Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Avstängd

Tycker mindre och mindre om Windows 10 men ska ge det ett försök med att ominstallera detta OS (har nu en uppdatering från W8.1). Men håller på att säkerhetskopiera lite saker så kan inte boota in i Windows 7 för att arbeta med saker Windows 10 bara kraschar. Fungerade ändå rätt skapligt tills senaste uppdateringen.

Tänkt på de otaliga spel man har. Måste man avinstallera varenda en eller räcker det att kopiera AppData foldern för att inte råka på aktiveringsproblem? Spelar mest gamla godingar som Crysis 1 mm.

(DRM skyddade spel och utdaterade aktiveringsprocesser är den betalande kundens värsta fiende)

Permalänk
Medlem

Tyckte denna var rätt skön...

http://macworld.idg.se/2.1038/1.639968/ibm--vi-sparar-pengar-...

Själv kan jag bara hålla med.. Har inte haft ett enda problem med min MacBook PRO, medans jag ofta får pula med mina Windows-maskiner, med en det en efter det andra.
Värst har varit att få min ASUS-laptop att fungera med Win10..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kskolle:

Tycker mindre och mindre om Windows 10 men ska ge det ett försök med att ominstallera detta OS (har nu en uppdatering från W8.1).....

Orkade inte så får hoppas på bättring. Kört en liten rensning av några trilskande programs filer i AppData som har löst det mesta. Egentligen rätt konstig att ett OS kan uppdateras med alla dessa olika hårdvara, tredjepartsprogram och dylikt. Teknisk ingenjörskonst på högsta nivå. Men blir nog en ren install någon gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

Tycker mindre och mindre om Windows 10 men ska ge det ett försök med att ominstallera detta OS (har nu en uppdatering från W8.1). Men håller på att säkerhetskopiera lite saker så kan inte boota in i Windows 7 för att arbeta med saker Windows 10 bara kraschar. Fungerade ändå rätt skapligt tills senaste uppdateringen.

Tänkt på de otaliga spel man har. Måste man avinstallera varenda en eller räcker det att kopiera AppData foldern för att inte råka på aktiveringsproblem? Spelar mest gamla godingar som Crysis 1 mm.

http://s6.postimg.org/garih91ot/klasse.jpg

(DRM skyddade spel och utdaterade aktiveringsprocesser är den betalande kundens värsta fiende)

Om det är steamspel ska man kunna kopiera hela steam-mappen och första gången man startar spelet behöver den knappt ladda ner något. Om de inte plockat bort funktionen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Om det är steamspel ska man kunna kopiera hela steam-mappen och första gången man startar spelet behöver den knappt ladda ner något. Om de inte plockat bort funktionen

Jo, det vet jag men nu var det DRM-aktivering utan fulhack jag tänkte på. Kan ju chansa men vet om tre spel som är fullaktiverade. Och där har vi en stor skillnad mot Origin och Steam. Med Origin är det bara att mejla eftersom EA äger alla spel medan Steam säljer andras spel så där blir proceduren övermäktig.

Vad har detta med Windows 10 att göra? Jo gör man en om-installation "utan att behålla sina filer", ligger aktiveringen av program och spel kvar då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

Orkade inte så får hoppas på bättring. Kört en liten rensning av några trilskande programs filer i AppData som har löst det mesta. Egentligen rätt konstig att ett OS kan uppdateras med alla dessa olika hårdvara, tredjepartsprogram och dylikt. Teknisk ingenjörskonst på högsta nivå. Men blir nog en ren install någon gång.

Inte alltid det går rätt dock Sluta för mig med ren installation för gamla os:et var så trasigt, så det trassla med det nya.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Är jättenöjd med windows 10. Har installerat/uppgraderat på ~20 arbetsstationer hittils. Enda problemet jag stött på under alla installationer är drivrutinstrul för vissa äldre thinkpads. W7 WWAN drivrutinerna från lenovo har varit lite strul att få igång. Men när man väl vet hur så är det inga problem heller.

Inte mycket som går sönder efter installation verkar det som, inte en enda användare har rapporterat eller ringt in för support med OSet (!). Verkar mycket enklare att förstå för användaren än W8(.1) var. Folk blir inte orimligt tokiga på charms och fullskärms startmeny osv.

Snyggt gränssnitt, väl implementerade multi-skrivbord (äntligen!), alla uppdateringar sker 100% i bakgrunden, snabb på äldre maskiner och enkel att arbeta i.

Windows appar och unified platform lämnar fortfarande mycket att önska, men kan skippas helt på en klassisk arbetsstation utan att man saknar dem eller märker att de ens existerar. Förhoppningsvis något microsoft arbetar på att rätta till i framtiden.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Har precis uppgraderat till Windows 10, gjorde en ren installation. Måste säga att Windows 8.1 kändes rappare på något vis trots att jag hört att 10an ska vara snabbare.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Linux blir mer och mer tilltalande för var dag som går. Vore det inte för det fortfarande ganska dåliga spelstödet så skulle jag inte behöva använda Windows igen.

Använder ju faktiskt min Macbook mer nu än tidigare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kskolle:

One Drive i Windows 10 var ju mycket bättre i Windows 8.1

Fungerar inte alls på samma sätt i Windows 10. Där ser man bara filerna man syncar och köper man 1 TB för att lagra främst i molnet kommer man inte åt den från datorn. Helt värdelöst. Hur tänkte Microsoft där eller finns det något registerhack.

Ska kolla denna sida: http://www.makeuseof.com/tag/substitute-onedrive-placeholders...

Kört lösningen ett tag nu men helt hopplöst. 400 kb/s och långsamt att kontakta om man har One Drive som nätverksdisk. Om jag nu stannar på Windows 10 för DirectX12 skull så kommer jag använda en annan tjänst för molnlagring och skippa Onedrive och Office 360 som faktiskt är mycket bra på Windows 8.1 Liberoffice och någon molntjänst blir det i så fall. Kan skapa en Owncloud på min NAS men vill ha en utomstående relativ snabb molntjänst ifall huset skulle brinna ner/ träffas av en komet när jag inte är hemma.
Läs mer här om ilskan över att tagit bort placeholder i OneDrive för Windows 10: http://www.winbeta.org/news/users-still-want-onedrive-placeho...

Skrivet av winbeta.org also explained that customer feedback showed while the feature was innovative, it also caused a great deal of confusion for many users. It wasn’t always clear to users which files were ‘smart files’ and which weren’t. This left people frustrated when they tried to open a smart file without an internet connection; thinking it was on their device because it showed up in File Explorer. Certain apps also had trouble opening ‘smart files’ even when the device was connected to the cloud.:

Förslag som inte heter Jottacloud?

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd med 10an

Visa signatur

CPU: i7 8086k @5.0 ghz RAM:16gigs MOBO: ASUS z370-f strix
GPU: GTX 980 ref SSD: Samsung 970 NVMe 500gb, Samsung 860 evo 500gb
PSU: EVGA Supernova G2 850w
CHASSI: Phanteks enthoo pro M acrylic window
citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kör Windows 10 build 10565 nu och tycker det sakta men säkert blir lite bättre iaf, nu snapar Skype etc direkt in på kanten av skärmen etc men det funkar inte 100% om man stänger av Skype sen startar igen för då tror Windows att fönster har tjocka kanter igen.

De har också fixat så explorer fönster öppnar på samma position som de va på när man stängde fönstret så tack och lov för det, äntligen.

Får se hur långt Windows 10 kommit när TH2 släpps senare i år. Förhoppningsvis.

Permalänk
Medlem

Jag gillar Win 10 mycket bättre än 8.1 med tanke på att startmenyn är tillbaka på ett bättre sätt än förr!

Permalänk
Medlem

Det ska visst bli "jobbigare" att byta ifrån Windows standardappar nu. Men det är väl ändå bara en engångsggrej man gör det?

http://www.theverge.com/2015/10/18/9563927/microsoft-windows-...

Permalänk
Avstängd

Jag har nu löst problem med blåskärmar för två bekanta genom att uppgradera deras datorer till Windows 10, en från Windows 7 och en från 8.1. Känns riktigt bra måste jag säga

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag har nu löst problem med blåskärmar för två bekanta genom att uppgradera deras datorer till Windows 10, en från Windows 7 och en från 8.1. Känns riktigt bra måste jag säga

1: sådana problem brukar även lösas med en ominstallation till befintlig osversion, men ja, en upgrade är ju smidigare än ominstallation
2: jag har fler blåskärmar nu än med 8.1. samt problem med att LAN inte fungerar ibland vid datorstart, måste starta om eller gå in i device manager köra "scan for hardware changes" eller va den heter.

Men jag gillar MS så jag gillar automatiskt win10 Längtar tills jag kan köra Continuum på min kommande mobil så jag kan ersätta jobbdatorn

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Jag har nu löst problem med blåskärmar för två bekanta genom att uppgradera deras datorer till Windows 10, en från Windows 7 och en från 8.1. Känns riktigt bra måste jag säga

Det är ju inte Windows 10´s förtjänst att du inte kollat loggar, och ordnat grundproblemet som var tidigare.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Det är ju inte Windows 10´s förtjänst att du inte kollat loggar, och ordnat grundproblemet som var tidigare.

Windows 10 löste grundproblemet.

Jag har löst många blåskärmar i mina dagar. Men det var ju smidigt att det gick till sig automatiskt av en uppgradering. Felsökning onödigt i det här fallet! Sparar tid

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Men jag gillar MS så jag gillar automatiskt win10 Längtar tills jag kan köra Continuum på min kommande mobil så jag kan ersätta jobbdatorn

Kan man inte få det nu? Jag kör iaf win 10 på min 930. Cortana är inte med, men continuum är väl det?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Windows 10 löste grundproblemet.

Jag har löst många blåskärmar i mina dagar. Men det var ju smidigt att det gick till sig automatiskt av en uppgradering. Felsökning onödigt i det här fallet! Sparar tid

Jo men det var ju knappast W10 som löste grundproblemet, en uppgradering från W7 till W8 hade säkert fått samma resultat.
Troligen hade även en reparation av befintligt OS också löst det.

Så att säga att det just W10 som löste det är bara BS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Jo men det var ju knappast W10 som löste grundproblemet, en uppgradering från W7 till W8 hade säkert fått samma resultat.
Troligen hade även en reparation av befintligt OS också löst det.

Så att säga att det just W10 som löste det är bara BS.

Ehh... va?

En uppgradering från W7 till W8 hade kanske också löst grundproblemet. Möjligtvis en reparation av befintligt OS också. Men vad har det med det faktum att en uppgradering till W10 också löste grundproblemet att göra? Innan uppgraderingen hade datorn problem med blåskärmar, efter uppgradering inga problem. Inga andra åtgärder gjordes. Hur får du det till att det inte var en uppgradering till Windows 10 som löste problemet?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ehh... va?

En uppgradering från W7 till W8 hade kanske också löst grundproblemet. Möjligtvis en reparation av befintligt OS också. Men vad har det med det faktum att en uppgradering till W10 också löste grundproblemet att göra? Innan uppgraderingen hade datorn problem med blåskärmar, efter uppgradering inga problem. Inga andra åtgärder gjordes. Hur får du det till att det inte var en uppgradering till Windows 10 som löste problemet?

Hur får du det till att det var just Windows 10 som löste problemet? Eftersom du sparade in tiden för felsökning så skippade du nog tankarna om en ominstallation av det befintliga systemet?
Vi säger för enkelheten att det har varit en grafikkortsdriver & ljudkortet som bråkade tillsammans efter en misslyckad uppdatering av nVidia beta driver.
Så istället för att testa att ominstallera ljudkortet och grafikkortet så blåser du hela datorn, smäller in Win10 (som vid min uppgradering rensade bland drivrutiner och således fixade lite småsaker för mig) och ger all credit till Microsoft för att ha utvecklat ett sånt "solid operativsystem" ?
Det var bra att du inte hjälpte dina vänner lösa sina problem, Microsoft gjorde det åt dem.

Det finns fanboys, osså finns det fanboys.

Sidnot: vid uppgradering av min win7 till win 10 lät jag medvetet amd drivrutiner ligga kvar på datorn trots nVidia kort. När uppgraderingen var klar så var dessa borta.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snövit:

Sidnot: vid uppgradering av min win7 till win 10 lät jag medvetet amd drivrutiner ligga kvar på datorn trots nVidia kort. När uppgraderingen var klar så var dessa borta.

Tycker att Windows ska ge f_n i att automatiskt uppdatera drivrutiner för grafikkort, ljudkort och nätverkskort. Önskar att det vore lättare att välja vad Windows ska uppdatera och vad som man sköter själv som vanlig användare.

Permalänk
Medlem

@walkir:
Absolut! Jag håller med helt och hållet! Gillar till exempel inte att Win 10 installerar det integrerade ljudkortet när jag inte ens använder det.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ehh... va?

En uppgradering från W7 till W8 hade kanske också löst grundproblemet. Möjligtvis en reparation av befintligt OS också. Men vad har det med det faktum att en uppgradering till W10 också löste grundproblemet att göra? Innan uppgraderingen hade datorn problem med blåskärmar, efter uppgradering inga problem. Inga andra åtgärder gjordes. Hur får du det till att det inte var en uppgradering till Windows 10 som löste problemet?

Men snälla, menar du allvar?

Visserligen ser man ju att du alltid mässar för MS och W10 och att det är lösningen på alla problem, men som redan nämnts har ju grundproblemet troligen varit en dålig drivare eller kanske en korrupt systemfil som hade kunnat rättas till på annat sätt.

Din liknelse är ju ungefär som, jag löste mitt problem med blåskärm genom att ominstallera W7, tacka vet jag W7 som löser alla problem

Så W10 var alltså inte det som löste grundproblemet, det var uppdateringen av drivare och/eller systemfiler som gjorde det och detta hade kunnat göras på annat sätt än W10.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Men snälla, menar du allvar?

Visserligen ser man ju att du alltid mässar för MS och W10 och att det är lösningen på alla problem, men som redan nämnts har ju grundproblemet troligen varit en dålig drivare eller kanske en korrupt systemfil som hade kunnat rättas till på annat sätt.

Din liknelse är ju ungefär som, jag löste mitt problem med blåskärm genom att ominstallera W7, tacka vet jag W7 som löser alla problem

Så W10 var alltså inte det som löste grundproblemet, det var uppdateringen av drivare och/eller systemfiler som gjorde det och detta hade kunnat göras på annat sätt än W10.

Men vad spelar det för roll? Jag löste blåskärmsproblem på två datorer genom att uppdatera till Windows 10. Punkt. Det räcker väl så eller? Kan jag få vara glad för det? Det känns helt irrelevant för mig och mina bekanta huruvida man hade kunnat lösa det på andra sätt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Men vad spelar det för roll? Jag löste blåskärmsproblem på två datorer genom att uppdatera till Windows 10. Punkt. Det räcker väl så eller? Kan jag få vara glad för det? Det känns helt irrelevant för mig och mina bekanta huruvida man hade kunnat lösa det på andra sätt.

Det köper jag och det får du gärna vara glad över
Jag reagerade bara på när du skrev att det var W10 som löste grundproblemet, vilket är helt fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Det köper jag och det får du gärna vara glad över
Jag reagerade bara på när du skrev att det var W10 som löste grundproblemet, vilket är helt fel.

Tack!

Som sagt, grundproblemet var att datorerna kraschade och det gör de inte längre, alltså är grundproblemet löst efter en uppgradering till Windows 10. Mycket enkelt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Avinstallerade W10 efter en veckas användande. Läckte minne som tusan så datorn blev seg efter en stunds användande. Lyckdes inte hitta vilken/vilka drivrutiner som spökade så jag fick gå tillbaka till 7:an. Återställningen lyckades inte heller så fick slänga en helt ren installation av 7:an.

Permalänk
Avstängd

@lindahlj: Hm, varför tar ni inte en kopia på hela systemet innan ni testar Windows 10. Nära snart att jag återvänder till W 8.1
http://www.online-tech-tips.com/computer-tips/backup-your-com...

fast ibland kan det vara gott att blåsa hela skiten och starta från början