riktigt ska uttala mig

Visa signatur

Lek

Permalänk

http://wccftech.com/amd-radeon-fury-x-fiji-based-graphics-car...

"The benchmarks show what we all have been anticipating for the card to be faster than the GTX 980 Ti at a similar price range". 10K för Fury tvivlar på det, konkurrenten här är 980 Ti och inte Titan X. Tänk på att Benchmarks är för 4GB och inte 8 GB versionen. Jag kan tänka mig betala 10-12K för 8GB men inte för ynka 4GB HBM. Priset kommer säkert hamna mellan 8000 - 8500 kr någonstans mellan GTX 980 Ti och Titan X. AMD ligger bra till om bara priset träffar rätt "hit the sweet spot" om man säger så.

Tänk också på att Fury X testas i vanilla version från fabrik i denna benchmark, vilket tyder på att ett overclockat AMD Fury X slår säkert Titan X på fingrarna.

http://videocardz.com/56225/amd-radeon-fury-x-3dmark-performa...

"AMD is also fine tuning CrossFireX performance for their upcoming beast and we can see the card performing a slight notch ahead of the GTX 980 Ti SLI and just a few points below the GTX Titan X in SLI. The Radeon Fury X has been rumored to cost around the $999 US range but we are expecting a much lower cost in the case AMD really wants this card to compete against the GM200 based rivals."

999,00 USD = 8 249,74 SEK är ett mer realistiskt och konkurrenskraftigt pris. Tror du, 10-11K då är du ute och cyklar.

Read more:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeah_Right:

@Yooriitzz:

Förmodligen blir den billigare varianten mycket riktigt, billigare.

Det jag menade var att när folk tyckte att 10k var dyrt så kanske den luftkylda modellen kommer vara så pass mycket billigare och ändå prestera bättre än ett Titan X.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av TobiasJ:

Jag är den första att erkänna att jag är dåligt insatt i det tekniska, så jag uppskattar verkligen sådana här möjligheter att lära mig. Med det sagt, förstår jag dig rätt att man normalt sparar okomprimerat i vram, komprimerar för "transport" och sedan packar upp vid användande? Det känns lite som att gå över ån efter vatten, speciellt om man har ont om vram!

Nyheterna handlar mycket om att komprimera information i z-buffer (måste vara loss-less), frame-buffer (behöver inte vara loss-less) och annan information som är lokal per scen. Detta är typiskt information som står för lejonparten av informationen man läser/skriver så komprimering här har stor påverkan på trycket mot minnesbussen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer