Permalänk
Medlem

USB över ethernet?

Funderar på att skaffa denna: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...
Men jag undrar om den ena änden går att ansluta till en switch och den andra till samma eller en annan switch i samma LAN?
D.v.s. kan den tänkas köra lager 2-kommunikation som kan switchas och samsas med övrig trafik i mitt LAN eller måste de två enheterna vara direktanslutna med bara en kabel?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Du kan inte blanda denna typ av enhet i vanlig eth trafik, anledningen är att du användar ledarna för nätverkskabeln i en vanlig usb-host.

Finns saker som fixar det du frågar efter, men de kostar ~2000 och upp.

Anywhere USB heter en utav de som gör dessa lösningar.

Vi har en på jobbet till våran lilla "black box" från skatteverket som är USB-ansluten men jag vill ha den i nätverk pga virtuella servers.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Ah, prispåslaget är lika underhållande som alltid.
http://www.ebay.com/itm/131373808898

Svaret på din fråga är nej, det är en passiv adapter, inget mer.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Hopplöst
Då får man forsätta det eviga sökandet efter nån trådlös usb-hub/brygga som inte kostar skjortan (om inte annat kostar ju frakten en hel del om man ska importera...).
Tackar för svar iaf.

Annars har jag funderat på att köra en Raspberry Pi i ena änden som kommunicerar med datorn i andra änden över vanligt nätverk och mjukvara som forwardar USB-enheter, om det nu finns något till Linux (för Pi:en och andra datorn) som gör detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Hopplöst
Då får man forsätta det eviga sökandet efter nån trådlös usb-hub/brygga som inte kostar skjortan (om inte annat kostar ju frakten en hel del om man ska importera...).
Tackar för svar iaf.

Vet att t.ex. Asus rt-n56u har inbyggd FTP med USB, vet inte riktigt om det är det du söker. Annars kan du ju bara plugga in USB minnet i en dator och köra FTP på den så når du det från alla andra datorer.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Vet att t.ex. Asus rt-n56u har inbyggd FTP med USB, vet inte riktigt om det är det du söker. Annars kan du ju bara plugga in USB minnet i en dator och köra FTP på den så når du det från alla andra datorer.

Mitt mål är främst att ha tangentbordet 15+ meter från datorn (vill helst inte ha långa USB-kablar mellan, trådlösa tangentbord är heller inte så värst intressant då det inte finns många mekaniska sådana).

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Mitt mål är främst att ha tangentbordet 15+ meter från datorn (vill helst inte ha långa USB-kablar mellan, trådlösa tangentbord är heller inte så värst intressant då det inte finns många mekaniska sådana).

Av nyfikenhet, varför ska du ha det 15M från datorn? (är bilden 15M från datorn också?)

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Av nyfikenhet, varför ska du ha det 15M från datorn? (är bilden 15M från datorn också?)

Skrev lite väl snabbt, jag menar att jag behöver ha en 15-meters USB-förlängningskabel för att dra kabeln snyggt i räta vinklar, utmed väggen och bakom bokhyllor osv. Det är till min HTPC och vill ju inte ha kablar tvärs över golvet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Skrev lite väl snabbt, jag menar att jag behöver ha en 15-meters USB-förlängningskabel för att dra kabeln snyggt i räta vinklar, utmed väggen och bakom bokhyllor osv. Det är till min HTPC och vill ju inte ha kablar tvärs över golvet.

Om du kan tänka dig vänta ~3 veckor på att det fraktas: http://www.ebay.com/itm/50fts-Hi-Speed-480Mbp-USB-2-0-Extensi...

Eller kolla aliexpress om det finns ännu billigare.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...