Radeon Fury X uppvisar extrem strömförbrukning vid överklockning

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Verkar som om Sweclockers har tagit bort sin recension på AMD's referensmodell av Radeon HD7950. Men stock för det kortet var 800Mhz, vilket Swec kunde skrämma upp till 1200Mhz stabil klock. Detta innebär en överklockning på uppemot 50% luftkylt.

Även jag har samma erfarenhet vad gäller överklockning för det kortet. Så du får nog ta och se över din källa lite...

OnT: AMD's modeller har sina stunder dom med.

Skulle nog påstå att HWBOT är en väldigt legit källa
Frekvenserna jag nämnde är baserat på 5,351 submissions

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xiqt:

AMD har aldrig klockat bra så varför ändra på det...

Jasså? Mitt gamla 7950 m WF3 kylare, lyckades jag skrämma upp i 1250/1585 vilket får ses som väldigt bra. Så sluta bubbla skit.

Permalänk
Medlem

Nu förstår jag inte riktigt hur AMD tänker här faktiskt. Kortet skall väl ändå vara riktat till extrema gamers osv? Det är ju standard att man kör skiten ur korten på den nivån... Att då inte se till att kortet har gott om marginaler för överklockning är ju bara osmart.. Om det nu inte är så att AMD siktar på en värdenedskrivning för att bli attraktivare för en eventuell uppköpare såklart, då kan ju det här vara ett smart drag.

Se'n i praktiken är det väl storm i ett vattenglas. Det är väl knappt en promille av kunderna som är tänkt kundgrupp för det här kortet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tja Nvidia är inte kända för strömsnåla kort heller

Hm, jo de senaste åren har Nvidia varit klart bättre på den fronten i alla fall.

Permalänk

De sa ju att fury x kortet skulle vara överklockarens dröm när de presenterade kortet.
Hur kan de gå ut med det ?

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock| ASUS Z97 Maximus VII Ranger |GTX 980 Ti ref| G.Skill Ripjaws Gaming 16GB 2400MHz| EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R5 Window |Noctua NH D15 | Crucial MX100 256GB |Samsung 840 EVO SSD 120GB |Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM | Benq XL2420Z | Corsair K70 Brown Switches | Mionix Naos 7000 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Vi kan ju jämföra dessa två
290x vs 980
Båda under LN2
http://i57.tinypic.com/fxwr6.jpg
http://i61.tinypic.com/33agfp1.jpg

det va som fan ja, men man måste ha med i räkningen att 290x:ens processorn gick i 5,7xxghz och 980:n's processor gick i 5,499ghz.
visste det är en äldre typ av processorn hos 290x:en och med färre kärnor, men åtminstone 200mhz kanske gör lite skillnad i det testet (vet inte riktigt hur det testet pressar processorn)

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampus666:

De sa ju att fury x kortet skulle vara överklockarens dröm när de presenterade kortet.
Hur kan de gå ut med det ?

De kanske menar om man har kallhyra?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atnek:

Jasså? Mitt gamla 7950 m WF3 kylare, lyckades jag skrämma upp i 1250/1585 vilket får ses som väldigt bra. Så sluta bubbla skit.

Du fick väll ett bra exemplar helt enkelt.

Vi kan även jämföra 7950 med 680 som också klockade bättre när vi ändå är tillbaka vid 2012 och gnatar på.

Skrivet av JonatanR:

det va som fan ja, men man måste ha med i räkningen att 290x:ens processorn gick i 5,7xxghz och 980:n's processor gick i 5,499ghz.
visste det är en äldre typ av processorn hos 290x:en och med färre kärnor, men åtminstone 200mhz kanske gör lite skillnad i det testet (vet inte riktigt hur det testet pressar processorn)

Jag syftar inte på den totala poängen utan på GPU klock

Permalänk
Medlem

Ingen...absolutt ingen kjøper et high end GFX for å spare miljøn.
De kjøper det for max prestanda...

Har du råd med å kjøpe et GFX til 5-8K, så tenker du ikke på strømregningen.

En laptop derimot, eller en HTPC... da kan vi tenke miljø..

Visa signatur

Oldschool overclocker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Vi kan ju jämföra dessa två
290x vs 980
Båda under LN2
http://i57.tinypic.com/fxwr6.jpg
http://i61.tinypic.com/33agfp1.jpg

Överklockning med flytande kväve känns extremt orelevant i mina ögon. Om man inte överklockar för överklockandets skull så är en ökning med 20% väldigt bra.

I Sweclockers tester:

780 TI: 13%
980: 18%
980 TI: 20%
970: 16%

7970: 27%

Ditt påstående om att alla AMD kort någonsin klockar dåligt är fel.

Permalänk
Medlem

Snackades det inte om att den börjar läcka ström om tempen stiger också utan överklockning? Eller var det bara snack?

Är det möjligen så att det är därför de har en ordentlig kylare på den så den kan hålla sig sval så den inte?

Själv skulle jag inte ser några problem att ett kort drar mer bara det går kyla kortet om det inte dör på kuppen. Vi får väl se om de som maxklockar kommer ha döda eller sämre Fury X om ett halvår eller år framöver.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Varför testar man ett gammalt spel som BF3 för ett nytt kort, och dessutom i windows 7?, det är doc fortfarande ett dåligt resultat för kortet men jag hade verkligen velat se testerna i nyare spel och att dom kört windows 8 eller 10.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Fury seriens sweetspot är ~-100mv och 1100Mhz+.

Ser man dock till prestandaskalningen så är det något som inte stämmer. Jag påstår inte att kortet klockar bra, men det jag påstår är att det är för tidigt att döma. VRM och strömhanteringen på AMD korten är avancerad och jag tror att powerplay/VRM på ett eller annat vis throttlar kortet i detta test.

Fury X ger motsvarande spelupplevelse som ett 980Ti i dagens spel men med potential för mycket mer prestanda med kommande drivare och inte minst DX12. 7xxx och 290 korten är ett lysande exempel på detta.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Skrivet av Layon:

Varför testar man ett gammalt spel som BF3 för ett nytt kort, och dessutom i windows 7?, det är doc fortfarande ett dåligt resultat för kortet men jag hade verkligen velat se testerna i nyare spel och att dom kört windows 8 eller 10.

En anledning kan vara att det är ett beprövat spel i en beprövad miljö.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Överklockning med flytande kväve känns extremt orelevant i mina ögon. Om man inte överklockar för överklockandets skull så är en ökning med 20% väldigt bra.

I Sweclockers tester:

780 TI: 13%
980: 18%
980 TI: 20%
970: 16%

7970: 27%

Ditt påstående om att alla AMD kort någonsin klockar dåligt är fel.

Har även nämnt resultat som är på luft tidigare.
Sen fegas det i testlabbet och körs med stock BIOS.
No hard feelings till testlabbet dock!

Permalänk
Skrivet av Zipparn:

Linjärt eller ej.

Det där var ju hela poängen med mitt inlägg...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Hur skalar Nvidia Kepler's GK110 när volten höjs? :)

Jag reagerar på att vid typ samma ökning drar Fiji 600W (+168mV) och GK110 589W (+160mV).
Enligt mig så skalar båda kretsarna exakt likadant med strömförbrukningen kontra volten. Att Kepler/Maxwell överklockar bättre är en annan femma. Redaktionen borde kanske lugna sig med generaliseringen kring AMD's fiji krets. Inget märkvärdigt här inte, det framtonas i er artikel som om det skulle vara något enbart AMD/furyX dras med.

Jag blev lite sugen på att jämföra då jag har möjligheten att leka med volten samtidigt som jag övervakar strömförbrukning osv.
(Jag har hårdvarumoddad mina kort så jag kan övervaka volt osv "realtime")

Jag vill börja med och berätta att det är aldrig så enkelt att förbrukning skenar iväg enbart pga volt. Frekvensökningar ger också stora skillnader i strömförbrukning.

Ägnade ca 30minuter till att raffsa igenom ett antal motstånd samtidigt som jag körde en rendering i OCCP. "Gpu burner"
OBS endast en gpu används under testet. Ingen cpu eller minnes överklockning. Bara Coreclock och GPU Volt värdena ökas.
Allt övervakas med multimeter, Corsair Link,precision X OCCP, samt GPUz och det är den effektiva Power OUT värderna jag går på.

780Ti Reference PCB

Endast volt ökning.
395W 1,08v 1045Mhz
400W 1,10v
422W 1,13v
460W 1,18v
502W 1,24v
552W 1,30v
572W 1,31v
615W 1,34v
699W 1,40v

Enbart Mhz ökning med 1.24v
545W 1,24v 1200Mhz
555W 1,24v 1250Mhz
571W 1,24v 1300Mhz
589W 1,24v 1350Mhz

Båda med extremt hög volt
758W 1,40v 1200Mhz
802W 1,40v 1300Mhz
Har passerat 900W med 1.45v vid ca 1530Mhz 60c men det är inget jag tänker ge mig in på nu precis.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Hm, jo de senaste åren har Nvidia varit klart bättre på den fronten i alla fall.

Senaste året menar du väll. Är med 900 serien nvidia blev strömsnålare än amds motsvarande. Men till bekostnad av högre upplösning. Inget negativt i sig men vill man köra 1440+ så är AMD bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Alltså hur "kan" man släppa grafikkort där överklockning inte rekommenderas? Varje grafikkort ska ha full möjlighet till överklockning speciellt till de i den större och högre kraften. Förvånar mig inte om "Zen" fast i processor går i samma väga. Kan säkert ha fel.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xiqt:

Du fick väll ett bra exemplar helt enkelt.

Vi kan även jämföra 7950 med 680 som också klockade bättre när vi ändå är tillbaka vid 2012 och gnatar på.

Jag syftar inte på den totala poängen utan på GPU klock

Poängen var att du använde ordet 'aldrig'.. Men men

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Senaste året menar du väll. Är med 900 serien nvidia blev strömsnålare än amds motsvarande. Men till bekostnad av högre upplösning. Inget negativt i sig men vill man köra 1440+ 4K så är AMD bättre.

Sådär, ändrat så att det stämmer lite bättre.

Varför skulle AMD vara bättre än Nvidia i 1440p?
I 4K skiner Fury och Fury X helt klart, och i 1080p är de anmärkningsvärt "svaga", men i 1440p? Tycker det är ganska hugget som stucket i den upplösningen, men om jag skulle tvingas välja hade det nog blivit Nvidia där, tack vare GTX 980 Ti, även om 390 och 390X levererar bra pris/prestanda i de lägre prisklasserna. Som sagt; hugget som stucket.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Xiqt:

AMD har aldrig klockat bra så varför ändra på det...

hd 7970 klockade bra men anas så har de nog haft en hel del kort som inte klockar någon vidare

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Men det är då förbannat va strul dem ska ha med kortet.

Man får hoppas på att det blir bättre med tiden, samtidigt tycker jag att det är tråkigt att det ska behöva ta en enorm tid efter att kortet släppts för att det ska nå sin fulla potential som det är och var med 290X.

Permalänk
Medlem

AMD i ett nötskal?! Med mitt nyinköpta 550w-agg blir jag rätt begränsad i val av grafikkort. Egentligen enbart pga AMDs förmåga att tillverka grafikkort som drar på tok för mycket ström.
Överklockat Fury X tillsammans med överklockad bulldozer... Snacka om watt-skandal

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Sådär, ändrat så att det stämmer lite bättre.

Varför skulle AMD vara bättre än Nvidia i 1440p?
I 4K skiner Fury och Fury X helt klart, och i 1080p är de anmärkningsvärt "svaga", men i 1440p? Tycker det är ganska hugget som stucket i den upplösningen, men om jag skulle tvingas välja hade det nog blivit Nvidia där, tack vare GTX 980 Ti, även om 390 och 390X levererar bra pris/prestanda i de lägre prisklasserna. Som sagt; hugget som stucket.

Stod 1440+ Pluset betyder att AMD blir något bättre i högre upplösningar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Senaste året menar du väll. Är med 900 serien nvidia blev strömsnålare än amds motsvarande. Men till bekostnad av högre upplösning. Inget negativt i sig men vill man köra 1440+ så är AMD bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, menade senaste åren. Utöver 900, så låg 600, 700-serien bättre till än AMDs motsvarighet generellt om jag inte mins fel.
700-serien i synnerhet.

Permalänk
Medlem

Oväntat att ett kort som inte har något som helst stöd för överklockning inte överklockar särskilt bra när det kommer till spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Skulle nog påstå att HWBOT är en väldigt legit källa
Frekvenserna jag nämnde är baserat på 5,351 submissions

Det säger dock väldigt lite när folk slänger upp mer än ett resultat.
Siffrorna ska tas med ett badkar av salt.

Ex för 2500k så är genomsnittet högre för luft än vad det är för vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Nej, menade senaste åren. Utöver 900, så låg 600, 700-serien bättre till än AMDs motsvarighet generellt om jag inte mins fel.
700-serien i synnerhet.

I strömförbrukning nej. 6000 låg bättre till än 400 och 500 var inte bättre än 7000. 200 låg rätt jämt med 700 i strömförbrukning, men mot 900 i strömförbrukning har inte AMD något konkurrerande.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det jag skulle vilja veta är om man kan dra ner på strömförbrukningen hos Furu X i lika stor grad utan märkbar prestandaförlust genom att underklocka?