Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Avstängd

Jag funderar nu på att ta steget till Win 10 och upptäcker då att jag supit bort min skiva till Win 8 som jag köpt från Inet. Är detta något jag behöver ha för att uppgradera eller kommer jag behöva denna skiva senare när jag ska göra den riktiga installationen av Win 10.
Jag har någonstans en originalskiva alltså Win 8 Windows Pro OEM.

Det har löst sig, hittade skivan. Det var bara lite större än de normala skivfodralen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Är detta något jag behöver ha för att uppgradera eller kommer jag behöva denna skiva senare när jag ska göra den riktiga installationen av Win 10.

Du behöver inte skivan, och har du tänkt att uppgradera till 10'an, ska du nog sno dig på så det inte faller mellan stolarna. Det vi vet är att det upphör att vara gratis vid månadsskiftet. Och riktigt vad Microsoft har för planer sen, har inte framgått.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv

Har typ gamla varianter av min dator kvar i homegroup...hur får jag bort dom inaktuella?

Permalänk

Grannens Laptop av märket Asus med symbolen Ice-cool med I7:a men några få år på nacken har blivit tokseg med uppdateringen från Windows 8.1 (förinstallerat) till Windows 10. Skulle ett byte till SSD göra skillnad och är Windows 10 mer gjort för just SSD?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av delete_home_end:

Grannens Laptop av märket Asus med symbolen Ice-cool med I7:a men några få år på nacken har blivit tokseg med uppdateringen från Windows 8.1 (förinstallerat) till Windows 10. Skulle ett byte till SSD göra skillnad och är Windows 10 mer gjort för just SSD?

Det har nog inget med ssd eller inte att göra mer troligt är det nått strul vid uppdateringen. är win 10 aktiverat så går det att göra en ren installation i stället och se om det fungerar bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En vecka kvar nu...

Citat:

Windows 10: CNIL publicly serves formal notice to Microsoft Corporation to comply with the French Data Protection Act within three months

https://www.cnil.fr/en/windows-10-cnil-publicly-serves-formal...

Citat:

IDG News har ringt runt till amerikanska cio:er och pejlat intresset för Windows 10. Det är blekt, den nya versionen av operativsystemet ses helt enkelt inte som strategiskt viktig.

http://techworld.idg.se/2.2524/1.662351/svalt-cio-intresse

Permalänk
Medlem

Winbeta har listat 9 anledningar till att uppgradera:
http://www.winbeta.org/news/top-9-reasons-upgrade-windows-10

För mig är det dock 8 skäl till varför jag inte vill uppgradera. Sedan håller jag inte heller med om punkt 8 "Speed", speciellt inte ifrån Windows 8.1 Update 1.

Permalänk

Ang. Lars Danielssons vinklade anti-MS skriverier.

@pomelo: Lars Danielsson förmedlar vad han har hört, nämligen är det så att företag hellre använder Apple- och Google-produkter än Windows.

Med tanke på att bara marknadsandelen (efterfrågan) för ytterst lilla Windows Mobile är lika stor som den för Mac OS förmodar jag självklart att herr Lars Danielsson kommer skriva samma sak i sina artiklar om Apples operativsystem. Fast gissningsvis kommer han inte vara konsekvent i sitt arbete. Att döma av hans senaste artiklar är han mitt inne i en hatkampanj mot Microsoft.

Egentligen är den största frågan varför han över huvud taget skriver för Computer Sweden och inte enbart för Macworld.

Permalänk
Medlem

Mindre än en vecka nu och jag kan verkligen inte bestämma mig. Har provat det på en testdator och fick ingen överdriven wow-känsla. Känns inte som det finns något där för mig och vad jag kan se från ryktena om Anniversery Update kommer det inte att komma något intressant heller.
Däremot finns alla dessa problem med informationsinsamlandet och olika registerhack man kan/ska göra för att hålla det på en rimlig nivå
.
Sedan ska man behöva få hintar om att man använder fel browser...

https://tech.slashdot.org/story/16/07/19/1954251/windows-10-w...

Men det kanske blir bra om ytterligare ett år, fast då kostar det pengar att byta.

Permalänk
Medlem

De som uppgraderar får bara en oem-licens som bara går använda på nuvarande system. När man uppgraderar nästa gång får man ändå betala om man ska ha win 10 då.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

@Bakwetu: Om detta fungerar så kan man koppla aktiveringen till Microsoft kontot efter Windows 10 Anniversary Update som kommer den 2 augusti, då skall det vara möjligt att aktivera Windows 10 även efter ett moderkortsbyte http://www.windowscentral.com/how-re-activate-windows-10-afte...

Min Windows 10 Pro Insider Preview har redan kopplat licensen (aktiveringen) till Microsoft kontot efter senaste uppdateringen

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@Bakwetu: Om detta fungerar så kan man koppla aktiveringen till Microsoft kontot efter Windows 10 Anniversary Update som kommer den 2 augusti, då skall det vara möjligt att aktivera Windows 10 även efter ett moderkortsbyte http://www.windowscentral.com/how-re-activate-windows-10-afte...

Min Windows 10 Pro Insider Preview har redan kopplat licensen (aktiveringen) till Microsoft kontot efter senaste uppdateringen
http://i.imgur.com/KZ4wCQD.png

Man kan koppla sin aktivering till ett MS konto redan nu även om man inte kör Insider versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

http://i.imgur.com/KZ4wCQD.png

Har jobbat hårt för att just undvika MS+mailkonto. Vill ha viss separation mellan os och min mail (jag loggar inte in på mailen på min Win 10 dator ens är ju HTPC så).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Bara jag eller är kontrollpanel seg i Windows 10. Det tar evigheter ibland att öppna inställningarna för ljud.

Permalänk
Medlem

Gillar W10, tycker det är smidigt och har inga problem so far

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Man kan koppla sin aktivering till ett MS konto redan nu även om man inte kör Insider versioner.

Ok, det visste jag inte.

Skrivet av Broken-arrow:

Har jobbat hårt för att just undvika MS+mailkonto. Vill ha viss separation mellan os och min mail (jag loggar inte in på mailen på min Win 10 dator ens är ju HTPC så).

Ja detta är ett problem, men kan man inte ändra och logga in på ett lokalt windows konto istället? eller gör detta ingen skillnad?

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Ok, det visste jag inte.

Ja detta är ett problem, men kan man inte ändra och logga in på ett lokalt windows konto istället? eller gör detta ingen skillnad?

Ja det går fint, men licensen sitter ju på moderkortet i stället (när man vet hur man undviker online konto vid installation) Så då kan man inte byta moderkortet lika enkelt (om inte MS support är snälla nog att lösa det ändå).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja det går fint, men licensen sitter ju på moderkortet i stället (när man vet hur man undviker online konto vid installation) Så då kan man inte byta moderkortet lika enkelt (om inte MS support är snälla nog att lösa det ändå).

Jag tänkte att man kunde använda ett MS konto för att aktivera Windows 10 och sedan byta till ett lokalt konto, och när man sedan byter moderkortet så använder man enbart MS kontot för aktivera licensen och byter återigen till lokalt konto, detta är bara mina egna funderingar och jag vet ej om det fungerar eller om det löser problemet med MS konto.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Jag tänkte att man kunde använda ett MS konto för att aktivera Windows 10 och sedan byta till ett lokalt konto, och när man sedan byter moderkortet så använder man enbart MS kontot för aktivera licensen och byter återigen till lokalt konto, detta är bara mina egna funderingar och jag vet ej om det fungerar eller om det löser problemet med MS konto.

Jaha du menar så, men då har man ju ändå kopplat ihop Os och mail. Så har MS ännu större koll på ens rörelsemönster (när dom vet vad jag gör med os:et och vad för mail jag får och skickar).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jaha du menar så, men då har man ju ändå kopplat ihop Os och mail. Så har MS ännu större koll på ens rörelsemönster (när dom vet vad jag gör med os:et och vad för mail jag får och skickar).

Jag har ett gammalt Hotmail konto som jag inte använder detta kan jag aktivera tillsammans med MS kontot, sedan har jag Telia webmail som jag använder aktivt och detta kan jag sedan använda i det lokala windows kontot.

Visa signatur

janee

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakwetu:

De som uppgraderar får bara en oem-licens som bara går använda på nuvarande system. När man uppgraderar nästa gång får man ändå betala om man ska ha win 10 då.

Visst, det är inte tillåtet enligt licensavtalet. Men annars så är det inte några som helst problem att överföra licensen till en ny dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakwetu:

Bara om det är en OEM-licens man uppgraderar. Har du retail så får du retail och kan flytta hur mycket du vill. Det står klart och tydligt i användaravtalet för uppgraderingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Bara om det är en OEM-licens man uppgraderar. Har du retail så får du retail och kan flytta hur mycket du vill. Det står klart och tydligt i användaravtalet för uppgraderingen.

Är det så? Är du helt säker?
För jag läste själv i användaravtalet och tolkade det även så.
Sedan ställde jag frågan på Microsofts forum för att få det bekräftat och två MS snubbar svarade på frågan, bara det att de gav två helt olika svar som var motsägelsefulla, efter det ville dom inte svara på mer.
Fortfarande väldigt luddigt och det är det som gör mig skeptisk. Jag sitter på en Win 7 Ultimate Retail och ska bygga ny burk runt december, om jag uppgraderar nu vill jag ju kunna installera om Win10 då.

Du verkar säker på din sak och jag ifrågasätter dig absolut inte, vill mest bara få det bekräftat either way.

Mvh,
Fredde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

Jag sitter på en Win 7 Ultimate Retail och ska bygga ny burk runt december, om jag uppgraderar nu vill jag ju kunna installera om Win10 då.

Om du inte uppgraderar nu, kommer du, enligt den info vi har i dag, inte att kunna uppgradera alls. Om du uppgraderar nu, och de av okänd anledning inte vill låta dig flytta licensen till det nya systemet, så kommer din retail 7'a fortfarande vara en retail 7'a, och fungera på det nya systemet. Så hur du än vänder och vrider på det , bör du uppgradera nu, om du överhuvudtaget är intresserad av tian. Det värsta som kan hända är att du inte kan använda tian på det nya systemet, men om det är fallet, så kan du inte uppgradera till tian på det systemet vid den tidpunkten i heller, så det spelar ingen som helst roll. Då får du köra på din 7'a.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

FANTASTISKT!

Renderingstiderna i videoredigeringen har gått ner med 15-20% (Adobe Premiere CS6), systemet startar upp på ett ögonblick, jag har fått loss ca 40 GB extra på hårddisken, i stort sett alla mina gamla program fungerar (varav några - tro det eller ej - har hängt med ända sedan Windows 95) och nyhetsflödena gör att jag inte längre behöver leta efter nyheter. Detta är bara några av de fördelar som jag upptäckt.

Det verkar vara ett väldigt stabilt system, det hänger sig inte (ta i trä) och det verkar hantera grafik och underliggande processer och resurser mer ekonomiskt. Allting går snabbare, kort sagt.

Själv började jag lite försiktigt och uppgraderade ett äldre system bara för att testa funktionerna och få en uppfattning om vilka program som skulle fungera i W10. Jag har nu använt det systemet i nästan 1 år, och det fungerade så bra att jag under de senaste månaderna uppgraderat båda mina huvudsystem.

MEN även om den första uppgraderingen gick smidigt så har det varit ett mindre h-e med de två senaste, och det har tagit en hel del tid, blod, svett, tårar, böner och förbannelser innan allting fungerade. Men nu verkar allt snurra på som ett urverk, och jag tycker absolut att det var värt allt besvär.

Här är en länk till några tips jag lagt ut om uppgradering W7 -> W10:

Hälsningar från
En medlem av det förmodligen största och mest kostnadseffektiva betatest-teamet i världshistorien

Lagt till länk med tips om uppgradering W7 -> W10
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orfi:

Är det så? Är du helt säker?
För jag läste själv i användaravtalet och tolkade det även så.
Sedan ställde jag frågan på Microsofts forum för att få det bekräftat och två MS snubbar svarade på frågan, bara det att de gav två helt olika svar som var motsägelsefulla, efter det ville dom inte svara på mer.
Fortfarande väldigt luddigt och det är det som gör mig skeptisk. Jag sitter på en Win 7 Ultimate Retail och ska bygga ny burk runt december, om jag uppgraderar nu vill jag ju kunna installera om Win10 då.

Du verkar säker på din sak och jag ifrågasätter dig absolut inte, vill mest bara få det bekräftat either way.

Mvh,
Fredde

Det är så för att avtalet säger det. De kan inte ändra sig nu liksom. Hur de löser det tekniskt, om några dagar, vet jag inte men sannolikt så har de registrerat att din (retail) nyckel har använts för uppgradering innan tiden gick ut och då kan du använda den även i fortsättningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt att ta reda på om man har en legit licens om man är osäker? Eller är det fortfarande omöjligt?

Permalänk
Skrivet av zyy:

Finns det något sätt att ta reda på om man har en legit licens om man är osäker? Eller är det fortfarande omöjligt?

Jag har lagt ut några tips om uppgradering W7 -> W10, bland annat lite om validering/aktivering/äkthet, i en annan tråd som kanske kan vara till hjälp:

Litet förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av Starrider:

Jag har lagt ut några tips om uppgradering W7 -> W10, bland annat lite om validering/aktivering/äkthet, i en annan tråd som kanske kan vara till hjälp:

Inget där var tyvärr till någon hjälp.
Jag vill bara veta om det finns ett sätt att se om man har en äkta licens eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Har du 10 installerad och aktiverad är licensen legit, om du menar 7 så kan du gå till MS verktyg för att hämta nytt installationsmedia ( https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows7 ) och mata in din nyckel. Får du en länk för att ladda ner en .iso fungerar nyckeln

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810