Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kskolle:

Tycker mindre och mindre om Windows 10 men ska ge det ett försök med att ominstallera detta OS (har nu en uppdatering från W8.1). Men håller på att säkerhetskopiera lite saker så kan inte boota in i Windows 7 för att arbeta med saker Windows 10 bara kraschar. Fungerade ändå rätt skapligt tills senaste uppdateringen.

Tänkt på de otaliga spel man har. Måste man avinstallera varenda en eller räcker det att kopiera AppData foldern för att inte råka på aktiveringsproblem? Spelar mest gamla godingar som Crysis 1 mm.

http://s6.postimg.org/garih91ot/klasse.jpg

(DRM skyddade spel och utdaterade aktiveringsprocesser är den betalande kundens värsta fiende)

Hur fungerar Crysis för dig? Jag hade XP när spelet först kom, på en ganska usel dator så spelade med settings på low. När jag hade skaffat Windows 7 och bättre burk upplevde jag massiva FPS-drops, kunde inte ligga över 30 typ. :/ Hade varit kul att få det att fungera nu med ögongodis, spelade aldrig klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Hur fungerar Crysis för dig? Jag hade XP när spelet först kom, på en ganska usel dator så spelade med settings på low. När jag hade skaffat Windows 7 och bättre burk upplevde jag massiva FPS-drops, kunde inte ligga över 30 typ. :/ Hade varit kul att få det att fungera nu med ögongodis, spelade aldrig klart.

Äldsta? För mig när jag prova demot på 670 flöt det fint, Körde high på 1080p skärm.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

@M1NT:

Skrivet av M1NT:

Tycker fortfarande Crysis är ett av de vackraste spelen idag fast det är snart 10 år gammalt.

Crysis Orginal I7 Sandy Bridge, GTX 970 och Windows 10 + taffligt försök med steam controller

Permalänk
Medlem

Försökte att uppgradera till 10:an(från 8.1) men får något felmeddelande. Installationen börjar och kör igång, startar om datorn och grejjar lite för att slutligen komma in i win8 igen och säga att det blev fel(med någon felkod..).
Kanske beror på att jag kör linux som main och bootar via SysLinux, kanske skulle gå om jag drog ur alla linuxdiskar och enbart hade kvar windowsdisken. Kan ju bifoga felkoden vid ett senare tillfälle om jag försöker igen, dock är intresset ganska svalt då jag egentligen bara vill uppdatera mig om windowsmiljön.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Så trött på att man får en notifiering när en uppdatering installerats, trycker på notifieringen och blir länkad till nya Win update som inte säger ett jävla Skit om vad man faktiskt installerat. Ok att man måste autoinstallera men kan man få nån jävla changelog? Så lönlöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nyckel

Om man har en Windows 8.1/10 retail nyckel som är aktiverad och man måste installera om operativsystemet måste man då meddela Microsoft på nåt sätt att man gör en ominstallation eller är de bara köra med nyckeln igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@triNo: Min verkar vara låst på 150 :/

du behöver inte mer än 150.. stirra dig inte blind på fps, va en duktig spelare istället, mindre fps gör dig inte sämre. jag cappar på 60 och jag har inge problem me min K/D ratio. it's all in your head bro!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Schnuggles:

Om man har en Windows 8.1/10 retail nyckel som är aktiverad och man måste installera om operativsystemet måste man då meddela Microsoft på nåt sätt att man gör en ominstallation eller är de bara köra med nyckeln igen?

Om du har Windows 10 aktiverad på datorn kan du ominstallera den och behöver inte använda nyckeln alls. Windows kommer aktiveras automatiskt ändå. Inte heller behöver du kontakta Microsoft.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Om du har Windows 10 aktiverad på datorn kan du ominstallera den och behöver inte använda nyckeln alls. Windows kommer aktiveras automatiskt ändå. Inte heller behöver du kontakta Microsoft.

Även om hårdvara i datorn byts ut?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Schnuggles:

Även om hårdvara i datorn byts ut?

Det beror på vilken hårdvara det är och hur mycket som byts ut. Det kan krävas att du kontaktar Microsoft i så fall för att få det aktiverat igen. Du kan använda Microsofts automatiska telefonaktivering för det.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av strejf:

Det beror på vilken hårdvara det är och hur mycket som byts ut. Det kan krävas att du kontaktar Microsoft i så fall för att få det aktiverat igen. Du kan använda Microsofts automatiska telefonaktivering för det.

Perfekt. Bra att ha i bagaget hur man går till vidare om de skulle hända att man framöver byter ut moderkort etc.

Tack! Forsatt trevlig torsdag!

Permalänk
Medlem

Inte kunnat synqa låtar från datorn till telefonen genom spotify sen jag uppgradera till windows 10. Tycker det är jävligt skumt att detta inte har fixats ännu?

Permalänk
Medlem

Windows 10 fortsätter att ta Windows i en negativ riktning.

Många förändringar är inte motiverade med hänsyn till att faktiskt göra systemet bättre för användarna. Istället försöker Microsoft tvinga in folk i vissa användarmönster i syfte att låsa in dem till Microsofts befintliga och kommande produkter.

Microsoft har misslyckats med att dominera mobila och cloud-baserade system. Men istället för att erövra dessa nya marknader på egna, tekniska meriter så saboterar man medvetet för sina miljoner desktop-användare där man har ett de-facto monopol.

Hela gränssnittet anpassas mer och mer till mobiler och tablets med minimal hänsyn till oss som behöver använda datorn till mer avancerat produktivt arbete. Syftet är att pressa över användarbasen på Microsofts nätorienterade lösningar för att behålla monopolet även om nätorienterade system blir dominerande. Det är oerhört fult.

Strategin började med Windows 8, men Windows 10 har trots kritik inte övergivit linjen. Visserligen tog man tillbaka Startmenyn - en liten seger för desktopanvändarna - men den underliggande inriktningen är kvar. Hela systemet skall fördummas och förenklas. Allt skall kunna pekas på. All väsentlig data skall helst överföras till Microsofts OneDrive-servrar. Samtidigt tas inställningar och valmöjligheter bort. Abstraktionslager döljer mer och mer hur systemet fungerar. Mindre kontroll för oss användare och mer och mer för Microsoft.

Metro-gränssnittet är förskräckligt - en ofattbar tillbakagång i många hänseenden. Själv använder jag avancerade program för grafik (Photoshop mm) och beräkningar (Excel, Matlab etc). Sådana program kräver massivt med information på skärmen samtidigt och mycket precis kontroll via grafiska gränssnitt - musens exakthet är nödvändig. Den precision som krävs är helt omöjlig att åstadkomma i Metro så som det ser ut idag.

Ovanpå detta saker som påtvingade uppdateringar, spionerande datainsamling och i en nära framtid kanske även reklam som inte går att stänga av.

Samtidigt går Microsoft allt annat än dåligt: 2014 var vinsten omkring hundra miljarder kronor. De kan knappast motivera direkta användarförsämringar med dålig lönsamhet.

När inlåsningseffekterna är så stora som de fortfarande är kan vi inte bara byta miljontals system till Android, Linux eller MacOS. Vi behöver mycket tuffare media, rättighetsorganisationer och politiker som kan försvara våra rättigheter som användare. Vi behöver protestera mycket mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag har nu löst problem med blåskärmar för två bekanta genom att uppgradera deras datorer till Windows 10, en från Windows 7 och en från 8.1. Känns riktigt bra måste jag säga

Hade en Dell Windows 8.1:a dator som inte ville uppdatera sig. Återställde den till fabrik men då hamnade man i 8:an. Så började den långa vägen att uppdatera och uppgradera men hamnade på att den inte ville uppdatera igen. Istället för att börja om på ny kula och ordna fram en ren 8.1 skiva körde jag verktyget och uppgraderade till Windows 10 istället. Sparade mycket tid

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Hade en Dell Windows 8.1:a dator som inte ville uppdatera sig. Återställde den till fabrik men då hamnade man i 8:an. Så började den långa vägen att uppdatera och uppgradera men hamnade på att den inte ville uppdatera igen. Istället för att börja om på ny kula och ordna fram en ren 8.1 skiva körde jag verktyget och uppgraderade till Windows 10 istället. Sparade mycket tid

Japp jag gjorde samma sak. Hade en dator som inte ville uppdatera från Windows 8 till 8.1, körde inte verktyget och vips var man på 10an

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pronomen:

Windows 10 fortsätter att ta Windows i en negativ riktning.

Många förändringar är inte motiverade med hänsyn till att faktiskt göra systemet bättre för användarna. Istället försöker Microsoft tvinga in folk i vissa användarmönster i syfte att låsa in dem till Microsofts befintliga och kommande produkter.

Microsoft har misslyckats med att dominera mobila och cloud-baserade system. Men istället för att erövra dessa nya marknader på egna, tekniska meriter så saboterar man medvetet för sina miljoner desktop-användare där man har ett de-facto monopol.

Hela gränssnittet anpassas mer och mer till mobiler och tablets med minimal hänsyn till oss som behöver använda datorn till mer avancerat produktivt arbete. Syftet är att pressa över användarbasen på Microsofts nätorienterade lösningar för att behålla monopolet även om nätorienterade system blir dominerande. Det är oerhört fult.

Strategin började med Windows 8, men Windows 10 har trots kritik inte övergivit linjen. Visserligen tog man tillbaka Startmenyn - en liten seger för desktopanvändarna - men den underliggande inriktningen är kvar. Hela systemet skall fördummas och förenklas. Allt skall kunna pekas på. All väsentlig data skall helst överföras till Microsofts OneDrive-servrar. Samtidigt tas inställningar och valmöjligheter bort. Abstraktionslager döljer mer och mer hur systemet fungerar. Mindre kontroll för oss användare och mer och mer för Microsoft.

Metro-gränssnittet är förskräckligt - en ofattbar tillbakagång i många hänseenden. Själv använder jag avancerade program för grafik (Photoshop mm) och beräkningar (Excel, Matlab etc). Sådana program kräver massivt med information på skärmen samtidigt och mycket precis kontroll via grafiska gränssnitt - musens exakthet är nödvändig. Den precision som krävs är helt omöjlig att åstadkomma i Metro så som det ser ut idag.

Ovanpå detta saker som påtvingade uppdateringar, spionerande datainsamling och i en nära framtid kanske även reklam som inte går att stänga av.

Samtidigt går Microsoft allt annat än dåligt: 2014 var vinsten omkring hundra miljarder kronor. De kan knappast motivera direkta användarförsämringar med dålig lönsamhet.

När inlåsningseffekterna är så stora som de fortfarande är kan vi inte bara byta miljontals system till Android, Linux eller MacOS. Vi behöver mycket tuffare media, rättighetsorganisationer och politiker som kan försvara våra rättigheter som användare. Vi behöver protestera mycket mera.

Skulle tro att detta bara är början och Windows 10 är snart är gratis för konsumenterna. Microsoft tjänar mer på att sälja Oficce 365 med 1 TB lagrig för 900 kr/år än en OEM licens en gång för 1 000 kr. Men då gäller det att låsa upp användarna, som Apple alltid gjort, men personligen tror jag att Microsoft är för sent ute.

Permalänk
Medlem

En fråga. Ska inte Windows 10 hide/show tillfälligt ta bort vissa uppdateringar ifrån windows update.
Har valt bort massa skit där som drivers, flash uppdatering till edge osv som jag inte vill installera.

Vill bara åt säkerhetsuppdateringarna.

Men dom visas ändå i Windows update.

Har notify before install i update.

Verkligen HATAR windows update i W10, är det mest korkade ms någonsin gjort. Varför tvinga på värdelösa saker som jag verkligen har noll nytta av att installera, mer skräp i datorn.
Sen kommer den ihåg att något varit inpluggad dessutom.
Hade en Steelseries Rival MUS inpluggad, och nu vill den ladda ner 2! olika "Steelseries KEYBOARD" Rival saker i windows update, typ shoo där ifrån tack.

Finns uppdatesen att ladda ner lösa, så jag helt kan strunta i windows update som vill installera alla sorters bloatware och virus på min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Verkligen HATAR windows update i W10, är det mest korkade ms någonsin gjort. Varför tvinga på värdelösa saker som jag verkligen har noll nytta av att installera, mer skräp i datorn.

Finns uppdatesen att ladda ner lösa, så jag helt kan strunta i windows update som vill installera alla sorters bloatware och virus på min dator.

Kan tipsa om Portable Update:
http://www.portableupdate.com/

Då bör du kunna stänga av Windows Update helt och bara installera allt "offline" istället. Updates kan du stänga av helt mha ShutUp10:
http://www.oo-software.com/en/shutup10

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kan tipsa om Portable Update:
http://www.portableupdate.com/

Då bör du kunna stänga av Windows Update helt och bara installera allt "offline" istället. Updates kan du stänga av helt mha ShutUp10:
http://www.oo-software.com/en/shutup10

Tackar, ska kolla portable update.
Jo jag vill stänga av den helt och ladda ner dom utanför helst.

Edit: Löste det med portable update, windows update vill fortfarande ladda ner dom uppdateringarna fast dom står som installerade även i windows update, hela WU i 10 är ett stort skämt

Stängt av Windows update helt nu iaf, installerar dom updates jag vill externt istället och slipper att MS tvingar på mig virus och bloatware i WU.

Permalänk
Medlem

Uppgraderade till Windows 10 häromdagen.

En dum fråga kanske.. Hur vet man att man har installerat korrekt & tillräckligt drivrutiner? Jag uppgraderade först från Windows 7 till Windows 10 och senare installerade jag Windows 10 på nytt via Usb-sticka (formaterade hårddiskarna).

Jag har Asus Z97-A + MSI GeForce GTX 770.

GeForce laddade jag ner via hemsidan (http://www.geforce.com/drivers) + GeForce Experience. Asus hursomhelst har 20-40 olika drivrutiner? Hur vet man vilka man behöver?

(Kan lägga till att jag inte längre har några "gula" varningar på Enhetshanteraren..)

Mvh

Visa signatur

Moderkort: ASUS Z97-A ATX | Processor: Intel Core i7 4790K 4GHz | CPU-kylare: Noctua NH-U14S | Grafikkort: MSI GeForce GTX 770 | RAM: ADATA 16GB CL9 1600MHz | SSD: Samsung SSD 250GB | Nätagg: EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär | Display: ASUS 24" VG248QE 144Hz | Mus: SteelSeries Sensei RAW Headphones: QPAD QH-90| Keyboard: QPAD MK-50 MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snövit:

Vad skiljer de två "lägen" åt? Vad förlorar man på att enbart ha ett lokalt konto? Är det bara app store? Några andra grejer?

Sorry sent svar. Du kanske redan har fått svar till och med Men det du sumpar är synk av inställningar, data och konfiguration i OS:et.

Skulle du tappa datorn eller få diskkrasch på C:\ så är man snabbt igång med en ny dator eller ny disk

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-amme:

Uppgraderade till Windows 10 häromdagen.

En dum fråga kanske.. Hur vet man att man har installerat korrekt & tillräckligt drivrutiner? Jag uppgraderade först från Windows 7 till Windows 10 och senare installerade jag Windows 10 på nytt via Usb-sticka (formaterade hårddiskarna).

Jag har Asus Z97-A + MSI GeForce GTX 770.

GeForce laddade jag ner via hemsidan (http://www.geforce.com/drivers) + GeForce Experience. Asus hursomhelst har 20-40 olika drivrutiner? Hur vet man vilka man behöver?

(Kan lägga till att jag inte längre har några "gula" varningar på Enhetshanteraren..)

Mvh

Om du inte har några gula trianglar i enhetshanteraren så har alla enheter en drivrutin, om det sen är senaste och bästa drivaren får man kolla manuellt.

Permalänk
Medlem

Windows autinstallerade uppdatering igår. Min USB-hubb med ethernet, extern HDD, skärm, mus, periphierals slutade fungera. Trodde det var inkompatibilitet med gamla drivers och ny uppdatering så ominstallerade drivers. Fortfarande samma problem. Upptäcker senare att även Bluetooth slutat fungera så inser att det inte bara är problem med USB-hubben. Kollar Device manager och någon USB controller är disablead. Högerklickar och väljer "enable" och allt fungerar igen. Stabilt Microsoft!

Permalänk

Brorsan installerade W10 på sin dator för mer än 30 dagar sedan.. Nu vill han återgå till föregående operativsystem. Är det ens möjligt?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Skrivet av septembro:

Brorsan installerade W10 på sin dator för mer än 30 dagar sedan.. Nu vill han återgå till föregående operativsystem. Är det ens möjligt?

Finns det någon gammal systemavbild på datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Du kan ju alltid installera om med vilket OS han nu vill använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Inte återgå automatiskt men han kan installera den föregående versionen på vanligt vis.

Permalänk
Skrivet av Tibbetobbe:

Finns det någon gammal systemavbild på datorn?

Vet ej.

Skrivet av Svensktiger:

Du kan ju alltid installera om med vilket OS han nu vill använda.

Ok.

Skrivet av CeciliaB:

Inte återgå automatiskt men han kan installera den föregående versionen på vanligt vis.

Ok.

Tackar för snabba svar. Anade att det inte skulle gå.. :/ J*vla sk*t.

En fråga till. Han har ingen skiva med föregående operativsystem på utan det kom med datorn. Men, kan jag som har en köpt skiva (fullversion W8.1) använda den på hans dator för en ny installation? Eller är min produktnyckel helt enkelt låst till mitt moderkort? Blir kanske problem. Jag använder ju det själv på en utav mina datorer. Eller kan jag använda min skiva för installation på hans dator och använda hans produktnyckel som kom med datorn? Eller det får man inte?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Avstängd

Fan vad jag gillar det här. Snart kommer det bli ännu enklare att uppdatera till Windows 10. Ingen fördröjd reservation, möjlighet att skapa USB-installation som kan uppdatera både 32-bit och 64-bit plus alla Pro/Home m.m. Dessutom kommer uppdateringen att ändras från valfri till rekommenderad vilket gör att den startar automatiskt på vissa utvalda maskiner. Den kommer givetvis gå att avbryta och man kan så klart fortfarande backa till föregående OS inom 31 dagar.

Den som kör en piratversion kommer också kunna uppgradera och enkelt köpa en riktig nyckel och bli aktiverad direkt.

http://blogs.windows.com/windowsexperience/2015/10/29/making-...

Skrivet av pålis:

Så trött på att man får en notifiering när en uppdatering installerats, trycker på notifieringen och blir länkad till nya Win update som inte säger ett jävla Skit om vad man faktiskt installerat. Ok att man måste autoinstallera men kan man få nån jävla changelog? Så lönlöst.

Dessutom kommer det snart riktiga changelogs för alla Windows Updates i Windows 10!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Dessutom kommer det snart riktiga changelogs för alla Windows Updates i Windows 10!

Mja, jag tror det när jag ser det. "...improving our documentation..." behöver inte betyda vad man vill att det ska betyda. Tidsram hade varit trevligt också. Jävligt oklart vad "...improving scheduling options for when updates are installed" betyder också. Kan vi snälla bara få konfigurerbar Windows Update som tidigare Windows-versioner? Ok att MS sätter auto-update som default men kan den 1% skara powerusers som vill, få alternativet att veta när och vad som installeras. Lättare att felsöka då när Windows helt plötsligt fuckar ur pga buggiga uppdateringar. Redan hänt en gång för mig.