Beställde 980 och fick 970 i lådan, ÅF hävdar att jag bytt ut det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

Beställde 980 och fick 970 i lådan, ÅF hävdar att jag bytt ut det.

Hej,

Beställde ett GTX 980 från Gigabyte (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2810934) från en välkänd återförsäljare i tisdags förra veckan (kunde inte motstå 3%-rabatten), fick hem paketet torsdagen samma vecka. Kom hem och installerade kortet. Tänkte överklocka det i MSI Afterburner eftersom jag är lite prestandakåt, och ser då att det står GTX 970 angivet... Antar först att något är fel med Afterburner, så dubbelkollar på klistermärket som sitter på grafikkortet, och visst fan står det GTX 970 där också.

Vid det här laget så var klockan rätt mycket, så jag gick och la mig. Mailade dem om det här nästa dag, alltså fredag förra veckan. Fick inget svar innan helgen så jag plockade ut mitt 970 och satte in mitt gamla HD7950 ifall ifall. På måndag fick jag då svar på mitt mail.

Mitt mail:
Hej, jag köpte ett GTX 980 från er, i torsdags installerade jag grafikkortet och fick då till min stora förvåning se att grafikkortet var ett GTX 970. Jag tänkte att det kunde vara fel, men jag dubbelkollade på klisterlappen som satt på grafikkortet, och det visade sig mycket riktigt vara ett GTX 970. Jag vill av naturliga skäl returnera grafikkortet.

Med vänlig hälsning,
*namn*

Deras svar:
Hej,

Tack för ditt mail.
Vi skickar inte grafikkort med bruten förpackning, de säljes i vår fyndhörna och mig veterligen beställde du ifrån vår vanliga avdelning. Att du skulle få ett sämre grafikkort i kartongen är högst osannolikt och vi har därför beslutat att neka retur.

Varpå jag svarade:
Hej,

Hur tänkte ni då att jag skulle ha fått ett GTX 970 i min låda istället för ett GTX 980? Har du käkat svamp? Jag kräver att få returnera kortet då jag inte fått varan jag har betalat för.

Med vänlig hälsning,
*namn*

Svaret jag fick var då:
Hej,

Tack för ditt mail.
Jag törs inte spekulera i hur grafikkortet har hamnat där, men det mest trovärdiga är förmodligen att kunden (du) har bytt ut grafikkortet på egen hand. Vi står fast vid vårt beslut om att neka din retur.

Ha en fortsatt trevlig dag.

Jag vet inte vad jag ska göra eftersom återförsäljaren vägrar att låta mig returnera ett grafikkort som kostar ca. 2000:- mindre än vad jag betalade, tycker det här är helt jävla sjukt. Vad ska jag göra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Soderan:

Hej,

Beställde ett GTX 980 från Gigabyte (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2810934) från en välkänd återförsäljare i tisdags förra veckan (kunde inte motstå 3%-rabatten), fick hem paketet torsdagen samma vecka. Kom hem och installerade kortet. Tänkte överklocka det i MSI Afterburner eftersom jag är lite prestandakåt, och ser då att det står GTX 970 angivet... Antar först att något är fel med Afterburner, så dubbelkollar på klistermärket som sitter på grafikkortet, och visst fan står det GTX 970 där också.

Vid det här laget så var klockan rätt mycket, så jag gick och la mig. Mailade dem om det här nästa dag, alltså fredag förra veckan. Fick inget svar innan helgen så jag plockade ut mitt 970 och satte in mitt gamla HD7950 ifall ifall. På måndag fick jag då svar på mitt mail.

Mitt mail:
Hej, jag köpte ett GTX 980 från er, i torsdags installerade jag grafikkortet och fick då till min stora förvåning se att grafikkortet var ett GTX 970. Jag tänkte att det kunde vara fel, men jag dubbelkollade på klisterlappen som satt på grafikkortet, och det visade sig mycket riktigt vara ett GTX 970. Jag vill av naturliga skäl returnera grafikkortet.

Med vänlig hälsning,
*namn*

Deras svar:
Hej,

Tack för ditt mail.
Vi skickar inte grafikkort med bruten förpackning, de säljes i vår fyndhörna och mig veterligen beställde du ifrån vår vanliga avdelning. Att du skulle få ett sämre grafikkort i kartongen är högst osannolikt och vi har därför beslutat att neka retur.

Varpå jag svarade:
Hej,

Hur tänkte ni då att jag skulle ha fått ett GTX 970 i min låda istället för ett GTX 980? Har du käkat svamp? Jag kräver att få returnera kortet då jag inte fått varan jag har betalat för.

Med vänlig hälsning,
*namn*

Svaret jag fick var då:
Hej,

Tack för ditt mail.
Jag törs inte spekulera i hur grafikkortet har hamnat där, men det mest trovärdiga är förmodligen att kunden (du) har bytt ut grafikkortet på egen hand. Vi står fast vid vårt beslut om att neka din retur.

Jag vet inte vad jag ska göra eftersom återförsäljaren vägrar att låta mig returnera ett grafikkort som kostar ca. 2000:- mindre än vad jag betalade, tycker det här är helt jävla sjukt. Vad ska jag göra?

Först och främst att hävda att ÅF "käkar svamp" är bara oförskämt, det gör dom inte mer uppmanade att hjälpa dig om du är otrevlig, här skall du dock stå på dig, om det nu är så att du verkligen fått fel grafikkort, står det gtx980 på lådan eller vad står det? Om det inte gör det så ge dom den informationen med för då har det uppenbarligen blevit fel i deras plock.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2005

Hej!

Vart köpte du kortet ifrån? Svårt att ta reda på vilket kort det är om förpackningen inte är bruten.

Mvh

Ryzen 5 1600x, AOC C24G1, Rx 580 Sapphire nitro+.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Oj. Det låter ju väldigt underligt, hur skulle det ens vara möjligt.

Finns det något sätt att identifiera GPUer kanske, visa att det är nytt? Annars känns det ju ungefär lika omöjligt att bevisa för båda parterna :/ Be att få prata med någon högre uppsatt hos ÅF? I samråd med Gigabyte kanske.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jämtland
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Soderan:

Hej,

Mitt mail:

Med vänlig hälsning,
*namn*

Deras svar:
Hej,

Tack för ditt mail.

Varpå jag svarade:
Hej,

Med vänlig hälsning,
*namn*

Svaret jag fick var då:
Hej,

Tack för ditt mail.

Skrivet av Destromath:

Först och främst att hävda att ÅF "käkar svamp" är bara oförskämt, det gör dom inte mer uppmanade att hjälpa dig om du är otrevlig, här skall du dock stå på dig, om det nu är så att du verkligen fått fel grafikkort, står det gtx980 på lådan eller vad står det? Om det inte gör det så ge dom den informationen med för då har det uppenbarligen blevit fel i deras plock.

Håller med Destro på båda punkterna.
De har ju din beställning kvar i sitt system, så om du har fått en 970 låda och du har en beställning på ett 980 borde det ju va en no brainer.
Köpte eller hämtade du varan i butik eller fick du den hemskickad?

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008

Står det GTX 980 på lådan?

GrumpyGaming.net - GG Discord
Desktop: Obsidian 800D \ ASUS X99-A \ 5820K@stock \ 16GB DDR4@2133 \ Sapphire 390x 8GB\ 2x 850 EVO 500GB \ 4TB storage \ 750HX Corsair \ Ducky Shine3 MX Black
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 8TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Sushifrukt:

Håller med Destro på båda punkterna.
De har ju din beställning kvar i sitt system, så om du har fått en 970 låda och du har en beställning på ett 980 borde det ju va en no brainer.
Köpte eller hämtade du varan i butik eller fick du den hemskickad?

Allt beror ju på om kartongen är en 970 kartong med eller inte, är det en 980 kartong så vettefan hur han skall ta sig ur den skiten låter ju faktist högst orimligt att det skulle ligga ett 970 i en 980 kartong om detta är en obruten förpackning, hade jag varit ÅF i det läget hade jag med varit jävligt tveksam mot kunden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2006

så det var en obruten låda som det stog 980 på och ett 970 inuti?

bild?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jämtland
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Destromath:

Allt beror ju på om kartongen är en 970 kartong med eller inte, är det en 980 kartong så vettefan hur han skall ta sig ur den skiten låter ju faktist högst orimligt att det skulle ligga ett 970 i en 980 kartong om detta är en obruten förpackning, hade jag varit ÅF i det läget hade jag med varit jävligt tveksam mot kunden.

Jo precis, det ligger lite hos användaren att lyckas bevisa detta. Det är i såna här fall man önskar att man filmade uppackningen av varorna. Men även då kan det ju förekomma trickfilmning.
Väldigt svårt case.

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Maj 2013

Går säkerligen att spåra via serienummer tillbaka mot gigabyte för att se vart detta serienummer egentligen skulle tagit vägen.
Men detta är ju det värsta som kan hända seriöst, det är ditt ord mot deras och ÅF kan ju på samma sätt bli lurad som du känner att du blivit lurad. Dock borde ÅF göra allt i deras makt för att hjälpa dig eller påvisa att inte Gigabyte gjort fel.

| Fractal Design R4 | Asus Maximus VII Hero | Intel i7 4970k | Asus R290X DirectCU | Corsair HX850W | TEAM 16GB 2133 Mhz | Samsung 840 PRO 256GB SSD | WD RED 3TB|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Sushifrukt:

Jo precis, det ligger lite hos användaren att lyckas bevisa detta. Det är i såna här fall man önskar att man filmade uppackningen av varorna. Men även då kan det ju förekomma trickfilmning.
Väldigt svårt case.

Det är sjukt men det är faktist något jag börjat med när det gäller att packa upp varor, speciellt nogran är jag med att filma om det gäller moderkort etc som jag beställt, just för att kunna bevisa ifall det är fabrikationsfel från början på saker och ting.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Maj 2013

@Destromath: Har tänkt liknande grejer, förr sa man att paket skulle öppnas på posten framför postpersonalen för att kunna bevisa skada vid transport och liknande. Men sånt görs väl inte längre, särskilt då avsaknad av personal verkar vara genomgående i alla branscher och så även Posten, när man står där vill bara flytta sig bort ur kön så man inte står i vägen.

| Fractal Design R4 | Asus Maximus VII Hero | Intel i7 4970k | Asus R290X DirectCU | Corsair HX850W | TEAM 16GB 2133 Mhz | Samsung 840 PRO 256GB SSD | WD RED 3TB|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall
Registrerad
Jan 2010

Vet ännu inte vilken ÅF det handlar om men om de har en fysisk butik så tycker jag att du ska ta med allt till den butiken och börja om från början. Att stångas i den mail konversation du har igång nu kommer inte leda någonstans. Den personen kommer inte ändra sig.

Intel i7 3770k @ 4.4Ghz. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD R9 290X Arctic Xtreme III. Intel 320 120GB SSD. Evga Supernova G2 750w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Somewhere
Registrerad
Jun 2008

Det finns väl ett serienummer på kortet och på lådan? Dom borde matcha varandra om dom blivit packade samtidigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av wreckan:

@Destromath: Har tänkt liknande grejer, förr sa man att paket skulle öppnas på posten framför postpersonalen för att kunna bevisa skada vid transport och liknande. Men sånt görs väl inte längre, särskilt då avsaknad av personal verkar vara genomgående i alla branscher och så även Posten, när man står där vill bara flytta sig bort ur kön så man inte står i vägen.

Tycker vi är på väg lite off topic just nu men ger dig ett svar sen får vi återgå till vad tråden handlar om, efter att posten delegerade ut sina uppgifter till butiker som ICA etc så har det tyvärr gått väldigt mycket nerför från en kunds perspektiv, vi skall igenom kön så fort som möjligt och klagomål på pakethantering får inte göras i butik utan det måste man kontakta posten om. Känns mer och mer som våra säkerhetslinor som kunder försvinner fortare och fortare, att behöva filma en unboxing på något man köpt var förrut något som folk gjorde mest för skojs skull men nu görs det istället för att sätta ett skydd runt sig ifall något har gått fel och inte ens då är man säker på att man har tillräckligt för att komma igenom utan problem...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Står tydligt på själva lådan om det är GTX770 eller 780, så hur ser den ut?
och var den bruten eller obruten?

Att det skulle kunna vara helt enkelt en felleverans är inte omöjligt, har jag själv råkat ut för, vilket löste sig på en gång.

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jun 2002

Minns att jag hade ett nästan identiskt "ärende" när jag jobbade i en mindre datoraffär i Malmö för en herrans massa år sedan.

Kunden hade köpt ett nytt Voodoo2-kort. Ett Diamond om jag inte minns fel.
Nån timme senare återkommer kunden och säger att det inte låg nåt voodoo-kort i kartongen utan bara "skräp". Minns inte exakt vad som låg i lådan, men har minnen av nåt gammalt ISA-kort och nån sladd.

Iaf...vi som affär hade ju inte mycket att komma med. Antingen ljuder kunden, men det är ju inget vi kan bevisa, eller så har vi fått skräp från vår leverantör, och då ska kunden givetvis ha ett äkta kort i utbyte.

När situationen uppstod för oss så tyckte vi det var en så komplett osannolik historia att oddsen för att kunden skulle ljuga var minimal. Han fick ett nytt kort.

Så situationen här är ju liknande... Antingen ljuger Soderan och försöker med en rejäl rövare

Eller så har han fått ett 970-kort i lådan och då är det väl rätt sannolikt att nån hos affären han köpte kortet bytte kortet innan det gick ut till kund.
Jag är övertygad om att dom flesta större återförsäljare har inplastningsmaskiner så att ingreppet inte har märkts alls.

Ta reda på serienumret på 970-kortet, det borde gå att spåra om man kontaktar generalagenten. Då vet man iaf till vilken återförsäljare det gamla kortet gått.

Edit: Noterade precis att Soderan har skrivit ett inlägg här i forumet och hans konto reggades för typ en halvtimme sedan...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Soderan:

Hej,

Mitt mail:

Med vänlig hälsning,
*namn*

Deras svar:
Hej,

Tack för ditt mail.

Varpå jag svarade:
Hej,

Med vänlig hälsning,
*namn*

Svaret jag fick var då:
Hej,

Tack för ditt mail.

Se förslagen tidigare i tråden. Jag tror bilder på kort å låda, jämföra serienummer och liknande är vad som behöver göras här.

Jag hoppas innerligt att du talar sanning och hoppas att allt i så fall löser sig! Skriv gärna din process, ska bli spännande att följa hur det går!

Vi kan ju räkna bort att det skulle vara komplett iaf, de har ju fri retur utan anledning i 45 dagar så..

Asus X99-S | 5820k (4.3Ghz) | 32GB RAM | Gigabyte AORUS GTX 1080 Ti WaterForce Xtreme 11GB (2050Mhz/12Ghz) | Sound Blaster Creative Z | XFX Black 1250W | Obsidian 750D | Corsair Hydro H110 | Samsung 840 EVO | Dell U3415W | Windows 10 Home

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2011

Eftersom rabatten var på 3% antar jag att det är komplett det handlar om. Mig veterligen har komplett massor med dagars öppet köp (även om du använt grejerna) så mitt förslag är att du helt enkelt skickar tillbaka kortet och använder din ångerrätt. Om jag inte missminner mig är det sedan upp till butiken att bevisa att du gjort fel (bytt ut kortet) och inte tvärtom.

Linux: the operating system with a CLUE; Command Line User Environment.

GNU/Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av Soderan:

Hej,

Mitt mail:

Med vänlig hälsning,
*namn*

Deras svar:
Hej,

Tack för ditt mail.

Varpå jag svarade:
Hej,

Med vänlig hälsning,
*namn*

Svaret jag fick var då:
Hej,

Tack för ditt mail.

Skrivet av MarkSix:

Det finns väl ett serienummer på kortet och på lådan? Dom borde matcha varandra om dom blivit packade samtidigt.

Precis som MarkSix påpekar. Kolla så att serienumret på lådan och kortet stämmer överens, står det gtx 980 på lådan och det är ett gtx970 kort i lådan så är det en no-brainer att bevisa.

¤ Myllox ¤

# NZXT H440 # Corsair RM 650 # Windows 10 Ent. 64bit # 2700X # Asus X470 Crosshair Hero VII # 16GB Trident Z RGB @ 3600 # 970 EVO 500GB # NZXT Kraken X62 # Asus RX580 8GB Dual OC [noctua mod]# BenQ XL2430T #

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av GLaDER:

Eftersom rabatten var på 3% antar jag att det är komplett det handlar om. Mig veterligen har komplett massor med dagars öppet köp (även om du använt grejerna) så mitt förslag är att du helt enkelt skickar tillbaka kortet och använder din ångerrätt. Om jag inte missminner mig är det sedan upp till butiken att bevisa att du gjort fel (bytt ut kortet) och inte tvärtom.

Är du seriös?????? Vad tror du de säger när han skickar tillbaka ett 970-kort i en 980-låda? (Vilket är det som hänt tolkar jag det som)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Jan 2008

Det var en liknande historia uppe för ett tag sedan men då hade klisterlapparna bytts mellan 970 och 980 sen skickats tillbaka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Myllox:

Precis som MarkSix påpekar. Kolla så att serienumret på lådan och kortet stämmer överens, står det gtx 980 på lådan och det är ett gtx970 kort i lådan så är det en no-brainer att bevisa.

Vad skall det bevisa?

Dator: AMD RYZEN 7 1700@stock+Asus B350M-A+Powercolor RX580 red devil+16Gb ram
Spotify/surfdator Mac mini 2014 i5, 4Gb ram, 256 Gb SSD
Laptop Macbook pro 13" mid 2014

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av GLaDER:

Skickar man in en annan produkt än den företaget har (eller tror sig ha) skickat ut kommer de självklart neka returen, oavsett ångerrätt.

Om det nu är som trådstartaren hävdar så är det bara att stå på sig och föra en lugn och sansad dialog med återförsäljaren, förslagsvis över telefon och inte via mail.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2011

Någonstans sitter en annan person med en glad överraskning á la 980

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av GLaDER:

Klart som fan att ÅF inte accepterar returer med annat innehåll än vad som står på kartongen.

Dator: AMD RYZEN 7 1700@stock+Asus B350M-A+Powercolor RX580 red devil+16Gb ram
Spotify/surfdator Mac mini 2014 i5, 4Gb ram, 256 Gb SSD
Laptop Macbook pro 13" mid 2014

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2011

@matte70:

Om det är samma serienummer på kartongen som på kortet så är det ju enkelt att härleda felet.

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Lagerlöf:

Är du seriös?????? Vad tror du de säger när han skickar tillbaka ett 970-kort i en 980-låda? (Vilket är det som hänt tolkar jag det som)

Skrivet av AndraBullar:

Skickar man in en annan produkt än den företaget har (eller tror sig ha) skickat ut kommer de självklart neka returen, oavsett ångerrätt.

Om det nu är som trådstartaren hävdar så är det bara att stå på sig och föra en lugn och sansad dialog med återförsäljaren, förslagsvis över telefon och inte via mail.

Skrivet av matte70:

Klart som fan att ÅF inte accepterar returer med annat innehåll än vad som står på kartongen.

Nej, jag står fast vid att om TS är oskyldig så finns det inget fel med att helt enkelt bara returnera. Men visst, det är väl smidigare att gå genom ARN.

Linux: the operating system with a CLUE; Command Line User Environment.

GNU/Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004

Som några redan skrivit, vad stod det på kartongen?

En teori är ju att en anställd på företaget i fråga har gjort ett internköp, den anställde var sugen på ett 980 men ville inte lägga ut pengar -> Gjorde ett snabbt byte mellan två kartonger -> du får fel vara.

Som sagt, en teori men inte helt omöjlig

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | Asus GTX980 TI Strix@1450Mhz | Corsair Dominator 16GB | Samsung 120GB SSD EVO | Corsair AX860

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av GLaDER:

Nej, jag står fast vid att om TS är oskyldig så finns det inget fel med att helt enkelt bara returnera. Men visst, det är väl smidigare att gå genom ARN.

Men.. Hur tänker du nu? Du vet att det är skillnad på ångerrätt och reklamation? Att använda sig av ångerrätten om man får en defekt produkt till exempel innebär ju att du får betala för den fast du fick den trasig. Då du skulle reklamerat istället. Måste väl vara samma sak här?

Sen pratade väl ingen om ARN heller? Att reklamera är samma sak som att ta det med ARN.