Project C.A.R.S eller Assetto Corsa

Permalänk
Medlem

Project C.A.R.S eller Assetto Corsa

Sitter och funderar vilket av dessa spel jag ska köpa.
Har sett ett par filmer på Youtube bland annat, men vilket av spelen är "friskast". Tolkar det som att de är ganska likvärdiga rent ur spelsynpunkt?

Någon som har kört båda varianterna och kan komma med tips/åsikter?

TEstade tidigare The Crew men det var inte det jag sökte efter så nyttjade Steams återköp.

Vill ha ett spel som är trovärdigt ur kontrollsynpunkt, samt att det ska vara "äkta" bilar, och inte som i GTA där man tar bilar som är liknande och döper dom till nått helt annat.
Känslan i ratten (har en G27) skall vara så trovärdig som möjligt.
Grafiken skall hålla hög nivå.

Alla tips mottages tacksamt.

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Har båda spelen och jag får nog säga att Project CARS är min favorit av dom två. Det är någonting med hur bilarna känns i Assetto Corsa som jag inte riktigt gillar.

Visa signatur

CPU: i9-10900k Moderkort: Asus ROG STRIX Z470-H RAM: 32Gb Corsair Vengeance GPU: Gigabyte 3070ti SSD: Samsung 970 EVO 1Tb PSU: Corsair SF 600W Kylning: Noctua D15 Chassi: Fractal Design Meshify Skärm: LG C3 42" & Asus ROG Swift 27"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Assetto corsa är definitivt bättre som simulator. Mer info genom ratten. Sen finns det en hel del mod bilar och banor till det.
Båda spelen ser bra ut. Ai'n i Pcars är hemsk tycker jag. Ac's har också varit bedrövlig, men kom ny patch igår som ska bättra den delen. Men har inte hunnit pröva. Min favorit just nu när det gäller simracing är Raceroom racing experience.

Permalänk
Medlem

ahh man måste kanske prova bägge då för att känna vilket som är rätt för en själv..

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Jag får bra mycket bättre vägkänsla i Assetto Corsa. Och då kör jag plug and play medan jag spenderat minst 3h på att försöka få till något med PCars ffb. Just nu kör jag classic bara istället för mina manuella inställningar jag har gett upp lite. Men det är ungefär så bra jag kunnat få till det med min Thrustmaster TX.

Angående grafiken tycker jag AC ser bättre ut i torrt pga mer högupplösta texturer men så fort det blir dygncykler, väder och grejer drar PCars förbi.

AIn är inte lika bra som i Raceroom. Karriärläget i AC tröttnade jag snabbt på pga Ai som inte övertygar. PCARs har jag inte hittat tid för kört några klasser i alla fall. Men absolut testa AC, Stock Car extreme, Raceroom Experience, PCArs, rFactor 2. De har alla något som lockar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jag får bra mycket bättre vägkänsla i Assetto Corsa. Och då kör jag plug and play medan jag spenderat minst 3h på att försöka få till något med PCars ffb. Just nu kör jag classic bara istället för mina manuella inställningar jag har gett upp lite. Men det är ungefär så bra jag kunnat få till det med min Thrustmaster TX.

Angående grafiken tycker jag AC ser bättre ut i torrt pga mer högupplösta texturer men så fort det blir dygncykler, väder och grejer drar PCars förbi.

AIn är inte lika bra som i Raceroom. Karriärläget i AC tröttnade jag snabbt på pga Ai som inte övertygar. PCARs har jag inte hittat tid för kört några klasser i alla fall. Men absolut testa AC, Stock Car extreme, Raceroom Experience, PCArs, rFactor 2. De har alla något som lockar.

Du gör ju inte valet lättare för mig då du lägger in fler alternativ
Kan väl säga att jag är rätt ny inom simulator delarna, så i slutändan kanske jag inte har samma fingertoppskänsla som er när det gäller de exakta detaljerna.

Slutar nog med att jag fortsätter med Dirt och ETC 2 när jag vill nyttja ratten.
Eller så köper man och testar man har ju 2 veckors refund hos STEAM numera om man inte nyttjat spelet mer än 2 timmar dessutom

Får se vilket av spelen jag väljer, låter dock som att jag inte blir missnöjd med nått av dom.
Assetto kostar just nu 22,49Euro, Helg rea verkar det som
Project C kostar just nu 49,99Euro

Så kanske bäst å kolla Assetto då ?

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Du gör ju inte valet lättare för mig då du lägger in fler alternativ
Kan väl säga att jag är rätt ny inom simulator delarna, så i slutändan kanske jag inte har samma fingertoppskänsla som er när det gäller de exakta detaljerna.

Slutar nog med att jag fortsätter med Dirt och ETC 2 när jag vill nyttja ratten.
Eller så köper man och testar man har ju 2 veckors refund hos STEAM numera om man inte nyttjat spelet mer än 2 timmar dessutom

Får se vilket av spelen jag väljer, låter dock som att jag inte blir missnöjd med nått av dom.
Assetto kostar just nu 22,49Euro, Helg rea verkar det som
Project C kostar just nu 49,99Euro

Så kanske bäst å kolla Assetto då ?

Du är ju expert på ditt eget tyckande. Finns inget direkt konsensus i communityt om vilken sim som är bäst Alldeles för många faktorer. Stock Car Extreme har du tidigare kunnat testa gratis men kanske inte sedan de gick över till Steam? rFactor 2 har ett demo också.
Raceroom har ett par gratis banor och några gratisbilar. Emellanåt har de gratishelger men inte ofta.

PCars är den dyraste investeringen men är du väldigt inriktad på grafik och karriärläge i single player så kan det va ett bra alternativ.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Bra pris på Assetto corsa. Är inklusive dreampack med lite extra bilar samt Nordschleife. Kom några bilar till samt en ny bana i senaste patchen. Dock finns det inget direkt karriärläge i spelet. Men det finns ett par timmar kul att ha i spelet. Även äldre spel som tex Race07 kan vara värda att kolla upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Du är ju expert på ditt eget tyckande. Finns inget direkt konsensus i communityt om vilken sim som är bäst Alldeles för många faktorer. Stock Car Extreme har du tidigare kunnat testa gratis men kanske inte sedan de gick över till Steam? rFactor 2 har ett demo också.
Raceroom har ett par gratis banor och några gratisbilar. Emellanåt har de gratishelger men inte ofta.

PCars är den dyraste investeringen men är du väldigt inriktad på grafik och karriärläge i single player så kan det va ett bra alternativ.

Skrivet av Trenne:

Bra pris på Assetto corsa. Är inklusive dreampack med lite extra bilar samt Nordschleife. Kom några bilar till samt en ny bana i senaste patchen. Dock finns det inget direkt karriärläge i spelet. Men det finns ett par timmar kul att ha i spelet. Även äldre spel som tex Race07 kan vara värda att kolla upp.

Blev ett köp av Assetto, håller å ladda ner det för stunden, så kanske man kan sitta ikväll då dottern har lagt sig, hon har en förkärlek att vilja hjälpa till att styra (3 år)

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Blev ett köp av Assetto, håller å ladda ner det för stunden, så kanske man kan sitta ikväll då dottern har lagt sig, hon har en förkärlek att vilja hjälpa till att styra (3 år)

Hoppas du gillar det. Ett tips är att stänga av alla överdrivna effekter (kerb road och slip), kör på gain runt 95-100, och ändra i garaget om det blir för mycket eller för lite. De flesta med g27 använder minimum force på 12.

Köpte du med dreampack 1 eller bara själva basspelet?

här
http://www.assettocorsa.net/forum/index.php
och här
http://www.racedepartment.com/forums/ kan du hitta en hel del mods. De flesta finns på båda sidor men vissa verkar folk endast lagt upp på antingen den ena eller andra.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Hoppas du gillar det. Ett tips är att stänga av alla överdrivna effekter (kerb road och slip), kör på gain runt 95-100, och ändra i garaget om det blir för mycket eller för lite. De flesta med g27 använder minimum force på 12.

Köpte du med dreampack 1 eller bara själva basspelet?

Tack för tipset.
Det skilde 2 Euro till Dreampack 1 så jag tog med det också.

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Tack för tipset.
Det skilde 2 Euro till Dreampack 1 så jag tog med det också.

Även om det blev bättre sedan senaste patchen känns det fortfarande som lite väl bra grip om du kör på standard i hur banan ska vara.
Standard är optimum grip (100%) och 26 grader, dra ner det till green i alla fall så blir det lite roligare.

Något som många missar är att det finns step versioner på vissa bilar. Genom att se vilka håller du muspekaren över bilen och dyker en ikon upp med en skiftnyckel så kan du klicka där och ändra, vissa stepversioner är mer för drift medans andra är lite starkare än standard.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Asetto corsa har aningen bättre ff och fysik men resten av spelet känns som ett hemmameck av exefiler ihopkletat till ett spel. Project cars är så mycket bättre innehållsmässigt och grafiskt. men ff känslan är inte lika intensiv och vissa tycker att det känns som att det är hjälpmedel påslagna fast allt är avstängt. Jag gjorde en refund på asetto corsa efter 1 dag medans pc har jag spelat 30+h på.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Även om det blev bättre sedan senaste patchen känns det fortfarande som lite väl bra grip om du kör på standard i hur banan ska vara.
Standard är optimum grip (100%) och 26 grader, dra ner det till green i alla fall så blir det lite roligare.

Något som många missar är att det finns step versioner på vissa bilar. Genom att se vilka håller du muspekaren över bilen och dyker en ikon upp med en skiftnyckel så kan du klicka där och ändra, vissa stepversioner är mer för drift medans andra är lite starkare än standard.

Antar att jag kommer att förstå lite bättre dessa grejer då jag väl är inne i spelet

Skrivet av ArKAN:

Asetto corsa har aningen bättre ff och fysik men resten av spelet känns som ett hemmameck av exefiler ihopkletat till ett spel. Project cars är så mycket bättre innehållsmässigt och grafiskt. men ff känslan är inte lika intensiv och vissa tycker att det känns som att det är hjälpmedel påslagna fast allt är avstängt. Jag gjorde en refund på asetto corsa efter 1 dag medans pc har jag spelat 30+h på.

Hmm, låter ju lite oroväckande då jag just håller å ladda ner det. Men som du säger, det går ju refunda...

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Antar att jag kommer att förstå lite bättre dessa grejer då jag väl är inne i spelet

Hmm, låter ju lite oroväckande då jag just håller å ladda ner det. Men som du säger, det går ju refunda...

Se till att inte spela mer än 2h bara om vill refunda

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Se till att inte spela mer än 2h bara om vill refunda

Jepp har koll på det, refundade The Crew efter 116 minuters spelande

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Nu har du köpt nu ska du sluta läsa och skapa en egen åsikt. Svårt att se att du inte ska hitta kul för 20$ med AC
Fysik det är alldeles för lite att dema mindre än 2h kanske inte hinner knappt få till rattinställningarna under den tiden.
PCars har en bra överdriven slip angle men det är minst lika utmanande köra fortare än alla andra Kört en del GT3 och där ju mindre man pressar och ju mer man söndagskör ju fortare går det. Skillnaden med andra sim är att när du överkör så här så sitter du i väggen men PCARs släpper det nästan aldrig ordentligt.

Hur fungerar det här med Steam refund? Vad man läst så är inte tanken att man ska kunna dema alla spel som ju var nästan självklart en gång i tiden utan Steam kanske kommer börja neka om du använder detta för ofta? Lär ju bli ett jäkla tryck på servrarna om alla kommer testlira alla spel som släpps.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hur fungerar det här med Steam refund? Vad man läst så är inte tanken att man ska kunna dema alla spel som ju var nästan självklart en gång i tiden utan Steam kanske kommer börja neka om du använder detta för ofta? Lär ju bli ett jäkla tryck på servrarna om alla kommer testlira alla spel som släpps.

Om du köpt spelet på steam så har du rätt att få tillbaks pengarna om du inte är nöjd (tex om inte spelet är kompatibelt med din dator etc.) så länge det inte är mer än 14 dagar från köp samt max 2h speltid. Står mer detaljerat här http://store.steampowered.com/steam_refunds/

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Nu har du köpt nu ska du sluta läsa och skapa en egen åsikt. Svårt att se att du inte ska hitta kul för 20$ med AC
Fysik det är alldeles för lite att dema mindre än 2h kanske inte hinner knappt få till rattinställningarna under den tiden.
PCars har en bra överdriven slip angle men det är minst lika utmanande köra fortare än alla andra Kört en del GT3 och där ju mindre man pressar och ju mer man söndagskör ju fortare går det. Skillnaden med andra sim är att när du överkör så här så sitter du i väggen men PCARs släpper det nästan aldrig ordentligt.

Hur fungerar det här med Steam refund? Vad man läst så är inte tanken att man ska kunna dema alla spel som ju var nästan självklart en gång i tiden utan Steam kanske kommer börja neka om du använder detta för ofta? Lär ju bli ett jäkla tryck på servrarna om alla kommer testlira alla spel som släpps.

Tvärstartade spelet nu och körde nått testvarv.. Grymt svårt, men det kanske kommer om man tweakar inställningarna lite bättre.
Körde bara out of the box nu..

Skrivet av ArKAN:

Om du köpt spelet på steam så har du rätt att få tillbaks pengarna om du inte är nöjd (tex om inte spelet är kompatibelt med din dator etc.) så länge det inte är mer än 14 dagar från köp samt max 2h speltid. Står mer detaljerat här http://store.steampowered.com/steam_refunds/

När jag gjorde återköpet så ville dom veta varför, fanns ett par alternativ där även "gillade inte spelet" fanns med. Så verkar ju som att det är ok att refunda bara för att man inte gillar det.
Man kunde få tillbaka pengarna både till kreditkort eller till steamkontot..
Tror nog att det är bra många spel man ska säljaåter innan dom reagerar.
Det man ska komma ihåg sen är ju dock att avinstallera spelet lokalt, annars ligger det ju kvar och tar plats.
Det är ej brukbart dock, för kollar jag i det i steam klienten så finns det kvar, men står som "köp"

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Vill man sitta och klara nivåer i ett karriärsläge osv, PCars definitivt. Vill man ha en bättre simulator och förbättra sig på att köra, Assetto Corsa då det är en bättre simulator.

Har bägge men inte spelat PCars så mycket. Tycker det är roligare att försöka knäcka mina egna tider runt Nordschleife i diverse bilar än karriärsläget i PCars.

Bara hunnit med 5 timmar PCars men 68 Assetto Corsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusG:

Tvärstartade spelet nu och körde nått testvarv.. Grymt svårt, men det kanske kommer om man tweakar inställningarna lite bättre.
Körde bara out of the box nu..

Börja med lite mer lättkörda bilar tills du kommer in i det lite grann. Du behöver inte direkt börja med en abarth men någon gt3 alternativt någon utav de BMW som finns i spelet. Många Lotus är lättkörda också.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Börja med lite mer lättkörda bilar tills du kommer in i det lite grann. Du behöver inte direkt börja med en abarth men någon gt3 alternativt någon utav de BMW som finns i spelet. Många Lotus är lättkörda också.

Ska sätta mig sen när dottern lagt sig så tror jag det blir lite lättare, man får mindre "styrhjälp" då

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Ett annat enormt tips för att underlätta körningen är att se till att din fov är rätt inställd. Just i racingspel är det viktigt att du har den rätta fov:n för att allt ska ha rätt storlek i spelet. Räkna med att du får dra ned slidern till ca 45-55 grader (googla efter en fov-calculator för att räkna ut vad som gäller för dig). Det kommer kännas extremt konstigt i början för ganska mycket av fartkänslan sitter i ditt periferiseende som minskar när synfältet blir mindre. Men ge det lite tid så vänjer du dig och jag kan garantera att det kommer bli mycket lättare att ta kurvorna

Video med mer info

Visa signatur

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu

Permalänk
Medlem

Fov kalkylator: http://www.projectimmersion.com/fov/
När du sitter i bilen sedan kan du dra muspekaren längst till höger, välj onboard settings och dra bak sätet lite så får du mer fartkänsla också. Välj hög fov utan att dra bak sätet och lägre fov och dra bak sätet kommer du se hur mer realistisk storlek vägen har.

edit: Ja, om du behöver använda låg fov dvs.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Föredetting

Mycket kortfattat: Assetto Corsa är en riktig simulator med laserscannade banor och finns som en professionellt licensierad version för racingteam, som de alltså använder för träning mellan tävlingar. Project CARS är byggt på ett gammalt Need For Speed-spel och beter sig därefter.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Mycket kortfattat: Assetto Corsa är en riktig simulator med laserscannade banor och finns som en professionellt licensierad version för racingteam, som de alltså använder för träning mellan tävlingar. Project CARS är byggt på ett gammalt Need For Speed-spel och beter sig därefter.

Vissa av banorna på Project Cars är också laserscannade. Bla Brands Hatch, Snetterton, Oulton Park och Cadwell Park.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Föredetting
Skrivet av ArKAN:

Vissa av banorna på Project Cars är också laserscannade. Bla Brands Hatch, Snetterton, Oulton Park och Cadwell Park.

Jo, det är väl typ de fyra banorna som känns okej att köra också. Exempelvis Parabolica på Monza är ju ett stort skämt, är typ tio meter bredare än verkligheten. Sådant stör mig.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Mycket kortfattat: Assetto Corsa är en riktig simulator med laserscannade banor och finns som en professionellt licensierad version för racingteam, som de alltså använder för träning mellan tävlingar. Project CARS är byggt på ett gammalt Need For Speed-spel och beter sig därefter.

Jag är rätt säker på att dom inte använder just AC som vi kan spela utan en hårt modifierad version utav det.
http://www.kunos-simulazioni.com/main/index.php?option=com_co...

Citat:

Development support to 3rd parties teams to develop racing based games.
Development of racing games for commercial or promotional requirements.
Development of dedicated software for safe or sport driving school with customized interface and/or overlay views.
Development of dedicated software for racing teams and pilots training.
Three dimensional visualization and dynamic behavior recreation; circuit recreation based on CAD, IGES, GPS, Laserscan data.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av kevve1:

Jag är rätt säker på att dom inte använder just AC som vi kan spela utan en hårt modifierad version utav det.
http://www.kunos-simulazioni.com/main/index.php?option=com_co...

Därav "version". Samma fysik i grunden.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.